scoobidoo Skrevet 27. desember 2007 #26 Skrevet 27. desember 2007 Ååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg kjenner jeg får lyst til å begynne å bli usaklig her. Jeg har barna hjemme fra barnehagen i jula, så jeg føler meg IKKE truffet. Jeg synes derimot det er utrolig dårlig gjort av folk å starte innlegg bare for å "ta" andre. Folk mener forskjellig, og sånn er det bare. Noen synes det var godt å komme hjem til mamma etter skolen, andre synes det var kjedelig å være hjemme etter skolen, osv, osv, osv.
solstråle69 Skrevet 27. desember 2007 #28 Skrevet 27. desember 2007 Jo Twintipp, jeg mener dagens generasjon er late! Som arbeidsgiver er det veldig lett å se! Og hvem har egentlig ansvar for det store presset? Lett å skylde på samfunnet, men vi har hver og en ansvar for vårt eget liv. Du sier at det bare er kosen å gå hjemme med barn? Vel, det synes ikke jeg. Som andre over her sier, på jobb kan du ihvertfall gå på do i fred. Men det sier kanskje litt om hva dere fyller dagene med, og da er det kanskje ikke så rart barna har det bedre i bhg? ;-)
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #29 Skrevet 27. desember 2007 Når det gjelder dette temaet her, Solstråle, så har du hakk i plata! Og kutt nå for pokker ut å si at vi ikke vet hva vi snakker om- jeg, i motsetning til deg, har ikke generalisert i mitt innlegg- du er usaklig og forsøker med billige hersketeknikker å fremstille andre som kunnskapsløse når de mener noe annet enn deg selv. Og du vet ingenting om hvem jeg er hvilken bakgrunn jeg har/hva jeg kan, eller hva jeg har valgt for mine barn, f.eks i forhold til bhg- så spar deg spydighetene. Kanskje på tide at en såpass voksen dame som deg, innser at du ikke har enerett på sannheten?
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. desember 2007 #30 Skrevet 27. desember 2007 Ja, da vet jeg sannelig ikke åssen arbeidstakere du har! Det er langt ifra latskap der jeg har jobbet og jobber. Der går det i ett fra morgen til kveld. Jeg går på do ifred hjemme jeg, men nå har jeg et veldig snilt barn da. Han er ikke så veldig krevende, kan ligge noe der. Så for andre med krevende unger kan det jo bli slitsom. Vi bare koser oss når vi er sammen:o) Og fyller dagene akkurat slik vi ønsker... Pappan hans er jo pedagog, så du bør ikke bekymre deg for at vår ikke får utfolde seg på riktige måter;-) Selv ikke om han er i barnehagne mens mora handler:o)
andreita med 2 prinsesser Skrevet 27. desember 2007 #31 Skrevet 27. desember 2007 Hei Først og fremst vil jeg benytte anledningen til og si God Jul til alle sammen, det er jo nå vi skal være snille med hverandre liksom?! Vel, jeg bor i Spania og er ikke så heldig og ha jobb hele året. Jobber fra 6-9 mnd, i året og ellers er jeg arbeidsledig, det kan være tøft det og, økonomisk sett. Nå er jeg arbeidsledig og har vært det siden siste oktober og får nok i kke jobb før i april vil jeg tro Min datter er i barnehagen fra 10-13 mand,til fred vanligvis, da får jeg tid til og ta huset gå på trening og lage lunsj. Er det så gale?? Min datter er nå hjemme i romjulen, ferie i barnehagen, vi koser oss masse, hun er hjemme og leker men også hjemme og "kjeder" seg Jeg er enig med et innlegg over, før hadde ikke mødrene tid til og ta seg av barna slik som vi gjør i dag, nå har vi to og tre, men min svigerfamile har 9 og ti søsken, tror du de hadde tid til og leke med barna sine?? Tid er ikke bare tid, det som teller er KVALITETSTID
alvis Skrevet 27. desember 2007 #32 Skrevet 27. desember 2007 Jeg syns man skal respektere at vi er forskjellige. Det finnes mangen grunder til at foreldrer tar de valgen de tar men jeg er helt sikker på at alle elsker sine barn likevel og alle her inne ønsker å gjøre det som de ser er best for sitt barn! Jeg er hjemme med minste mann på 3 mnd og har derfor valgt å ha gutten min på 2,5år hjemme i romjulen. For meg er det helt naturlig at han skal være hjemme i år. Jeg jobber ellers alltid i romjulen. Pappan til gutten syns han burde få lov å være i barnehagen i romjulen! Det har ikke noe med at pappan skal få kose seg og ligge på soffaen...han syns gutten vår skal få kose seg mest mulig. Vi elsker begge to barna våre mer enn noe annet på denne jord men vi har forskjellige meninger om dette. Et vennepar av oss har gutten sin i barnehagen idag. De har de slitsomt i ekteskapet og trenger litt tid til å få snakke sammen bare de to. Gutten har det fint i barnehagen noen timer mens de to får slappet litt av og prøve fikse ektenskapet sitt. Vi må bare respektere at alle ikke tenker og gjør akkurat som vi selv hadde gjort!
solstråle69 Skrevet 27. desember 2007 #33 Skrevet 27. desember 2007 Nok et innlegg som ikke "hører hjemme" ift hovedinnlegget. Og nei, jeg tror ikke KVALITETSTID er det viktigste for barna, men KVANTITETSTID som selvfølgelig er best med en porsjon kvalitet. Og innholdet i kvaliteten, er selvfølgelig forskjellig fra barn til barn.
andreita med 2 prinsesser Skrevet 27. desember 2007 #34 Skrevet 27. desember 2007 solstråle69 Var det mitt innlegg du refererte til? Hva mener du med "hører ikke hjemme"?
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 27. desember 2007 #35 Skrevet 27. desember 2007 Det er faktisk helt utrolig at det går an å bli så ufin fordi noen velger å ha ungene sine i barnehagen to dager i løpet av en uke. Sier litt om dere som lager bråk...
solstråle69 Skrevet 27. desember 2007 #36 Skrevet 27. desember 2007 Og du har ikke hakk i plata, Merrily? :-) Snakk om å ha selvinnsikt! Selvfølgelig har jeg hakk i plata! Jeg står nemlig for det jeg mener! Spydigheter? Vet ikke hvem av oss som bruker det jeg? Er jeg usaklig? Siden jeg ikke klarer å se det selv, så kan kanskje du hjelpe meg? Siden du trekker inn alder - med mine 38 år har jeg heldigvis lært ett og annet i løpet av livet. Og innrømmer gjerne at jeg har helt andre verdier nå enn for 10 og 15 år siden. Man lærer så lenge man lever, det vil nok du også merke etter hvert. Og ja, nå var jeg spydig... ;-) Skal i juleselskap nå, blir spennende å se hvordan en så bra tråd vil være ødelagt og misforstått når jeg kommer hjem i kveld.
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #37 Skrevet 27. desember 2007 Hvis jeg har hakk i plata når det gjelder å ha respekt for hverandre, så er det helt i orden. Spydigheter bruker du ofte, og du har virkelig ikke et problem hvis du ikke ser det selv. Usaklig- ofte, ja. Hersketeknikker- ofte det også. Yndlingstaktikken din er å oppfordre om å bruke ordboka...Eller å insinuere at andre er dårlige mødre og det derfor er like greit at akkurat de barna er i bhg. Du har en himla dårlig argumentasjonsteknikk når det gjelder noe annet enn å tråkke ned på andres meninger og spre din egen holdning. Sånt fungerer godt nok sånn i sølebingen, men i det øyeblikket du treffer på noen med litt tyngde, så faller du fort igjennom. Synd at dine 38 år enda ikke har lært deg respekt og ydmykhet.
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. desember 2007 #38 Skrevet 27. desember 2007 *Bølga for Merrily Tobarnsmamma:o)*
Solitude Skrevet 27. desember 2007 #40 Skrevet 27. desember 2007 De aller fleste her i landet jobber vel 100% (de som er yrkes aktive) ? Mange har ikke råd til å den ene jobber deltid, og ennå flere kan ikke bare ta fri fra jobb når de selv har lyst.... Så å generelisere sånn har jeg lite til overs for. For veldig mange så er full barnehageplass en nødvendighet, så at selvfølgelig rister man litt på hodet når en som deg skal uttale seg så fint om hvor jævlig barna har det i barnehagen. Nå er jeg født og oppvokst i et land der de aller fleste jobber fulltid og noen ennå mer en det. Og de aller fleste barn når i fulltidsbarnehager og der fødselspermisjonen kun var 6 mnd for ikke så lenge siden. Derfor sier jeg... åpne øynene litt... og innse at familier må få lov å ta sine valg uten at noen skal få ut pekefingeren og ... SE du gjør ikke det jeg syns er best for dine barn. fy og fy... Selv vokste jeg opp med en far som var mye bortreist pga jobb og en mor som jobbet fullt. Og du verden det var ikke snakk om at vi hadde det dårlig på noen måte, vi fik oppdragelse og oppmerksomhet og nok tid med de når de først var ferdig på jobb. Og så fik vi også nok tid med vennene våre når mamma og pappa jobbet... At si at en løsning er best for alle er i mine øyner bare tull.... forskjellige løsninger passer for forskjellige familier.. punktum Og når det er sagt så jobber jeg til vanlig deltid og har hatt ungene mine mye ekstra hjemme de siste årene. Men det betyr ikke at jeg lukker øyner og ører for andre løsninger.
bompymamma Skrevet 27. desember 2007 #41 Skrevet 27. desember 2007 Akkurat som jeg skulle ha skrevet det selv. Utrolig bra skrevet!!! Har selv "ofret" pensjonspoeng og yrkeserfaring for mine barn, og skal fortsette med det i omtrent 5 år.
solstråle69 Skrevet 27. desember 2007 #42 Skrevet 27. desember 2007 Merrily - siterer deg; "For ei fordømmende dame du er! Snakker om å belære andre og sitte inne med "sannheten".... Voks opp! Vi trenger ikke alle å gjøre ting likt- og det er faktisk bra!- for vi er alle ulike. Mangfoldet gjør at vi alle kan blomstre og trives- dette gjelder selvsagt barna også. Og forresten: All forskning (og dette er det ikke vanskelig å forske på) viser entydig at dagens foreldre er de foreldrene som tilbringer MEST tid sammen med sine barn- direkte tid i aktivtet sammen. Ingen generasjon har vært mer opptatt av å være bedre foreldre, enn det vi er. Så ta de fordomsfulle holdningene dine med deg inn i tenkekroken og kikk godt på dine såkalte "sannheter"...Du vil oppdage at de bygd opp av din selvgodhet over dine egne fortreffelige valg, og manglende respekt ovenfor de som handler annerledes enn deg selv. Selvgodheten har som vanlig gode vilkår her inne...*spyr*" Synes du virkelig ikke dette innlegget ditt er gjennomsyret av at du mener HI sine meninger er "feil", og at du vet best? Synes du virkelig ikke at du er spydig? Synes du virkelig ikke at det virker som om du er myyyyye bedre? Synes du virkelig at du kommenterer innlegget på en saklig måte? På meg så virker innlegget ditt som om du tar det personlig? Det går vel an å se saken fra to sider selv om man selv bare velger den ene? Og alt du "beskylder" meg for må du da bare gjøre, hvis det får deg til å være et bedre menneske i dine øyne.
Odine! Skrevet 27. desember 2007 #43 Skrevet 27. desember 2007 I år har vi fri, slik at vi har muligheten til å være hjemme alle. Men det er slik på jobben min at det må være noen tilstede, og noen år må det være meg, enten jeg har feriedager til gode, eller ikke. Jeg tror ikke det er så fryktelig mange som velger å ha barna sine i barnehagen, når de selv skal være hjemme, med mindre de har gode grunner (sykdom, få gjort unna litt jobb og hente tidlig) Jeg må si meg enig i noen lenger oppe som sier at barna ikke nødvendigvis var så mye mer sammen med foreldrene sine før. En av de tingene mora mi forteller om bestemora mi, er at hun hele tida gjorde noe i huset. Hun sier at hun ble like mye oppdratt av eldre søsken som av foreldre. De hadde unge jenter fra nabogårdene til å hjelpe til med de yngste. Dette er en debatt som har vært oppe mange ganger, og som kommer til å komme opp igjen. Egentlig burde vi være "enige om å være uenige", men det er alltid noen, enten fra det ene eller det andre ståstedet som ikke kan dy seg.
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #44 Skrevet 27. desember 2007 Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg for meg ville det vært utenkelig å sende eldstegutten i barnehagen når resten av familien er hjemme. De har godt av lang ferie og late dager som oss andre (når man har muligheten) Jeg har tatt utvidet permisjon med begge guttene, og ser det som en investering i fremtiden. Man legger mye av grunnlaget de første årene, og jeg tror personlig ikke behovet for barnehage er der før de er rundt 2 år. MEN dette gjelder meg og min familie. Jeg kan ikke uttale meg om hva andre bør gjøre (selv om jeg tenker mitt av og til - tanken er fri) =)
Crazy mama Skrevet 27. desember 2007 #45 Skrevet 27. desember 2007 Jeg syns faktisk HI har et stort poeng, jeg også. Her er det snakk om at foreldre velger å ha barna sine i barnehagen i ROMJULEN (ikke til hverdags), selv om de selv er hjemme. DET syns jeg er på trynet. Har foreldrene tatt seg selv fri, en pustepause i jula fra hverdagens tas og mas, ja da burde de også kunne gi det til sine egne barn!! La barna også være hjemme, la de tusle rundt i pysjamasen og se barne-tv på formiddagen, spise frokost når det passer, bare være hjemme og leke med (kanskje) nye leker, eller rett og slett bare være laaaate. Det er godt for store og små!! Jeg må innrømme at jeg tenker at det er litt synd på de barna som jeg så i barnehagen her nede i dag. Det var 3-4 små der, og de var der til 15-tiden. Jeg vet at foreldrene til to av de barna har fri i jula. Ja, står ved at det syns jeg er trist!
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #46 Skrevet 27. desember 2007 Har det slått noen at dette faktisk er et vanvittig debatt sett ifht graden av viktighet på innholdet? Det kan da umulig gjøre noe særlig forskjell om man har barna der eller ikke? Går noen ganger an å sette ting i litt større perspektiv, altså! Dette er virkelig et luksusproblem. Gjesp.
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #47 Skrevet 27. desember 2007 Jeg innrømmer gjerne at mitt innlegg var hissig og krasst. Jeg synes det er både provoserende og leit å daglig lese innlegg her inne, som er så dømmende ovenfor andre, som jeg oppfatter HI sitt innlegg til å være. Når det gjelder sakens tema, har jeg derimot ikke tatt noen side, og har ikke skrevet et ord om hva slags valg vi har tatt. Jeg synes nemlig det er uvesentlig og har ikke et behov for å verken redegjøre eller rettferdiggjøre mine valg her inne. Siterer HI: "Alt dette koker igrunnen ned til at her er en generasjon med late foreldre som ønsker at livet skal være mest mulig behagelig, og velger dermed minste motstands vei, og sender smårollingene ifra seg enten det er en vanlig mandag, eller torsdag i romjulen! Mange fraskriver seg oppdrageransvaret og overlater dette til barnehager som det stilles større og større krav til. Selv vil de sitte igjen med kvalitetstid fra klokka 16 til 19, så er det godnatt og i seng, og voksentid for mor og far. " Hvis ikke dette er fordømmende, så vet ikke jeg. Så, ja, akkurat dette synes jeg er dårlig av HI- derimot vil jeg ikke skrive noe om valgene hun selv tar for sine barn; det er de fordømmende uttalelsene som jeg misliker. Du må gjerne spekulere i mine beveggrunner til å ytre meg i denne saken- du liker tydeligvis det, så du får bare tro hva du vil. Bedre menneske? En slik kommentar sier nok mest om hvordan du tenker.
Solitude Skrevet 27. desember 2007 #48 Skrevet 27. desember 2007 Hvordan vet dere at foreldrene er hjemme da ? Her må både jeg og "mannen" jobbe i romjulen, og ikke sjans å få fri fra jobben... Sikkert mange foreldre som tenker... ja DE er sikkert hjemme og slapper av og barna i barnehagen. Akkurat som alle har så lett for å gå til sjefen og si.. Ja nå tar jeg en fridag Skjønner poengene deres, men hva vet dere om hvorfor folk velger å ha barna sine i barnehagen og selv være hjemme ? Har dere snakket med mange som sier at de bare nyter å slappe av uten barna eller ? Bare litt nysgjerrig, fordi her er det mange barn som har fri fra barnehagen men da er det som regel besteforeldre, venner som stiller opp og ikke det at foreldrene har fri fra jobben.
solstråle69 Skrevet 27. desember 2007 #49 Skrevet 27. desember 2007 Jeg synes som de fleste sikkert skjønner, at dette er en viktig debatt! Det er snakk om å sette barn til verden, og å ta ansvar for dem. Jeg står på barnas side i denne saken, og kjemper for dem! Men jeg er veldig klar på følgende; hvis foreldrene synes barna har det bedre i bhg enn hjemme hos dem selv - da er jeg HELT ENIG! DA har barna det bedre i bhg!
lenej :o) Skrevet 27. desember 2007 #50 Skrevet 27. desember 2007 ja, altså.. eg syns synd i de som i det hele tatt må ha små barn i bhg da.. går jo glipp av så mye.. mini er over året nå, og jeg er hjemme med han, uten noen inntekt. lever kun på min kjæres inntekt, men takker heller nei til eksra luksus de pengene kunne gitt oss, å er heller lamme mini. tiden lamme han er mer verdifull for meg, enn den jeg kunne jobbet på. tenker sånn at jeg er bare 24 år, og har hele livet mitt på å jobbe. så da er det verdt det å ikke ha så god råd. men mini kan begynne i bhg når han er blitt kansje 2.5 år. da kan han være der i 2 dager i uka til han selv kansje vil være der mer. men aldri i livet om han skal være der når vi har fri. aldri!!! så mine tanker går til dere som MÅ putte barna i bhg som små, siden dere må jobbe for å kunne leve. jeg er så heldig at jeg kan være hjemme, og det er jeg takknemlig for.. men folk er late ja.. det er dumt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå