i have a baby prince Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 hei.. bare lurte litt på synspunkter i forhold til å ta hull i ørene når barnet er et år.. har ikke gjort d m mine.. men har hørt flere si d er bedre å ta det når di er små for da kommer di ikke til å huske det..tror ikke jeg kommer til å ta det på tvilling jentene mine enda.. tenkte bare å høre hvilken alder andre syns
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 kan kanskje være greit da....da er du ferdig med det og de synes det er pent med pynten....men vet ikke har ikke noen barn fra før så kan liksom ikke si noe...
Nordlyspar♥ Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 Tanta mi sneik meg med, uten at mora mi visste det.. da jeg var 3-4 år... husker det... og det var ikke særlig vondt...værtfall ikke da jeg fikk en megastor softis etterpå.... det blir ikke noen traumer etterpå.... bare fine dager der du kan vise venninnene hvor fine "øredoppler" du har fått
mammamie Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 Jeg mener man bør vente til barnet er så stort at det selv kan bestemme om det faktisk vil ha hull i ørene eller ikke!
Topp 10. Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 Her i huset har vi lyst til å ta hull i ørene på vår lille så tidlig som etter et par mnd... Ser på det som positivt at de ikke kan fikle borti med de nydelige men bakteriefulle hendene sine:) Slik at hullene får grodd godt før lillemor vil begynne å fikle og bytte ut øredobbene! Å husker selv at det ikke er vondt å ta hull i ørene, det er lyd'n som skremmer de fleste!! I chile så får jentebarna hull i ørene et par dager etter de er født om foreldrene ønsker. Sykehuset utfører da dette. Hvis dere har lyst så gjør det, om jentene dine ikke vil ha de etter noen år, så er det bare å ta de ut...
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 Jeg ser her at jeg er i mindretall, hehe,,,Jeg tok det når jeg var 4 år og husker det som en skikkelig vond opplevelse. Jeg ville ikke gjort det. Enten ta det som hun over sier når de er pittesmå eller venta til de kan velge selv. Venninnen min gjorde det på beffe sine i dåpsalderen og det var ikke noe problem.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 Jeg fikk selv ikke hull i ørene før konfirmasjonen, var da 15. Synes det er litt lenge å vente da... Men får jeg jenter synes jeg de skal vente til de er minst 5 år! Søsteren til en veninne av meg var 7, og moren og søsteren hadde forberedt henne på at det var ondt og sann. Men hun skrek sann etter nummer 1, at det bare ble med det ene. Det grodde igjen, og når hun var 10 år så tok hun begge to. Da sa hun at hun ville det selv. Så kansje 10 år er en bedre alder? Men nå tar vel mange salonger begge to samtidig for at ikke dette skal skje...
zadine Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 Jeg er litt motstander, og har tro på at jo tidligere man utsetter seg for pynt i ørene jo større er sjansen for nikkelallergi. Selv om de meste i dag skal være nikkelfritt, så er det ikke alltid det. Det er kanskje mindre konsentrasjon av nikkel. Jeg fikk hull da jeg var 4 år. Og sliter i dag med kraftig nikkelallergi. Noe som gir meg sprukne såre hender, konstant, og det til tross for at jeg ikke har noe på meg som inneholder nikkel. Men hos meg så er det så kraftig kontaktallergi at jeg reagerer bare jeg tar på noe. Og det gjør man ofte. Bestikk, dørhåndtak.....mm. Tenk dere om før dere gjør det. Jeg kjenner flere med like kraftig kontaktallergi som meg, og de mener også at det skyldes at man puttet alt mulig rar ørepynt på seg altfor tidlig.
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 Jeg har ikke noe sans for det. Både pga infeksjonsfaren, allergiske reaksjoner, og fordi jeg rett og slett ikke ser poenget. Jeg har selv dårlig erfaring med det, noe som har gjort at når jeg nå har tatt hull igjen i voksen alder, så sliter jeg fremdeles med ørene. Og så vet jeg også om ei som har et stygt arr på ene øret etter å ha fått hektet fast øredobben i barnehagen og den ikke falt ut men igjennom øreflippen. Får jeg jente noen gang så vil vi vente til hun er stor nok til å bestemme det selv, og i alle fall ikke før skolealder.
dolly29 Skrevet 26. januar 2008 #10 Skrevet 26. januar 2008 Jeg sliter med eksem og nikkelallergi,hadde også problemer med å få noe inn i ørene. Selv om det var gulløredobber. dette kan komme av at jeg fikk hull i ørene tidlig påstås det. Har lest at man bør vente til tidligst skolealder (rundt 7 år) før man tar hull i ørene. Dette fordi at det er lettere å utvikle alleriger når en en mindre. Synes selv det er nydelig, og venter jente, men skal vente med hull i ørene da jeg ikke ønsker å provosere frem noe...
Rosalille og sjarmtrollene Skrevet 26. januar 2008 #11 Skrevet 26. januar 2008 Vi skal ikke ta hull i ørene på jenta vår. Iallefall ikke før hun sier selv at hun vil ha det. Syns hull i så små barns ører er skikkelig ugly.
snart mor til 3 Skrevet 26. januar 2008 #12 Skrevet 26. januar 2008 når ungen skal starte på skolen eller når h*n ber om det selv alt ettersom hva som skjer sist.... :-)
*Super*Mamman* Skrevet 26. januar 2008 #13 Skrevet 26. januar 2008 Jeg synes en kan vente til ungen er så stor at hun selv ønsker det... Hadde ikke ønsket å utsette datteren min for unødvendige infekssjoiner/ smerter så liten nei.. Men dette er nå min mening da!
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #14 Skrevet 26. januar 2008 Hei hei hei... Nei, dette er jeg motstander av! Hva skal så små barn ha hull i ørene for? De er vakre som de er fra før! Det er stor fare for at de utvikler allergi, og at hullene vokser i hver sin retning. Når de blir større og kanskje ikke ønsker å ha hull i ørene, så vil hullene alikevel være der....for alltid. De gror ikke når man har hatt de over lengre tid. Jeg synes at barnet selv skal få bestemme selv når det blir stort nok til å forstå hva det innebærer. Det vil si minst 6-7 år. Hvis det da velger å ta hull i ørene, så burde det gjøres på piercingstudio, da de vet hvor i øre det er best å plassere i forhold til sonene dette kan påvirke kroppen. Hvis dere alikevel velger å ta hull i ørene på jentene deres på 1 år o.l., så får dere jaggu ta dere råd til å gjøre det skikkelig på piercingstudio! Jeg har selv jobbet i yrke hvor vi skyter hull i ørene. Ingen under 16 år som fikk hull i ørene, uten tillatelse hjemmefra. Folk kom med spebarn, men de fikk vær så god finne en annen plass! Huff....så sinna jeg blir pga dette. Det er så totalt unødvendig!
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 26. januar 2008 #15 Skrevet 26. januar 2008 Jenta mi er to år og ei jente i barnehagen hennes på samme alder har øredobber, så jenta mi maser om at "jeg vil dobb i øra!" , men her blir det ikke aktuelt før hun er så pass stor at hun forstår at man ikke kan plukke på de med skitne fingre og sånne ting. Og hvem vet, når den tid kommer, så har hun gjerne ikke lyst på hull alikevel
Niem og Patrick Skrevet 26. januar 2008 #16 Skrevet 26. januar 2008 Vi fikk hull i ørene som 'belønning' når vi lærte å lese..
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 26. januar 2008 #17 Skrevet 26. januar 2008 Når de ber om det selv syntes jeg tiden er inne:-)
Jannamor Skrevet 26. januar 2008 #18 Skrevet 26. januar 2008 Det er vel kanskje greit og få bestemme dette selv? som barn da altså? Jeg var knappe to år, da jeg sa at jeg og ville ha hull i ørene, akkurat sånn som mamma og storesøster. Da sa mamma, du må vente til du slutter med bleie Hvor jeg resolutt dro av meg bleia, i en alder av 2 år, og der og da sluttet jeg med bleier. Da det hadde gått en uke, helt uten form for uhell, tok mamma meg med til frisøren. Hennes beskrivelse er; Jeg satt på fanget og da hun skøt det første hullet spratt tårene og jeg bråsnudde hodet og ropte; Det er IKKE vondt, det er ikke vondt. Min opplevelse er at jeg husker speilet og smykkene som sto på disken (pyntedokke jeg) jeg husker jeg skvatt litt, men det jeg husker aller aller best, er at vi gikk på kiosken og kjøpte kjærlighet på pinne etterpå. Midt i uka tilogmed. En donald kjærlighet og en bamsekjærlighet. En for hvert øre. Dette husker jeg i detalj. Så får jeg en jente håper jeg på en gjentagelse av historien da. Slutte med bleier og hull i ørene? to fluer i en smekk. Men jo lengre man venter jo reddere tror jeg man blir
mine små alver... Skrevet 26. januar 2008 #19 Skrevet 26. januar 2008 Datteren min fikk hull i ørene på 1 års dagen!! Hun er nå 4 år og har hele tiden vært kjempestolt over disse.Hun har også mange øredobber å skifte mellom og ønsker seg stadig nye.Hun har aldri hatt problemer med de. De aller fleste jenter vil jo på et eller annet tidspunkt ta hull i ørene sine.Gjerne fra de er 4 år og oppover.Men problemet blir da somregel at de bare tør å ta i ett fordi det første gjorde vondt!! =)
~falck~ har fått baby! Skrevet 26. januar 2008 #20 Skrevet 26. januar 2008 Jeg syns man skal vente med hull i ørene til barnet ber om å få det selv! Det er jo faktisk ganske smertefullt å sette. Å hvorfor utsette barnet for det? Bare for at foreldrene syns det er fint??
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 26. januar 2008 #21 Skrevet 26. januar 2008 Dattera mi fikk hull i ørene da hun var 9 mnd gammel. Jeg sjekket ut på forhånd og fant det systemet som Majorstuen Osteopati har som relativt trygt i forhold til allergi ol. Vi dro dit og Sanne fikk hull i ørene med dobber som var totalt nikkelfrie og beregnet på nettopp barn. Gikk veldig greit og osteopaten var kjempe flink! Hun har ikke hatt noen problemer med de i det hele tatt. Så lenge dobbene er nikkelfrie og hun ikke tok på de slik at hullene ble infiserte, så jeg ingen grunn til å ikke ta det så tidlig.Små barn har heller ikke brusk, så for de er det mindre vondt. Et år er en helt grei alder syns jeg da. Her i Norgen blir dette hauset litt opp syns jeg, men hver og en mor må få bestemme selv. Dette har vært tatt opp før, og jeg blir litt irritert på mødre her inne som kritiserer andre mødre for meningen sin når det gjelder dette. Man skal selvfølgelig få si hva man mener, men ikke rakke ned på andre syns jeg. Dette gjelder ikke denne tråden selvfølgelig, men tidligere tråder om samme tema. Kan i allefall trygt anbefale Majorstuen Osteopati når det gjelder dette. Det er litt dyrt der, men det spiller ingen rolle syns jeg siden systemet er sterilt og bregnet på barn.
mine små alver... Skrevet 26. januar 2008 #22 Skrevet 26. januar 2008 Enig med Zigzag her ja. Er faktisk mindre smertefullt når man er ett år enn når man er 4 også! =) Og barna synes jo også det er fint så fort de skjønner noe av det.
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 26. januar 2008 #23 Skrevet 26. januar 2008 Ja, ikke sant?! Og de aller færreste mener at det ikke er fint når de blir større.Ikke ofte man møter på damer uten hull i ørene i dag. Men jeg har full respekt også for de mødrene som mener barna bør få bestemme selv:-)
Shinyogsmåen Skrevet 26. januar 2008 #24 Skrevet 26. januar 2008 Jeg jobber i frisørsalong og tar hull i ørene på barn. Har kun jobbet der i 2 år, men enda har ikke små barn kommet for å ta det hos meg. Synes det er veldig positivt. De fleste er i alderen 7-9 år og du skal se så stolte de er =) Dette er noe de har valgt selv. Jeg fikk det rundt den alderen selv og husker godt hvor stas det er. Å gi barna hull i ørene når de er små for at de ikke skal huske smerten, er et dårlig argument synes jeg - det er ingen som har begynt å gråte eller lignende når de har tatt hull i øret og når de først har fått i det ene, er det ikke noe problem å ta i det andre. De virker overrasket over hvor lite vondt det gjør. Det gjør vondt akkurat i det jeg skyter - etterpå er øret litt varmt, men ikke vondt.
UpsyDaisy Skrevet 26. januar 2008 #25 Skrevet 26. januar 2008 Synes ikke det er pent med hull i ørene på småbarn jeg da! Her blir det ikke før evnt. i skolealder og de spør selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå