overkill Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #51 Skrevet 13. januar 2008 Cat! Du skriv at ADHD er klassifisert som hjerneskade og at ein difor veit at det er medfødt. Så alle hjerneskader er medfødte? Tidlegare meinte ein at ADHD var ein hjerneskade .Dette har ein no gått vekk frå. Sjå til dømes forskning.no. Eg seier ikkje at det ikkje finst testar. Eg seier at desse testane ikkje gjev nøyaktige svar og at dei ikkje er standardiserte. At ADHD først og fremst å skuldast genetiske forhold er det brei semje om. Det er likevel mange forskarar som meiner at det kan vere miljøfaktorar som spelar inn. At du har din kunnskap gjennom det at du har ein son med diagnosen, gjer ikkje din kunnskap betre enn andre sin. Det hadde fakktisk vore meir interessant å diskutere med deg dersom du hadde evna å diskutere utover det som omhandlar deg sjølv eller din familie.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. januar 2008 #52 Skrevet 13. januar 2008 Du har rett. Testene er ikke standardiserte. Det er ulike fra sted til sted hvordan de skjer. Jeg vet om ett eksempel hvor diagnose er gitt fordi mor ville ha det sånn. De baserer seg hovedsak på utsagn fra foreldre så er du en god løgner og har god husk kan du få diagnosen. Den kan ikke vises på noe sted i hjernen. Man finner ikke klare fellestrekk hos pasientene. Og når forskerne er så i tvil, hvordan skal vi kunne uttale oss om det er arv eller miljø? Mest sannsynlig begge deler.
overkill Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #53 Skrevet 13. januar 2008 Eg forventar ikkje at fasitsvaret skal kome fram i denne diskusjonen. Meiner likevel det er ein spennande diskusjon.
___ Skrevet 13. januar 2008 #54 Skrevet 13. januar 2008 Høres ut som en merkelig teori. Dette minner jo sterkt om det som var vanlig barneoppdragelse for la oss si 100 - 50 år siden. Den gangen var det mye mindre ADHD enn det er i dag. Eller tor du det var mer den gangen bare at ingen snakket om det?
Cat.68 Skrevet 13. januar 2008 #55 Skrevet 13. januar 2008 Jeg legger enkelt og greit ved denne jeg, les da spesielt avsnitet om biologi og gjerne oppsummeringen, men hele artikelen er verd å lese "Hva er AD/HD" http://www.adhd-foreningen.no/
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #56 Skrevet 13. januar 2008 Den var bra, den:) professoren (som mallefisk kaller meg:))
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #57 Skrevet 13. januar 2008 ......det er jo utelukkened snakk om en disposisjon samt miljøpåvirkning.....om denne ytre faktoren er totalt på tryne barne oppdragele eller dårlig mat vil jo kunne variere.....men det ligger jo utelukkenede en biologisk predisposisjon hos de flesre av disse barna......og de voksne.....og vi er jo ganske teite som tillater medisinering med dop.....når dette allerede har vist seg å være en katastofe andre steder i verden.......england har visst det verste kostholdet, og forsøksdyr satt på engelsk diett viser nevrotisk adferd samt at de utvikler et uttall fysiske sykdommer........så det er jo ikke helt utelukkende at det er kostholdet som forer opp endel av psykiatrian vår......
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #58 Skrevet 13. januar 2008 En del attferd hos adhd barn vil ikke forandre seg med diett. Hyperaktiviteten vil kunne endre seg på noen, men en del andre adhd faktorer sitter uansett.
Cat.68 Skrevet 13. januar 2008 #59 Skrevet 13. januar 2008 nakedgun skrev; "og vi er jo ganske teite som tillater medisinering med dop." Hva mener du med den egentlig?? Er det bedre ungene begynner å selvmedisinere seg og ender opp narkomane?? Som jeg skrev over her finnes det 3 forskjellige medisiner 2 er sentralstimulerende 1 er ikke. Noen trenger ikke medisin i hele tatt, men kan godt leve med enkle tiltak og kostholdsendring. Alt etter hvor hardt rammet man er.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #60 Skrevet 13. januar 2008 nakedgun: er det methylfenidat som er dop???? eller er det andre ting du mener vi putter i barna: tror du vi kjøper stoff på gata til dem? Og Strattera er ikke sentralstimulerende. Å gi disse barna medisin er ikke å dope dem!!!!!!!!!!!!! herregud.... går det an å bli så tett????????
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #61 Skrevet 13. januar 2008 Synes ikke det er rart at det er påvist mer ADHD i resurssvake familier, det er også bedre karakterer i resurssterke familier. Kanskje resurssterke foreldre har resurser til å følge opp barna på en annen måte (dette er ikke min måte å kalle reusrsvake for dårlige foreldre). Mange kan kompansere for ADHD i mange år. Så ja, klart at måten ADHD fortoner seg på kan ha med miljø å gjøre, men ADHD i seg selv får du meg ikke til å tro at dukker opp ene og alene på grunn av miljøpåvirkning. Kan også nevne at ADHD kan forværres av hodeskader i panneområdet. Det vil si at en person med mild ADHD kan bli mer plaget etter en slik skade. Det er jo også en form for yttre påvirkning.
Zaratustra Skrevet 14. januar 2008 #62 Skrevet 14. januar 2008 Dersom du går inn på www.psykologforeningen.no, velger tidsskriftet og så oktobernummeret, finner du en artikkel om dette.
overkill Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #63 Skrevet 14. januar 2008 Denne artikkelen tilfører på ingen måte diskusjonen noko nytt. Det nyaste kjeldemateriale ser ut til å vere frå 2002.
overkill Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #64 Skrevet 14. januar 2008 Denne var interesant. Vil råde Cat og andre til å lese denne. Har klip ut eit utdrag frå teksten: "Central to our thinking is the idea that life is organized both genetically and bio-chemically. Higher life is also organized neurologically and behaviorally. By «organized,» we mean both that there is an inner predictable patterning of activity and also that this patterning is predictably responsive the changes in its context, i.e., it is in dynamic interaction with its environment. The four layers of organization are nested and systemic. That is, they range from fundamental (genes) to expressed (behavior). Moreover, they are bi-directional (with each level influencing the others) and indeterminant in that with each level can have many possible expressions in other levels and outcomes can have more than one possible pathway from more basic levels. Put another way, the same genes can have different behavioral expressions and a given behavioral expression can have more than a single genetic or neurological basis. Finally, organisms cannot exist without all levels being in systemic concordance, i.e., behavior must have complementary representation at the neuro-logical, biochemical and genetic levels. With this idea, genetic, biochemical, neurological, and behavioral explanations are not seen as being in competition. Rather the question becomes how they interact. Genetically and biochemically, we know that ADHD is characterized by an atypical dopaminergic process (Lou et al., 2004) tied to the dopamine D4 receptor gene (DRD4) as mediating susceptibility to ADHD (El-Faddagh et al., 2004). This identifies the mechanisms of midbrain control of attention and motor behavior as being important in ADHD (Ernst, Zametkin, Matochik, Pascualvaca, Jons, & Cohen, 1999), but does not clarify the origin of the dopaminergic dysfunction as seen in children with ADHD. Although it is generally presumed to be genetic, we note that the same processes could result from environmental causes or from the interaction of genetic and environmental conditions (Halasz & Vance, 2002). "
Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 #65 Skrevet 14. januar 2008 Sorry Mallefisk, men denne engelsken synes jeg var litt vanskelig å lese, men trur jeg fikk med meg hovedpoenget. Før det første, Hvem er det som står bak denne teksten? Og for det andre ser det ut som denne meningen daterer seg 2002 noe du ikke var særlig imponert av i min link.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #66 Skrevet 14. januar 2008 Er enig med Cat, utenom at jeg klarer å lese det:) Men teksten var veldig presset sammen og ble av den grunn tung å lese. Det nyeste her er fra 2004, eldste fra 1999. Men det inneholder jo mye det samme som er sagt hele tiden. kort sammenfattet; at ADHD er genetisk, men at miljøet påvirker resultatet:) Var ikke noe nytt her heller, med andre ord. Det som står her gjelder jo for alle mennesker; en blir påvirket av det miljøet en lever i, og sammen med våre predisponerte egenskaper gir det oss vår personlighet:) Dette er jo vanlig tanke i psykologi. Ut fra hva jeg kan forstå fra denne teksten, så blir det vurdert om de med ADHD er mer "påvirket" av sine predisponerte egenskaper enn andre. Det er jo ganske trolig i og med at de med ADHD har oftere problem med det sosiale, i tillegg til de andre tingene som er problemområder ved ADHD. Det sto lite om hvor du har funnet dette.... Det er jo heller ikke nødvendig å finne en tekst som kan være vanskelig å forstå, slik at du skal virke "lur", uten å ha en skikkelig kommentar til den selv;) Professoren:)
Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 #67 Skrevet 14. januar 2008 Hvis vi nødvendigvis må ta det på engelsk så har jeg enda en her. Synes den var "enklere" http://add.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ&sdn=add&cdn=health&tm=172&gps=124_54_863_533&f=00&su=p726.2.152.ip_p284.8.150.ip_&tt=2&bt=1&bts=0&zu=http%3A//russellbarkley.org/adhd-facts.htm%23majorcharacteristics
overkill Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #68 Skrevet 14. januar 2008 Norsk Psykologforening står bak artikkelen og den blei som Zaratustra skreiv publisert i oktober 2007.
overkill Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #69 Skrevet 14. januar 2008 Det var Zaratustra som la ut denne linken, ikkje eg. Ho skriv også tydeleg kor den er henta frå. Utdraget eg limte inn var nettopp eit utdrag. Forelslår at du les heile artikkelen. Artikkelen stiller spørsmål ved om ADHD er ein rein nevrologisk sjukdom, eller om andre faktorar kan forårsake lidinga.
overkill Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #70 Skrevet 14. januar 2008 Den siste her var retta til professoren. Trur det er på tide å komme med konklusjonen her. Cat og professor ADHD avviser at ADHD kan kome av anna enn genteikk. Cat meinar sågar at det er ein hjerneskade. Sjølv meinar eg at det kan vere andre årsaker til utbrot av lidinga, og ynskjer ny forskning velkomen. Vidare ynskjer eg at lidinga vert lettare å diagnostisere, og ikkje like skjønnsbasert som den er idag.
Cat.68 Skrevet 14. januar 2008 #71 Skrevet 14. januar 2008 Da vil jeg komme med min konklusjon. Jeg mener Ad/Hd er medfødt men at miljø vil bidra til hvordan lidelsen utvikkler seg. Jeg mener ikke at det ER en hjerneskade, men at det blir klassifisert som det siden lidelsen sitter i hjernen. Selvfølgelig mener jeg også at jo enklere det vil være å oppdage sykdommen jo bedre, og ikke heller jeg takker nei til nyere forsking. Det vi er uenig om er vel hvorvidt dette er medfødt feil, eller noe som plutselig kan bli kastet over dem!!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #72 Skrevet 14. januar 2008 Mallefisk Nå har jeg lest en god del av den artikkelen. Om det er den som inneholder "sannheten" og løsningen, så er det utrolig mange flere som skulle hatt ADHD diagnosen. Tenk på alle fortidligfødte som ligger i kuvøse. Alle barn som begynner tidlig i barnehagen, mishandlede barn... osv.. osv... Det går jo på at disse barna har utviklet ADHD som en del i overlevelsesstrategien sin og dette på bakgrunn av måten kontakten med/tilknytningen til mor har vært på. Mener du helt oppriktig at det er mor sin feil? Det ligger i genene, mener jeg. Men som jeg har sagt før; miljøet avgjør resultatet. Litt på siden: Du vet vel at genetiske avvik kan oppstå også uten at det tidligere har vært i familien? Ikke alle kromosom er fullstendig kartlagt, det kan også være flere kromosom som er innblandet i en diagnose. De oppdages stadig nye syndrom. ADHD er ingen sykdom, det er en forstyrrelse i hjernens måte å arbeide på. Det er ofte blitt plassert innen psykiatrien. Det er ingen hjerneskade, dette gikk de bort fra da de kuttet ut MBD navnet, mener jeg å huske, og forsto at det ikke var en skade i den forstand. MEN en kan faktisk få ADHD av somatisk traume(f eks hardt slag mot hode). Det som gjør at f eks Tourette's er lettere å diagnostisere, er jo ticksene, både verbale og nonverbale. En kan heller ikke her ta noen blodprøve eller slike ting for å "finne" det. Professoren:)
overkill Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #73 Skrevet 14. januar 2008 Har eg presentert denne artikkelen som sanning? Med fare for å gjenta meg sjølv var det ikkje eg som la ut link til denne artikkelen. Det eg har prøvd å få fram er at det kan vere andre årsaksfaktorar til ADHD enn dei vi kjenner i dag. Du framhever deg sjølv som ekspert på området og meiner tydelegvis at det ikkje er nevneverdig grunn til å forske meir på ADHD. No har vi spelt denne ballen fram og tilbake lenge nok. Du byrjar å kjede meg.
overkill Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #74 Skrevet 14. januar 2008 Før vi gir oss skulle eg likt å vite kvifor det er naudsynt å vere anonym for å diskutere ADHD? Er det eit sensitivt tema for deg?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2008 #75 Skrevet 14. januar 2008 Ser dere har diskutert heftig her, men jeg vil allikevel komme med mitt svar. Min svoger har AD/HD og har hatt den diagnosen siden han var 7. Her er det hvertfall arv på morssiden siden han er tredje generasjons AD/HD. Nå har verken hans mor eller morfar fått diagnose, for det var jo ingen diagnose på den tiden da var det bare pøbler... Svigermor er 2 grads spesped med master, så jeg regner med at hun vet hva hun snakker om....hun har speialisert seg på AD/HD og master oppgaven hennes var utrolig spennendes lesing på hvordan søsken opplever det å leve med AD/HD søsken. Han fikk begynne på medisiner (dette er jo faktisk en ganske omfattene operasjon etter som jeg har skjønt, for legene må søke om lov til å skrive ut feks ritalin) som 7 åring og kunne endelig beskrive hvordan han hadde det uten medisiner... han sa at nå hadde endelig alle maurene i kroppen hans gått og lagt seg... jeg synes hvertfall det er en utrolig bra bekrivelse og det må jo føles helt forferdelig å ha det sånn. Nå er han 30 og har søkt om å få begynne på medisiner igjen, siden han ikke klarer å holde på jobb eller å konsentrere seg om skole og har ikke noe ønske om å være trygdet resten av livet. Så mor er 2 grads spes.ped. med matergrad og far er psykoanalytiker, tror hvertfall ikke på teorien om at fattigdom og lav utdannelse er faktorer som bestemmer om man har AD/HD. Jeg velger å være anonym siden dette ikke gjelder meg selv peronlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå