Gjest Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Nå er eg fortvila over den familie fientlige regjeringen.Nå vil de kutte kontantstøtten for å finansiere de ekstra ukene som far skal ta ifra mor!!! Med tre barn hadde eg tenkt å ha to års permisjon pga kontantstøtten så vi kunne ha en rolig hverdag.Men neida..nå skal vi ut i jobb igjen etter 7 mnd og kontantstøtten skal bort. Blir gal av rødstrømpene..vi er faktisk mange som vil prioritere familie fremfor jobb i ett par år og disse forslagene knuser denne muligheten for mange!! Skjønner ikkje problemet for far kan jo allerede idag ta mor sin permisjon i store deler.
rystet Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Skriver under 10 ganger på denne tråden om jeg kan!!! Men inne på forumene her er det vanvittig mye rødstrømper så tror du kan få litt pepper på denne Eller så er det bare at de roper så høyt Du kan fort bli beskyldt for både å være ung, lavt utdannet, dum og egoistisk hehehe.. Skjønner du ikke at ungene dine helst skulle vært institusjonert og styrt av staten helt fra de ble født???
lille sprelle Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Når man vet hvor mye staten "spanderer" i tilskudd til en barnehageplass, så er jo kontantstøtten bare "blåbær". Den blir ikke indeksregulert heller...... (slik satser forøvrig ofte blir). Jeg tenker det hadde vært bedre om foreldrene kunne få lov til å bestemme hvordan de ønsker å organisere seg (hjemme, bhg/jobb eller noe midtimellom) også kan staten bli enige med seg selv om hvor mye hver av oss skal få i andel av denne summen. Det er greit nok at de ønsker en form foran andre, men det blir helt sykt når det ikke legges opp til relle muligheter til å velge noe annet fordi det "lønner" seg så inmari mye å velge noe foran noe annet økonomisk. De barna man prøver å "få tak i" fordi de trenger det gjennom barnehageplass, kan man være tøffe nok til å nå via barnevernet og helsestasjon. Det er tross alt bare en svært liten andel!
anne* Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Forstår ikke hvorfor du trekker in rødstrømper?!? Det var jo "rødstrømpene" som i sin tid kjempa fram den permisjonen som du skal nyte godt av, og som fortsatt kjemper for fx 6 timers arbeidsdag.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 Håper og tror ikke de får gjennomslag for å endre permisjonen idag likevel, var jo kun et forslag SV hadde. Ingen andre som er enige.... Og den rød/grønne regjeringen får nok ikke noen ny periode. Har selv tenkt å være hjemme noen år og få kontantstøtte- og håper den ordningen vil fortsette som idag.
Supertea Skrevet 27. januar 2008 #6 Skrevet 27. januar 2008 Hvorfor reparere noe som ikke er ødelagt, sier jeg bare. Har også planer om å være hjemme og benytte meg av kontantstøtte, samt ha hele permisjonen, så håper ikke de forandrer ordningen. Ser for øvrig på meg selv som feminist, men feminisme for meg handler ikke om likestilling for enhver pris. Det handler om like muligheter og muligheten til å velge sitt eget liv. Kan som en digresjon legge til at jeg er den av oss med størst ambisjoner for karrieren. Men jeg vil være hjemmeværende mamma mens barna er små, og heller begynne å bygge en karriere når de begynner på skolen. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke kan få i pose og sekk..?
snart mor til 3 Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 kjære sebo.. siden du sitter der å sier at du ønsker å være hjemme med barnet ditt så sier det oss alle tre ting: du er ung, har lite utdanning, og er en egoist! hvorfor skulle du få støtte for å være hjemme med barnet når staten allerede bruker så masse penger på å gi barnet ditt barnehageplass? du må ikke tro at det er DITT barn.. barnet du har født er et norsk barn som skal føle de norske lovene og reglene på lik linje med alle andre. Det er et annerkjent faktum at staten hvert år bruker milliarder av kroner på mennesker som ikke er "normale" enten det er snakk om psykiske lidelser eller kriminalitet. Hvem er du da til å si at de ikke skal få lov til å kontrollere barnet fra det er født? du kan jo tross alt vranglære barnet ditt til å bli kriminell. så første steg i veien må jo selvfølgelig være at barnet får være mindre med mor. Barn og mødre hører på ingen som helst måte sammen. Du kan under tvil prøve å ha kvalitetstid mellom klokken halv fem og klokken syv (Da det er da gjennomsnittsfamilien har klart å hentet barnet fra barnehage og tidspunktet da de fleste legger barna). Det første du må gjøre når dere ankommer huset litt før fem er jo da selvfølgelig å anrette en god tradisjonell middagsrett fra bunnen av (tar som regel 40-60 minutter). forhåpentligvis har du da klart å få middagen ferdig til klokken halv seks slik at barnet får spise middag før barne-tv står for tur. Barne-tv er selvfølgelig noe du ikke må nekte barnet å se på da det er lærerikt for barnet. Mitt tre år gamle barn visste ihvertfall ikke noe om mine,dine og våre barn før han startet å se barnetv. Der fikk han heldigvis opplæring i hvordan moderne familier med steforeldre i hytt og gevær fungerer. Etter dette når klokken har passert halv syv er det på tide med dusj/kveldsmat/kvalitetstid og kveldsstell før det er sovetid. Etter dette skal mor gjøre husarbeid, vaske klær, brette klør,klargjøre for morgendagen samt være en god kone for mannen sin... Endt arbeidsdag kan forventes å være mellom klokken ett og to om natten. Nei,det er på tide at vi nå får bort kontantstøtten en gang for alle! Tenk nå på alle stakkarsan som blir tvunget av sine ektemenn til å være hjemmeværende med sine barn for å få disse 3300 kroner pr mnd. Det er jo uten tvil mye bedre å plassere barna i barnehage slik at mor kan være på arbeid. Det er jo tross alt nok et annerkjent viten at ingen mødre ønsker å være hjemme. De eneste som "ønsker" å være hjemme er de som blir tvunget, enten av økonomiske årsaker eller for å skjule konemishandling. Jeg har ihvertfall ingen intensjon om å kjenne barna mine. Har på ingen som helst måte noen typer interesse av å lære barna mine å gå,løpe,klatre,snakke,telle,regne osv osv... Nei,når man først har vært så uheldig å blitt gravid så er det jo bare å starte nedtellingen til når man ENDELIG kan få lov til å gå ut i arbeidslivet igjen. sukk.. Syntes egentlig at vi skal sette fars permisjon til å være tvunget på 6 måneder!! Hvorfor skal far få slippe unna ansvaret egentlig?? amming??pøh... vi har jo pumper samt MME...så hva er vel problemet??hvorfor skal VI tvinges til å være hjemme med de gulpende, bæsjende, bakterieoppsamlerene??sist jeg sjekket så tok far en stor del i babylagingen han og,så hvorfor er det vi som skal tvinges til å tilbringe så mye tid med dem? Nå har vi kvinner vært hjemme med barna være og oppdratt dem i alle generasjoner... nå har vi fått nok!! få fedrene hjem!! vi vil uuuut!!! snakk om diskriminering? de snakker om likestilling... men hvor er likestillingen i dette? nei,del permisjonen opp i 50/50 spørr du meg.... Evt så kan de der forbanna idiotan ta de der jobbene sine å stikke dem en viss plass laaaaaaaangt oppi...ja... forbanna imbilser!!! For mange famlier så er det ikke mulig for far å ta permisjon uten at det vil ha alvorlige økonomiske konsekvenser. Dette er for mange så store konsekvenser at de ikke har mulighet uansett hvor mye de skulle ønske det. Hvis man virkelig ønsker å likestille det hele så start med å øke lønnen til de typiske kvinneyrkene. Den dagen som en sykepleier tjener millionlønn vil nok det bli større sannsynlighet for at far tar permisjon hvis han ønsker det. Vi er voksne og ansvarlige nok til å bli gravide, da må vi jo for helsikke få lov til å bestemme selv hvordan vi ønsker å oppdra barna våre og! Jeg får ihvertfall ikke barn for å la andre oppdra dem!!! Med siste barnet fikk jeg være hjemme til barnet var tre år. Denne gangen vet jeg at jeg desverre ikke kan det pga at den økonomiske situasjonen er midlertidig forandret ,men det er ikke slutt etter dette barnet. Kontantstøtten er uvurdeelig for mange av oss for at vi skal kunne være hjemme med barna våre de første årene. Jeg hadde aldri kunne vært hjemme med sønnen min de tre årene hvis det ikke hadde vært for kontantstøtten.. men det er jo tydelig at jeg ønsker egentlig ikke å være hjemme med han. Det hele er helt tydelig et tegn på min undertrykkelse av far. Jeg er en egoist som ønsker å tilbringe tid med barna våre. Vi vet at i framtiden og vil det ikke være mulig for far å ta permisjon. Men vi legger oss ikke ned og dør av den grunn. Far prioriterer heller å tilbringe mest mulig tid med barna når han kan. Det er vårt valg og vårt liv... hvorfor skal vi ikke få lov til å bestemme selv???
Gjest Skrevet 27. januar 2008 #8 Skrevet 27. januar 2008 Takk for godt svar sommerfugl! Som sagt,hvorfor ødelegge en ordning som allerede er veldig bra!
Jannamor Skrevet 27. januar 2008 #9 Skrevet 27. januar 2008 håper ikke noen av dere som er i mot dette stemte rødt da!!!! hehehe Jeg er foressten også i mot, og vil ALDRI stemme rødt, har aldri gjort det heller!
CB-BabyBoy Skrevet 27. januar 2008 #11 Skrevet 27. januar 2008 Det er 1 dame i SV som har gått ut og sagt dette, så kanskje ikke vi skal gå i full unntakstilstand enda?? Hvordan kan en evt frafallen kontantstøtte knuse drømmen om hjemmeværende mor? Vi snakker ikke om 10 000 kr per mnd, det er vel knapt 3000 kr. Det er et fint tilskudd ja, men er altfor lite til å kunne gjøre noe utslag i mine øyne hvert fall. Nå skal det sies at jeg er mot denne støtten og ser den gjerne brukt på en mer riktig permisjonsordning. Ja pappaen kan ta mer permisjon idag, men det er denne berømmelige inntektsgrensen på 6G.. Og jeg blir vell omtrent bannlyst nå, men det heter da faktisk foreldrepermisjon og ikke mammapermisjon Reagerer litt på ordbruk som "ta fra mor" - skulle tro det er et personlig ran av cafetimer...
wennis Skrevet 27. januar 2008 #12 Skrevet 27. januar 2008 Må si jeg synes noen av dere er rimelig historieløse her inne. Hadde ikke folk stremt rødt, hadde vi ikke hatt den fantastiske permisjonen vi har i dag. Nå er den så forankra at andre partier aldri ville drømme å si at de synes den er altfor gunstig. Støtter hun over som synes det er merkelig at det skyldes på rødstrømper. Trist er det rett og slett, når en tenker på våre mødre og bestemødre som kjempa fram de rettighetene som vi nyter så inderlig godt av i dag. Og tror dere virkelig at menn hadde funnet seg i en inntektsgrense på 6G hvis de "måtte" ta ut 3 mnd permisjon? Det hadde GARANTERT blitt en annen ordning da ja, også for de med privat næringsvirksomhet. At menn kommer mer på banen når det gjelder permisjon vil bare gagne oss kvinner tror nå jeg. Både økonomisk og praktisk.
-kate Skrevet 27. januar 2008 #13 Skrevet 27. januar 2008 Veldig enig med CB-BabyBoy! Dessuten var det vel annonsert fra den rødgrønne regjeeringen allerede fra starten av samarbeidet at de ønsket å avskaffe kontantstøtteordningen, så det kan vel neppe komme som et sjokk!?! Undersøkelser har også vist at ordningen med kontantstøtte ikke har fungert som ønsket, mange bruker pengene på svart dagmamma....
Mamma til go'jentene Skrevet 27. januar 2008 #14 Skrevet 27. januar 2008 Sommerfugl er min heltinne!! Jeg har aldri stemt rødt, og kommer ikke til å gjøre det heller! Jeg sympatiserer med familievennlige politikere. Så var det sagt. Jeg vil bruke tid sammen med barna mine, er ikke interessert i at andre skal oppdra dem! For oss gjør kontantstøtten at vi faktisk velger bort barnehage den første tiden. Jeg gikk selv i barnehage fra jeg var året, og har ikke tatt skade av det, men vil mye heller investere tid med barna mine hjemme når de er små. Og jeg kjenner jeg blir provosert over sånne kommentarer om kafébesøk! Dette handler om helt andre ting. Hvis du babyboy så holmgang på onsdag så fikk du gjerne med deg hva Gro Nylander sa angående å få mor tidligere ut i jobb, dette vil IKKE være for barnets beste, ei heller samfunnets! Det beste er at vi er hjemme med barna våre og ammer dem til de er året. Jeg tror på dette! Her skal far ta de ukene han må, resten er mitt. Det er ikke et tema her å gjøre det på en annen måte. Men dere som vil dele har jo alle muligheter til å gjøre det i dag. Bare la oss andre bestemme over oss selv og familiene våre! For oss handler dette om å skape en best mulig fungerende familie. Vi velger å prioritere ut i fra familiære hensyn. Heia kontantstøtten!! Og ut med dem som vil tvinge oss tilbake på jobb etter seks måneder! 3300 er ikke mye, men det gir oss en valgmulighet.
CB-BabyBoy Skrevet 27. januar 2008 #15 Skrevet 27. januar 2008 Jeg så faktisk Holmgang enda dette er et jallaprogram uten like. Er ikke noe annet enn en gjeng idioter som smeller ut populistiske utsagn som de håper å sanke stemmer på. Gro Nylander orker jeg ikke ta for meg en gang, det er norges største ammenazi. De som vil amme til året og lengre, de må gjerne gjøre det. Men det finnes også de som faktisk ikke synes amming er så fantastisk. Hadde det ikke vært for at det er bra for ungen min og det er lettvint, så hadde jeg ikke gjort det. Hehe bare bli provosert du, men gå på en cafe i Oslo rundt lunsjtider og du kommer omtrent ikke inn pga barnevogner. Så det er ikke uten grunn at jeg sier det. Det er selvsagt ikke noe galt i å være hjemme med ungene, men det er for mange som nekter mannen å ta ut mer perm fordi de ser på permisjonstiden som mors hellige tid. Hun har "ofret" seg og gått gravid, så pokkern heller da skal hun ha den tiden ja. For meg er det en helt feil innstilling, det er ikke det som er essensen av permisjonen. Vi har begge 2 gått inn for dette barnet og bare fordi jeg har pupper så betyr ikke det at jeg har enerett på ungen. Man tvinges jo ikke ut i jobb da, kjære vakre vene det er bare å ta ulønnet permisjon om det er så mye om å gjøre. Og igjen det er ETT SV-menneske som har sagt dette, det er ikke vedtatt eller oppe til høring en gang!!!
snart mor til 3 Skrevet 27. januar 2008 #17 Skrevet 27. januar 2008 nå vet ikke jeg hvor mye det er du tjener og ikke CB-Babyboy-høygravid,men for mange av oss så er faktisk de 3300 kronene avgjørende på om man kan være hjemme eller ikke med barna... Selvfølgelig tilsier også det at man gjør diverse valg og prioriteringer... ja,vi prioriterer å være hjemme med barna våre for så å klare oss på en lønning samt kontantstøtten... dette går da på bekostning av sydenturer osv osv...men det er vår prioritering... og hvorfor?? fordi at vi mener at det er til det beste for barnet at barnet er hjemme med en av foreldrene.. hvilken av foreldrene som skal være hjemme med barnet er det vi som har avgjort og hos oss er det jeg som ønsker dette. Far ønsker å arbeide,så det skal han selvfølgelig få lov til..det er rett og slett bare snakk om prioriteringer...og ihvertfall hjemme hos oss så er vi forskjellige.. mannen min har karrieremessige drømmer og mål..mål han har drømt om siden han var liten gutt.. hvorfor skulle jeg stå i veien for at han skal få realisert drømmene sine??? min drøm og mitt ønske for livet er å få familie,barn.hus og heim..jeg ønsker ikke å arbeide utenfor hjemmet..på ingen som helst måte...jeg tar meg nå en utdannelse som gjør det mulig for meg å arbeide hjemmefra om økonomien på noe tidspunkt skulle tilsi at vi trenger det..men det er på ingen som helst måte et ønske jeg har.. jeg ønsker å føde barna våre (ser på ingen som helst måte det som et offer), ønsker å amme dem så lenge det er naturlig, ønsker å være der for barna..lære dem om livet..se dem vokse opp og bli flotte mennesker.. derfor ønsker vi begge at jeg skal være hjemme i permisjonen med barna våre og evt så lenge vi føler at det er det beste for barna..at jeg blir å arbeide litt innimellom??ja,det blir jeg nok helt sikkert..for mener og at barna har godt av å være i barnehage..så de blir å være delvis i barnehage etter hvert..men de første tre årene så er det mye mer fornuftig for barnets skyld å være hjemme med han eller henne.. Sannheten er den at de fleste som arbeider på stortinget driver med pendling.. de bor gjerne i oslo om hverdagene og pendler hjem til familiene i helgene..dette gjelder like mye for menn som for kvinner..siden periodene som man har der er varierende er det de færreste som tar med seg hus og heim for å dra dit... disse har da tatt sitt standpunkt.. deres prioritering er arbeidet.. min og mange av mine venners prioritering er familien... hvorfor skal det ene være rett og det andre være galt??? som sagt så er det på ingen som helst måte negativt om far er hjemme med barnet..men det er et valg man må ta innad i familien..hvis du er i et forhold eller ekteskap hvor dere ikke engang klarer å avgjøre hvordan dere ønsker å dele opp permisjonen så vil jeg tro dere har mye større problemer å ta tak på enn dere tørr å innrømme... Poenget er nettop det at vi må få lov til å avgjøre dette selv... Ingen kan sitte i en eller annen røykfull sal i oslos gater å avgjøre hvordan vi skal oppdra våre barn..der går en grense for hva man skal tillate... Men nå er jo ingen ting avgjort enda...men en ting skal være sikkert og visst..hvis det på noe som helst slags tidspunkt ser ut som at de kan få gjennomslag for dette idiotiske påfunnet deres så kommer jeg til å kreve dopingtest av samtlige..for da har de helt klart røykt for mye av sokkene sine... Vi bor i et fritt land...men hvor lenge varer det???
tertilus Skrevet 27. januar 2008 #18 Skrevet 27. januar 2008 Jeg mener kort og godt at mor eller far for all del må være hjemmeværende med barn så lenge de bare vil. MEN, det er ikke dermed sagt at det er staten som skal betale for det!
snart mor til 3 Skrevet 27. januar 2008 #19 Skrevet 27. januar 2008 og andre kan mene at vi burde ha noe vi skal ha sagt vi og siden vi betaler såppas med skatt som vi nå en gang gjør....
☆twinkle twinkle Skrevet 27. januar 2008 #20 Skrevet 27. januar 2008 Staten vil jo at vi skal få flere barn, ikke sant? Da må jo den legge tilrette for at vi kan få barn og oppdra dem som vi vil og.Det må finnes gode løsninger på å finne de som er dagmamma svart! Fatter ikke at folk kan ha samvittighet til sånt. Jeg hadde aldri sent min unge i barnehagen før jeg følte hun kunne gjøre seg forstått og forstår..Dette er forskjellig fra unge til unge og i bunn og grunn tro r jeg det er foreldre som taper mest på å sende ungene i barnehage tidlig og full tid..i vårt samfunn trenger vi barnehage det er helt klart men jeg syns at ungene skal vere mest hjemme med mor eller far så godt det lar seg gjøre .Skal ikke dømme andre for det. Det er mitt valg jeg har gjort og andre får gjøre sitt.Valget mitt hadde jeg gjort uansett kontant støtte eller ikke men det er klart den hjelper godt på! Barnehagen er bra for de barna som trenger ekstra hjelp ( evt. diagnose) eller ikke har det så godt hjemme kan få hjelp! Det skal den ha! Detet ble rot men det jeg mener er at det er positivt å vere hjemme og i barnehagen bare dette blir en rett balanse og ungene har det bra! VI skulle alle fått utdelt det det koster for en barnehageplass og så valgt barnehage om det var det vi ville ..Eller bare vert hjemme... Det tror jeg men jeg er jo ung så... det er vel en grunn til at ikke jeg bestemmer for alle:0)
UpsyDaisy Skrevet 27. januar 2008 #22 Skrevet 27. januar 2008 Tenker det er kjempe populært på arbeidsplassene til pappaene om det skulle bli snakk om denne nye permisjonen... Like populært å ansette unge menn som det er å ansette unge kvinner!
CB-BabyBoy Skrevet 27. januar 2008 #23 Skrevet 27. januar 2008 Februarmamma; helt riktig; hvilke mannfolk ville godtatt å få kutt i feriepenger og lønn dersom dette forslaget hadde gått gjennom. Kan jo hende at ved et såpass drastisk tiltak så ville det blitt bedre for alle. En barnehageplass koster sinnsykt mye og det ville vært grunnleggende feil om man skulle fått da en slik sum for så å velge selv. Skatten min skal da ikke gå med på å lønne de som ikke vil jobbe. En ting er om man er syk og ikke kan, men når man tar et såpass bevisst valg, så må man også ta de konsekvenser det medfører. Vi må prioritere vi også som alle andre, det er de færreste forunt å kunne gjøre akkurat som man vil. Jeg antar at utsagn som "Barnehagen er bra for de barna som trenger ekstra hjelp ( evt. diagnose) eller ikke har det så godt hjemme kan få hjelp!" må være en feilskriving, det strider jo mot alt her i verden i mine øyne hvert fall. Hva definerer et barn som ikke har det godt hjemme? Jeg tror på barnehagen som en positiv plass; unger har bare godt av et samspill med andre barn. De lærer sosiale kunnskaper som de ikke ville fått med mindre de er omgitt av mange barn hjemme. Jeg hadde en fantastisk tid i barnehagen og gleder meg til å sende junior dit faktisk! Ser for meg ansiktet hans når han skal fortelle om alt han opplever, turene ute, vise meg lekeplassene sine. Dog ikke alle trives i barnehage og det har jeg respekt for. Nå er heller ikke denne diskusjonen om hvorvidt barnehage er bra eller ikke; det er en tema man aldri blir ferdig med og enig om Essensen her er pappapermisjon og en sv'er som fikk navnet sitt i pressen en stakket stund. Jeg setter pris på en statsråd som faktisk tar til seg alle forslag og som undersøker hvorvidt de har noe for seg slik at man kan få det optimale. Bare sånn avslutningsvis; se litt på hva de forskjellige partiene faktisk stemmer på Stortinget. Ofte er det noe helt annet enn det pjattet de gnåler om i avisene. Vi har et premieeksempel med Høyre nå som ser sitt snitt til å slenge mengder med dritt om regjeringen når de selv stemte MOT en økning av pappapermen. Kjekt å være stortingsrepresentant med over en halv mill i årslønn og arbeidstider/ferier vi andre bare kan drømme om.. Det fine her er at vi kan faktisk diskutere åpent uten at det blir kjip stemning av det. Har kikka litt inne på DiB, trodde ikke det var mulig å være så ufine mot hverandre jeg??
CB-BabyBoy Skrevet 27. januar 2008 #25 Skrevet 27. januar 2008 www.dinbaby.com - det er liksom den man skal videre til når man er ferdig her, står en link over smokken på toppen av bim sine sider. Vi snakker voksne mennesker som er så ufine at du vil ikke tro det altså. Mange har heller gått tilbake til bim eller til andre forum som nybaktmamma.com etc. Ha en koselig søndagskveld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå