Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesodden er et perfekt alternativ :)

 

Bare en liten båtreise unna, du kommer deg til byen på 10 / 20 min... Mye bedre enn tog, t-bane og buss.

 

Hyggelige avlappede folk, og her ute finne du de fleste kjentfolkene også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har flyttet til rekkehus på Hauketo, som er like ved "beryktede" Holmlia. Her er det kjempefint!! Barnevennlig, bilfritt, lavbebyggelse, fargerikt fellesskap, godt kulturtilbud, masse friluftsområder, og det føles trygt og godt å bo her! De som mener noe annet har rett og slett ikke vært her.

 

Et slikt innlegg tyder kun på manglende kunnskap og dårlig/feil informasjon.

Skrevet

Så dere er priviligerte pga alle er norske? Men hvor går grensa for norsk for deg da? Er sønnen min norsk? Han er norsk statsborger, født i Norge av norsk mor. Men faren er afrikansk, så han ser jo selvsagt ikke norsk ut. Hadde noen av de andre foreldrene sagt at de var uheldige pga han går på avdelinga til barna deres, så hadde jeg blitt lei meg. Hvorfor i all verden skal noen ha noe imot sønnen min pga han har mørkere hud enn de andre? Han er kun 15 mnd, og aner jo ikke engang selv at han ikke er som de andre. Så at du som en voksen dame kan få deg til å si noe slik.........

Skrevet

Herregud for en syk debatt!

Innvandrere, eller nordmenn med minoritetsbakgrunn som det egentlig heter, er vel ike noe mindre verdt enn etniske nordmenn.

Mine unger går i bhg. hvor det er MANGE norske barn som har foreldre med minoritetsbakgrunn, og jeg ser kun positivt på det!

 

H.I., du vet ikke hva du snakker om og burde egentlig bare holde kjeft.

Tror ikke vi vil ha slike fordomsfulle og kunnskapsløse folk i Oslo heller.

Skrevet

dere sier at hi er fordomsfull som stiller spørsmål ved dette temaet? hmm, hun får jo peppper fra øst og vest, dere er jo minst like fordomsfulle som hi evt er. kjenner jo ikke dama.

 

tror det spørsmålet hi stiller, er et spørsmål som er svært, svært vanlig. rart dere tar sånn på vei for det. og dere som mener at innvandrer bare er søte og snille og bidrar til ett flott og kulturrikt samfunn, har dere noensinne hatt negative erfaringer. jeg har hatt svært mange, mye fler enn det jeg skulle ønske. mulig jeg bare har sett det verste. men det jeg har sett og opplevd, noe jeg ikke gidder å utdype her, er noe jeg med sikkerhet ikke unner datteren min. mener derfor at det er best for henne å vokse opp på det sted med flest mulig norske. vet at mange er søte og snille, men desverre er det sånn at de som gjør dritt ødelegger for andre.

Skrevet

Einig med mamsen og ML, om at spørsmålet HI spør om er eit ganske så vanleg spørsmål. Så skjønner ikkje kvifor enkelte skal gå så kraftig ut i svara sine. Man treng ikkje vere fordomsfull for å spørre om dette. Da kjenner nok eg mange fordomsfulle mennesker om det er tilfelle.

Skrevet

da har jeg NESTEN utelukkende fordomsfulle venner og familie.

 

hadde ikke hatt noe i mot å bo på disse stedene hvis jeg ikke hadde hatt barn. men det har jeg, og da er jeg nødt til å gjøre det jeg mener er det beste for sitt barn. noen gjør noe annet, og det respekterer jeg. skulle ønske dere som går så hardt ut her også kunne respektere oss som har et litt annet synspunkt enn dere. det er da dere som i bunn og grunn er fordomsfulle og trangsynte, som ikke respekterer at mennesker har forskjellige meninger. er ikke alltid noe som er rett og galt.

Skrevet

Det handler jo om at dere dømmer mennesker etter hudfarge og religion... Dere skjærer alle over en kam,og forventer respekt for dette.. sorry, det kan ikke jeg gi dere ihvertfall!! Det er jo trist at du da har nesten bare fordomsfulle venner og familie, for da er det ingen som kan hjelpe deg med å få et litt bedre menneskesyn enn det du gir uttrykk for å ha! Huff huff, er det rart det erkrig i verden og at barn vokser opp med lavt selvbilde! Og er det rart at enkelte barn har fordommer mot andre barn som ikke har riktig hudfarge... Hvordan kan dere/du verdsette noen mennesker høyere enn andre??? Klarer ikke å skjønne et jeg... kan du forklare det for meg mamsen og ML??

Skrevet

jeg dømmer såvisst ingen etter hudfarge! hvorfor i huleste skulle jeg gjøre det. har mange venner som er adopterte og innvandrere, riktig nok annen generasjons. dette handler absolutt IKKE om hudfarge, men om oppførsel. hvordan mange av de oppfører seg i det norske samfunn, og som jeg har sagt mange ganger, ikke alle, men nok gjør det, mange nok til at jeg velger å la datteren min bo på ett sted der det er færre. og tror dere bare at det er vi "rotnorske" som har slike holdninger, tro om igjen!

 

det er ikke sånn at jeg ikke verdsetter dem! de er da absolutt like mye verd som oss. det er bare oppførselen og problemene mange av de fører med seg, som går utover barna våre jeg har problemer med. når jeg har midler til å holde datteren min unna det da gjør jeg det.

 

og en ting til, er det bare oss etnisk norske som paraktiserer det dere så pent kaller "hverdagsrasisme". NEI! er ikke bare denne veien det går. jada, de har problemer med å integreres, men det er da for fader ikke bare vår skyld.

Skrevet

i DINE øyne har jeg fordomsfulle venner og famile. din definisjon på fordomsfull, er tydligvis en som stiller spørsmål ved noe han eller hun ser på som ett problem.

 

og, ikke snakk så nedlatende til meg. går an å ha en saklig debatt uten at enkelte skal bli direkte barnslige.

Skrevet

Men du velger å bruek "de" som en samlebetegnelse.... Lurer på hvordan man viser at man verdsetter noen?? Ved å holde sitt eget barn borte fra en type mennesker?? Hvilken vei rasismen går er i denne sammenheng totalt likegyldig... Lurer på hva du mener med at du har midler til å holde datteren din unna DET??? Hvordan definerer du menneskeverd egentlig??? Skjønner ikke dette jeg... Har jobba som lærer på skoler med mange ulike folkeslag, det er de mest spennede jobbene jeg har hatt! Kan skjønne at man ønsker å skjerme ungenen sine og seg selv fra kriminalitet, men det handler da ikke om de ulike bydelene og invandrere generelt... Syns du det er greit at det i gamle dager ikke var rom for samer og nordlenninger i Oslo?? Det var en holding om at vi var et samfunnsproblem.,.. Dette bygger jo bare på fordommer på lik linje med dem som blir forfektet av mange i denne tråden...

Skrevet

Nå har jeg lest litt innlegg her og skjønner at HI spørsmål kan oppfattes både ene og andre veien, men det virker jo mer som om hun uvitende enn er rasistisk eller?

 

Dette dreier seg jo egentlig ikke om hudfarge gjør det vel? Men om integreringspolitikk i mer eller mindre velykket form? At det er ett problem at barn av minoritetsbakgrunn tar opp ressurser fra andre elever i klassene er vel ganske velkjent eller? Og dere som reagerer og påpeker at det kun er positivt med innvandrerbarn i barnehage har jo helt rett, for det betyr jo at disse barna blir tidligere intergrert og lærer seg det norske språket, som igjen er ganske viktig når de begynner på skolen... Og da er det jo selvfølgelig at det beriker vår kultur! Spør du meg da...

 

Heldigvis blir det bedre og bedre her i byen, men det er fortsatt mange elever som begynner på skolen uten å kunne språket. Og dette er ikke for å være stygg mot noen, men jeg vil heller at min sønn skal gå i en klasse dette ikke er ett problem da det selvfølgelig går utover undervisningen for de andre barna. Har ingenting med rasisme å gjøre det liksom!! Jeg vil kun at mitt barn får best mulig undervisning.

 

De kriminelle gjengene i Oslo er noe heldigvis de færreste merker noe til, men sikkert forferdelig for de som har gjort det!!

 

Men HI, vi bor i Oslo, på Nordstrand og her er litt om de innvandrere vi møter i vår hverdag, og hvor lite problematisk det er:)

 

- i barnehagen er den ene ped. lederen fra India, nydelig dame med all verdens tålmodighet ovenfor barna, rolig og nøye. Helt super!

 

- han bak kassen på 7/11, ser ut som en "bad-ass" men veldig hyggelig gutt fra Pakistan som har vokst opp her.

 

- Postmannen vår som er afrikaner og alltid hilser ydmykt og blidt i motsetning til den sure norske kjerringa som av og til tar ruten og omtrent kjører deg i senk...

 

- Vaskedamen vår fra Polen, verdens hyggeligste som alltid har med seg noe til barnet:)

 

Dette er det vi "merker" til daglig (i mangel av ett bedre ordforråd her...) Det eneste som kan være negativt er når vi evt. tar trikken til byen i skoleslutt tiden og den fylles opp av elever fra Holtet VGS, da merker man desverre godt grunnen til at mange er negative (hvis jeg kan kalle det det..) mot innvandrerungdom. Nå får jeg litt hetta av store gjenger med ungdom generellt, være seg norske eller utenlandske, men anyway, de dytter og roper og tar null hensyn til hverken gravide, små barn, eldre damer etc. Og når da språket er gebrokkent eller delvis på urdu i tillegg blir i alle fall jeg automatisk litt "på vakt". Nettop fordi man leser så mye og vet at det skjer en del dritt liksom. Men dette er det veldig sjelden man opplever, stort sett er det som skjer i hverdagen bare positivt og så avgjort ingenting å være redd for:)

Skrevet

Trådstarter her. Jeg har aldri ment å være rasistisk, og jeg har aldri sagt noe om hudfarge. Dette handler om kulturforskjeller og kriminalitet, og det å føle seg trygg i sitt eget land.

Skrevet

Hvordan kan du si at jeg snakker nedlatene til deg? Dersom du oppfatter det sånn så beklager jeg!! Virkelig!! Men hvordan kan du si at jeg ble direkte barnslig?? Ikke spesielt lite nedlatende det heller! Du vet vel ikke hva min definisjon på nedlatende er, men lurer du så skal jeg gjerne svare!! Syns du ble litt usaklig nå jeg.. Og det er helt sant at samer og nordlenninger ikke var ønsket i Oslo før. Sto i bolig til leie annonsen; ikke nordlenning!! Dumt at du oppfatta det jeg skrev sånn....

Skrevet

jeg velger å bo her fordi det det rent statistisk sett er mindre sannsynlighet for at hun havner i et dårlig miljø. må jeg utdype det så veldig mye mer enn det. dette er da min sak. gidder ikke å bo ett sted jeg ikke har lyst til å bo, bare fordi ikke sånne som deg skal se på meg som fordomsfull.

 

med DET mener jeg et kriminelt miljø. er du fornøyd nå, eller må jeg sitte her å forsvare mine valg for deg og alle andre som ikke er enig.

 

fy f... for en latterlig person du later til å være. å sammenlikne dette med samer og nordlenninger, er bare tull. tror du jeg sitter her og sier at jeg ikke vil bo i en bydel der det er mange innvandrere bare fordi jeg ikke liker trynet deres. herregud! dette er basert på fakta. det er mer sannsynlig at unger havner i et uheldig miljø hvis de bor ett slikt sted. vet ikke nøyaktig hva det var som var galt med nordlenninger og samer, men at det ikke var rent faktabasert vet jeg. og nei, så har jeg ingenting i mot de!!!

 

at jeg fremmer fordommer ved å ta avstand fra enkelte innvandrere og miljøer , driter jeg loddrett i. heller det enn å ta sjansen på at ungen min havner på skråplanet. at du vil ta det sjansen er din sak. jeg vil ikke bo slik at det er mer sannsynlig at det skjer enn normalt. er dette så innmari vanskelig å forstå. man elsker ungene sine og vil gjøre alt for å beskytte de. hvis jeg vil beskytte de ved å bo et sted hvor det er mindre kriminalitet, er det MITT og bare MITT valg.

 

KVERRULANT!

Skrevet

og hvis du lurte på hvorfor jeg brukte "de" som en samlebetegnelse, så er "de" en definisjon på de KRIMINELLE og REBELSKE innvandrerene, ikke alle!

Skrevet

kan jeg forklare deg ditt og datt. jeg har så sant ingenting å forklare for deg. synes jeg har forklart hva jeg mener godt nok. og dra inn nordlenninger og samer blir bare for dumt.greit nok at dette var ett samf. problem før, men hva har dette med saken å gjøre>? dette handler om kulturforskjeller og kriminalitet blandt innvandre.

Skrevet

Jeg skreiv til deg litt lengre ned på tråden. du får ev lese der...

Skrevet

Ja ja... sånn kan det også løses! Du får ha en fin kveld da! Det handla om kulturforskjeller og kriminalitet og uvitenhet i gamle dager også. Forsøkte å dra noen paraleller... Tror vi to avslutter nå! Gidder ikke diskutere med folk som blir så jævla sure og ufine!! Hei og hopp!!

Skrevet

Mamsen og ML har et seriøst problem, blant mange andre her.

Trist.

Skrevet

HI du hørres ut som en rasist...

Greit nok, jeg hadde aldri flyttet til ett sted med KUN invandrere, men de er over alt egentlig, så hvis du ikke vil ha noen utlendinger rundt deg så flytt til FINNMARK!

Skrevet

Jeg synes det er synd at du vinkler problemene mot innvandrere jeg, HI! For jeg er innflyttet til Oslo, bor i umiddelbar nærhet til en av "verstingene", Tøyen, og ser ikke på innvandrere som noe negativt i det hele tatt. Jeg føler litt at du har fordommer mot det du ikke kjenner... og det er fordommer jeg håper du ikke viderefører til barna dine.

 

Selv om jeg bor i byen nå, og sikkert kommer til å gjøre det en god stund til, så er jeg slettes ikke sikker på at jeg vil la barna mine vokse opp her. Det har ingenting med innvandrere å gjøre, bortsett fra at jeg har full forståelse for at etnisk norske foreldre ikke ønsker at barna sine skal gå på de skolene med altfor høy innvandrerandel (som ikke har med innvandrerne å gjøre, men bekymring for kvaliteten på undervisningen). Det har heller med å gjøre at prisnivået her er høyt, slik at jeg ikke nødvendigvis tror jeg noen gang vil få mulighet til å skaffe meg en type bolig som jeg ønsker, økende gjengmentalitet og ungdomskriminalitet (som jeg ikke ser til daglig i mitt nærområde, men som du kan treffe overalt... Oslo sentrum er ikke langt unna), Oslo kommunes problemer med å rydde opp i dop og prostitusjon etc.

 

Synes du du er priviligerte at det ikke jobber innvandrere i barnehagen? Eller at det er greit at innvandrerbarn, som i mange tilfeller vokser opp akkurat som dine egne barn, er uønsket i barnehagen eller på skolen? Jeg kjenner innvandrerbarn som når tar høyskoleutdanning og blir lærere... ville du ikke at en av de lærerne skulle undervist ditt barn? En av de viktigste tingene for Norge i dag burde vært å integrere innvandrere i alle små og store samfunn, slik at de slipper å møte sånne holdninger. Hvis alle du møtte syntes den eneste jobben du dugde til var å vaske kontoret ditt, hvordan ville du syntes det var? Om du tok utdanning og fikk en jobb, og alle hadde mistro til det du gjorde fordi hudfargen din er en annen? Det er kanskje ikke rart at noen innvandrere får problemer når de møter det norske samfunnet...

 

Uvitenhet provoserer meg veldig. Jeg lever i Oslo, et multikulturelt samfunn, og det er både positivt og negativt, men det er ikke innvandrerne som er problemet (og husk, mange av de du ser som innvandrere er 3. generasjons etterfølgere av innvandrere, og som ikke kjenner noe annet samfunn enn det vi har her). Faktisk tror jeg vi hadde hatt mye å lære av innvandrere, og jeg håper det er noe flere får muligheten til å oppleve i tiden framover...

Skrevet

Har du merket at innvandrerungdom har mye mer respekt for gravide og eldre enn etnisk norske ungdom?! Det er ikke ofte jeg ser norsk ungdom som reiser seg frivillig og tilbyr setet sitt til noen som trenger det mer, i hvert fall...

 

Og gjenger er ubehagelig uansett etnisk opprinnelse, og oppfører seg likedant uansett. Det er ikke innvandrerungdommen som er problemet, men gjengene...

Skrevet

Nå er verken Tøyen eller Grønland verstingstedene i Oslo lenger, det var de på 80-90 tallet før prisene føyk i været og innvandrerfamiliene solgte leilighetene sine til "urban ungdom" og kjøpte seg villa isteden.

Frogner er faktisk en av bydelene med størst andel innvandrere, riktig nok drar svenskene den statistikken rimelig høyt opp.

 

Områder som Furuset er steder jeg ikke ville ha oppdratt barna mine. På Furuset kan det faktisk være farlig å fredes på kvelden. Flere av de tunge kriminelle innvandrerene har rotfeste sitt der. Det er en ungdomsgjeng på 14-16 åringer som lager kvalm på område rundt senteret og t-banen. Ville også ha holdt meg unna steder der andel innvandrerbarn på skolene ligger på 90% og de aller fleste såvidt snakker norsk fordi mor og far ikke har villet integrert seg og steder der mesteparten av barnehagepersonalet snakker gebrokkent fordi de har blitt tildelt "oppholdsplass" av Nav.

 

Men det er også mange steder i Oslo man finner innvandrere som er opptatt av det norske, som er opptatt av at barna skal få delta i samfunnet. Disse finner du over hele byen, Vil anbefale deg å titte på områdene rundt t-bane linjen nr 4 mot Bergkrystallen her finner du alle typer menneskr uten at det er majoritet av det ene eller andre !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...