Gå til innhold

ang hull i ørene på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at en del frisørsalonger i alle fall har 6-års grense for å ta hull i ørene. Datteren min er 6 nå, og har spurt en stund nå. Så vi gir nok etter snart. Håper da at de kan "skyte" begge ørene samtidig, da blir det liksom bare en gang.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk hull i ørene når jeg var 4 mnd,får jeg en datter en gang så skal hun få det så fort som mulig.:)

Skrevet

seriøst hvorfor påføre den lille smerte for sin egen forfenglihets skyld???

blir kvalm jeg når foreldre gjør dette mot barna sine i tilig alder. selv fikk jeg hul i ørene av eget ønske i 7 års alderen.

jeg synes at barnet må være gammel nok til å forstå hva d dreier seg om å ha er eget ønske om å få d!!!!!

Skrevet

Det går jo an å vente med øredobber til jenta slutter med bleie, bruke det som en belønning på at store jenter har øredobber og bruker ikke bleie. Jeg mener at jeg fikk det "dersom jeg var flink jente" på et ufarlig sykehusopphold. (undersøkelse og en overnatting) Mener jeg var 4 år da. Syntes ikke det var vondt. og på meg tok de 1 øre om gangen, ikke begge samtidig slik som de gjør nå. Det tror jeg at jeg kommer til å gjøre...

Skrevet

hei!:)

Har ikke barn selv, så har ingen erfaring med dette. Men sånn for meg selv, så har jeg tenkt å vente til barnet eventuelt ønsker det selv. Ser for meg skolealder jeg:)

Skrevet

venter til tulla spør etter det selv.

Skrevet

Lengre du venter, mer brusk er det i ørene, vondere blir det. Det er ikke noe problem å ta det tidlig. Dette kan jeg, jobber med det. Det er bare snakk om hva folk syntes selv......

Skrevet

Jeg tok hull i ørene relativt tidlig, og klarte dessverre ikke å holde fingrene unna øredobbene. Det førte til at det ene hullet nesten revnet helt ned. Den dag i dag kan jeg ikke bruke øredobber fordi jeg da ser helt skjev ut i ansiktet. Så jeg kommer til å vente med hull i ørene til barna er så store at de forstår hvordan øredobber bør behandles.

Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å ta hull i ørene på barna før de evt spør om det selv.

Skrevet

Når man tar det på de minste barna under ett år peller de jo ikke på de.En av fordelene med å ta det da!! Jenta mi har aldri vært plaget og er kjempe stolt over de!

Det er større kjangs for at de peller og at det blir infeksjoner når de vil ha de selv....fra 3-4 år og helt oppover i skolealderen.

Nei jeg er for å gjøre det når de er små.Mindre smerte og mindre infeksjoner,dessuten er det kjempe fint på små jenter og de vil jo alle ha det etterhvert alikevel!! Godt vi har forskjellige meninger men synes de som ikke vil ta det på barna kan respektere oss som vil uten å si at det er stygt for det er det da ikke!! Dere som vil vente med deres barn får bare gjøre det,argumentene for ikke å gjøre det her er jo ikke mye bedre enn våres argumenter.Dette er jo snakk om smak og behag. vi som faktisk har tatt på barna våre vet jo hva vi snakker om her,og nikkelallergi kan man jo like gjerne ha når man er 1 år eller 10.... Må også ta med at jenta mi på 4 vet å behandle sine øredobber..hun er jo vokst opp med de og vet jo ikke annet. =)

Skrevet

Hva er vitsen ??????????

synes det er fælt med små unger som har hull i ørene!

Men det er min mening. Mine fikk det ca ved skolestart da de selv spurte etter det.

Skrevet

må bare si at jeg syns det er sykt å pierce ørene til så små barn. det er kun for din egen del at du gjør det når barnet er så lite. unnskyldningen om at da husker de ikke smerten osv syns jeg ikke holder vann. ren forfengelighet

på jobben min får vi inn jentunger en gang i blandt med svært infiserte øreflipper grunnet hull som ikke har grodd godt og at i lek har de blitt revet i og fått skitt inn. DET er vondt det. og ikke noe pent å se på!

Når jenta er gammel nok til å utrykke et ønske, så syns jeg foreldrene kan VURDERE det. det er jo ikke barnet som bestemmer slike ting.

Skrevet

Helt enig med bruden-07 over... Mine jenter fikk når de var 3 og 4 år gamle, men de ville det selv =)

Skrevet

syns det er kjempestygt med hull i ørene på små barn. Jeg fikk ikke lov til å ta hull i ørene før jeg var tolv år. Jeg hadde lyst mange ganger før det, men mamma mente at jeg ikke var gammel nok til å bestemme det selv. Nå er jeg 21 og har fortsatt ikke hull i ørene. Og jeg savner det ikke. Utrolig mange av de jeg kjenner med hull i ørene har store allergiproblem pga det. Jeg er kanskje litt ekstra skeptisk, for moren min hadde latent allergi før hun tok hull i ørene, ca seks måneder etter hun fikk hull utviklet allergiene hennes til det fulle. Hun kan nesten ikke spise en eneste frukt, reagerer mot de fleste dyr, pollen, bjørk osv., og kan ikke ha noe som helst i ørene. Nei for all del ikke ta hull i ørene til små babyer!

Skrevet

Dere som er for hull i ørene sier at de som er mot er respektløse mot dere fordi de synes det er stygt med hull i ørene, vi må da få lov til å synes det er stygt å si det også. Hva så om barnet ikke har brusk i øret når det er 1 år. men en 1 åring bestemmer ikke selv hva hun vil, det er det du som mor som gjør. Det er så at veldig små barn ikke peller på det. Men et barn kan faktisk henge seg opp i klær, leker og andre ting med smykkene og få stygge infeksjoner og sår. Her var det kun ei inne som tok hull i ørene som anbefalte hull i ørene når de var så små, resten som også tar hull i ørene anbefalte det ikke. Jeg synes ikke det er pent med hull i ørene på små barn uannsett hva dere kommer med unnskyldninger. Når et barn ønsker det selv så kan jeg være enig i at det er greit med hull men ikke før.

Skrevet

Å ta hull i øret på små babyer er grusomt. Babyen selv får jo ikke besteme hvortvidt den ønsker det eller ikke. Pluss den unødvendige smerten du påfører barnet. Dessuten utvikler ikke barn nervepunktene sine fullstendig før de er ca 12år. Nei, vent til barnet er gammel nok til å kunne ta vare på det selv og er med på bestemmelsen. Virker nesten som om det er for de voksne man gjør det. Og det er jo det når barnet ikke har noe det skulle ha sagt.

Skrevet

Jeg har hatt lyst til å gjøre det på jenta mi,hun er 14 mnd.Men har valgt å ikke gjøre det pga infeksjons fare...Men det er bare fordi hun har en kronisk sykdom og takler ikke infeksjoner så bra. Hadde hun ellers vært frisk hadde jeg gjort det. Syns det er kjempe søtt jeg,Jeg var veldig liten når jeg fikk det,husker det ikke som noe traumatisk,smerten går jo over nesten med en gang,ihvertfall hvis man får en is eller noe =)

Skrevet

Jeg synes det er unødvendig og ikke særlig pent med små barn med hull i ørene. Jeg tar ikke stilling til når min eventuelle datter skal få ta hull i ørene riktig enda, det er jo ikke sikkert det blir en problemstilling.

Skrevet

Godt vi har forskjellige meninger!! Synes jenta mi er nydelig med hull i ørene jeg!! Hun synes det er fint selv også,har som sagt heller aldri hatt problemer,hengt seg opp i tøy el..... Og den "smerten" som påføres er vel argumentert for flere ganger her nå!!

Og bare for å sette ting litt på spissen skal jeg gi et annet eksempel til dere som snakker om barns eget valg: Synes ikke man skal døpe barn jeg da...da får jo heller ikke barna velge selv hva de vil tro på. Og det gjøres jo også uten barns vilje bare fordi det er en tradisjon i familien.......Er jo ikke mindre grusomt å prakke på unger historier om menn som ble hengt på et kors blødene heller da.... Religion i det hele og det store handler jo bare om død og fordervelse..bare for å gi et annet eksempel om barns valg her i verden!!Men DET er liksom så naturlig.

Som sagt...dette er et evig tema fordi alle har forskjellige synspunkter. Men å si at det er grusomt,stygt å slemt synes jeg er tullete.Jenta mi får jo lov til å ta ut pynten sin hvis hun vil det.Men isteden så er hun kjempe stolt over de!!

Skrevet

Nei, nå syns jeg du over her skal lese innlegget mitt en gang til!!!!!

Jeg sa ikke at det er respektløst av dere å si dere syns det er stygt, men at dere ikke bør kritisere mødre som velger å la barnet få det. Dere syns det er stygt/ikke ønsker å gjøre det, og jeg syns det er helt greit at noen mener det, men det var folk her før i en tidligere tråd som mente jeg var en dårlig mor osv. Det syns jeg ikke hadde noe med temaet å gjøre om du forstår. Noen liker det, andre ikke!

Skrevet

Disse nervepunktene du refererer til her, Lanfear, sitter langt oppe på brusken, og ikke nede i flippen. I følge en akupunktur og en lege jeg spurte om dette, sa begge at dette ikke hadde noe å si i det hele tatt. Bare til opplysning liksom:-)

Skrevet

Jeg orka ikke lese igjennon alle innleggene,så jeg er usikker på om det er noen som har skrevet dette før...

Hos veldig mange salonger nå,begynte høsten 2007, har de begynt med 3års grense! Vet ikke om det er blitt sånn overalt da!

Skrevet

Når de kan bestemme det selv. Så fullstendig idiotisk å ta det når de er babyer med det argumentet at de ikke husker det. Det er like fullt barnemishandling om de ikke husker det. Når foreldre viser såpass mangel på respekt for barnets kropp kan man spørre seg hvilke andre ting de får gjort med dem mens de ennå ikke husker det....

Skrevet

Stakkars barn sier nå jeg.... Kunne aldri påført mine barn smerte med vilje.

Skrevet

Hvis det er barnemishandling så er det jo rart ikke barnevernet blir innblandet da!!! Og dere som ikke vil påføre barna deres smerte lar vel ikke ungene få sprøyter(vaksiner) heller dere da???

De synes jo det er like/om ikke mer smertefullt!! Så igjen: greit å mene forskjellig men dere behøver ikke komme med at det er barnemishandling og synes vi er dårlige foreldre ..det er som sagt bare tullete.

Jeg elsker barn,har jobbet mange år i barnehage og i barnevernet faktisk!!!Og ville heller ikke drevet "barnemishandling"på min datter!!Dere kan virkelig ikke sammenligne hull i ørene med det!!!

. Datteren min gråt faktisk ikke når tanta som er frisør tok på hun heller!!!Så om det var så veldig vondt vites ikke!!! Som sagt: Greit at dere ikke liker det men la det være med det da, ikke rakk ned på oss som gjør det og kall det tåpelige ting som barnemishandling!!! Dere vet jo at det gjør vondt når 4 åring vil ta også men lar de jo få lov alikevel...de vet jo ikke hvor vondt det gjør,og tør de bare i ett så prøver dere jo å overtale de til å ta i det andre også!!Nei la denne debatten ligge død.Noen liker det og andre ikke!! Ferdig med det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...