Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte til Oslo på grunn av jobbtilbud min mann har fått. Mine kvaler er mange - mest på grunn av alle innvandrerne i Oslo. Vil vi at våre barn skal vokse opp i Oslo? På min datters bhg.-avdeling her vi nå bor er det ingen innvandrere, og vi er sånn sett veldig priviligerte. Alle som jobber der er også norske!

Er det noen steder i Oslo en vanlig, norsk familie har råd til å bo hvor det ikke er 50% innvandrere i nabolaget? Hvilke bydeler er det, i så fall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje dere bare skal bo der dere bor... Her i Oslo er vi glade for og stolte over et fargerikt fellesskap:o)

Skrevet

Jeg er oppvokst i Oslo selv.. På Nordstrand er det ikke så mange innvandrere f. eks..

Skrevet

Hei! Som født og oppvokst i Oslo, vil jeg absolutt anbefale det! ;) Flott by, med stort mangfold- både med sine pluss og minus. Mange steder er det slik at der det er billigere å bo, der bor det endel innvandrere, men det trenger jo ikke å være noe minus! De fleste steder i Oslo vil du nok finne innvandrere i barnehagen og på skolen. Tror det er vanskelig å unngå det. Som regel er de som etnisk norske barn, og deres foreldre er jo nå også ofte født og oppvokst i Norge.

Det er færrest innvandrere på Oslo Vest (Ris, Vinderen, Holmenkollen, Ullern etc) og flest i Oslo nord/øst (Groruddalen, Holmlia etc.) Her hvor vi bor (oslo syd/øst- nordstrand, bekkelaget, lambertseter, ekeberg) synes jeg det er få, men flere jo nærmere lambertseter du kommer. Der er det flotte, relatvivt billige leiligheter. Skal dere ha rekkehus/hus kan dere jo sjekke manglerud, oppsal, høyenhall eller abildsø, som også ligger på denne kanten.

Selv om jeg har vokst opp et sted med relativt få innvandrere, har jeg nå mange venner som både er født og oppvokst her eller kommet senere. Man møter jo forskjellige folk i alle livets faser, gjennom studier, jobb, andre venner etc. Ikkenoe å være redd for det! ;) Finnes mange ekle etniske nordmenn her altså, hehe.

Skrevet

Dere bør apsolutt flytte! Slik situasjon er for dere nå, er sjangsene store for at din datter blir fordomsfull og får svært liten kompetanse på det spennende mangfollet som samfunnet vårt etterhvert inneholder!

Skrevet

Sånn innlegg blir jeg helt satt ut av. Tror dere har godt av å komme en tur til oslo jeg. Et tips er å la fordommene bli igjen hjemme.

Skrevet

Gå for Jessheim dere...:) Kommer til å skli rett inn med alle som har flyttet fra Groruddalen pga mye invandrere der, tok med seg fordommene og flyttet dit, tog inn til byen...

Skrevet

Signerer dette til anonym her. Har også vokst opp i Oslo og har bodd bode øst og vest, mest vest og er mest preget av det. Der har man mange andre ting enn innvandrere som ikke er så bra forsåvidt. Mye penger, stort press på merkeklær, mye festing, mye festing, mye festing (men har klart meg fint jeg..).

Nordstrand er veldig okei, Bekkelaget nesten bedre for det er hakket mindre snobbete enn Nordstrand. Karlsrud er feks ett hyggelig område med mye okei leiligheter.

Som hun sier over, groruddalen og feks Holmlia, Hauketo er det mye innvandrere. Regner med at Tøyen og sentrum ikke er så aktuelt for dere med småbarn?

Vi vurderer det motsatte vi da, netopp pga av økende problemer i Oslo med bla (jepp, ikke bare med blandt annet...) innvandrere. Min mann har en sønn som er i tenårene og vi har vært borti MYE problemer av ulik art pga gjenger,men også noe så enkelt som at ett invandrerbarn som begynner i første klasse ikke kan norsk og desverre tar opp og selvfølgelig trenger mye av ressursene til de andre elevene. Andre som kanskje trenger ekstra oppfølgning faller utenfor. Det er jo desverre mer fakta enn rasisme... Gjengene kan man sef. aldri sikre seg i mot, vi bodde da på vestkanten av Oslo og han kom borti disse via skolen. Det var utpressing, kidnapping, drap- og voldstrusler som har resultert i at han i dag lever med voldsalarm og mye angst. Fin start på livet som "voksen".... Må på den andre siden legge til at mange av hans og også mine gamle skolekamerater og andre venner/ bekjente/ kolleger er invandrere og verdens herligste mennesker som definitivt har beriket livene våre. Det som skremmer meg er hvordan ungdomsmiljøene utvikler seg her og vi har blitt skremt nok til å vurdere å flytte ett annet sted faktisk.

Ikke meningen å skremme deg, men dette er litt av hva vi har erfart i løpet av våre liv i Oslo, og den siste biten med gjengene har desverre skremt oss så mye at jeg vil ikke at mine barn skal vokse opp i en by det tar 15 min å flytte seg flere kilometer av gårde fra vest til øst el omvendt med t-banen og med så økende problemer når det gjelder ungdomskriminalitet desverre. Det er med på å ødelegge min kjære hjemby. Om ikke til hverdags så i forestillinger om fremtiden for mine små. Desverre..

Skrevet

skjønner godt hva hi mener jeg. hadde aldri i min villeste fantasi plassert datteren min f eks på mortensrud skole, der er det 3 prosent norske. fikk helt sjokk, kall meg gjerne fordomsfull. er virkelig glad jeg bor på andre siden. som andre over her har sagt er vindern, røa, smestad, borgen og bærum kommune flotte steder å bo. men en ting må sies, selv om du unngår alle innvandrerene, finnes det mye annet på denne kanten, bla et enormt press på barn og unge, penger, klær osv. det er litt kjipt.

Skrevet

Tusen takk for mange flotte, informative svar. Vi blir eventuelt helt nye i Oslo, så det er godt å vite litt om hvor vi bør bosette oss. Litt bekymret i forhold til det som fortelles om gjengene som drar på tverss av byen og lager kvalm også i de finere strøkene, da...

Skrevet

Hvis du føler deg priviligert uten innvandrere så synes jeg dere skal bli der dere er. Trenger ikke flere trangsynte i Oslo.

Skrevet

Ja, det er nettopp det, da... Jeg synes jo vi er heldige, egentlig. Men - poenget er jo også litt - som andre understreker - at jeg kanskje hadde hatt godt av å bli kjent med noen innvandrere. Ja - jeg innrømmer at jeg blir litt "redd" for f.eks. muslimer...

Skrevet

Vi er så priviligerte at vi bor i en bydel med litt over 20% innvandrere. Tenk å få det fantstiske kulturelle mangfoldet, uten at ens egen kultur kommer helt i bakgrunn. Her vil jeg at barna mine skal vokse opp.

Når det gjelder innvandrere kjenner jeg stort sett 2 typer: de hyggelige, vennlige, inkluderende naboene og vennene våre, og de kriminelle du leser om i avisene.

(Ja, så vet jeg om en og annen kriminell innvandrer, men du kjenner sikkert noen kriminelle nordmenn der du bor også)

Til slutt: har du mye penger, flytt til Oslo vest, liker du å stå i kø, flytt til Bærum.

Skrevet

Hm her var det mye rar lesing.

Begynner med det siste jeg da:

Bærum: er et flott sted å bo. Grønt og fint og mange steder er det enkelt og greit med kollektiv transport til Oslo. Hvor jobben ligger må jo være med på å bestemme hvor man skal bo.

Å forflytte seg på tvers av byen kan ta like lang tid som om man bor litt på utsiden.

Oslo vest (bysentrum osm Majorstuen og Frogner ) er fryktelig dyrt og snobbefaktoren høy.

Dette er likevel fine bo

Jeg ville gledelig valgt et sammensatt miljø med kulturell blanding.

Getto områder er aldri bra og klasser med 5% normenn er selvfølgelig ikke noe noen ønsker seg (selv ikke invandrerne)

Jeg håper likevel du er litt mindre kategorisk i mkot invandrere om du velger å flytt til hovedstaden.

Skrevet

Det er nok best om dere blir værende i hullet dere bor i. Gud, for noen holdninger.

Skrevet

Det var da veldig så politisk korrekte folk skulle være. Da må jeg spørre hvem av dere som faktisk har ungene sine på en skole med over 50% fremmedspråklige? Tipper ingen. Min unge skal ikke bli hengende etter på skolen sammenliknet med barn på andre skoler for at jeg skal fremstå som politisk korrekt, men hvis dere er villige til å risikere det, så vær så god!!

Så til spørsmålet:

Hvis du skal ha noe av litt størrelse må du nok ut av Oslo.Akershus. Hvis ikke er det fort 3,5-4 mill, minst.

Skrevet

lilletrilletralle: Å være konsekvent redd for muslimer er ikke bare polititisk ukorrekt - det er etter min mening hårreisende fordomsfullt og på grensen til ren dumhet.

For min del kan HI gjerne bli værende på landet eller hvor hun bor - jeg ønsker IKKE folk med slike holdninger velkommen i byen jeg er glad i!

Skrevet

Det er ikke bra i noen flerkulturelle samfunn at folk klumper seg sammen etter etniske skillelinjer. Derfor kan det jo være en god idé at dere flytter, få se litt mer av hva verden har å by på. Det sier seg jo også selv at hvis skoler har en innvandrerandel som nærmer seg 100, så er det tilsvarende gettotilstander som der du kommer fra.

Jeg har bodd overalt i Oslo, som barn og med barn i småskole, ungdomsskole og vgs. Det er ikke like entydig at vest er innvandrerfritt, hvis det er det du er ute etter. Hovseter er et eksempel. Det er ikke å anbefale, ikke fordi det er mye innvandrere der, men fordi det er så lite integrert. Har bodd mange år på søndre nordstrand, med en innvandrerandel på rundt 40% og der er det veldig bra og god integrering. Tror det kommer av at det er så mange fol med forskjellig sosial bakgrunn, mange etnisk norske som bor i små blokkleiligheter og mange innvandrere i svære villaer...

Bjørndal er veldig bra sånn sett, billig og godt integrert!

Skrevet

... sier hun, og har ikke en gang vett til å skjemmes... Tipper dine utenlandserfaringer begrenser seg til den årlige sydenturen :-) Heia Norge!

Skrevet

Jøsses, litt av et innlegg og litt av noen svar.

Jeg må si meg enig med begge sider her jeg.

Det er mennesker som deg HI som gjør at rasisme får leve og gro.

Det såkalte fenomenet "hobbyrasist" får sin reinkarnasjon.

Selv bor jeg ikke i Oslo, kunne ikke tenke meg å gjøre det heller, men det av helt andre årsaker enn hva du (og enkelte andre i denne tråden) legger for dagen.

En slik fremmedfrykt vil neppe gavne dere dersom dere skal flytte retning storbyen, og selv utenfor Oslo vil du treffe dem, de skumle innvandrerne.

De finnes nemlig også i Bærum, masse i Asker og enda fler i Drammen om du reiser den veien. Lillestrøm er heller ikke forskånet for dem, ikke kløfta heller.

Så jeg ville tro at dere egentlig har det ganske så godt der dere er jeg.

Så til den delen hvor jeg skulle si meg litt enig.

Jeg ville ikke hatt mitt barn på en skole som feks Mortensrud, eller siden jeg bor i Drammen, Galterud. Jeg har valgt å bo slik at vi ikke er knyttet til Fjell hverken barnehagemessig eller skolemessig. For jeg ønsker at mitt barn skal bli verdsatt og ivaretatt når hun er i barnehagen eller på skolen.

Om vedkommende som skal være der for henne er pakistaner, inder, thai, etiopier eller norsk er for meg revnende likegyldig...

Skrevet

Tror i grunn bare du skal bli der du er jeg...

Ville foresten MYE heller bodd på grønland med en haug koselige og søte pakistanere, enn på vestkanten med masse fisefine og fordomsfulle frognerfruer (sier ikke at alle på frogner er sånn nei). Bare et eks.

Skrevet

Enig med deg!! Men huff huff, at noen kan forfekte et sånt menneskesyn som mange over her har..... Hvordan går det ann å tenke sånn før man skal flytte? I gamle dager var det sånn at det ikke var ønskelig med folk fra nord norge i oslo.. Det sto tom i leilighet til leie annonsene... Skremmende, og ikke rart det er fremmedfrykt og krig i verden... Tenk om det kommer en muslimsk lærervikar på vestkantskolen..... huff huff... Eller at det flytter inn nye naboer fra et muslimsk land... Må dere da selge leiligheten?? Nei folkens få opp øya, vi lever i 2008 og det er ok å være homofil, muslim, kristen, tynn, feit, ha adhd osv osv... Det må da være rom for ulikheter her i verden...

Skrevet

Har ikke jeg lest akkurat det samme innlegget her før? Er bare tull. Ingen er så fulle av møkk mellom øra i virkeligheten.

Skrevet

Eg må ærlig si at eg ikkje føler dette innlegget er av rasistisk meining. Trur det er mange som tenker akkurat det samme når man skal busette seg eit sted. Det har vel noko med at man ikkje har så god kjennskap til andre kulturer/miljøer. At man gjerne blir skeptisk når man får naboer frå andre kulturer, men tanke på f.eks språk (forståelse) (kom ikkje på noko anna i farten).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...