juni-august-mai gull:):):) Skrevet 17. januar 2008 #26 Skrevet 17. januar 2008 hehe:)....ogg ei jeg kjenner lar 2 åringen sitte i framsetet uten bilstol...å det er airbag!! blir gaaal av å se det ja....
ano`num *17.03.10* Skrevet 17. januar 2008 #27 Skrevet 17. januar 2008 Bare vær obs på at barnet må både være 9mnd og over 9kg før det kan sitte fremovervendt!!
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 17. januar 2008 #29 Skrevet 17. januar 2008 9 kg...hmm jenta mi er 5 mnd og 9,8 kg....greit me alder men vekta har hun.har ingen planer om å sette henne fremover..men var bare så rat med di kiloene.slik er det me pute på eldre unger og.140 og 40 kg for å sitte fremme uten pute me airbag
Grorüd.. Skrevet 17. januar 2008 #30 Skrevet 17. januar 2008 Jenta mi er ikke 9 mnd, hun er 7 mnd, men hun veier godt over 9 kg nå, for og si det sånn! Hun passer ikke i setet sitt lenger, og det setet vi har (fikk av nær familie) kan kun stå forovervendt. Så jenta misitter forovervendt, dessverre. Vi kjører heldigvis ikke så mye med ho, og kjører alltid ekstra forsiktig når hun er med.. Vi har faktisk ikke råd til og kjøpe ett annet som står bakovervendt.. Så derfor kjører vi minimalt med henne.. Gidder ikke være anonym.. Hakk så mye dere vil, tar meg ikke spesielt nær av det.. Ingen som kjenner meg her inne uansett..
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2008 #31 Skrevet 17. januar 2008 anonym 22:52 går det an å bli meir barnselig.. korfor ikkje ha dei bak bilen i en tilhengar? eller på akebrett- svingande bakom, berre stroppe dei fast? eller ta en britany spears og late ungen styre? nokon som lure på noko og synest vi skal vere greie nok til å kunne svare på en skikkelig måte..
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 17. januar 2008 #32 Skrevet 17. januar 2008 Ja ,vi har satt sete fremovervendt,vi har ikke plass nok i baksete,så vi må ha det sånn.William er 9 mnd.
EnMamma Skrevet 18. januar 2008 #33 Skrevet 18. januar 2008 Anonym: Har dere speil bak? Slik at jenta kan se dere som sitter foran? Vil absolutt anbefale å prøve det før du snur barnet. Det er billig livsforsikring.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2008 #34 Skrevet 18. januar 2008 litt rart, er inne på et amerikansk nettforum om bilseter. Der er folk kjempemisunnelige på våre seter, og mange importerer dem ulovlig for å kunne ha ungene bakovervendt til de er 4 år og vel så det. Og her setter folk ungene forovervendt fra de er 7 mnd:P Fordi de "kjører så forsiktig"?? Og ungen vil heller sitte rett vei???
Grorüd.. Skrevet 18. januar 2008 #35 Skrevet 18. januar 2008 Hvis det var meg du siktet til, så skrev jeg også at hun sitter forovervendt fordi hun er for stor til det gamle setet sitt, og vi har per dags dato ikke råd til og kjøpe et større, så vi må bruke ett vi har fått av bestemoren min.. Som forøvrig ikke kan stå bakovervendt i VÅR bil.. Hun sitter ikke forovervendt fordi vi kjører så forsiktig.. Men VI kjører forsiktig fordi hun sitter forovervendt! Men hvis det gleder deg anonym, så skal vi da for guds skyld kjøpe ett annet sete så fort vi får råd Hehe..
*tingeling* Skrevet 18. januar 2008 #36 Skrevet 18. januar 2008 Bør ikke sikkerheten komme før alt annet??? Dersom du ikke har råd til ett" trygt nok sete" så hadde jeg vurdert å ikke kjøre bil, eller tatt av noen spare penger elle noe til å kjøpe ett nytt nå!!! Barnas sikkerhet kommer først her hos oss vertfall, og vi er heller ikke særlig rike!!!
MathildeC Skrevet 18. januar 2008 #37 Skrevet 18. januar 2008 Snakket med de som selger barneseter, og det er selvfolgelig, som med alt annet, argumenter baade for og imot bakovervendte seter. Bladet MOTOR (utgitt av NAF) viste at det var 40% feilmontering av bakovervendte seter, og da var de mindre trygge enn riktig monterte fremovervendte. Samt det kommer ann paa hvordan man krasjer, saa man maa tenke paa om man kjorer mest bykjoring (fremovervendt best) eller landeveiskjoring (bakovervendt best). Samt barnets komfort, om det forstyrrer sjaforen masse er dette selvfolgelig VELDIG trafikkfarlig. Er ikke en ting som er riktig for alle.
Grorüd.. Skrevet 18. januar 2008 #38 Skrevet 18. januar 2008 Derfor kjører vi nesten aldri med henne i bilen.. Og er det en selvfølge at alle har sparepenger?
*tingeling* Skrevet 18. januar 2008 #39 Skrevet 18. januar 2008 Nei det er ikke en selvfølge, men en lur ting å ha ser du hehe neida, men kanskje dåkken konne fått lånt penger av foreldre eller noen? også får dei igjen når dere egentlig hadde tenkt å kjøpe nytt sete? Det er bare det at trafikken er ikke akuratt sikker, om du kjøre roligt å fint, så er det andre som kjøre som idioter desverre!!!! så det er viktigt at barna sitter trygt!
Grorüd.. Skrevet 18. januar 2008 #40 Skrevet 18. januar 2008 Japp, vet at det er masse tullinger der ute i trafikken.. Er jo ikke glad for at hun må sitte fremovervendt for tiden, og vi hadde sparepenger ser du, men grunnet forsinket stipend hos meg - som forøvrig ikke har kommet inn enda - har vi måttet bruke det lille vi hadde på bleier, mat osv.. Har tenkt på og låne.. Heldigvis er vi mest hjemme for tiden, så vi slipper og engste oss..:/
*Sjokomelk* Skrevet 18. januar 2008 #41 Skrevet 18. januar 2008 hun trenger sikkert ikke folk som deg for å få henne til og få dårlig samvittighet pga hun ikke har råd til ett nytt sete, det gjør vel ikke deg noe at ikke hun har sete bakovervendt
*Sjokomelk* Skrevet 18. januar 2008 #42 Skrevet 18. januar 2008 du skal isje bry deg om folk som ikke har bedre ting på å gjøre enn å kvevulere...
*tingeling* Skrevet 18. januar 2008 #43 Skrevet 18. januar 2008 Nei hallo for all del!! meinte absolutt ikkje å gi hu dårlig samvittighet, syns det er flott at hun klarer å ordne hverdagen sin på best mulig måte dersom hun ikke har penger FLOTT! men tema her va å sette barnet fremover vent og eg prøvde bare å sei at det er ikke så trygt når barnet er så lite. Men bedre med sete enn ingenting egentlig. Er nok av dei som kjører rundt med barnet på fange.....det er skummelt det!
Gjest Skrevet 18. januar 2008 #44 Skrevet 18. januar 2008 Svar til HI: Vår gutt er 6 mnd og han sitter i baby sete nå, men det begynner å bli litt lite. Vi har funnet sete vi skal ha da det blir tid for å bytte ut, og da må han sitte fremover... vi har valgt dette fordi vi har ikke plass til bakovervendt sete i vår bil, og fordi han sitter slik at hode hans vil slenge uansett hvilken vei han sitter. Når han sitter i sete sitt så lener han seg fremover for å se, han sitter aldri lent tilbake med hode. derfor vil han få den slengen de får ved krasj når de sitter fremovervendt uansett. Vi forhørte oss også litt om dette da vi kjøpte sete, og de sa at pga måten vi kjører på i norge er det slike regler, det er helt andre regler utenfor norge. Det er ikke forbudt å ha ungen forovervendt, bare pass på at ungen har nådd de kilo det krever for å bruke sete.
*Sjokomelk* Skrevet 18. januar 2008 #45 Skrevet 18. januar 2008 ja mente ikke å virke som noe sur ,men noen folk her inne kan få en til å føle seg skikkelig elendig noen ganger. har selv gutten min bakovervendt og har bestemt at slik skal jeg prøve og ha han til han hvertfall er 12mnd (han er 10mnd) han blir også pottesur av og sitte bakovervendt tror det er for han kjeder seg og ikke kan se noe,vi har speil og div leker i bilen men det hjelper ikke.jeg pleier jo å sitte meg bak til han..det hjelper=) nei enig med deg der heller sete enn ingen sete
*tingeling* Skrevet 18. januar 2008 #46 Skrevet 18. januar 2008 Ja men då må eg beklage fordi eg meinte ikkje å få nåken til å føle seg elendig! absolutt ikkje!!!
*Sjokomelk* Skrevet 18. januar 2008 #47 Skrevet 18. januar 2008 tingeling: jeg siktet nok ikke bare til deg...det var en del innlegg fra anonyme også...jaja alle har vel fått fram poenget sitt =)=) ha en fin dag !!=)
EnMamma Skrevet 19. januar 2008 #48 Skrevet 19. januar 2008 Jeg har tilgode å se den bilen som ikke har plass til et bakovervendt sete. Da har man ikke prøvd flere forskjellige seter. Grunnen til at man anbefaler bakovervendte barneseter er enkel: Hodet på et lite barn utgjør 25 % av kroppsvekten, hos en voksen utgjør hode baret ca. 6-7 prosent. Et barns skjelett er ikke modent og nakken er ikke tilstrekkelig utviklet til å holde hodet oppe ved en kollisjon, kroppen er mye svakere enn hos eldre barn og voksne. I en frontkollisjon vil det tunge hodet påføre en veldig belastning på nakken om barnet sitter fremovervendt. Hodet vil også få en veldig sleng bakover når bilen stanser. Er barnet sikret i et bakovervendt barnesete er den skadereduserende effekten på 90-95 % i en frontkollisjon(den alvorligste formen for kollisjon man kan komme ut for) mot 50-60 % i et forovervendt sete.
Komplett! Skrevet 19. januar 2008 #49 Skrevet 19. januar 2008 Ett enkelt spørsmål, og det hele utvikler seg til en diskusjon om personlig økonomi og vett og forstand... Jeg er enig med deg Heddas mamma, du trenger ikke forsvare deg for noen her inne. Greit nok at folk skriver at de er uenige, og kanskje nevner hvorfor, men å begynne å angripe folk på denne måten, det er lavmåls. Og til deg som har unga i takboksen, hva med å selge den, da får du sikkert råd til et bakovervendt barnesete eller to.
noLadyjustME Skrevet 20. januar 2008 #50 Skrevet 20. januar 2008 Haaha,kjekke lesning!Godt me alle har rett t egne meininger og kan gjør som me ser passe best! Prinsen min fekk bilsete av nogen venninner, som han sitte framovervendt i..han e 7 mnd snart og runde straks 10 kg...Det går først å fremst ikkje an å ha bilsete bakovervendt i min bil hvertfall,men det står tydeligt på siden av sete at det kan stå forovervendt når barnet e 10 kg...står ikkje en dritt om kor mange mnd barnet ska ver.. Me e alle foreldre og ska derfor vurdera som me ser passe best, og flott e d:-) Tror nok ingen av oss vil at barnet ska sitta feil eller vondt,eller?!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå