Gå til innhold

Gir dere Paracet til barn som får tenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lenkene dine omhandler i stor grad feber, og jeg er helt enig i at man ikke trenger å gi medisin mot feber med mindre barnet er veldig slapt eller tydelig plaget (noe jeg har til gode å oppleve selv om barnet mitt har hatt noen runder med feber). Her er det snakk om smertelindring, og det å få tenner kan faktisk oppleves som veldig smertefullt. Det er ikke noe galt med å minne folk på at paracet ol er medisiner og at det skal brukes med forsiktighet rufusa, men du trenger jo ikke fare med skremselspropaganda heller. Artiklene du har gitt lenker til pent lite om skumle, hittil ukjente bivirkninger (det med magesår er jo gammelt nytt).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

<< Når skal man da gi paracet? >>

Herregud, man skal jo HELST IKKE GI, paracet. Det er ikke slik at fordi Paracet er gjort tilgjengelig i dagligvareforretningen skal vi hive det i oss for den minste lille ting. Å tillate salg av Paracet i butikken var overhodet ingen UFARLIGJØRING av medisinen.

Hvorfor tror du for eksempel Legemiddelindustriforeningen ikke ønsket at Paracet skulle bli solgt i dagligvareforretninger?

Skrevet

Spør du meg om min smerteterskel??? Hvis jeg nå skal forsøke å følge din "logikk", så får en baby høy smerteterskel av å ikke få smertelindring ved tannfrembrudd...

Nei, jeg synes ikke at det er verken riktig eller viktig å la babyer kjenne på hva som er vondt. Den bør du virkelig ha gode argumenter for, og de har du ikke kommet med enda.

Skrevet

Ja, noe av holdningsproblemet vi har til paracet skyldes slepphendte leger og annet helsepersonell...

Skrevet

Si meg; blir man et bedre menneske av å ha høy smerteterskel?

Skrevet

Jeg har gitt paracet når det går veldig utover nattesøvnen til både meg og barna. Ingen av oss er tjent med lite søvn på natta og hjelper det med paracet er det bedre, slik at vi alle er uthvilt dagen etter.

Skrevet

Statistikken viser at bruken av paracet er økende - JA : men betyr det at vi alle knasker paracet som drops da??? Man må jo se det i et større perspektiv!!! Kanskje er det enkelte grupper som før ikke brukte paracet som nå bruker det? Kanskje er det blitt mer restriksjoner på å få B preparater som f.eks paralgin forte som gjør at folk istedet bruker mer paracet??? Kanskje er det i enkelte grupper blitt et større forbruk pga annen medisin som tidligere var tilgjengelig ikke lenger er å få (f.eks somadril) og man da tar det man kan få tak i?? Man kan ikke dra den konklusjon at forbruket er økende fordi barn blir proppet full av paracet av sine foreldre??

Videre snakker du om nye bivirkninger man tidligere ikke var klar over.. Ja det kan kanskje være - det vet jeg ikke noe om, men i Norge har vi en veeeldig streng kontroll av legemidler i forhold til andre land, og hadde det vist seg at det virkelig var SÅ farlig med paracet som du sier så hadde det jo aldri blitt solgt reseptfritt!! Jeg stoler på at norsk legelmiddelkontroll fanger opp undersøkelser som viser nye farlige bivirkninger på slike medisiner, og i min erfaring er de veldig kjappe med å trekke tilbake medisiner fra markedet!!

ALLE legemidler har potensielle bivirkninger som er mer eller mindre farlige.. De fleste legemidler på markedet i dag kan man dø av eller få alvorlige skader av ved feil bruk... MEN det er alltid en avveining mellom effekten av legemidlet og bivirkningene.. Ditt resonement betyr jo nesten at vi må slutte å ta medisiner som f.eks paracet fordi de kan være farlige???

Du sier også at paracet ikke virker slik man hadde trodd - so what??? Så lenge det virker ser jeg ikke problemet????

Og det med at helsepersonell er en grunn til at bruken av slike midler er økende må du lengre ut på landet med.. Dersom en pasient kommer til meg og sier at han/hun har fryktelig vondt så må jeg jo gi smertestillende?? (etter leges forordning selvsagt..) Hva er alternativet?? Skal jeg si at personen bare skal legge seg og sove og tie stille eller???

Skrevet

"<< De færreste tygger paracet som om det skulle vært drops. >>

Statistikken viser faktisk noe helt annet, og ikke glem at du er en del av den statistikken... "

Sitter du og sier at jeg tygger paracet som om det skulle vært drops? Så flott at du kjenner meg bedre enn meg selv.

"<< Når skal man da gi paracet? >>

Herregud, man skal jo HELST IKKE GI, paracet."

Paracet er jo laget av onde mennesker som ønsker vi skal knaske de som drops, og bli en del av en statistikk som viser det. Paracet er ikke noe bra, det er fy-fy, og er butikkenes narkotika.

Jepp, sånn var det, ja. Godt vi har deg til å fortelle oss alle disse tingene. Hva skulle jeg gjort hvis ikke du hadde fortalt meg at paracet er laget for at jeg IKKE skal bruke det, og hvis du ikke kunne fortalt meg at jeg tygger paracet som drops?!

Skrevet

Min fikk paracet da han skrek om natten pga tenner og dentinox ikke hjalp. Han har og fått paracet ved feber.

Nå har han ikke fått på hver tann og heller ikke hver gang han har hatt feber. Han får når han skriker og har tydelig vondt, roper aua, eller ikke tåler at jeg skal kjenne på tannkjøttet. Eller at han har veldig høy feber.

Det har aldri vært snakk om at ungen skal få paracet fordi at vi skal sove eller lignende, det er snakk om smertelindring når ingenting annet hjelper. På samme måte som jeg selv tar når jeg har vondt i hodet, tannverk eller lignende og ingenting annet hjelper. Etter å ha sovet minimalt pga vondt så trenger vel ungen den paraceten for å sove mer enn det jeg trenger det for å sove.

Og det er heller ikke mange gangen i året det er snakk om. De fleste oppegående menneskene vet jo at en ikke skal overbruke paracet eller gi i tide og utide. Hos oss så er det siste løsning når barnet trenger det.

Så føler du at barnet har vondt og trenger det så ville jeg gitt en. Du trenger jo ikke å gi full dose en gang. Jeg gir stikkpiller med lavere dose enn det alderen tilsier da jeg ser at det funker.

Skrevet

He he, dette er det mest merkelige jeg har hørt på lenge. ikke fordi det ikke kan stemme, det kan godt hende det kommer frem nye ting etterhvert. Men denne ene personens totale mangel på faktiske grunner til at man ikke skal bruke paracet er jo en oppadstigende klassiker på listetoppen her inne.

Beklager å si det, men jeg mener en viss bruker her er litt for engstelig mor nå gitt.

Skrevet

Synes det er flott at det finnes forum som dette hvor man kan utveksle informasjon og erfaringer, men det har jo en bakside som alt annet.. Slike meninger som rufusa kommer med her er grunnen til at man får innlegg som : "barnet mitt har feber og jeg har gitt henne paracet. Har jeg gjort noe farlig nå?? Å for en dårlig mor jeg er..." osv.. Håper at alle som leser disse siden klarer å lese dem kritisk og huske på at ikke alle som skriver her inne har så mye innsikt i det de skriver om... (og da sier jeg ikke at jeg har monopol på sannheten heller!!) Ta alt med en klype salt og ikke stol for mye på det du leser her inne.. Er du usikker på bruken av legemidler så sjekk felleskatalogen.no eller snakk med fastlegen/jordmoren/helsesøsteren din..

Skrevet

Legeforeningen 2006:

– Det er overraskende at paracetamol

1 g × 4 ga så høy forekomst av markert

økning i ALAT-nivå som denne studien

viste. Det kan bety at kontinuerlig paracetamolinntak

over mange dager øker risikoen

for leverskade mer enn tidligere antatt.

Den kliniske betydningen av leverenzymøkningen

er uklar, men risikoen for mer

alvorlig leverskade kan ikke utelukkes,

sier seksjonsoverlege Odd Brørs ved

Seksjon for klinisk farmakologi, Kliniskkjemisk

avdeling, Ullevål universitetssykehus

http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2006/2633.pdf

Gjest LindeOgWill
Skrevet

Nei, jeg brukte å gi ham noe kaldt å bite på, masse trøst, og en armkrok å hvile seg i.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at alle bivirkninger av Paracet er funnet nå. Det er jo kanskje det mest brukte legemiddelet i Norge, og det har det vært i over 10 år iallfall. Om det var farlige bivirkninger ved å gi Paracet i riktig mengde og dose, så ville det vært avdekket allerede.

Og jeg er ikke ukritisk, man skal være forsiktig med legemidler til små barn, men i riktig mengde og dose ser jeg ingen grunn til å la være.

Så jeg gir Paracet av og til med god samvittighet. Det er ikke for at jeg skal få sove om natta, men for at poden iallfall skal få noen timers sammenhengende søvn når han helt tydelig sliter med smerter resten av dagen. Og JA: tannfrembrudd kan være veldig smertefullt. Men det er veldig individuelt. Det er normale smerter, men like fullt smerter.

Skrevet

– Det er overraskende at paracetamol

1 g × 4 ga så høy forekomst av markert

økning i ALAT-nivå som denne studien

viste. Det kan bety at kontinuerlig paracetamolinntak

for leverskade mer enn tidligere antatt.

Den kliniske betydningen av leverenzymøkningen

er uklar, men risikoen for mer

alvorlig leverskade kan ikke utelukkes,

sier seksjonsoverlege Odd Brørs ved

Seksjon for klinisk farmakologi, Kliniskkjemisk

avdeling, Ullevål universitetssykehus

http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2006/2633.pdf

Her snakker man jo om maksdoseringen for et voksent menneske - det er egentlig hetl irrelevant for denne debatten om barna våre. 1 gram x 4 er jo det vi gir pasientene på sykehuset som standard-smertelindring etter en operasjon. Det hovedinnlegger egentlig spurte om var om det er ok å gi Paracet -en- gang. Ikke kontinuerlig 4 ganger i døgnet... Og de andre linkene du har funnt omhandler jo feber, og det er jo en helt annen sak.

Jeg er også motstander av å gi Paracet ved lav feber og forkjølelse - da er det bedre å la feberen jobbe og bruke andre måter å lette ubehaget på for barnet.

Skrevet

"Det kan bety at kontinuerlig paracetamolinntak

for leverskade mer enn tidligere antatt."

Det er stor forskjell på "kontinuerlig paracetamolinntak over mange dager" og å gi en paracet av og til en sjelden gang, altså!

Skrevet

Kanskje pga dette at de nå har forandret doseringen til x 3 i døgnet??

Tabletter og brusetabletter:

Voksne og barn >40 kg (12 år):

1-2 tabletter à 500 mg eller ½-1 tablett

à 1 g 3 ganger i døgnet (sakset fra felleskatalogen)

La merke til dette sist gang jeg kjøpte en pakke paracet.. Og dette beviser jo at legemiddelverket faktisk følger den forskning som foregår på legemidler og gjør endringer på info om doseringer/bivirkninger når det trengs..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...