Gå til innhold

Til dere som klager på oss røykere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til HI: Dette er vel nok et forsvarsinnlegg for røyken :) er det ikke? Du må vel røyke, men min erfaring, er at røykende mammaer glemmer seg overfor oss ikke røykere.

Har opplevd mange ganger at røykende mødre (mine venninner) sitter å røyker rundt min voksende mage (de hadde voksende mage selv, så de har nok tenkt over at de røyker med tanke på svangerskapet sitt), og etterpå rundt min baby + var ute å røykte (INGEN får røyke inne hos meg:) og kom rett inn og tok min nyfødte baby i sitt røykstinkende fang. Jeg ble så paff og sjokkert over mangelen på respekt overfor mitt valg, som er at mine barn skal leve i et røykfritt miljø, at jeg ble helt stum. Ble ikke til at jeg sa noenting om det, selv om jeg etter min mening burde.

Min erfaring at det oftere er ikke-røykere så går på tå rundt røykere, fordi vi ikke-røykerer er så fæle som du skriver, vi kommenterer en ufattelig ekker og skadelig uvane. Det er noen år siden jeg slutten å kommentere røyking.

Alle mine bekjente og venner vet at jeg er ikke røyker og vet min holdning til dette, jeg sier ingenting på andres røyking i deres hjem (unngår kanskje besøk så ofte siden det er faktisk ufattelig ekkelt å sitte å puste inn sigarettrøyk), men forventer litt hjerneaktivitet og tanker når folk er rundt en gravid eller rundt små barn. Jeg kan ikke for det, men røykende mødre/gravide, whatever, signaliserer for meg lav status og et ufattelig umodent menneske.

Det er min mening og den synes jeg at jeg må få lov å ha. Hvis noen spør om min mening, får de den, hvis ikke tenker jeg det i mitt stille sinn uansett, selv om jeg ikke sier noe. Og lager du et sånnet innlegg, så må du nå iallefall tåle kommentarer på synet ditt, hadde du ikke skrevet innlegget, så hadde du iallefall ikke fått noen kommentar på dette fra meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du at du hadde blitt røyker hvis moren din ikke var det?

Nå vet jeg ikke om man blir smittet med røykbehov allerede i mammas mage eller er det forbildet i senere årene, men jeg ser jo at de fleste røykere kommer fra røykefamilier. Så noe må det være der. Du sier at din mammas røyking har ikke gjot deg noen ting, men har du tenkt at du kanskje aldri hadde skrevet den tråden hvis du ikke hadde en røykemamma??

Heldigvis går det bra med de fleste barna til røykere, men det er fint at du har trappet ned. Jeg tenker bre slik at når man blir gravid og ikke slutter da, når slutter man da? Sannsynligvis aldri, for enda bedre grunn til å slutte får du sannsynligvis ikke.

Jeg personlig irriterer meg enda mer over de som røyker ved siden av barna sine. Det synes jeg ser minst like ille ut. Har naboer som omtrent aldri er ute uten en røyk. En hånd holder barnet, den andre sigaretten. Hver morgen settes barna inn i bilen og så venter de der til foreldre blir ferdg med røyking ute. Synes det er så vondt å se at noen barn vokser opp med sigaretter som familiemedlemmer som stjeler foreldrenes oppmerksomhet.

Så - det er fint at du trapper ned og jeg håper du kan fortsettemed det...

Skrevet

hmmm...til deg anonym 20:09 23.01.2008.

Jeg får bare beklage dårlig norsk gramatikk.

Men meningen skjønner du sikkert.

Man kan ikke sette seg selv og sine lyster foran barnets liv og helse.

Og man stryker faktisk ikke med når man slutter å røyke...er vel heller motsatt!

Synd du er så feig at du ikke kan kommentere med nicket ditt.

Håper du skjønner bedre hva jeg mente nå da, ellers så får du bare si ifra. Utbroderer gjerne meningen min i denne saken:)))

Skrevet

Jeg håper virkelig at dere som røyker greier å slutte med det. Jeg er selv røyker,men sluttet med en gang testen viste positiv. Vil bare fortelle dere at ei vennine av meg mistet sin 8 dager gamle gutt p.g.a. tette blodårer. Hun røka i hele svangerskapet. En annen venninne mistet sitt barn i 8. mnd. Hun røyka også. Ber dere tenke over dette litt jeg.

Skrevet

Ærlig talt!!! Her blir dere forbanna for at folk reagerer! Hallo? HI legger ut en tråd som ber om reaksjoner om dette. Vi trenger ikke noen forklaring hvorfor dere røyker, men forklar det gjerne til barna deres OM de får asma eller luftveisykdommer. Klart de kan bli friske og raske, klart det kan være mitt barn som ikke er utsatt for røyk som blir sjukt. Vi vet ikke det! Vi får da innderlig håpe alle barna er friske.

Bank i bordet! Ingen vil ha syke barn,Og jeg håper virkelig vi slipper det også. klart det beste ville vært å ikke røyka, men et vet Hi. Vi trenger ikke fortelle henne det. Vi får passe på oss selv, og slutte å legge oss opp i hva "naboen" gjør. Fei for egen dør. Men det er ett provoserende innlegg, det er jeg enig i. Det ber virkelig om reaksjoner.

Skrevet

Er vel ganske nytteløst å legge ut en tråd og si at det gikk bra med oss?? For hva med dem det ikke går bra med!!!!!! Tenk den følelsen å sitte der med barnet sitt og vite at man selv har bidratt til å skade det!

Var nettopp i en diskusjon med en firebarnsmor som mente jeg var overhysterisk som ikke spiste fenalår.. For det gjorde hun og barna hennes var helt fine de!!!!! Mitt poeng igjen.. Hva med dem det IKKE går så bra med.. Tvillingene som døde for en stund siden feks.. Mor kunne ikke vite at det hun spiste ikke var bra, derfor tar jeg til meg kunnskapen og kutter ut det som beviselig ikke er bra..

Å ikke slutte å røyke når man er gravid er trist rett og slett.. Blir litt lei meg her jeg.. Skjønner du HI ikke liker å bli kritisert for det, men... Du har jo tydeligvis hatt tid på deg til å kutte ut nå siden du er i 2 tri..

Håper du klarer det innen kort tid iallefall..

Ingen kan være garantert at deres barn kommer og er friskt og raskt, men kan jo gjøre det man kan tenker nå jeg.. Og må vel innrømme at det med røyking hverken skjønner jeg eller har toleranse for! Og det er mitt valg og min mening..

Skrevet

problemet mitt er at det virker som noen som røyker i sv.skapet prøver å snakke seg bort fra hvor farlig det er... "det gikk fint med meg selv om mamma røykte" osv. og "det er mer farlig for dere som stresser"...

og begge delene er kansje sant, men det gjør ikke røyking mindre farlig.

stress er ikke akkurat selvbestemt, selv om man kan gjøre noe for å forhindre problemet. Kan velge å tro at du faktisk forstår hvor farlig røyking er for barnet ditt, men da kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor du utsetter barnet i magen for det hvis du VET at det er farlig.

skal ikke kritisere deg noe mere, synes det bare er så leit at man blir avhengig av røyk, uansett graviditet eller ikke..

men jeg tror kansje legen mener at det er bedre at du trapper ned i, en at du ikke gjør noe i det hele tatt.. tror ikke mange leger vil anbefale å røyke fremfor å slutte helt i sv.skapet, generelt egentlig.. men hvis man blir så utrolig ustabil psykisk og fysisk av å slutte at alt. å trappe ned er et greit alternativ..

håper du klarer å slutte, for din egen del og barnet ditt sitt!

lykke til

Skrevet

Jeg venter nr 3...jeg har røyket fast siden jeg var 13-14 er nå 31...har røyket en 20 pk om dagen altså en stoor røyker,det var dager der jeg kunne røyke enda mere også...men 3 ganger i mitt liv har jeg tatt en graviditets test som viste at jeg venter barn..sluttet på dagen med alle tre!!

Røyk er ikke noe man er avhenging av...det er bare tull..det er forsket såå mye på dette!!

Har du blitt velsingnet med et barn ,som du skal bære inni din kropp i 9 mnd gjør du uannsett hva du kan som er best for barnet.Barnet er det viktigste ikke røyken..for hvert drag du drar inn i din kropp..det draget tar ditt barn også!!

tenk på det...kvalmt er det,det er min mening..det styggeste jeg ser er gravide som går rundt og røyker,samme hvis du triller barnevogn og går og røyker...skjerp dere!!

BARNA KOMMER FØRST IKKE RØYKEN!!!!!!!!det er jo en selfølge trodde nå jeg!

Egoistiske er de som røyker under et svangerskap!!

Skrevet

La folk få gjøre som de vil!!! Selv røyker jeg ikke lenger,men bryr meg ikke i det hele tatt om andre vil røyke.Det er sååå mye som er skadelig for barnet,vil våge å påstå at det er langt verre å la en baby være i barnehagen fra 08.00-16.30!!!!! Det er å ikke ta vare på barnet sitt det! Så skam dere som hetser røykerene,la de bestemme selv!

Skrevet

hei veronicaS. jeg tenkte jeg ville svare på innlegge ditt. for jeg ville bare si det at jeg har ei datter på snart 4 år. og hun er helt frisk. ikke noe galt med henne.og jeg røyka faktisk en del når jeg gikk gravid. ja det kan være farlig men det er som du sier at det er faktisk ganske mye som kan være farlig.

Skrevet

Fy faen, du må jo være evneveik! Snakk om idiotisk innlegg. Være gravid og røyke i 2008 da gitt, at du ikke skjemmes.

Skrevet

Jeg synes det må være lov å bry seg når noen bevisst velger å skade det ufødte barnet sitt. Røyking under svangerskapet er forkastelig! Det er ingenting som kan forsvare det, at man ikke har nok viljestyrke til å slutte er bare ikke god nok grunn.

Skrevet

Min mor har fortalt at hun røykte mellom 15-20 sigaretter hver dag pluss at hun drakk over 1 liter kaffe hver eneste dag gjennom svangerskapet da hun gikk gravid med både meg og søsteren min.

Vi ble begge født så vidt over 3000 g, noe som er litt lite, og vi har vært små begge to gjennom hele oppveksten. Jeg husker at søsteren min veide 17 kg da hun var 7 år, og at andre barn gikk rundt og løftet på henne. Jeg påstår ikke at dette har sammenheng med min mors vaner under svangerskapet, men det ligger i alel fall ikke til familien å være små og tynne.

Jeg kjenner en molekylærbiolog som en gang jobbet ved en fødeavdeling, hun kunne peke ut barn som ble født av røykere. De var grå/bleke i huden, trinne og små.

Men det går jo som regel bra med de små som har røykende mødre, men kanskje går det enda bedre med de hvis mødrene ikke røyker?!

Skrevet

Blir kjempe provosert av folk som røyker når de er gravide, men har ikke tenkt å kjefte. Jeg som er sååå redd for alt jeg spiser, og det er ikke rart, så mye som det står alle steder om listeria, toxoplasmose osv. Men, jeg har nesten fått det inntrykket at glemmer jeg meg og spiser en liten bit medd muggost en gang, så kan det bety den sikre fosterdød, mens de som røyker 15 om dagen, de går det bra med. Nå setter jeg dette på spissen da, men. Litt utenfor tema kanskje men. Unner ingen å miste barnet eller at det får skade, men huff, føler det nesten urettferdig hvis man i utgangspunktet ikke røyker og er sunn som bare det, så mister man likevel. Det har jeg gjort to ganger. Drit urettferdig. Det var ikke pga listeria eller noe jeg spiste da. Men der ser dere, røykere: Et godt motargument til oss som ikke røyker. Det kan skje ting med oss såkalt "sunne" også. Når det skal være sagt: Nå er jeg gravid igjen, og denne gangen ser det ut til å gå bra:)

Uansett røykere eller ikke: Lykke til med graviditeten. Det går nok helst godt!

Skrevet

"Min mor røyket under hele svangerskapet med både meg og mine 2 søsken og det er ingen av oss som har tatt skade av det."

Vet du...dette er det samme som å si:" Vi brukte aldri bilbelte i bilen da vi var små, og det er ingen av oss som har tatt skade av det."

Hvorvidt dere har tatt skade av å ha en mor som røkte under svangerskapet er jo helt umulig å si. Man vet at røyk er farlig og at det er kreftfremkallende. For alt det man vet kan du og dine søsken ha større sjanse for å utvikle kreft i voksen alder, enn det barn fra ikkerøykende mødre har. Jeg har ingen kilder å vise til, akkurat som du ikke kan si at dere ikke har tatt skade av det.

Jeg har forresten en venninne som har 3 barn. Hun røkte under et av svangerskapene, og fikk en sønn med astma. De andre barna er friske. Hun er selv overbevist om at det er sigarettene som har skylden, og har slitt mye med dårlig samvittighet i ettertid. I perioder da sønnen har vært virkelig syk, har du hatt det svært vanskelig og vært utrøstelig mange ganger. Det har blitt noen tårer når hun har sittet med en sønn som hiver etter pusten, og det p.g.a noe hun føler hun er årsaken til.

All honnør til deg som har trappet ned og håper på å kutte ut i nærmeste framtid. Jeg vet hvor vanskelig det er fordi jeg selv har vært røyker, men røyking under svangerskapet kan desverre ikke forsvares...

Skrevet

Hei, jeg syntes alle burde passe på seg selv jeg, men forstår at man som gravid blir provosert av struttende mager i vekst med giftpinna i hånden..

Jeg sluttet på dagen da jeg fikk vite at jeg var gravid, ikkeno problem, ble egentlig kvalm av tanken på at jeg skulle dra inn giftstoffer med en liten engel i magen..

Så en dokumentar for en stund siden, der ristet fosteret når mor tok seg et blås, helt grusomt og se, da tror jeg heller jeg ville pådratt meg selv noen psykiske lidelser under svangerskapet istedenfor å la den lille ha det sånn...

Men som jeg sa innledningsvis, alle må passe på seg selv..

Skrevet

Har ikke "ikke" røykere noe bedre og bruke energien deres på enn og irritere dere over røykere...???????

Har helt ærlig ikke så mye til overs for de som tror de er så mye bedre enn andre..

La nå røykerene gjøre som dem vil og finn heller på noe positivt og bruke energien deres på. Det er da for F... ikke deres unge de bærer på..

Tror røykererne er fulstendig klar over farene med og røyke,og da er det vel for F... deres valg hva de vil gjøre..

merker at jeg begynner og få nok av disse røyke debattene...!!!

Skrevet

hehe, oj da, her var det mange f-er!!!

Forstår hva du mener, men det er ganske få som røyker når de er gravide og da betyr det at når dere sender ut en slik mail vil det naturligvis være mange som har meninger om dette. hvis dere ikke bryr dere om hva folk mener, så hvorfor starte en slik debatt da?

I det moderne samfunnet vi lever i så er vi alle svært opplyste om farene ved å røyke.Jeg driter fullstendig i de som røyker, men har null forståelse for hva de holder på med for å være helt ærlig, men men sånn er det bare, når dere skriver hva dere mener så er det åpent for alle til å svare, that`s life...

Skrevet

Hvis folk mener de er voksne nok til å bære frem en unge, så er de sannelig voksne nok til å ta avgjørelsen om å slutte å røyke også.

Og hvis de ikke er voksne nok til å tenke på barnet i magen, så må de bare leve med konsekvensene av det hvis de får en syk unge. Og det må ungen også. Ikke minst.

Skrevet

da jeg var gravid med første kuttet jeg røyken umiddelbart. ble nok litt stresset og amper en tid, men den i magen er viktigst, den fotjener de beste forutsetninger. har røyket i mellomtiden, men sluttet da jeg ble gravid med nr 2. en selvfølge!!!!!!! mistet i SA, men lot være å egynne igjen selv om jeg syns fryktelig synd på meg selv...og så ble jeg gravid bare en mnd etter igjen og babyen vokser i et sundt og godt miljø. i alle fall så langt det er mulig for meg å påvirke det.

blir provosert av å se gravide som røyker. egoistisk og ingenting som tyder på at det er et opplyst menneske overhodet!!!!

Skrevet

latterlig å unsskylde seg...... barnet fortjener at du slutter helt. du er egoistisk som tenker mer på deg selv enn babyen din!!!

Skrevet

Men det er jo flott at du trapper ned, og ønsker å slutte på sikt, det mener jeg virkelig!

Problemet er bare at det er ikke alle gravide røykere som har den målsettingen...eller instillingen, og det er det som provoserer. Babyen i magen er et lite liv, som ikke kan velge selv. Og så lenge babyen er i magen blir den påvirket av alle valg moren tar. Jeg er enig i at listen over alt man skal holde seg unna er urimelig lang, og mye av det er ikke så farlig som det er hauset opp til.

Men røyking og drikking (alkohol) er blandt de tingene som faktisk, med rette er noe man burde avstå fra under et svangerskap.

Greit nok at det ikke er min unge du har magen.

Men jeg ville ikke tatt en unødig risk med min unge i magen, ihvertfall ikke når det er noe jeg kan velge selv å unngå...

Skrevet

Bla bla bla bla...bla! Har dere ikke bedre ting å foreta dere? Alle veit at røyking er potensielt farlig, uansett svangerskap eller ei. Skjønner at det er mye dårlig smavittighet ute å går her blant røykerne................. Tommelen opp til de som klarer og slutte. Og til dere som ikke har klart det...... gjør ihvertfall det beste ut av situasjonen, prøv å trapp ned. Dårlig samvittighet er ihvertfall ikke sunt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...