Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(dette innlegget er fra kranlesiden på BiM)

http://www.barnimagen.com/forum/thread/136615654

har vært sykmeldt pga plager i sv.skapet siden oktober nå, fikk da vedtak om innvilget sosialpenger fram til i feb for å dekke bolig- og livsopphold. i slutten av november fikk jeg utbetalt nedkomststønad,og fikk da beskjed om at jeg ikke ville få mer fra sosialen, da dette regnes som inntekt. snakket med nav forrige uke ang, overgangs stønad, og fikk beskjed om at jeg ikke vil få noen før 20 feb, og jeg har lege termin 29. feb.(ul 02 mars) i tillegg var hun kvalm i kjeften hun jeg snakka med.dvs, jeg har gått så å si blakk siden desember da alt utstyret til barnet ble kjøpt inn. de har i tillegg sendt vedtakene min til en bosteds adresse jeg ikke har hatt siden jeg var 4 år gammel, tre ganger, og da har de refset meg for ikke å ha svart på disse. bolig enheten tok kontakt med meg, da jeg hadde søkt om kommunal bolig, da hadde jeg fått tildelt leilighet, men den var på 32 kvadrat,der det ikke var plass ti både min og barnets seng på soverommet, midt i blandt omtrent bare narkiser,,over 5 mil fra der min mor bor,som jeg helst vil ha såpass nær ihvertfall at hun kan komme på besøk noen dager i uka. fikk beskjed om at hvis jeg nektet å ta imot, ville jeg ikke få noe annet, for det var "dette kommunen opererte med". hvorfor har da en kompis av meg fått kommunal bolig på nesten 70 kvadrat, når han er alene? og det i et rolig strøk blandt kun gamlinger? koselig behandling dette her for en 18 år gammel førstegangsfødende.*frustrert*

Så DiBdamer, hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lar være å svare... hadde et litt frekt svar på tunga, så da er det best å la være...

Skrevet

Nå er jo ikke dette meg og vedkommende bak innlegget ferdes ikke her.

Så kjør på du trompetisten.

Mine svar (lange som fy og fulle av "fy") ligger i den opprinnelige tråden;)

Skrevet

Okay... tittet litt inn på tråden...

Er i bunn og grunn enig med deg jeg, så noen lang diskusjon blir ikke dette.

Bortskjemte drittunge heter dette!!! Av og til burde aldersgrensen for å være voksen vært 25 år!

)=(=)(#¤42"¤#%

Så det så ;)

Skrevet

*nikker pent*

Hadde håpet denne tråden lokket frem litt mer respons dog. For dette engasjerer meg endel egentlig.

Det er jo ikke akkurat noe som bare gjelder denne ene vedkommende, det er en stadig økende gruppe som er som dette:(

Skrevet

Dette er det ingen som mener noe om?

Er det helt greit å sette seg plent på ræva og forvente å få alt med sølvfat og teskje?!

Skrevet

*rister på hodet* er det rart folk blir dømmende på unge mødre.

Skrevet

Hun må da klare å skaffe bolig selv. Men de har jo ikke rett til å kutte sosialstønaden hvis hun kan dokumentere at utgiftene har gått til utstyr til babyen (kvitteringer). Er vel engangsstønad hun har fått. Er hun sykmeldt av lege er det jo en grunn til det.

Skrevet

Det er ikke alltid så greit å se sin egen situasjon utenfra...

Hvis hun ville bo i nærheten av moren sin, men ikke har midler til å ordne seg leilighet selv, så hadde det kanskje vært en ide og bo hos mor...

Jeg synes det er flott at unge mødre tar ansvar for den situasjonen de har havnet i (tar det for gitt at det ikke er planlagt når man er midt i utdannelsen). De må ikke forvente at alt skal komme ramlende ned i fanget deres.

Skrevet

I alle dager!

Hun skulle ikke fått hjelp i det heletatt med denne innstillingen!

Noen personer er bare så utakkenmmelige!

Ikke for å være stygg nå, men har ett litt sliktinntrykk av unge alenmødre. (MENER IKKE ALLE) men veldig mange!

Skrevet

dette kunne da lett vært en dame på 30 like så ei dame på 18!

Alder er ingenting å bruke mot HI i dette tilfellet. Modenhet, og evnen til å klare seg selv derimot..

Nei, er vel en evig sak at folk tror Staten skal gi de råd til å shoppe, leve fett og ha 0 økonomiske problemer. Alt det må settes på hylla til de har funnet seg en jobb, evnen til å spare + bruke penger fornuftig..

Missforstå meg rett: Jeg syntes synd på jenta som er i den situasjonen at hun tror NAV skal gi henne gull og grønne skoger. Må være kjipt å plutselig finne ut at du må ta vare på deg selv og ditt barn på EGENHÅND!!

Skrevet

Eg synes at HI av detta innlegget bør tenke seg om eg! Du er sjølv student som du seier og får engangstrygd fra nav. Hadde du overlevd med to ungar på lån fra lånekassen? Du er sponsa av staten sjølv.

Og tydelegvis er du ikkje ferdig med utdannelsen din når du er TObarnsmor engång. Så fei for din egen dør først er mitt råd til deg.Som lever på din mann og staten.

Skrevet

Skjønner ikke hva dere mener HI gjør feil, jeg.

Hun prøver å få lagt ting til rette for den lille babyen sin og seg selv.

Er det mye å kreve å få plass til to senger og at ungen skal slippe å vokse opp blant ustadige narkomane? Jeg hadde blitt nervøs av å bo i et urolig strøk, enda jeg er både voksen og i stand til å ta godt vare på meg selv.

Det at hun ikke får penger mer skjønner jeg også at er frustrerende. At de regner engangsstønaden som lønn er jo helt horribelt, for disse pengene skal jo gå til å skaffe utstyr til den lille!

Og de ansatte på nav trenger ikke være stygg i kjeften! Det går an å si ting på en hyggelig måte, ev sette opp et møte slik at man kan forsøke å finne løsninger alle er fornøyde med!

Tror dere virkelig HI planla å bli gravid, uten jobb eller skolegang. Det var nok heller ikke meningen å bli så dårlig at sykemelding må til. Er det kravstort å ønske noe bedre for barnet sitt enn en knøttliten leilighet i et narkoreir når man ser andre som ikke har like store behov få innvilget så mye bedre?

Jeg synes faktisk nav skal kunne strekke seg ekstra, om ikke for moren som har vært uheldig og "klussa det til" så i hvertfall for den lille som er på veg! Og det går an å ta henne inn til et skikkelig møte slik at hun blir ivaretatt og med tiden klarer å stable seg på beina igjen!

Skulle likt å se dere som trykker henne ned i søla og kaller henne en drittunge den dagen det er dere som trenger hjelp og får ei dør slengt i trynet!

Skrevet

Herregud HI, synes du det er greit å henge ut folk på den måten??

Om det er så at du er student, uten ferdig utdanning selv og mottar penger fra staten skjønner jeg virkelig ingenting.

Hvorfor sørget du ikke selv for å jobbe deg opp penger da? Slik at du hadde tjent deg opp til å gå hjemme?!

Som en mor synes jeg du bør tenke på at selv om dette er et nettforum er det lov å bruke nettvett. Jenta har faktisk krav på at sosialhelsetjenesten legger forholdene til rette for seg selv. Og nettverkskartlegging i slike tilfeller er faktisk en veldig viktig faktor. Alenemor på 18 år, på 32 kvm, 5 mil unna sitt nettverk.

Synes du ikke det ufødte barnet har krav på at forholdene legges til rette for moren?! Og det du gjør er å henge henne ut etter noter. Lage nytt innlegg om det hvor folk kan fyre løs. Synes rett og slett det er forkastelig!

Tenk deg selv hvor du var som attenåring. Svært få som er etablerte med mann og barn, eget hus og god utdannelse da...

Skrevet

Jeg er så utrolig enig med tingeling_80!!

Dette er en tenåring uten annen inntekt, som har valgt å beholde sitt barn (jeg er for at man skal kunne velge dette alternativet, selv om det medfører at man må ha hjelp til livsopphold av staten).

Hvorfor skal hun sees ned på og henges ut på den måten her??

Noen ganger er man i vanskelige perioder i livet, og jeg synes ikke det er grunn til at man skal gå med bøyd hodet og lua i hånda av den grunn!

Nav plikter å behandle alle brukere med størst mulig respekt, ingen grunn til å være frekk.

SYnes faktisk det står respekt av denne jenta her, som prøver å ordne opp og ikke sitter tafatt og godtar alle krumspringene til NAV.

Skrevet

Jeg skjønner at 18-åringen er frustrert jeg, for jeg synes det er rart at engangsstønaden regnes som inntekt (ikke alle kommuner gjør det forresten). Det er lett å sitte i egen leilighet og si at hun burde klare å skaffe seg leilighet selv, men som veldig gravid og knapt voksen med lite peiling på ting så er det ikke alltid lett. Jeg har sett langt værre eksempler på folk som ikke klarer å legge to pinner i kors for å si det slik :)

Skrevet

Nja, jeg er nå av den meningen at man skal få hjelp om man ikke klarer seg selv jeg da. Man har mange gode støtteordninger i dette landet (og takk for det) man nonganger faller man utenfor, det er faen meg ikke bare like lett.

Men når det er sagt så må jeg si jeg ikke helt skjønner problemet hennes. Om har fått engangsstønad så kunne det kanskje vært greit å tenke litt fremover i stedet for å bruke alt på barneutstyr. Hvordan noen greier å bruker over 30000 på utstyr er meg også et stort mysterium. Man greier fint å skaffe absolut alt man trenger til en baby for under 5000kr.

Og hun har fått leil, er hun ikke fornøyd med den får hun finne seg en annen. Å sutre over at den ikke er bra nok er elendig utaknemelig. Det er maaaaange (som også er flere en to stk.) som bor på under 32kv. Om der ikke er plass til både hennes og barnets seng på soverommet så får hun være litt kreativ da. Skaffe seg en mindre seng. Kjøp en krybbe som henger fra taket til barnet, bytt om og ta stue påsoverommet og omvendt eller lignenede.

Kommer generellt langt med litt positiv innstilling og pågangsmot.

Sånn på tampen så vil jeg gjenre si meg enig: NAV kan være en helvetes møkkaprøvelse uten like. Det beste man kan gjøre er egentlig å krysse fingrene og håpe på at man aldri kommer i en situasjo hvor man trenger å forholde seg til dem.

Skrevet

Det med nolig vil jeg kommentere. Mange som mener man skal få det man vil, men om man søker kommunal bolig kan man jo faktisk ikke velge. Det er jo for de som ikke klarer å finne bolig selv og det er såpass mange i kø at man mister rettigheter om man ikke tar det man får...

Skrevet

Hvem er du til å henge ut noen her på et annet forum spørr jeg?

Og at enkelte kan bli frustrerte over Nav kan jeg godt skjønne. Håper det ordner seg for jenta og den lille. Ungen bør i hvertfall ikke få lide ved å bli stua in i en ommunalhybel med narkomane naboer!

Skrevet

Så dere synes det er helt problemfritt for nav å plassere en ung mor og en nyføst baby i et belastet område langt fra det hun har av nettverk?

Skrevet

Ikke uproblematisk. men når man søker kommunal bolig så vet man og får beskjed om at dette er for de som er såpass vanskeligstilte at de ikke klarer det selv. En stor del av denne gruppen har rusporblemer. Av og til er det ikke alternativ. Man kan ikke kaste ut leietakere andre steder f.eks. for å få inn noen andre, det er jo ikke lov. Mange har ganske urealistiske forventinger til denne type boliger også (som oftest er dette kriseløsninger for de som er aller dårligst stilt).

Skrevet

AnonymMamma; det ser for meg ut som dette er til meg og ikke til den som opprinnelig har lagt ut dette innlegget på BiM.

Jeg er ikke sponsa med annet enn det Staten spytter inn utover maxprisen på barnehage og engangsstønad jeg. (for jeg får ikke stipend heller, har tjent for mye selv og mannen tjener for mye nå)

Jo også får jeg barnetrygd da!

Så min situasjon er ganske så ulik.

Og ikke klager jeg heller. Jeg er faktisk veldig fornøyd jeg.

Og jeg er ferdig utdannet også, men etterutdanner meg innen markedsføring slik at jeg kan tjene enda mer penger, og på den måten bidra med enda mer penger i skatt ol.

Og med den intekten jeg har hatt har jeg betalt toppskatt frem til jeg gikk ut i permisjon, så jeg føler liksom at jeg har bidratt litt allerede også jeg.

Hva er din grunn for både å anta ting om meg, være frekk som et uvær og i tillegg en smule ufordragelig?

Skrevet

Ser noen har motforestillinger mot at jeg har hentet dette innlegget fra et annet sted.

Joda, jeg er ikke uenig i det, burde sikkert tenkt meg om når det kommer til det.

Men jeg ønsket andre synspunkter på det, ikke for å henge ut jenta, for her som på BiM er det delte meninger om dette.

Jeg synes jenta skal få både hjelp og støtte, og at NAV kan være vanskelige er det ingen tvil om.

Men jeg synes også at hun har urealistiske forventninger og håp for hvordan dette faktisk fungerer. Man kan ikke forvente 70 kvadrat i et flott strøk når man snakker kommunalleilighet, man blir boende der andre kommunale leiligheter er, og med de menneskene som bor i dem. Mennesker som sliter, på en eller annen måte.

At det ordner seg for jenta håper jeg også, jeg er da ikke ond.

(og her som på BiM har noen nevnt dette med abort. Jeg har ikke nevnt det, rett og slett fordi det er ikke noe jeg har noe med, og ikke ønsker jeg å diskutere det heller. )

Skrevet

Kommunene burde ordna med EGNEDE boliger for de vanskeligstilte som har småbarn slik at de ikke ble miksa med narkomane og alkoholikere. Så at jenta er forbanna og fortvilt kan jeg godt skjønne. En leilighetpå 40-50kvm burde holde, det hadde jeg da jeg var enslig mor. Rom måtte vi dele lenge. Jeg leide privat selvsagt.

Skrevet

Twintipp; du, som anonymMamma over her går ut fra ting om meg.

Noe som forøvrig i en debatt er helt ute av kontekst, men du skal selvfølgelig få svar.

Først, aldri anta noe du ikke vet om noen. Jeg har ikke gjort det om hverken HI eller noen andre, du bør også la være, siden du er skikkelig langt på viddene.

Jeg er student, MED utdanning. Mottar penger fra staten? Jada, drøssevis, jeg får barnetrygd. Ogsp har jeg barn i barnehage, så de betaler sikkert noen kroner der også. Utdannelsen min betsler jeg selv, lånekassa LÅNER meg penger. (jeg får ikke en krone i stipend, alt er lån)

Jeg har jobbet meg opp penger jeg, tidligere, men ikke denne gangen og har ingenting å klage på, mitt valg. Ikke har jeg klaget heller.

Så var det noe mere med meg du gjerne vil ta opp?

Og når jeg var 18 forsørget jeg forøvrig faren og broren min, ikke fordi jeg ville, men fordi jeg kanskje hadde et noe urealistisk syn på hvor mye hjelp man potensiellt kunne få av Staten dersom ting går virkelig på tverke.

Og jeg har ikke lagt ut dette innlegget for å henge ut noen, jeg har lagt ut dette innlegget for å få en liten debatt rundt tankegangen.

Det er delte meninger om dette, og det er lett å se, også i denne tråden.

Vedkommende er forøvrig anonym også, bare så det er nevnt.

Jeg mener at ting skal legges til rette, man skal få hjelp, men det er ingen vits med skyhøye forventninger om at alt skal bli servert på sølvfat. Ferdig med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...