Frk.Forvirret Skrevet 14. januar 2008 #1 Skrevet 14. januar 2008 Sønnen min er veldig plaget og sover dårlig om natta, i tillegg til han er mer grinete enn vanlig. Han har tydelig vondt i munnen pga. hjørnetennene sine. Er det en ide å gi paracet, eller er det ikke grunn god nok, syns dere? Skal jo ikke gi mer av slike medisiner enn nødvendig, men...?
3b@rnsmor-30* Skrevet 14. januar 2008 #2 Skrevet 14. januar 2008 jeg har gitt det til mine. vi tar jo sånt selv om vi har vondt, ikke bare om det er feber....
Mille** Skrevet 14. januar 2008 #3 Skrevet 14. januar 2008 Hvis de har vært plaget, så ja, selvfølgelig. Det er jo smertestillende, bare følg doseringen på pakken. )
Min *lille* prins*er stor* Skrevet 14. januar 2008 #4 Skrevet 14. januar 2008 ga min når de første komm pga. feber. så fikk han litt sukker vann gjennom natta for å sove roligere, syns nattesøvn er ganske viktig...
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #5 Skrevet 14. januar 2008 Ja, innimellom vurderer jeg det som best å gi paracet.
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #6 Skrevet 14. januar 2008 NEI - ser ingen grunn til å gi Paracet for noe som er så naturlig... Og hvem er mest plaget av at sønnen din sover dårlig om natten? Du eller han? Jeg hadde heller proppet sovemedisin i meg selv enn paracet i poden.
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #7 Skrevet 14. januar 2008 Forstår ikke at dere kan være så slepphendte med Paracet. Har dere lest noe som helst om det legemiddelet i det hele tatt? Det er ikke akkurat drops!!! Det har i det siste kommet frem at Paracet er langt i fra så uskyldig som man tidligere trodde... Likevel stapper foreldre dette inn i ungene sine for den minste bagatell... og som jeg skrev tidligere: er det ungen eller mor som er plaget av at barnet sover dårlig om natten. Det er mor det... Så rene skjære egobehov å gi ungen Paracet for tenner som bryter frem. Helt ufarlig å få tenner. Det er den naturligste ting.
MrsDior & baby-Dior Skrevet 14. januar 2008 #8 Skrevet 14. januar 2008 rufusa: sånn at du ikke hører om "poden" din gråter da eller? haha
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #9 Skrevet 14. januar 2008 hehe :-) Ja!! Det var en overdrivelse, om du ikke skjønte det...
juniorsen Skrevet 14. januar 2008 #10 Skrevet 14. januar 2008 Tror nok han som har vondt er mest plaget.... Og jeg ser ingen grunn til ikke å ta bort de plagene, så her gir vi paracet!
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #11 Skrevet 14. januar 2008 ... det er det mest uopplyste jeg har lest på lenge...
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #12 Skrevet 14. januar 2008 FOR Å VÆRE HELT ÆRLIG: EN DEL AV KOMMENTARENE HER INNE BÆRER SÆRDELES STORT PREG AV UPPLYSTHET HVA PARACET ANGÅR.
en liten+en til! Skrevet 14. januar 2008 #14 Skrevet 14. januar 2008 så opplys du som kan dette da!!!!
It's all about me Skrevet 14. januar 2008 #15 Skrevet 14. januar 2008 Ja det gir vi hvis vi ser at han er plaget. Dette etter råd fra både barnelege og helsesøster, så helt ut av det blå har jeg ikke tatt den besluttningen.
Guttemamma75 Skrevet 14. januar 2008 #16 Skrevet 14. januar 2008 Så opplys oss da??? Jeg er sykepleier og vet mye om paracet.. JA det er et farlig medikament om det taes i for store doser over tid, men ved riktig bruk kan jeg ikke se noe problem med det.. Eller vet du noe jeg ikke vet????
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #17 Skrevet 14. januar 2008 Barnelege Thor-Øistein Endsjø mener Paracet bare bør gis til barn med høy feber eller sterke smerter. - Feber er kroppens forsvar mot infeksjoner, og febernedsettende bør ikke gis før barnet reagerer på feberen med å ikke ville drikke eller spise. I utgangspunktet har jeg ingenting imot at medisin er velsmakende, men det bør ikke senke terskelen for å gi den, sier Endsjø. Salget av reseptfrie legemidler steg med 11 prosent første tre måneder i år sammenliknet med samme periode i fjor, ifølge Nasjonalt folkehelseinstitutt. http://www.med.uio.no/rh/bk/publ/SOLDagbl_PillerfrisBarn0804.pdf
rødhette* Skrevet 14. januar 2008 #18 Skrevet 14. januar 2008 Vi ga av og til paracet, hvis han hadde tydelig vondt. Det står på pakken at paracet kan gis mot tannpine. Bare pass på at du gir av den riktige styrken (tilpasset ditt barns vekt), og at du ikke overskrider anbefalt døgndose.
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #19 Skrevet 14. januar 2008 Paracet er ufarlig så lenge det gis slik det står på pakningsvedlegget!!!! Dersom man bruker paracet overtid kan det gi alvrlojge leverskader,MEN å gi en baby som får tenner paracet er UFARLIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vil nesten si at dere som ikke gir barna smertestillende ved tydelige smerter grenser til barnemishandling....
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #20 Skrevet 14. januar 2008 for å legge til at tannfrembrudd er langt i fra sterke smerter...
rødhette* Skrevet 14. januar 2008 #21 Skrevet 14. januar 2008 rufusa: som du selv skriver: "Barnelege Thor-Øistein Endsjø mener (...)" Én persons mening, altså. Hvilket betyr ikke at det nødvendigvis er galt å gi paracet ved tannpine. En annen lege vil si at det er helt ok å gi det. Så hva gjør at denne Endsjø sin mening tydeligvis er mer riktig?
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #23 Skrevet 14. januar 2008 For å legge til så sier han også i intervjuet at hvis banret har vondt skal man selvsagt ikke nøle med å gi smertestillende... Trodde du ikke vi gadd å lese linken???
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #24 Skrevet 14. januar 2008 Det har vært mange tilsvarende artikler, med andre avsendere... Det er i den siste tiden fremsatt større skepsis til Paracet, fordi man har observert uheldige bivirkninger man tidligere ikke var klar over... Og dere som gir Paracet - hvor mange gir dere da? Unger som får tenner, får jo ikke bare EN tann, og den ene tanna gjør ikke vondt bare EN dag.
Guttemamma75 Skrevet 14. januar 2008 #25 Skrevet 14. januar 2008 Sitat " Forstår ikke at dere kan være så slepphendte med Paracet. Har dere lest noe som helst om det legemiddelet i det hele tatt? Det er ikke akkurat drops!!! Det har i det siste kommet frem at Paracet er langt i fra så uskyldig som man tidligere trodde... " Greit nok at du og en eller anne overlege ( og det finnes garantert en annen overlege som mener noe heeelt annet.) mener at man skal være restriktiv med paracet, personlig mener jeg at så lenge det er uten resept må det bli opp til foreldrene å vurdere hvorvidt man skal gi paracet eller ikke.. Har vanskelig for å tro at grunnen til at salget av paracet har gått opp er fordi småbarnsfoeldre "propper" barna full av paracet.. Men du har fortsatt ikke forklart utsagnet om at paracet ikke er "så uskyldig som man trodde"??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå