KristineMed2Sønner<3 Skrevet 12. januar 2008 #26 Skrevet 12. januar 2008 Erlig talt, du skjønner vell like godt som de andre her at det var ikke det normale hverdagsstresset jeg snakket om her! Kunne du virkelig spart deg for.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #27 Skrevet 12. januar 2008 Syyyyyyyyk debatt. Skjønner ikke at dere ikke ser det selv.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #28 Skrevet 12. januar 2008 Skjønte det:) Jeg tror i alle fall at morsmelken veier opp for stresset:) Mener du også at man bør la vær å slutte og røyke under svangerskapet, fordi det skaper stress hos fosteret? Kan sammenlignes.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 12. januar 2008 #29 Skrevet 12. januar 2008 Har faktisk ikke noe med hva JEG mener, har noe med hva vitenskapen sier. Stresset jeg ga over til min sønn i melken gjord hjerterytmen hans ujenv, han sov omtrendt aldri, skrek som dagen og natten var lang. Til og med ved brystet. Gutten vår hadde det _ikke_ bra, å jeg og barnefar angrer ikke ett sekund på at vi kutta ut ammingen når vi så hva resultatet ble. Kom igjen, bare kom med tomme argumenter bare fordi du føler for å trasse litt. For vår sønn var stresset mitt skadelig. Ingen ting av det du sier kan forandre på det. Å bare for å svare deg på det spml. om røyking i svangerskapet, så vet jeg faktisk om flere kvinner som er blitt rådet av leger og jordmødre til å ta en røyk i ny og ne under graviditeten, for å holde stresse og abstinensene nede. Jeg sier ikke jeg gjorde det, eller mener det er riktig.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2008 #30 Skrevet 12. januar 2008 Her er det mange hormonelle paranoide damer gitt lol
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 12. januar 2008 #31 Skrevet 12. januar 2008 Jeg fikk grei beskjed på helsestasjonen om at mme var så og si like bra som mm. Jeg skulle ikke ha dårlig samvittighet for at jeg sluttet når lillegutt var 6 mnd.(noe som jeg hadde før jeg snakket med henne) Men jeg var nødt å slutte, fikk ikke lov og amme lengre av verken helsesøster eller lege. Men det er mange av de som ammer som ser ned på de som ikke ammer, så må innrømme at jeg blir skikkelig drit lei av å føle at jeg MÅ forklare hele situasjonen gang på gang fordi folk blir teit i trynet når jeg sier jeg ikke ammer..
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #32 Skrevet 13. januar 2008 det går nok ann å miste melken,for med min første så kuttet jeg brått å amme da hun var 1,5 mnd. jeg kjente ingen ting som noen sier om brystspreng osv. med andremann ga jeg pupp og flaske i 2 mnd,for deretter å kutte ut puppen. denne gangen er noe HELT annet. jeg kjenner godt at det er melk der. tuppa er 3mnd nå. så man vet aldri om man får melk eller ikke. jeg syner det er ett fett om hva folk gir barna sine. bare de får mat og utvikkler seg sånn de skal. og husk damer: ammingen skal være kos, ikke stress og smertefult. får man det ikke til så gå for all del over til flaske og kos dere med GOD sammvittighet
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #33 Skrevet 13. januar 2008 Gidder ikke lese svarene du får nedover, men: du sier at kun mor og far vet hva som er best for deres barn, det er jeg ikke enig i. Skal man kunne gjøre hva man vil fordi man mener det er best? Finne mange rare mennesker, vet du, og nå snakker jeg ikke bare om mm og mme, men dette argumentet holder bare ikke mål. Hørte om ei som blåste røyk inn i munnen på babyen sin fordi hun mente det ville gjøre at han ville mislike røyk og aldri prøve det senere....hun mente jo også at dette var det beste for sitt barn (ja, det finnes slike mennesker). En tilfeldig mor kan jo ikke si at mme er bedre for sitt barn, når alle eksperter sier at mm er best, det er det bare å innse. Men mme er nestbest og ikke en dårlig løsning når amming ikke funker. Noen får nøye seg med det nestbeste, uansett årsak, sånn er det bare.
Younameit Skrevet 13. januar 2008 #34 Skrevet 13. januar 2008 Kjære carri.. Utrolig teit overskrift. Alle, ja, tilogmed de som gir mme vet at mm er best. Er jo ikke noen tvil om det. MEN desverre er det ikke alle som KAN eller VIL av diverse grunner AMME så da er jo mme det nest beste. Jeg har 2 superfriske barn som har fått mme fra fødselen av, grunnet et PERSONLIG valg fordi å amme ikke ville fungere. Barna mine er friske og fornøyde, er ikke det viktigst da ? Men syns det er flott at de som velger å amme gjør det, men ser på begge valg som likestillede jeg. Tror nesten du har laget det her innlegget som skryt til deg selv som ammer. Kun mor og far som vet best for sitt barn skriver du, MEN min situasjon var det best for MOR. Hvorfor slenge med leppa til de som bruker mme da ? Vi gjør det av en grunn, sant ? Blir provosert av sånne UVITENDE innlegg. Som kanskje gjør ting verre for noen. NYT BARSELTIDEN ALLE SAMMEN OG KOS DERE MED DE SMÅ, IKKE HEKT DERE OPP I BAGATELLER, MEN HA DET FLOTT MED Å VÆRE VERDENS BESTE MAMMA !!! Ha en strålende dag Klem fra
Amanda- Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #35 Skrevet 13. januar 2008 jeg snakket ift mat/melk... ikke hva man ellers gjør med babyen.. ja vet det mange rare mennesker..
Amanda- Skrevet 13. januar 2008 Forfatter #36 Skrevet 13. januar 2008 mamman til odin... vist du hadde giddet og lest nedover hva jeg har skrevet så¨går jeg de som bruker mme i forsvar. jeg ple provosert av ett annet innlegg der de kritiserte en som brukte mme. så les innleggne skikkelig FØR du svarer neste gang annie! og overskriften var jo så TEIT at du MÅTTE inn og lese og faktisk svare også!! at du får det verre av at det backer opp de som ikke fikk til ammingen er fakta ikke mitt prob.
VinterGutten-gullet:) Skrevet 13. januar 2008 #37 Skrevet 13. januar 2008 Hei Kristine16medFelix! Må bare si at jeg vet hvem du er:) Du er stesøstera til min bestevennine:) Tror du fikk noen mammaklær av meg når du gikk gravid, hehe:) Hører at gullet ditt har blitt en ny gutt etter at du sluttet med ammingen, det er jo kjempe deilig!! Det er bare du som vet hva som er best for din gutt, det er jo bare helt sykt å se hva enkelte skriver her, høres ut som de er jordens "overmødre", og vet hva som er best for alles barn, hihi... La oss le litt sammen over de: MWOHAHAHAHA!!!
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 13. januar 2008 #38 Skrevet 13. januar 2008 Heisann VinterGutten-gullet!:-) Så morro! Verden er ikke stor gitt. Hehe. Ja vår gutt ble i allefall det. Er igrunn merkelig hvordan noen her inne klamrer seg så desperat til dette med amming, å går imot mme-barn med full innsats. Så jeg ler med! MOAHAHAHAHAHA!
VinterGutten-gullet:) Skrevet 13. januar 2008 #39 Skrevet 13. januar 2008 Ja, det er jo helt sykt... stakkars sjeler... Jeg ammet til Isak var 4 1/2 mnd, da hadde jeg ikke nok, og jeg syntes det ble for mye pes med pumping og diverse i ett. Mor og barn skal ha det bra, så man finner jo selv ut hva som er best! mme idag er jo kjempe bra, så tror ikke ungene lider av den grunn.. Høres jo nesten ut som om det er barnemishandling på enkelte her... hehehe..
Modenmamma40 Skrevet 13. januar 2008 #40 Skrevet 13. januar 2008 Hva er det enkelte tror egentlig. At babyen ikke får i seg nok næring av mme? MME er nøye sammensatt av vitaminer, mineraler, omega 3 og jern. Hva mer trenger man da? Tror nesten man er sikrere på at barnet får i seg det den trenger ved mme enn ved amming. Noen har tynn melk, lite melk osv. Man vet aldri hva ens egen melk inneholder selv om det er veldig oppskrytt. Jeg ga min datter mme etter å ha slitt og grått i mange uker pga mislykket amming. Det er nesten 19 år siden. Ble presset av helsesøstre til å amme.Noen blir det nå også tydeligvis. Men hva er viktigst for dere/oss? Er ikke det at babyen skal bli mett og fornøyd. Synes det er veldig egoistisk å dra babyen gjennom den sulteperioden det tar for å evt få opp melkeproduksjonen. Er det ikke en påkjenning for babyen også da og ikke få mat nok? Nå delammer jeg. Fått full støtte for det på helsestasjonen. Hs sier at gjør det som er best for deg og babyen. Blir så oppgitt over det ammehysteiet. Min datter som fikk mme er i dag 19 år og superfrisk. Aldri hatt allergier eller vært mer syk enn andre som har fått morsmelk. Så slutt alle dere naive besservissere. Man må ikke amme for enhver pris hvis man ikke får det til. MME fungerer såååå fint, og babyene blir mette og gode og veldig sunne og friske. Hs sier akkurat det samme. Og dere som får det til ikke kritiser andre for deres valg. Ingen tilfeller er like.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #41 Skrevet 13. januar 2008 Tullprat. Jeg er en godt voksen flerbarnsmor. Jeg synes amming er noe herk, har holdt på å slite meg totalt ut på det til min førstefødte. Kan ikke fordra å amme, og har lite melk. Denne gangen delammet jeg i fire måneder, det får holde. Og de er MIN sak. Til opplysning: Amming kan utsette allergier, men hindrer dem ikke "senere i livet". Det heter forresten å "skjære alle under en kam".
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #42 Skrevet 13. januar 2008 Det heter "å skjære alle OVER en kam". Hvis du skal korrigere folk, så gjør det riktig. Og jo - amming forebygger allergier NÅ og SENERE i livet.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #43 Skrevet 13. januar 2008 Herregud, det er klart unger blir påvirka av at mor stresser. Men at stresshormonene går over i melka må du dra lenger ut på landet med! Du gjorde nok det riktige for dere, men ikke prøv å lure deg sjøl til å tro at ungen din "drakk stresset" ditt. Unger værer stress på andre måter.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #44 Skrevet 13. januar 2008 Det er gode grunner til å amme sjøl om mor ikke "trives med det": FORDI DET ER DET BESTE FOR UNGEN. Folk gir opp alt for lett. Det er ikke alltid jeg "trives med" å stå opp klokka seks og dra på jobb heller - men sånn er livet.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #45 Skrevet 13. januar 2008 Har sagt det i en annen tråd her, men gjentar mitt kontroversielle innspill igjen: Flere separate studier viser at mm gir mer astma og allergi enn mme, stikk i strid med det man trodde før. Forskerne jobber nå for å finne ut hvorfor. Jeg gir mme til mitt barn med god samvittighet.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #46 Skrevet 13. januar 2008 "Noen har tynn melk, lite melk osv. Man vet aldri hva ens egen melk inneholder selv om det er veldig oppskrytt." FOR NOE TULL. Man vet hva morsmelk inneholder, og det inneholder langt mer enn det man evner å putte i MME. Det er et faktum. Jeg støtter ALLE som velger å gi MME fordi de ikke får til å amme av ulike grunner, men jeg støtter INGEN som prøver vri på sannheten å si at MME innholder mer næringsstoffer enn MM. For det er blank løgn. Skremmende fra en moden mamma på 40!
Gjest Skrevet 13. januar 2008 #47 Skrevet 13. januar 2008 Da vil jeg gjerne vite hvilke studier du viser til, anonym 16.42? Lett å lire av seg dette for å gi seg sjøl god samvittighet. Jeg syns det er uproblematisk at folk gir MME når de har strevd og ikke fått til å amme av mange grunner, men når folk begynner med propaganda om at MM er dårligere enn MME, så blir jeg provosert. Da bør man iallfall vise til troverdig forskning - for sånne utspill kan få negative konsekvenser for mange barn.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #48 Skrevet 13. januar 2008 Modenmamma har rett. Noen har faktisk "tynn melk" med mindre fett som gjør at barnet ikke blir fornøyd. Snakket med en dame med fem barn som sa at hennes melk ikke var god nok. Barna ble ikke mette og la ikke på seg, enda de fikk masse melk. Syntes det er greit at modenmamma tørr å si det jeg. Noen ganger må man lytte til erfaring og ikke bare forskning også. Så det er riktig det. Morsmelk kan i noen tilfeller være oppskrytt.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #49 Skrevet 13. januar 2008 forskning.no søk på morsmelk. Der står det om en av disse studiene. Har også vært opp i media, så rart at ikke flere har fått med seg dette nå. Hvorfor går folk ut fra at det dreier seg om useriøs og ugyldig forkning bare fordi den finner noe negativt med mm? Kan det tenkes at morsmelken er påvirket av livsstilen vår og miljøet? Kan dette være et symptom på at vi burde rette på noe? Kan vi rette på det, av hensyn til våre barn? Eller vil vi heller være blinde, på grensen til fanatiske, og dermed ikke få gjort noe?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2008 #50 Skrevet 13. januar 2008 I dyreverdenen er jo det en kjent sak, så hvorfor skulle det ikke gjelde mennesker også? Forer man dyrene dårlig, f.eks, blir melken tynn og mindre fet. Vi kommer jo ikke unna at næringen vi inntar påvirker melka.Blant annet. Et gammelt triks, var å pumpe seg, og la melken stå over natta. Ble det øverste laget tykt og gult, var melken fet nok. Ingen lag betydde at melka var for tynn. Lærte dette av bestemor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå