Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at dette trenger å bli kranglet litt om, så derfor starter jeg en egen tråd, så vi ikke ødelegger en annen tråd.

Hva mener jeg?

Jeg mener dette er et uhøytidelig internettforum, man sitter i stua, med pcen i fanget og skriver det man tenker. Dette er ikke offisiellt på noen måte, mer som chatting og skravling. Derfor burde et dagligdags språk være greit. Jeg slurver selv. Lange setninger, lite tegn og lite stor forbokstav.

MEN!!! En hvis opprettholding av språket burde man vel kunne forvente? fårstår? viss? æli? hvere? hvemsis? grunnleggende ord som alle burde kunne skrive riktig?

Har man problemer med dysleksi, så får man heller si det. Det er helt ok at mange kan ha problemer med det. Og det har jeg all respekt for!

Men radbrekker man språket så til de grader, må det være lov å reagere? hvis man da ikke har dysleksi. Dessuten ser man ofte stor forskjell på de som har dysleksi og de som slurver eller ikke vet bedre. Det er i hvertfall min erfaring.

Språket, skriftspråket, er det eneste man har her inne. Man kan ikke vise verken tonefall, ironi, humør eller noe.

Et minimum av rettskrivning burde vel være ok??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal man forsvare seg for at man kanskje ikke har fått god nok opplæring på barneskolen?

Og hvem er det som skal bestemme hva som er bra nok rettskriving? Du, Jannamor? Når man ser at folk har graverende skrivefeil, slik som i det innlegget du henviser til, så burde man skjønne at den personen kanskje ikke har fått den opplæringen han/hun har krav på, eller at de har slitt med dette av andre grunner, og jeg skal love deg at det ikke blir bedre av at folk kritiserer slik dere gjør.

Tror ikke dere forstår hvor hemmende det kan være for mange at de ikke behersker å skrive "riktig" norsk,og den eneste måten å lre seg å skrive riktig, er å øve. Syns heller de som har et rimelig godt skriftspråk burde være glade for at de faktisk behersker det, isteden for å rakke ned på de som helt tydelig IKKE gjør det.

Eller er det bare de som har 4 eller bedre karakter i norsk som skal få lov til skrive på internett?

Skrevet

Det er ikke det jeg sier i det hele tatt.

Jeg bryr meg døyten om skrivefeil. Jeg er mye på KG og da er jeg den store forkjemperen for et fritt skriftspråk.

Men i det innlegget er det han selv som påpeker deres manglende evner til sosialisering og manglende evner som evt kommende foreldre. Og det skal være J...... Ille før jeg kommenterer skrivefeil. Hallo! Jeg er definitivt ingen rettskrivningsguru. men det der er det verste jeg har sett.

Hva med å ta seg litt tid? Sjekke over innlegget før man poster det? Les gjennom et par ganger? Ikke bare for din egen skyld, men for å få mest mulig korrekte svar og for å vise respekt til de som faktisk bruker tid på å lese og svare deg?

Skrive på dialekt er i hvertfall patetisk!!!!

Jeg er ikke Gud, eller skal bestemme hvem som er gode nok. Men man burde for sin egen del og andres del etterstrebe, et mest mulig forståelig skriftspråk. Enkle skrivefeil er det enkelt og plukke av seg. Det er bare å vise andre mennesker nok respet til at man gidder å bruke et par minutter ekstra pr innlegg.

Skrevet

som sagt jeg slurver selv, respekt

Skrevet

Vise respekt til de som faktisk bruker tid på å lese og svare??

Hva i helsikke???

Om de har et problem med å skrive, dysleksi osv... hvem er du til å sitte her å bedømme???

Er ikke sagt at om de bruker noen minutter ekstra, at inlegget blir mer rett-skrevet... fy flate. Svelg i deg orda igjen og vis respekt for de som strever!!!!!

Skrevet

Må til min store forundring og for aller første gang støtte Jannamor.

Det er ikke slurve- og skrivefeilene som irriterer, det er feil som HVEM VOGN SKAL DERE KJØPE, eller alle som faktisk skriver VERRE med Æ som helt tydelig virkelig tror det er slik det skrives.

Dysleksi har ingenting med dette å gjøre, HVEM VOGN er latskap!

Og for dere som tror det er dialekt; det er ikke det, det er ganske enkelt FEIL!

Skrevet

Hva er det der for et innlegg. Bruk litt lengre tid på å lese det jeg sier frøken! Så slipper du å drite deg ut. Man kan fint klare punktum og stor forbokstav ved å lese gjennom. Tastefeil ser man og

Og jeg viser stor respekt for folk med dysleksi. Jeg har det selv!

Skrevet

Altså i ditt eget innlegg så påpeker du viss/hvis feil, men likevel klarer du å begå feilen selv. Gratulerer.

Jeg syns heller ikke du viser respekt for de med dysleksi. Er vel ikke sikkert de som har dysleksi føler for å la hele verden vite det. Her inne er det mange som "skryter på seg" dysleksi. Så å si hver gang en skrivefeil blir kommentert kommer det "åå men jeg har dysleksi". I det innlegget du viser til har HI helt tydelig vanskeligheter med å skrive, og jeg syns det er direkte ufint av deg å påpeke det på den måten du gjør!

Skrevet

Jeg har ALDRI sagt at jeg ikke har skrivefeil!!

mulig det var slemt.. men innlegget var ræva skrevet! enkelt og greit! utrolig ræva!

Skrevet

Ser det er en feil i min første setning der. Det jeg mente var: I ditt eget innlegg så påpeker du at viss/hvis feil er irriterende og burde være elementært, men likevel.....

Skrevet

Hva mener jeg?

Jeg mener dette er et uhøytidelig internettforum, man sitter i stua, med pcen i fanget og skriver det man tenker. Dette er ikke offisiellt på noen måte, mer som chatting og skravling. Derfor burde et dagligdags språk være greit.

MEN!!! En hvis opprettholding av språket burde man vel kunne forvente?

Men radbrekker man språket så til de grader, må det være lov å reagere? hvis man da ikke har dysleksi. Dessuten ser man ofte stor forskjell på de som har dysleksi og de som slurver eller ikke vet bedre. Det er i hvertfall min erfaring.

Et minimum av rettskrivning burde vel være ok??

-------

Så hva mener du, egentlig? Du mener at man skal få lov til å slurve, men ikke ha alvorlige skriefeil? Eller at dysleksi er greit, men da må man skrive det i hvert eneste innlegg man poster, slik at man ikke støter noen med skrivefeilene sine?

Ha mener du egentlig? Jeg tror ikke jeg trenger å lese innlegget ditt flere ganger, jeg tror at grunnen til at jeg ikke forstår hva du mener, er fordi du ikke klarer å utrykke deg skikkelig, dessuten blir jeg så utrolig forstyrret av slurvefeilene dine. De er faktisk så graverende, at jeg tror du bare sier at du har dysleksi for å ha noe å skylde på, fordi du viser ikke særlig forståelse for de som har verre rettskrivning enn deg.

Skrevet

er det mulig? hvem gidder å bruke tid på å pirke slik da?? fra nå av skal jeg lese godt gjennom det jeg har skrevet for å passe på at jeg ikke har skrivefeil gitt!! eller så får jeg vel dårlig kritikk eller faktisk ikke glem at jeg får refs!!

Skrevet

"MEN!!! En hvis opprettholding av språket burde man vel kunne forvente? "

Et par feil allerede i den setningen. Og ikke slurvefeil, men gramatiske feil. Huff.

Skrevet

"Språket, skriftspråket, er det eneste man har her inne. Man kan ikke vise verken tonefall, ironi, humør eller noe."

Snakk for deg selv.

Skrevet

nei dette ser ikke ut som det skulle gå din vei jannamor..du må nok bare godta feil!

Skrevet

Enig med Jannamor... Det er ingen verdenskatastrofe, men jævlig irriterende med tåpelige skrivefeil.

Skrevet

Samma faen det vel,hvordan folk her inne skriver.Vi skjønner da alle hva de mener.Er ikke så lett bestandig heller da og stokke ordene riktig når du blir avbrutt 200 ganger i løpet av et innlegg av både småunger og skravlesjuke mannfolk!

Skrevet

"Jeg ser at dette trenger å bli kranglet litt om, så derfor starter jeg en egen tråd, så vi ikke ødelegger en annen tråd."

Litt sent da når du allerede har tråkket denne fyren ned i møkken for sin dårlige norsk i de andre innlegget!? Trodde ikke det var lov til å henge ut enkeltpersoner på disse sidene? For selv om du ikke nevner han direkte i hoved innlegget ditt, så sier du deg enig i hentydningene til hans innlegg her i denne debatten og alle skjønner hvor dette kommer fra!

Og "Men radbrekker man språket så til de grader, må det være lov å reagere? hvis man da ikke har dysleksi."

Det er vel ekstremt tydelig at den fyren har dysleksi!? Ingen i Norges land skriver så gjennomgående feil uten. Det er i hans innlegg ikke snakk om slurv så hvorfor henge han ut pga feilene både her og i innlegget hans? Du preiker jo bare drit og virker ikke som om du er enig med deg selv en gang!?

Hold deg til saken er mitt råd!

Skrevet

Ikke rart det virker som jeg er uenig med meg selv når - jeg påpeker at jeg gir blanke i folks skrivefeil??

Det aktuelle innlegget er første gangen, jeg noensinne har kommentert andres skrivefeil negativt, og jeg gjorde det da virkelig i en kontekst. Om dere er uenig i mitt svar til han så er det helt greit. Men det var min første tanke, når jeg leste hans egen tolkning av deres situasjon.. så enkelt.

Jeg synes alikevel debatten er av relevans. Og for å skape en debatt, må man være krass. Så enkelt er det.

Bra at dere er sinte.

:)

Så selvom jeg slurver selv. (hvor mange ganger må jeg si det) Så synes jeg man kan lese gjennom en gang eller to. Er det virkelig så j.... vanskelig og prøve å skrive så riktig som man kan? Stor forbokstav etter punktum feks? Ikke spesiellt vanskelig det? Eller huske punktum? Eller avsnitt?

Dere skulle lest disse debattene på KG (kvinneguiden). Herlighet.. De har eget forum som rakker ned på dårlig skriftspråk! Jeg har prøvd å krangle med de, og si at man kan ha et muntlig språk, på et uoffisielt nettsted, med eneste svar at jeg er dum og mindre smart +++ som slurver med språket. De er helt vanvittig krasse.

Les der dere!!

Skrevet

Jannamor;

du mener at folk som kommenterer deg er VANVITTIG KRASSE mens det er likevel helt ok at du slenger dritt som "den skrivemaaten hans er HELT RAEVVA!!", samtidig som du sier at du ikke bryr deg det minste om folks skrivefeil..?

Referer naa til:

"Er det virkelig så j.... vanskelig og prøve å skrive så riktig som man kan? Stor forbokstav etter punktum feks?"

1) Jaevelig, ikke j.......

2) OG pröve?? Og/aa feil er ikke slurvefeil.

3) Stor forbokstav er din vanligste flause.

Skrevet

JEG VET DET!!!!

Skrevet

Så selvom jeg slurver selv. (hvor mange ganger må jeg si det) Så synes jeg man kan lese gjennom en gang eller to. Er det virkelig så j.... vanskelig og prøve å skrive så riktig som man kan? Stor forbokstav etter punktum feks? Ikke spesiellt vanskelig det? Eller huske punktum? Eller avsnitt?

------

Dette innlegget er det eneste, av de jeg har lest da, hvor du har dette riktig. Troverdigheten din ble imidlertidig ikke større selv om du fulgte din egen norm.

Fordi som du skriver:

Jeg har prøvd å krangle med de, og si at man kan ha et muntlig språk, på et uoffisielt nettsted, med eneste svar at jeg er dum og mindre smart +++ som slurver med språket.

Men samtidig vil du ha bukt med slurvefeil, og ihvertfall ikke dialekt?

Dialekt er jo så muntlig som man kan få det.

(Du kan velge, på bokmål, om du vil a a/e ending, eller om du vil skrive ho/hun, ut i fra hva som ligger nærmest din dialekt. Men da må du være konsekvent..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...