overkill Skrevet 13. januar 2008 #1 Skrevet 13. januar 2008 Skuldast ADHD arv åleine, eller er miljøfaktorar avgjerande? Denne diagnosen er ofte eit skjønnsspørsmål, korleis kan ein då lite på at diagnosen er riktig?
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #3 Skrevet 13. januar 2008 Nei, si det. Vil vel se det som usansynlig at arv skulle være den eneste faktoren som spiller inn.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #4 Skrevet 13. januar 2008 For å være helt ærlig: Mye kan selvsagt ligge latent, men jeg er overbevist om at miljøfaktorene er de utløsende - da især foreldrenes kommunikasjon med barna... Foreldre som benytter mer 'voldsom' barneoppdragelse - hvor barna blir overvurdert i forhold til sin alder, og irettesatt med voldsomme ord, sinte stemmer, og avstraffelser genererer noe i barnet. Barnet utvikler etterhvert voldsomme reaksjoner tilbake (de er jo da innprentet i fra foreldrene i fra spedbarnsalder av), og de utvikler motforestillinger mot det som er av autoritetspersoner, som lærere osv. .. Barna mister på en måte respekt for andre, og opptrer deretter, nettopp fordi barnet selv ikke har fått nødvendig respekt i sine første barneår av sine viktigste omsorgspersoner, nemlig foreldrene. Dette har vært min teori lenge... og jeg står fremdeles fast ved den...
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #5 Skrevet 13. januar 2008 haaaaaaa... teiteste svaret jegg har hørt på flere år:-) Var det derfor vi hadde så mange med "ADHD" i mellomkrigstiden? Miljøfaktor av kjemisk art er mer sannsynlig:-) Brudd på feks!! Kan ikke ha mye med barneoppdragelsen å gjøre:-)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #6 Skrevet 13. januar 2008 Nytt for meg, men interessant... La oss se på følgende teori: 1. verdenskrig = stressede foreldre = barneopdragelse preget av stressede foreldre = ADHD i mellomkrigstiden... ?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #8 Skrevet 13. januar 2008 når det er sagt, er det ikke rart du ler av teorien min, for hvem vil vel egentlig våge verken å fremsette eller vedkjenne seg riktigheten av en slik teori...? Altså at foreldrene er skyld i sine egne barns ADHD? Vel, jeg kommer til å holde fast ved min teori til det motsatte er bevist... Til min fordel, er det for eksempel i den senere tid bevist at barns hjerner påvirkes av foreldrenes masing og stress.....
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #9 Skrevet 13. januar 2008 det gjenstår bare å definere det til at når stresset i fra foreldrene blir stort nok, påvirkes hjernen til det vi per i dag kaller ADHD.... Får jeg nobelpris nå? Eller en eller annen annen pris?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #10 Skrevet 13. januar 2008 Det er nok mange ADHD barn i dette landet som ikke er ADHD barn... SLitne foreldre som synes det er greit å dope ned barna sine for å få litt fred... ja vet jeg er stygg nå og sikkert noen som føler seg tråkket på tærne, men jeg tror ikke at alle ADHD barna faktisk har ADHD...! Og for mange kan ADHD behandles med rett kosthold fremfor skadelige medisiner...! ADHD er nærmest blitt en motediagnose og stadig flere voksne utredes jo også for dette... Man kan vel aldri vite om diagnosen er riktig, men man bør i de fleste tilfeller prøve å løse problemer uten medisin, for mange funker det bare man gidder.
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #11 Skrevet 13. januar 2008 Det stemmer det, anonym. 2/3 av alle ADHA-diagnoserte i USA har ikke ADHD, men andre genetiske eller miljøbetingede lidelser.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #12 Skrevet 13. januar 2008 Så 60 minutes her en dag hvor barn hadde fått ADHD medisiner, fått bivirkninger, ny medisin for bivrikningene, fått bivirkninger av det igjen og dermed nye medisiner mot de bivirkningene and so on.. Det endte med at disse barna gikk på mellom 20-30 medisiner pr dag! Noen av barna døde og i dag siter foreldrene på tiltalebenken
tåa™ Skrevet 13. januar 2008 #13 Skrevet 13. januar 2008 Jeg synes det er synd at det finnes så lite kunnskap omkring adhd. Når jeg leser slike innlegg som dette. Håper dere vil skaffe dere litt mer kunnskap omkring dette. Det er vanskelig nok for de som er rammet, enn at de må lese slikt i tillegg. Det blir som å strø salt i såret. *Sukker oppgitt*
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #14 Skrevet 13. januar 2008 Var det jeg visste at noen kom til å føle seg tråkket på tærene... Men tåa.. det er FAKTA at det finnes mange flere med ADHD diagnose enn hvor mange som reelt har ADHD, hvilken kategori du eventuelt dine barn havner under aner ikke jeg, og det har jeg ngen kunnska til å kunne uttale meg om. Men siden du tar deg så nær av dette så tenker jeg jo mitt..
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #16 Skrevet 13. januar 2008 Fikk litt sjokk her nå.... Trodde verden var kommet litt lenger.... Jeg ser det er utrolig nye uvitenhet ute å går her.... Dere som tenker slik det viser seg her, har i allefall ikke familiemedlemmer med ADHD. Ei heller jobber dere med ADHD. Tror ikke dere engang vet hva det egentilg er. Det er klassifisert som et handicap. Arv spiller en rolle, miljø er jo viktig i behandlingen. ADHD'ere har problemer med transmitter-stoffer i hjernen, dvs de stoffene som sender info fra en hjernecelle til neste. Altså organisk "feil". Dette fører til at deres hjerne fungerer på et "sløvere" nivå enn hos andre. Derfor er det feil å si at barnet blir dopet ned/sløvet ned av medisiner. Medisinene fungerer slik at de "vekker" hjernene deres til det nivået andres hjerne fungerer, og øker mengden transmitter-stoff, slik at tanker/signaler lettere blir sendt mellom cellene i hjernen. Det er heller ikke alle som trenger medisin, men har god nytte av kun adferdsterapi og slike ting. Medisinen er en del av behandlingen. Det nytter ikke med medisin alene. Tett oppfølging og tilrettelegging er like viktig. ADHD "forsvinner" ikke med medisin, men den gjør det lettere å bruke andre tiltak. Ville dere ha nektet en diabetiker Insulin? noen med diabetes kan regulere det med kosthold, andre må ha Insulin. Dere har sikkert sett unger som er overtrøtte(hjernen på hvilestadie og dermed ikke helt våken) og som av den grunn ikke klarer å regulere sin oppførsel slik som vanlig. Det er litt det samme, men ikke helt. Oppførselen kan være litt lik. Vet at der kan være andre årsaker til ADHD-lignende oppførsel, men da får ikke en diagnosen. Det er forskjell på ADHD og ADHD-lignende. Vet også at USA har en for liberal holdning til å "dele ut" diagnosen. Og til å dele ut ulike medisiner. Dette er ikke tilfelle for Norge. Faktisk viser det seg at det er mindre sjanse for senere narkotika-problem hos den gruppen med ADHD som er medisinert, enn den gruppen som IKKE er medisinert. Narkotikamisbruk kommer ofte av et forsøk på selvmedisinering. Til informasjon.. Lurer dere på noe, så gi beskjed:)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #17 Skrevet 13. januar 2008 I psykologien lærer vi at ADHD er en av diagnosene med sterkest arvelighetsfaktor, langt større enn depresjoner, schizofreni og liknende. Dersom mor eller far har det selv, er det vel ca 30- 40% sjanse for at barnet får det mener jeg å huske... Miljøet ser ihvertfall ut til å ha liten betydning for selve utviklingen, det er en ren kjemisk forstyrrelse i hjernen.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #18 Skrevet 13. januar 2008 til anonym kl 01.14 (13/01) I følge dette, så skulle vel alle barna mine ha ADHD, da..........? Rart det bare er en som har det..... hm... kanskje din teori ikke stemmer, likevel...? jeg har ikke vært slik du beskriver overfor noen av dem, men.... Og da er det også VELDIG rart at jeg ikke har ADHD, siden jeg ble behandlet som du beskriver av mine foreldre..... hmmmmmm Trodde mange foreldre oppdro barna sine som du beskriver, men da er det jo rart det bare er ca 2,5% av barna som har ADHD.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #19 Skrevet 13. januar 2008 Vi har noe som heter Ferbermetode. Det blir vel miljøfaktor det. Skyt meg gjerne. Men kan du motbevise det?
overkill Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #22 Skrevet 13. januar 2008 Til anonym professor i ADHD! Lurer på korleis du kan hevde at feildiagnostisering kan forekomme i USA, men ikkje i Noreg? Det er framleis mykje vi ikkje veit om denne diagnosen. Kanskje har miljøfaktorar større betydning enn det som har vore alminneleg oppfatning. Eit moment som talar for dette er at forekomsten er høgst variabel i ulike grupper av befolkninga. Dette gjer meg også usikker på at denne diagnosen alltid er rett.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #23 Skrevet 13. januar 2008 Du misforsto meg litt. Eller kanskje formuleringen min var dårlig? jeg skrev at i USA gir de lettere ADHD diagnose enn i Norge. Og at de er mer liberale mht å gi ut medisin for å dempe bieffekter. I USA f eks er Melatonin regnet for kosttilskudd(ikke reseptbelagt) - i Norge må du ha resept og søke om å få det. Dette er et innsovningsmiddel som blir anbefalt i forbindelse med ADHD, pga at de med ADHD sover lite og ofte sovner seint, men trenger faktisk å sove som andre. Det hjelper også til å holde fastere døgnrytme, som jo er bra for alle, er det ikke? Og bare til opplysning: ADHD medisinen Ritalin er en av de medisinene med "lengst fartstid", ca 70 års bruk tilsier at det er erfaring i virkning og annet. Feildiagnostisering kan vel alltid forekomme, men det gjelder vel de fleste typer sykdommer? Hva mener du med at forekomsten er høyst variabel i ulike deler av befolkningen? Hvor er den høyest, mener du? Takk for at du tar meg for å være professor:) fin tittel, det:)
overkill Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #24 Skrevet 13. januar 2008 Undersøkinga frå Noreg, USA og Storbritania viser at forekomsten av ADHD er henholdsvis 1,7%, 2,2% og 2,5%. Dersom desse tala er riktige vil det jo seie at det enten har forekomme feildiagnostisering, eller at miljøfaktorar spelar inn? Det er også store skilnader på forekomsten av ADHD i ulike amerikanske statar.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #25 Skrevet 13. januar 2008 Jeg har tre venner som begge har ADHD barn. Venn 1 har 4 barn, han har brukt ferber på 3 av de. De 3 har ADHD. Venn 2 har 2 barn. Brukt ferber på minste barnet, minste har fått påvist ADHD. Venn 3 har 1. barn, brukt ferber, og det barnet har ADHD. Alle ungene bruker samme spesialist i forhold til sykdommen sin og spesialsiten har selv antydet at det _kan_ være en faktor som spiller inn, men ikke noe er bevist. Foreldrene som alle kjenner hverandre kom med teorien selv ovenfor spesialisten. Jeg brukte selv ferber på ene barnet mitt. Han er utredet, men ikke fått påvist ADHD. Men hans "oppførsel" minner litt om ADHD. Britiske forskere har etter studier kommet frem til at det _kan_ være skadelig å la barn ligge å skrike. Ingenting er bevist, og 3 familer er jo ikke nok til å si noe bastant men det er jo lov å lure på om det _kan_ ha en medvirkende årsak feks om barnet er disponert for det fra før? Siden jeg har brukt ferber selv er jeg ikke av det som er totalt i mot det heller, det er ikke derfor jeg skriver dette. Men det virker litt for mange tilfeller til å være tilfeldig på en måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå