Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #26 Skrevet 14. januar 2008 herregud da - tannfrembrudd er langt i fra de smertene man taler om... - og dessuten er tannfrembrudd helt og holdent og fullstendig ufarlig... Og er det ikke uansett viktig og riktig at man lar et barn føle hva vondt kan være?
Guttemamma75 Skrevet 14. januar 2008 #27 Skrevet 14. januar 2008 du har jo fortsatt ikke forklart deg???? "uheldige bivirkninger man ikke tidligere var klar over"?? Du slenger jo bare ut påstander i øst og vest uten å kunne underbygge dem!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og bekymrer sikkert en masse mødre samtidig - helt unødvendig!!!!!!! Moderer deg!!!!!!!!!1
OsloMor Skrevet 14. januar 2008 #28 Skrevet 14. januar 2008 Legen min sier at vi bare kan gi paracet v/tannfrembrudd, og det gjør vi da også når barna har vondt!
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #29 Skrevet 14. januar 2008 Paracet er ikke lengre så UFARLIG som det vi alle har trodd - det er hele poenget mitt!!!!
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #30 Skrevet 14. januar 2008 Tannpinesmerter er da svært individuelle smerter, akkuart som vi mennesker er forskjellige. Hva er vitsen med at en baby skal vite hva som er vondt og føle hva som er vondt? Hvordan vet du hva slags smerter denne overlegen snakker om? Som jeg skrev over så står det ikke noe i den setningen om at det skal være kreftsmerter......
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #31 Skrevet 14. januar 2008 Jeg har gitt to ganger, i løpet av snart 7 tenner. Begge ganger har det vært tydelig at barnet mitt har hat STORE smerter pga tannfrembrudd. Å føde er naturlig, men jeg vil påstå at for mange er det også en naturlig ting å takke ja til smertelindring under fødsel.
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #32 Skrevet 14. januar 2008 << mener jeg at så lenge det er uten resept må det bli opp til foreldrene å vurdere hvorvidt man skal gi paracet eller ikke.. >> akkurat det du skisserer der er noe av HOVEDPROBLEMET med reseptfrie legemidler... vi, her ute, er ikke kompetente nok til å vurdere hva som er riktig og hva som er galt. Jeg henviser i mine innlegg til hva siste forskning sier - dere må selvfølgelig velge å se bort i fra det, men rimelig naivt om du spør meg.....
rødhette* Skrevet 14. januar 2008 #33 Skrevet 14. januar 2008 Men de får ikke alle tennene på én gang. Og det er ikke alle tennene som gjør vondt. Og det gjør ikke like vondt hver dag. Er jo da det er verst man gir paracet. Og du sier at det å få tenner er ikke farlig... Når skal man da gi paracet? Når man har farlig vondt? Da bør man vel heller oppsøke lege... Såvidt jeg har skjønt, kan man ta paracet når det er smerter som er i en såpass lav grad at man ikke trenger å oppsøke lege, men likevel så høy grad at man føler det er behov for å minske smertene. De færreste tygger paracet som om det skulle vært drops.
Sessa ruger igjen... Skrevet 14. januar 2008 #34 Skrevet 14. januar 2008 Ja, bruken av smertestillende tabletter øker. Ja, det er ikke bra å gi paracet med en gang barnet har noe ubehag... Det finnes andre muligheter enn paracet. MEN når barnet tydelig er sterkt plaget med smerter ved tannfrembrudd, kan jeg ikke se noe problem ved å gi de paracet. En venninne hadde en sønn som var veldig plaget ved tannfrembrudd og fikk råd fra legen om å ta flytende paracet rett på gommen, på samme måte som dentinox. Jeg velger å prøve å gjøre smerten mindre når mitt barn plages!
Gjest Skrevet 14. januar 2008 #35 Skrevet 14. januar 2008 Sitat: "Og er det ikke uansett viktig og riktig at man lar et barn føle hva vondt kan være? " Den der tok kaka....
Guttemamma75 Skrevet 14. januar 2008 #36 Skrevet 14. januar 2008 Hvem mener du?? Vil det si at du gir barnet ditt medisin og ikke leser pakningsvedlegget?? Eller mener du at alle andre er så dumme at vi ikke gjør det???????????? Leser man pakningsvedlegget står det sort på hvitt hvilke bivirkninger paracet kan gi : Kontraindikasjoner: Akutt hepatitt. Overømfintlighet for paracetamol. Smeltetabletter: Barn med fenylketonuri/Føllings sykdom. Forsiktighetsregler: Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand. Vedvarende bruk av maks. doser, spesielt hos pasienter med svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, anoreksi eller feilernæring, medfører økt risiko for leverpåvirkning. Behandling av febertilstander hos barn bør av samme årsak helst være kortvarig. Risiko for nyreskader ved langvarig bruk er ikke utelukket. Forsiktighet bør utvises ved lever- og nyreskade. Ved langtidsbruk (>3 måneder) av analgetika, med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres. Hodepine utløst av overforbruk av analgetika bør ikke behandles med doseøkning. I slike tilfeller bør bruken seponeres i samråd med lege. Brusetabletter inneholder 20,8 mmol natrium tilsv. 478 mg natrium. Hos pasienter med nedsatt nyrefunksjon vil dette virke skadelig, særlig ved langvarig bruk. Smeltetabletter: Voksne pasienter med fenylketonuri må være spesielt oppmerksomme på at smeltetablettene inneholder aspartam som omdannes til fenylalanin. Interaksjoner: Interagerer med antiepileptika, dikumarolgruppen, kloramfenikol og probenecid. Dosejustering kan være nødvendig ved samtidig bruk av paracetamol og disse legemidlene. (I: N02B E01 paracetamol) Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Overgang i morsmelk: Går over. Melk/plasmaforholdet er 1. Det er estimert at et ammende barn får i seg <2% av morens dose. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Bivirkninger: Sjeldne (<1/1000): Blod: Trombocytopeni, leukopeni og hemolytisk anemi. Hud: Allergilignende reaksjoner, eksantem. Lever: Leverpåvirkning. Leverpåvirkning ved bruk av paracetamol har oppstått ved alkoholmisbruk. Overdosering/Forgiftning: Toksisk dose med fare for akutt leverskade er 175 mg/kg for barn, for voksne 140 mg/kg. Inntak av over 10 g paracetamol indikerer stor risiko for alvorlig leverskade. Hos storkonsumenter av alkohol har 6 g gitt meget alvorlig og 10 g dødelig forgiftning. Symptomene kommer etter latenstid på 2 døgn eller mer. 2.-7. døgn utvikles leversvikt med ikterus og ev. leverkoma med blødningstendens. Ev. dødsfall skjer gjerne etter 5-7 døgn. Behandling: N-acetylcystein gis så snart som mulig, men behandlingen kan startes når som helst i forgiftningsforløpet, også etter at pasienten har utviklet leverkoma. Gitt innen 10 timer etter inntak av paracetamol gir N-acetylcystein en nær komplett beskyttelse mot leverskade.
**Frøken84** Skrevet 14. januar 2008 #37 Skrevet 14. januar 2008 vi pleier og gå i urtehagen og rake sammen litt løvetann og ugress for å gi til snuppa ved tannfrembrud. paracet gir vi kun ved kreft, hepatit c og til tider struma;0)
Guttemamma75 Skrevet 14. januar 2008 #38 Skrevet 14. januar 2008 Skjønner jo at DU ikke er kompetent nok til å vurdere om barnet ditt har så store smerter at det trenger smertestillende, men tror de fleste andre ikke har noe problemer med det.. Hvem skulle i såfall vurdere det?? Jeg som sykepleier som ikke kjenner barnet?? Jeg som ikke vet om ditt barn f.eks ikke liker legekontor og gråter kun av den grunn???? Det aller beste er alltid at den som kjenner barnet vurderer det - og det vil si foreldrene... Så får det bli opp til hver og en og bruke vettet sitt litt.. Og det stoler jeg faktisk på at de gjør - har oftere opplevd at foreldre IKKE tør å gi barn smertestillende, enn at de gir for mye!!!!!!!!!!
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #40 Skrevet 14. januar 2008 Interessant og tankevekkende lesestoff: Årsaken til at det brukes paracetamol til barn, er ikke bare på grunn av barnets helsetilstand, men også fordi foreldrene og resten av familien trenger ro til å få sove, sier forskerne. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2002/11/21/foreldre-frykter-feber/ Vi observerer synkende respekt for omgangen med legemidler i befolkingen. Salg av reseptfrie legemidler gjennom utsalgssteder utenom apotek bidrar til at respekten svekkes ytterligere, http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2003/04/10/en-helsefarlig--reform-/ Systematisk undersøkelse har imidlertid ikke kunnet vise at tannfrembrudd er assosiert med feber eller andre plager (11). Melketenner kommer med jevne mellomrom fra et halvt til to års alder. Ved tilfeldig sammentreff med uro eller feber kan derfor disse plagene lett bli tilskrevet tannfrembruddet og medføre at barnet får paracetamol. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1054271 Nyere forskning viser at paracetamol gir økt risiko for magesår. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2002/01/14/paracetamol-kan-gi-magesar/ Legemiddelindustriforeningen (LMI) ønsker salg av legemidler i dagligvarehandelen velkommen, men mener at paracetamol kun skal selges på apotek. (Eldre artikkel, men bør likevel ikke glemmes!) http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2002/05/10/paracetamol-b-r-ikke-selges/ Fysiske metoder, som vask med svamp eller bruk av vifte, er like effektivt for å senke feberen hos barn som paracetamol, ifølge Cochrane-analyse. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2002/06/20/fysiske-tiltak-like-bra-som/ På bakgrunn av det stadig økende salget av paracetamol i Norge ønsket gruppen å kartlegge foreldres holdninger til bruk av legemidlet ved sykdom hos barn. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2002/11/21/foreldre-frykter-feber/ Kanskje er det ikke så galt å gi et forkjølet barn paracetamol. Mer alvorlig er det at det gir den lille gutten en beskjed om hvordan han i fremtiden bør takle sine helseproblemer. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=554516
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #41 Skrevet 14. januar 2008 << De færreste tygger paracet som om det skulle vært drops. >> Statistikken viser faktisk noe helt annet, og ikke glem at du er en del av den statistikken... Statistikken sier vi spiser paracet som drops, og legemiddelforeningen er særdeles bekymret...
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #42 Skrevet 14. januar 2008 legeforeningen var det vel jeg mente - legeMIDDELforeningen er vel bare glad til!! ;-)
snowstorm73 Skrevet 14. januar 2008 #43 Skrevet 14. januar 2008 Prøver først med Dentinox, nytter det ikke, Paracet. Da sover han søtt.
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #44 Skrevet 14. januar 2008 Pakningsvedlegget sier ingen ting om risikoen for bivirkninger som frem til i dag ennå ikke er påvist... Pakningsvedlegg er aldri noen GARANTI for at de legemidlene man putter i seg er SUNNE. Dette er dessverre misforstått hos de aller fleste... Forskningen finner stadig flere uheldige virkninger av Paracet... men før endelig bevist, står det ikke på pakningsvedlegget, nei - dessverre....
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #45 Skrevet 14. januar 2008 unnskyld meg, men hva slags smerteterskel har du da?
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #47 Skrevet 14. januar 2008 Hva er vitsen med å gi barnet Paracet, når siste forskning sier at Paracet langt i fra har den virkningen man faktisk trodde.
Gjest rufusa Skrevet 14. januar 2008 #48 Skrevet 14. januar 2008 Noe av problemet med overforbruket av Paracet i Norge er de slepphendte holdningene til ansatte innen helsevesenet.....
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 14. januar 2008 #49 Skrevet 14. januar 2008 Ja, om de har veldig vondt får de det.
Iselilja Skrevet 14. januar 2008 #50 Skrevet 14. januar 2008 Jeg går siste året på tannlegehøyskolen, og vi anbefaler bruk av paracet mot frembruddssmerter hos barn dersom barnet har nedsatt allmenntilstand eller virker medtatt. Det er svært individuelt hvor vondt tannfrembrudd er. Men det som er sikkert er at frembrudd av melketenner er mye mer plagsomt enn frembrudd av permanente tenner (med mulig unntak av visdomstenner). De permanente tennene bryter frem i kanaler som allerede er dannet av melketennene, mens melketennene må bane seg vei gjennom benet og slimhinnen selv. Ut fra det vi har lært (og vi har mye farmakologi, og NSAIDs og andre smertedempende medikamenter utgjør en stor del av farmakologiundervisningen) er paracet noe av det tryggeste man kan ta, forutsatt at retningslinjene på pakningsvedlegget følges og at man ikke bruker det over lang tid. Det er fint at det finnes midler som kan lette smertene for små barn! Det er jammen ikke godt å vre liten og ha vondt, uten å kunne forstå noe av omstendighetene rundt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå