snart mor til 3 Skrevet 27. januar 2008 #26 Skrevet 27. januar 2008 i alle dager... og jeg som syntes enkelte her inne er ekle mot hverandre til tider... hmm...tror jeg skal holde meg unna dinbaby.com da... men hvem sier vel egentlig at de er voksne da?? kan jo egentlig høre ut som om det er noen gravide som har hoppet over dit.. husker ihvertfall selv når jeg nettop var hoppet over til 2 tri var det myyye spydigheter ut å gikk her og...men nå har det roet seg veldig.. godt... ha en trivelig søndagskveld du og
CB-BabyBoy Skrevet 27. januar 2008 #27 Skrevet 27. januar 2008 Husker også den tiden på 2 trim, det er egentlig helt utrolig hva folk kan skrive. Uansett hvor uenig jeg er med noen, så gir ikke det meg rett til å slenge dritt. Og ja du sier noe der om de er voksne eller ikke. Man aner jo ikke hvem som er bak nicket. Det har vært perioder her på bim hvor det var skikkelig ufyselig, tror noen kalte det trådtroll hehe. Men jentene her har stått sammen og sagt at vi vil ikke tolerere folk som bare skal spre eder og galle, vi vil ha det koselig. Forresten så gikk jeg inn på regjeringens nettsider for å se om jeg fant noe om dette temaet og det eneste er en NOU om fedres opptjeningsrett til permisjonspenger. Det er et utvalg som har jobbet siden 1995 med det, så man kan ikke si at det tar kort tid det her hehe. Vil ikke akkurat holde pusten for å si det sånn Men de skal ha det at de jobber grundig og ikke tar lett på det. Vil heller at ting tar litt lengre tid og blir gjennomtenkt enn hastverksforslag som dyttes gjennom på ren prestisje. Det gagner ingen uansett. Og det har vært mange bra argumenter her både for og mot, kanskje man burde sende en mail til departementet selv? Sånn som i USA - write to your congressperson. Jo flere meninger de får høre, jo bedre er det tenker jeg.
snart mor til 3 Skrevet 27. januar 2008 #28 Skrevet 27. januar 2008 det er jo lov å håpe at de til syvende og sist vil ta til vett... men man skal ikke holde pusten..hehe.. der er så mange andre måter å gjøre ting på om de bare kan åpne øynene...for det er jo ikke kontantstøtten som er årsaken til noe av dette...grunnen til at de ønsker å fjerne kontantstøtten i utgangspunktet er jo pga et regelverk som ikke fungerer. vet om mange som utnytter systemet maksimalt, noe som er enkelt for folk flest å gjøre om de virkelig ønsker det..men hvorfor ikke heller da skjerpe inn på reglene sine?? et eksempel er alenemødre som er "hjemme" med barna sine..de får full kontantstøtte uten problem.. samtidig får de stønad til barnetilsyn for å betale dagmammaen sin?? dette er jo noe de ikke hadde sett for seg at kunne komme til å skje..men hvorfor ikke heller stramme inn reglene slik at slike ting ikke kan forekomme??når det blir slik vil det jo faktisk lønne seg for dem å holde barna i dagmamma istedenfor i barnehage..selvfølgelig vil noen klare å snike seg rundt systemet uansett, og svarte dagmammaer vil selvfølgelig bli bragt som tema..men nå skal det sies det at dagmammaer tar som regel kontantstøtten i betaling uansett de (minimum) så da vil det jo ihvertfall ikke lønne seg så mye... når nav får beskjed om at de søker økonomisk støtte for å ha barnet hos dagmamma 100% så må de jo for guds skyld stoppe kontantstøtten... dette var bare et eksempel..der er mange av dem..mange grunner til at kontantstøtten ikke blir brukt slik den egentlig skulle...husker ikke mange av årsakene de begrunnet det hele med,men en annen side var også noe om at pengene forsvant utenlands..og da kan man jo sette som krav at mottakeren skal bo i norge? det jeg mener er at de trenger ikke straffe foreldre som benytter seg av tilbudet på et normalt vis..dem som faktisk ønsker å være hjemme med barnet sitt... personer som utnytter systemene vil der alltid være,men da syntes jeg at de heller burde prøve å forandre på reglene slik at det blir vanskligere for dem som ønsker å utnytte og helelr gjøre det mer gunstig å følge lovene slik de er... dette gjelder også ifh til pappapermisjonen.. hvis de heller kan forandre på reglene, og gjøre det mer økonomisk gunstig å være hjemme i permisjon så vil kanskje flere fedre gjøre nettop det å benytte seg av muligheten..men å skulle presse noen til å gjøre noe som i verste fall kan få store økonomiske konsekvenser for en småbarnsfamilie er det ingen som tjener på... det er ikke alltid man skal høre på rema-reklamen om at det enkle ofte er det beste... av og til så må de faktisk få fingeren ut av rumpa og gjøre jobben sin... snarveien er ikke alltid det beste..noen ganger bør man faktisk sonde terrenget litt først..bli kjent i området og se seg nøye om før de tar noen avgjørelser...
Bare™ Skrevet 27. januar 2008 #29 Skrevet 27. januar 2008 Dette er en kjempespennende debatt å følge med på- og da mener jeg her på BIM, og ikke på Holmgang. For det er her vi som velger er. Det er her vi uavbrutt kan utveksle meninger uten å bli hengt i galgen for det! En annen interessant ting er at det faktisk har noe å si hvor vi bor i landet... Jeg ser imidlertid at kortene blir blandet litt her. Krf hadde kontantstøtten som sin fanesak, og var vel en av to ting de fikk utrettet i sin Stortingsperiode. SV derimot, skal liksom være den familievennelige delen av vår regjering. Skuffende er det nettopp derfor at det var nettopp disse som ikke klarte å overholde løftet om full barnehagedekning- og nå er det stilt rundt det. Det er ingen som halshugget Kristin Halvorsen for det, ei heller for at hun sitter trass i at hun bedyret å overlate roret dersom løftet ikke ble innfridd. Nå er det ca 20 måneder igjen til valget. Merk deg mine ord: Vi vil i månedene fremover høre masse svada.. Det som er rart er at vi fremdeles har en rødgrønn regjering. Det er å love og love det de tror vi VIL høre frem til de får våre verdifulle stemmer, for så å prioritere det de kaller demokratisk fordelt når regjeringskabalen er satt. Mange partiledere er flinkere til å finne dritt om feks FrP og H enn å promotere sitt eget partiprogram. Det er ikke til å stikke under en stol at valgene er svært personavhengige. Vi som småbarnsforeldre er de dyreste postene på programmet fordi vi subsidierer barnehager, skole og Bt bla.. Finland har FrP skoler- men hører vi at det funker?? NEI. Fordi i Norge er vi en stat hvor du må forsvare at du stemmer noe annet en AP. PP er en underavdeling av AP... LO er en arbeidstaker organisasjon med røtter i AP... AP ble i sin tid stiftet at arbeidere. Nå gjør man det imidlertid vanskelig for arbeiderne ved at man skal bestemme hvem av foreldrene som skal være hjemme med barnet- og hvor lenge. Så skal du beskattes om du kjører bil, og skal bilen din gjennom bomringen skattes du ENDA engang. Og er du så uheldig å få parkering på jobben, så vinner du en tredje skatt på samme lønna! OG dette partiet stemmer vi frem gang på gang. Man skal sette igang med Oslo pakke 3. Budsjettramma er på svimlende 53 mrd kroner. Staten skal subisidere 12 mrd. resten henter de inn på (enda flere) bomringer og noe i billettavgifter. Dette for å prøve å heve dagens standard, og for å utbedre det anlegget man har for å best ivareta infrastrukturen. Mens alle disse pengene skal gå til dette, sitter vi og snur på kronene. Fødene blir fraktet på måter man ikke har lov å transportere griser. Man sitter i Ås og gleder seg over et vedtak (som ennå ikke er avsluttet i Stortingsgruppa) over å få Veterinærhøyskolen flyttet fra Oslo til Ås. Med TANKE PÅ DE SYKE DYRENE SOM MÅ KJØRE INNI SENTRUM, STAKKAR???? Jeg elsker dyr, jeg!! Men Ullevål sykehus ligger jo et steinkast unna- og der blir fødene avvist i døra!! Og fraktet rundt omkring?! Uten at noen løfter et øyelokk.. "nedskjæringer" blir vi fortalt, og er blitt vant til det... Man legger ned lokale sykehus, selv om dette er i strid med Soria Moria erlkæringen. Vi som skal ha og har barn MÅ vite at stemmen vår teller!! DU kan være med på å bidra i DITT lokalsamfunnn. Men ikke la noen bestemme over valgene dine. Ble skremt av Martin Kolberg som gikk ut på forsiden av Aftenposten i fjor høst med utsagn sitert: "media og politiske motstandere vil ALLTID forsøke å redusere velgernes tillit til FrP." Det skremte meg, for i deres eget partiprogram siterer jeg: "Arbeiderpartiet mener at et demokratisk samfunn må være tuftet på krav om like politiske rettigheter med rett til å velge, flertallsavgjørelser og beskyttelse av mindretallet. Fri meningsdannelse bygget på åpen og mangfoldig tilgang på informasjon er en forutsetning." Og skjønner egentlig ingenting av noesomhelst.. Noen som kan sette hodet mitt på rett kjøl????
mamma til twins Skrevet 27. januar 2008 #30 Skrevet 27. januar 2008 Synes det er tusen ganger viktigere med full barnehagedekning fremfor kontantstøtten. Men de kan vel sikker fortsette å gi kontantstøtte til de som faktisk er hjemme, men ikke til de som bruker den til å finansiere svart dagmamma f.eks. Nå synes jeg dog det er litt merkelig at du pga av de få tusenlappene MÅ ut i jobb igjen etter 7 måneder. Kontantstøtten ville uansett ikke kommet før omtrent ytterligere et halvt år. I tillegg så kan du vil jobbe deltid og tjene de 3-4000kr kontantstøtten utgjør, en 10% stilling eller lignende. Se på mulighetene, ikke begrensningene.
Bare™ Skrevet 27. januar 2008 #31 Skrevet 27. januar 2008 men for de som har stemt på ett parti fordi deres fanesak er kontantstøtte, så skjønner jeg at de blir skuffet midt i en periode! Ære være de som kan ta en avgjørelse på så "lave" beløp, på det å være hjemme/ måtte ut i jobb!!
snart mor til 3 Skrevet 27. januar 2008 #32 Skrevet 27. januar 2008 bare en liten kommentar til det siste du skrev her.. er ikke alle som har mulighet til å arbeide "kun" 10%. Vi hadde aldri fått en barnehage opp og gå hjemme om vi skulle hadd barna i 10% stilling...slik funker rett og slett ikke verden.. selvfølgelig så vil det ikke være noe som helst slags problem om man bor nettop i oslo sentrum,men tro det eller ei så er det ikke alle som gjør det..........
Gjest Skrevet 28. januar 2008 #33 Skrevet 28. januar 2008 Ja eg kunne gått ut i jobb igjen etter 7mnd og jobbet 10% men hvor skulle babyen vært.Far kan ikkje ta ut mer enn 6 uker for hans kollega er 100% avhengig av han. Barnehageplass her vi bor får vi etter 2.5 år og det er uansett uaktuelt å sende en 7mnd gammel baby i barnehagen. vet for tiden faktisk ikkje om noen som har svart dagmamma.Det er så mye skvip der ute og ikkje trygt nok men det varierer nok fra plass til plass.Det er heller ikkje noe nytt at velferdsordninger blir utnytta på den ene eller andre måten,slik vil det desverre alltid være. Mitt mål med kontantstøtten er ihvertfall å være hjemme 100% i 2år for første gang.
CB-BabyBoy Skrevet 28. januar 2008 #34 Skrevet 28. januar 2008 Hvordan fraktes fødende som ikke en gang er tillatt for griser?? Jeg skjønte ikke helt det jeg. Ser liksom for meg en gammel utdanket lastebil full av fødende kvinner som humper bakpå lasteplanet. Alle kan ikke føde på Ullevål, det sier seg selv, men det forsvarer ikke opplegget som var en periode her i Oslo. Det er jo blitt en bedring nå, men ikke på langt nær optimalt. Dog vi får faktisk hjelp når vi trenger det her i landet. Sykehusene våre og systemet der er heller ikke optimalt, men skjer det noe med deg, så får du hjelp. USA er jo et skrekk eksempel på hvordan det ikke burde være. Nå er det heller ikke innført skatt på jobbparkering da Og faktisk så betaler jeg skatten min med glede jeg. For jeg ser faktisk verdien av den. Vi betaler ikke en krone under svangerskapet; jeg går gratis til legen, jeg går gratis til jordmor og får bo på et nytt og flott sykehus. Mannen min kan bo med meg og betale en liten sum for maten han spiser. Jeg får være hjemme nesten et helt år med lønn og får i tillegg barnetrygd. Vi får 10 dager hver oss betalt til å være hjemme dersom barnet blir sykt. Og ikke minst jeg får lønn under sykdom. Når man begynner å se litt på hvordan systemene i andre land funker, så setter jeg enormt pris på Norge og de valgmulighetene vi har her. Vi har det faktisk utrolig bra selv om en god del politikere gjør sitt beste for å få Norge til å virke som et U-land. Det lure er kanskje å gå inn på partienes egne nettsider og lese programmene deres. Da får man skikkelig informasjon og kan ta riktig beslutning med tanke på valget som kommer. Og man burde lukke øra i perioden som kommer frem mot valget. Alle kommer med løfter, alle klager over alle og det er generellt bare syting over hele fjøla. Ps! Frp vil også fjerne kontantstøtten da, leste det nå nettopp deres egne sider! De vil også fjerne fødselspenger og barnehagestøtte fordi det er ikke det offentliges ansvar å ha barnehager - alt skal samles i en stor barnetrygd. Husker Aftenposten regnet på det i fjor tror jeg og hade dette skjedd ville jeg tapt sykt mye på å være hjemme.
snart mor til 3 Skrevet 28. januar 2008 #35 Skrevet 28. januar 2008 vil frp også fjerne kontantstøtten nå?? det ville de ikke sist.... hmm..... nei,man må ALLTID sjekke ut hva partiene faktisk står for..så må man stemme egoistisk... har nok hadd et par rundet hvor enkelte ikke forstår hvordan man kan la være å stemme på det eller det partiet...valget er enkelt..jeg er småbarnsmor..jeg kommer til å være msåbarnsmor i enda mange år hvis jeg har muligheten til det.. (man vet jo aldri hva som kan skje..) i tillegg til det så hører vi hjemme i et lite samfunn og ikke i en storby..derfor stemmer jeg også på grunnlag av disse premissene vi lever på.. om det da tilsier atr jeg stemmer mot noe som vil gagne andre så får det heller bare være...norge er et spredt landt med store forskjeller..det er viktig at alle deler blir representert ved et valg..hvis ikke blir det galt....
Bare™ Skrevet 28. januar 2008 #36 Skrevet 28. januar 2008 nå vet ikke jeg hvor du bor, CB, men her på det sentrale østlandet, hvor det er ekstrem tetthet rundt fødeavdelingene så risikerer man faktisk å bli avvist i døra. Skjønner du ikke er lokalkjent i Oslo, siden du ikke forstod parallellen. -det er ikke snakk om at alle skal føde på Ullevål, men det ligger omtrent i samme kvartal som veterinærhøyskolen (og Blindern) -et av argumentene for å flytte veterinærhøyskolen til Ås fra Oslo er de veiene man må kjøre på med fødene, skadde og syke dyr!!! -mens man som menneske/ fødene ikke har samme vernet. Man kan bli avvist ved fødeavdelingen dersom det er fullt. Ingen som sier man skal slippe rundkjøringer, bykjøring og lyskryss fordi man er er i fødsel! rettelse 2 til deg: og jeg skrev at det er foreslått skatt på parkering, ikke at det er innført. FrP kaller kontanstøtten usosial rett og slett fordi den utelukker store grupper, blant annet der begge foreldrene MÅ jobbe og enslige forsørgere. FrP er faktisk ikke imot kontantstøtte, men har sett at den ikke blir brukt som den var ment som: Nemlig for foreldre å være mer sammen med barna sine. Les programmmene- ikke bare overskriftene....
CB-BabyBoy Skrevet 28. januar 2008 #37 Skrevet 28. januar 2008 Det var hvert fall det som stod i partiprogrammet som jeg fant på nettsidene deres, men en ting er hva de sier og en annen er hva som står. Kan hende en del baserer seg på at folk ikke sjekker og leser hva de egentlig står for, at de kun stemmer etter det som blir sagt i media. Jeg tror sånn som deg *Sommerfugl* at man må se på hvilket parti som ligger nærmest en selv og stemme egoistisk. Man må se på hva som passer i din livssituasjon og hvilke verdier man har. Personlig synes jeg det er grunnleggende feil å blande religion og politikk, derfor vil KrF være uaktuelt. Hver og en må ta det valget. Og ikke la det være basert på utsagn i media eller på Holmgang
Bare™ Skrevet 28. januar 2008 #38 Skrevet 28. januar 2008 jeg kjenner flere som stemte V ved sist kommune valg for å få borgerlig flertall., det kommer de aldri til å gjøre igjen, sånn som Sponheim har fordømt samarbeid med andre borgelige partier. Litt rart mtp at AP i sin tid, i lille Arendal ble stiftet for at ikke Venstre hadde noe politikk som passet arbeiderklassen. Jeg googlet litt istad, og har funnet mange artikler som sier at AP har gått vekk i fra sin egen ideologi om å være arbeidernes talsrør.. Nå har de plukket ledere og styresammensetninger i alt fra NUPI (Jan Egeland), StatoilHydro(også KONA til Jan Egeland), Røde Kors (oi, Egeland en gang til + Gahr Støhre +++++) Amensty og mange, mange andre. nevner bare noen for enkelhets skyld. Trodde dette var litt mer Høyre politikk, men som ei sa før meg her: Det blir vel sagt en ting og gjort en annen... Gå inn på Wikipedia og søk på navn i store roller- de har ofte maaange verv, og kjenner noen som kjenner noen....i AP....og ikke H som jeg personlig hadde trodd...etter å ha lest ideologiene deres...
CB-BabyBoy Skrevet 28. januar 2008 #39 Skrevet 28. januar 2008 Jeg skal faktisk føde på Ullevål så jo jeg vet, slapp av litt a Har plass på ABC, så jeg er en av de heldige som er garantert plass uansett. Nå har jeg ikke satt meg så inn i saken rundt vetrinærhøyskolen, men vet meget godt hvordan området rundt ser ut. Nå er det vel ikke heller bare bare å reise videre med et dyr som føder da, det krever kanskje litt mer og personell som er spesifikt kvalifisert. Det er flere sykehus rundt her enn vetrinærhøyskoler. Men mulig jeg ikke her helt med her; skal det være en egen greie for hvordan vi skal transporteres til føden? Eller går det kun på det at du kan måtte reise til et annet sted når du allerede har kommet til Ullevål? Fordi man kan jo evt ta en tlf 5 min før man vurderer avreise og faktisk spørre - er det stappa fullt i herberget eller får jeg plass? Ullevål er et sykehus som må stå til disposisjon for alle andre, derfor blir det veldig vanskelig. Jeg husker ikke nøyaktig hvordan det funker, men det er noe med de ulike helseregionene og hvordan fritt sykehusvalg påvirker Ullevål. Som et universitetssykehus så stiller de litt spesielt. Om det er en fødende som trenger mer ekspertise enn det jeg gjør, om det står om liv, så tåler jeg faktisk å kjøre til riksen, asker, ski, lørenskog eller drammen. Når det gjelder parkeringa, så skrev du jo "Og er du så uheldig å få parkering på jobben, så vinner du en tredje skatt på samme lønna!" Her står det ikke at det er foreslått? Jeg orker ikke og gidder ikke la dette bli en tråd om FrP; jeg leste hele programmet og fikk bekreftet at det ikke er partiet for meg. Emkelt og greitt!
CB-BabyBoy Skrevet 28. januar 2008 #40 Skrevet 28. januar 2008 Det er nå en gang slik at det er faktisk svært få som er kvalifisert til å sitte med større styreverv, så dermed vil det alltid bli noen som kjenner noen. Alle regjeringer har forsøkt å få inn sine egne overalt, det er da vel ikke noe nytt. Røde Kors er en frivillig organisasjon og verken Jan Egeland eller Jonas Gahr Støre sitter i landsstyret der. Aner ikke hvem kona til Jan Egeland er, men han er jo også en av de mer kvalifiserte personene Norge har - det er ikke uten grunn at FN bruker han til så mye. Faktisk så er det 2 personene eksepsjonelt gode og jeg er glad vi har de i de stillingene de har. Jeg så hvordan utenrikspolitikken vår fikk lide under Jan Petersen, det var skummelt å se. Jeg har respekt for at ikke alle liker AP/SV og den gjengen, men de er ikke så ille som de andre skal ha det til. Men fokuset er jo hele tiden på alt det negative de gjør og ikke får til, man ser elegant bort fra alt positivt som skjer. For det selger jo ikke aviser eller stemmer på tv2
anne* Skrevet 28. januar 2008 #41 Skrevet 28. januar 2008 Enig med det siste avsnittet ditt CB. Jeg har blitt ganske skremt av å lese her inne av og til. Har inntrykk av at de politiske resonneringene ikke alltid har grunnlag i det partiene faktisk står for og jobber for på tinget. En kan vel ikke med sin beste vilje tro at vi hadde hatt dagens permisjonsløsning med borgerlig styre opp i gjennom tidene? Det strider jo i mot alle de økonomiske prinsippene og modellene de jobber etter. Et år hjemme på statens regning strider mot "det frie marked" så det synger..... Og kontantstøtta er jo en 100% skattebetalerfinansiert støtte - så å gi sin stemme til partier som vil redusere skattene virker ikke logisk for meg. Og når det gjelder pappaperm, så hadde vi kvinner fått mye bedre vilkår hadde de vært nødt til å ta ut mer perm. Menn hadde ALDRI I VERDEN funnet seg i noe 6G grense eller at de med privat næringsvirksomhet fikk noe mindre i støtte. Så vi hadde nok bare tjent på at menn kom mer på banen tror nå jeg, både økonomisk og praktisk. Når det gjelder Ullevål, så har ting blitt mye bedre der etter at de fikk lov til å avvise søknader om fødeplass slik at oslofolk må søke seg til andre sykehus allerede tidlig i svangerskapet. Noe "de røde" har gitt dem lov til. Så nå har de mye mer oversikt over hvor mange som vil komme, og det er ikke så mange som blir avvist der lenger faktisk - var i alle fall det jeg blei fortalt når jeg var på kurs der i forrige uke.
Bare™ Skrevet 28. januar 2008 #42 Skrevet 28. januar 2008 Jeg har ikke favorisert noe parti, jeg syns bare at om man påberoper seg å kunne politikk, er det en forutsetning at man kommer med fakta. Og nå ser jeg du plutselig er blitt usikker på hvordan ting er, husker ikke helt, ol.... OM du tåler å bli fraktet til et annet sted vet du vel ikke før du fakisk står oppe i det?? Ikke alle stillinger som blir utlyst, og blir de det er de allerede besatt. Fordi de er anbefalt. OG du ber om debatt og priser deg lykkelig for at den ikke blir like usaklig som på dib. Når du blir konfrontert, trekker du deg unna? Ikke verst å rekke å lese et helt program på så kort tid!!
-kate Skrevet 28. januar 2008 #43 Skrevet 28. januar 2008 Ja, det var KrF som fikk innført kontantstøtten og som SAMTIDIG fjernet småbarnstillegget på 657,- som ble utbetalt frå barnet var 1-3 år gammelt, så akkurat hvor familievennlig det partiet er kan nok diskuteres.... Ellers en spennendes debatt å følge med på, og forstår noen av argumentene til "motstanderne", selv om jeg i det store og hele applauderer BabyBoy sine innlegg!!
-kate Skrevet 28. januar 2008 #44 Skrevet 28. januar 2008 Dette innlegget var så agressivt i tonen at nå tror jeg at jeg logger meg av! God ettermiddag til alle!
CB-BabyBoy Skrevet 28. januar 2008 #45 Skrevet 28. januar 2008 Ro ned nerva litt a... På hvilken måte har jeg trukket meg unna? Du kan ikke sammenligne saklighetsnivået her med DiB; der snakker jeg om direkte drittslenging. Her kommer folk med argumenter i motsetning til der hvor man svarer bare ufint. Har heller ikke kommet med noe annet enn fakta jeg da Det jeg leste om FrP kan jeg fint kopiere inn og i tillegg lime inn linken. Og fakta definerer jeg som ting som ikke er funnet opp inni hodet mitt, men som faktisk står sort på hvitt! Et styreverv er ikke en stilling, man søker ikke. Det er generalforsamlingen som velger. Dog det er også en valgkomitee, men man kan fint gå mot denne. Og kommer det ikke andre forslag enn de som blir lagt frem, ja da har man det styret som er da. Og ja mange stillinger blir ikke utlyst, men det gjelder på alle nivåer i arbeidslivet. Når det var borgerlig regjering så skjedde det på akkurat samme måten, men det betyr ikke at det er riktig av den grunn. Min lesehastighet aner vel ingen andre enn meg noe om! Jeg leser ganske fort ja, men er ikke feilfri og kan fint lese feil som alle andre.. Og har jeg sagt noe her som viser seg å ikke stemme, så er jeg ydmyk nok til å faktisk si beklager, da tok jeg feil. Når det gjelder min usikkerhet, så gikk det på hvordan plassene på Ullevål fordeles da. Jeg vil ikke gå ut her med en påstand som jeg faktisk ikke er 100% sikker på, men jeg vet at fritt sykehusvalg har noe å si her. Som Anne sier, situasjonen nå er faktisk annerledes fordi de har gjort en god del endringer. Og helt riktig jeg vet ikke hva jeg tåler før jeg står oppi det. Men det kommer heller ikke som et megasjokk på en gravid at man skal reise til sykehuset. Da er det faktisk mulig å ringe ned litt tidlig og ikke når riene hagler og spørre om man kan komme dersom situasjonen tilsier at det er nødvendig. Noen fødsler er styrtfødsler ja, men da skjer ting så fort at jeg tror ikke det spiller noen rolle uansett. Nå gidder jeg ikke diskutere dette mer, det er gått langt vekk fra det som egentlig var greia her - kontantstøtten og en SV'er som har fått meningen sin i avisen. Og nei det er ikke fordi jeg blir konfrontert, jeg har ryggrad nok til å tåle det meste jeg Orker bare ikke sånne agressive innlegg, det kommer ikke noe konstruktivt ut av det.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 28. januar 2008 #46 Skrevet 28. januar 2008 Blir litt frustret jeg over tenkemönster til mange,vi skal ha i sekk og i pose,virker det som. Det er ikke staten sin regning når en får barn,vi en prioritere familien,vel så legg om vanene og ikke ha så store hus,dyre biler,merkeklär osv,da har en faktisk råd til å väre hjemme med et barn,selv om en får mindre i kontantstötten,som jeg i bunn og grunn er i mot,siden en mange bruker den til åb betale svart dagmamma med.
snart mor til 3 Skrevet 28. januar 2008 #47 Skrevet 28. januar 2008 hmm..blir sittende å lure litt jeg nå.. hvorfor skal du ovenfor ha noe imot kontantstøtten kun fordi at man bruker den til å betale svart dagmamma?? hvorfor ikke heller reagere på måten de gir ut pengene på? jeg syntes ihvertfall ikke det er rett å skulle fjerne denne muligheten og denne goden for dem som faktisk bruker den rett. da kan de heller skjerpe inn på reglene slik at det blir vanskeligere å misbruke det hele.. og dagmamma koster ihvertfall her i området såppas mye at selv med kontantstøtten vil foreldrene måtte betale av egen lomme det som en barnehage ville kostet mer eller mindre... men hvorfor ha noe imot ordningen?? hvorfor ikke heller ha noe imot regelverket som gjør det så enkelt og lettvint for folk å misbruke det? for skal vi plutselig stoppe alt av goder og alle tjenester som kan misbrukes vil vi ikke ha noen goder igjen i dette samfunnet...alt blir misbrukt i mer eller mindre grad,det er det ingen som kan gjøre noe med..men de kan jo prøve å gjøre det litt vanskligere..... og dette argumentet med at tvungen pappapermisjon vil gjøre det mer økonomisk gunstig for oss kvinner?? herregud da jenter..vi må vel klare å stå opp for oss selv å kjempe for mer enn 6G hvis det er slik et problem for oss? hvorfor skal vi sitte på pidestallen vår å vente på at mannfolkene skal komme å ta kampen for oss? for min egen del så er ikke denne begrensningen på 6G noen begrensning for meg så jeg har ikke giddet å hisse meg opp over det,men det må dere jo gjøre hvis det er noe som går ut over dere... for meg og min mann derimot så er det ikke mulig for han å ta seg pappapermisjon..det er så enkelt som det.... så hvorfor skal da en eller annen hagenisse i oslo bestemme hvordan vi skal leve vårt liv??? vi må alle få lov til å ha våre ønsker for samfunnet som vi lever i.det er det som gjør det så fantastisk å bo i dette lander... det kommer hele tiden utsagt om at "vi" trenger å føde barn her i norge. norge trenger at mennesker bor i distriktene...vi kan ikke alle bo i oslo sentrum.. (har kanskje nevnt oslo veldig mange ganger, og det er for enkelthets skyld..ikke noe å ta personlig for dere som bor der altså...) men om det skal være mulig for mennesker å bo utenfor bykjernen så må vi få lov til å ta nettop slike avgjørelser selv... de kan sette begrensninger og forskrifter for det meste..men de må ikke ta bort noe som er positivt uten videre...og det er det de vil gjøre om de tar bort kontantstøtten........
anne* Skrevet 28. januar 2008 #48 Skrevet 28. januar 2008 Vel, det sies jo om og om igjen her inne at "her i huset tar pappa bare 6 uker, ikke råd til mer". At 6G er satt som grense kommer vel kanskje av at altfor mange kvinner jobber deltid og i såkalte lavtlønnsyrker? Men dette hindrer altså menn i å ta ut mer permisjon. Poenget mitt er at så altfor mange kvinner ser det som en trussel at menn får mer permisjon. Synes det er kjempesynd. Er jo litt fasinerende at folk hisser seg opp over forslag som ikke engang har vært oppe til behandling, eller gidder å sette seg inn i hva som faktisk er foreslått. For eksempel: Det han Heikki eller hva han heter fra SV har foreslått som så mange her inne klikka helt på... Det han sa var: De vil utvide 100% permisjonen til 52 uker i steden for 44. Mor beholder retten til 9 ukers permisjon. Da har en 43 uker igjen som igjen deles på 3. Mor kan da ta 2/3 av dette = 28.6 + de 9 ukene til mor = 37.6. Dvs - det blir jo i praksis nesten like mye perm på mor som når hun tar ut 44 uker med 100% i dag. Da skal jo far ha 6 av de ukene - altså 38 uker til mor. Skjønner ikke helt det hysteriet som har oppstått her inne rundt dette. En ting er å leve sitt eget liv og bestemme selv som du sioer, men av og til må en ha et spart for å få ting til å endre seg! Alle er vi vel enige om at det er bra for barna å ha pappa mer hjemme?!?
snart mor til 3 Skrevet 28. januar 2008 #49 Skrevet 28. januar 2008 vi er alle enige i at det er bra for barnet å ha en av partene hjemme... men..og da er det et stort MEN... det er ingen som skal tvinge far til å være hjemme... dette er som jeg har sagt utallige ganger tidligere noe som mor og far sammen må bli enige om... nå vet ikke jeg hvilket forhold dere lever i men i vårt ekteskap tar vi ihvertfall avgjørelser sammen... hvordan kan noen da sitte der å sutre over at mor ikke lar far være hjemme med barnet??unnskyld med altså men hvilke pingler er det dere mener mannfolkene er??? hvis de ønsker å være hjemme så må de førr pokker si fra om det og hute seg til å være hjemme... mor kan ikke da nekte..da har de store problemer i forholdet ihvertfall... og hvis dette med 6G er det store problemet så må man ta tak på det..det å skulle ha far på tvangspermisjon er ingen god løsning på det "problemet"...
Emilie&Markus Skrevet 28. januar 2008 #50 Skrevet 28. januar 2008 Stemte AP og der er de jo faktisk veldig plittet når det gjelder denne saken. Dette var forslag fra 1 person i SV, var det ikke.. Tviler på at dette blir endret på den måten det er snakk om nå uansett. Hvis de skal forlenge fedrekvoten kan de ikke ta av mors del eller den felles delen av permisjonen. Da får de eventuellt forlenge hele permisjonstiden, for det ER jo et faktum at det er vi kvinner som har melka, som disse politikerne forøvrig vil så gjerne at alle skal gi barna sine det første leveåret. Den blir fort borte når mor skal så tidlig ut i jobb, pga f eks stress og at det blir vanskelig ift. avstand osv. Så hvorfor skal de da tvinge mødre ut i jobb som faktisk ønsker å amme barna sine så lenge de kan. Nei, der er det mye delte meninger, akkurat som her. Nå først syns jeg de kan satse på sull bhg dekning Og få det unnagjort før de begynner å tenke på andre ting nemlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå