Milla-79 Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 Det er med stor forundring jeg leser "barnehage i romjulen"-innleggene, og ellers generell barnehageholdning her inne, og jeg må nå komme med en kommentar fra mitt morshjerte. Dette vil nok provosere samtlige, fordi det berører følelsene deres. Jeg synes virkelig at mange av dere bør tenke gjennom hva det innebærer å være foreldre. Hvilket ansvar har vi som setter barn til verden? En stor del av barna her i landet starter barnehagekarrieren tidlig, noen allerede før de har fylt sitt første år. Årsakene er ulike, som oftest må foreldre tilbake i jobb når lønnet permisjonen er over. For mange av barna betyr dette opptil 9 timer daglig i barnehagen, gjerne fem dager i uken. Andre igjen har ikke fullt så lange dager, men de ser barnehagepersonalet mer enn de ser foreldrene sine....Til og med i ferier, og når foreldre har fri velger de å sende sine respektive små i barnehagen, med begrunnelser som: "barnet vårt har eksepsjonelt høyt aktivitets og- energinivå", "har andre impulser enn vi kan gi", "kjeder seg hjemme" osv. Alt dette koker igrunnen ned til at her er en generasjon med late foreldre som ønsker at livet skal være mest mulig behagelig, og velger dermed minste motstands vei, og sender smårollingene ifra seg enten det er en vanlig mandag, eller torsdag i romjulen! Mange fraskriver seg oppdrageransvaret og overlater dette til barnehager som det stilles større og større krav til. Selv vil de sitte igjen med kvalitetstid fra klokka 16 til 19, så er det godnatt og i seng, og voksentid for mor og far. Helt ærlig, kan du med hånden på hjertet si meg at du er stolt av å tilbringe så liten tid med barnet ditt? Å oppdra sine egne barn er en tøff, men givende og kjempeviktig oppgave. Jeg vil påstå at det å gå på jobb er langt mer avslappende enn å være hjemme med små barn. På jobb får en ihvertfall gå på do i fred! Barnehagen kan være en flott plass, i avgrenset tid og porsjoner. Kanskje barn har godt av rolig tid hjemme med foreldrene sine uten at det skjer så mye? Hvorfor skal de hele tiden aktiviseres? Det er rett og slett bare dårlige unnskyldninger fra en generasjon foreldre som nyter godt av politikere som umyndiggjør foreldre som oppdragere, og som har som mål og institusjonalisere barn under skolealder! Ha tro på deg selv som mor eller far. Lev langsomt med de små, for tiden går så altfor fort! God jul!
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #2 Skrevet 27. desember 2007 Helt enig!! Det samme hører jeg barnepedagogene si!! Og hvis du lurer?! Ja, her tar vi ekstra fridager i tur og orden så barna får en laaaang juleferie (det gjør vi hver ferie, faktisk).
Ulme Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 Glimrende innlegg, Milla! De små trenger ferie og roligere dager de også. Og om de kjeder seg hjemme...ja da er det faktisk de voksne som må ta seg selv i nakken og komme seg ut på tur, eller finne på noe med de. Jeg vil også tro at de fleste norske barn 3 dager etter julaften har nok å holde på med hjemme :-) God jul til deg også!
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 Så jeg tar ikke ansvar for gutten min siden han skal i barnehagen ett par timer i morra? Jaja, godt vi har forskjellige meninger sier nå jeg!
scoobidoo Skrevet 27. desember 2007 #5 Skrevet 27. desember 2007 Kjenner at jeg begynne rå bli mektig lei av disse forb... barnehageinnleggene. Men jeg MÅ bare svare. :-) Det virker som at en del foreldre ute i Norges land tror at foreldrene i tidligere generasjoner var så mye mer sammen med barna sine enn det som er vanlig i dag. Det vil jeg påstå er feil. Jeg er av de foreldrene som jobber 100%, er hjemme ca 16.00 i hverdagene, og har fri i helgene, og i feriene. Den tiden jeg har sammen med barna mine, den BRUKER jeg sammen med barna mine. Da mine foreldre var små, og mødrene deres gikk hjemme, hadde ikke disse tid til å være sammen med barna. Barna var ute og lekte med andre barn, var inne og spiste, og gikk ut igjen. Og det var fordi alle barna var hjemme, og sånn var det. Ha ei god romjul, uansett om dere har barna hjemme eller i bhg. :-)
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #6 Skrevet 27. desember 2007 Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å ta dete opp? La nå helle folk få velge å gjøre det de vil, uten at du skal komme og kritisere dem for det? Hva er vitsen egentlig?
Gulosten™ Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 Så når gubben må jobbe pga deadlines og jeg må jobbe fordi jeg rett og slett ikke får fri fra jobben, da må faktisk jentungen være i barnehagen da! Nå slapp jeg heldigvis denne problemstillingen i år, men neste år er det ikke sikkert at det blir sånn! Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke er stolt av å ha Ida i barnehagen hver dag fra halv 8 til halv 5, men hvis man ikke er millionær er det ekstremt lite lønnsomt å ikke jobbe sånn samfunnet er lagt opp! Man "skal" kjøpe hus eller leilighet, og man "må" ha bil og venner og et sosialt liv. Derfor må VI (jeg og gubben) jobbe. Dette er strengt tatt ikke noe valg jeg tar, når vi velger å sørge for en stabil hverdag for jenta vår, ved å jobbe så vi kan eie en bolig, kjøre til familie som bor langt unna, ha middag på bordet hver dag og ha matpakke og yoghurt med i barnehagen. Jeg tror også barn har godt av å kjede seg litt, det er ikke meningen at vi foreldre skal fly etter dem og finne på aktiviteter de skal gjøre hele tiden. Da blir de ekstremt lite selvstendige. Og ja, jeg blir utslitt av å ha henne hjemme, skulle gjerne hatt henne i barnehagen nå jeg, et par timer... Men de som har barna i barnehagen blir jo sett ned på så. Ikke for å kaste bensin på bålet, men tenker du de som faktisk ikke har noe "valg"? Sånn som oss, som tjener helt OK, vi eier en leilighet i Oslo og vi har bil. Hvis jeg skulle gått hjemme med min 3-åring hadde vi begge kjedet oss i hjel, og vi hadde måttet leie en langt mindre leilighet enn det vi har kjøpt oss nå.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 27. desember 2007 #8 Skrevet 27. desember 2007 Du er sikkert verdens beste mamma Milla som alle burde gjøre det samme som men desverre for deg har alle mennesker sine egene meninger for seg og sine. Jeg vil nå si det er VELDIG BRA. Ikke bry deg så mye om hva nabon gjør legg fra dag dataen ta deg en tur ut med ungene i frisk luft.
Glad-mamma:) Skrevet 27. desember 2007 #9 Skrevet 27. desember 2007 Vet du hva, jeg er så enig med deg!!! Jeg synes det er en tragedie med disse institusjonelle base barnehagene som fungerer som en oppbevaringsplass. Prestisjen med å få til full barnehagedekning landet over går utover tilrettelegging og kvalitet. Det er foreldrenes ansvar å oppdra barna, ikke staten. Og foreldrene vet hva som er best for barna (I de fleste tilfeller). Jeg husker selv da jeg var lita, så var det ikke noe som het SFO, og jeg husker hvor godt det var å komme hjem til hjemmet mitt etter en slitsom dag på skolen. Der var mamma, og jeg fikk masse voksenkontakt som det i dag er veldig lite av. Vi hadde ikke noe spesiellt god råd, og måtte velge bort en del materielle ting. Men det betydde ingen verdens ting, for jeg hadde masse kvalitetstid med foreldrene mine. ADHD tilfeller blant befolkningen øker for hvert år. Det er jo veldig mange grader av ADHD, og en del må kanskje ha medisinsk behandling. Men jeg tror (merk tror), at det er for lite rom for ro som feks alenetid eller kvalitetstid med foreldre. Det er viktig å huske at barnehagen ikke er et hjem for barnet, men en plass barnet er når foreldrene er på jobb. Mange barn er i bh 9 timer 5 timer i uka. Det er mere tid enn foreldrene tilbringer på jobb. Selv jobber jeg lite mens jeg har små barn, og sånn er vår prioritering. Nå har jeg sagt min mening angående dette tema, og det provoserer sikkert mange, men det får bare være.... Småbarnstida går så utrolig fort, så jeg velger å få med meg så mye som mulig av den, og bare nyte utviklingen.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 27. desember 2007 #10 Skrevet 27. desember 2007 Jeg har selv ikke barnehagelass men sitter da ikke å dømmer andre av den grunn dere burde skamme dere.
Ulme Skrevet 27. desember 2007 #11 Skrevet 27. desember 2007 Du lever opp til nicket ditt om du skal vær så svart/hvitt.
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 27. desember 2007 #12 Skrevet 27. desember 2007 Min sønn er i barnehagen fordi han stor trives, han får leket med jevn aldrene og få ut masse masse energi. noe som er posetivt for en 5 åring. Han har vært hjemme fra barnehagen siden torsdag føre jul, dcs han har hatt en uke fri, er det så ille at han er der noen timer i dag da? han var ikke i barnehagen føre kl 11. og om noen velger å sende sitt barn i barnehagen så er jo det dems valg og ikke alle andre sitt. Hva en mor eller far gjør med barna sine er opp til dem og ikke opp til alle andre å diskutere.
snurkle Skrevet 27. desember 2007 #13 Skrevet 27. desember 2007 Herregud, alltid skal noen hyle opp ennå de så klart ikke er "målet" for innleggene! Det er forskjell på å sende barna i barnehagen fordi du må på jobb, og å sende de i barnehagen når du er hjemme bare for å få fred. Men om du føler deg truffet så...
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #14 Skrevet 27. desember 2007 For ei fordømmende dame du er! Snakker om å belære andre og sitte inne med "sannheten".... Voks opp! Vi trenger ikke alle å gjøre ting likt- og det er faktisk bra!- for vi er alle ulike. Mangfoldet gjør at vi alle kan blomstre og trives- dette gjelder selvsagt barna også. Og forresten: All forskning (og dette er det ikke vanskelig å forske på) viser entydig at dagens foreldre er de foreldrene som tilbringer MEST tid sammen med sine barn- direkte tid i aktivtet sammen. Ingen generasjon har vært mer opptatt av å være bedre foreldre, enn det vi er. Så ta de fordomsfulle holdningene dine med deg inn i tenkekroken og kikk godt på dine såkalte "sannheter"...Du vil oppdage at de bygd opp av din selvgodhet over dine egne fortreffelige valg, og manglende respekt ovenfor de som handler annerledes enn deg selv. Selvgodheten har som vanlig gode vilkår her inne...*spyr*
mamma til 2 små:=) Skrevet 27. desember 2007 #15 Skrevet 27. desember 2007 Veldig enig i det du skriver her
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 27. desember 2007 #17 Skrevet 27. desember 2007 Amen Merrily =0) veldig bra skrevet. Slike holdninger kommer ofte av liten selvinsikt, lite empati for medmennesker og fordommer. Om man dømmer andre er det på tide man begynner se på seg selv. Er sikkert ikke så perfekt alt man er da heller.
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #18 Skrevet 27. desember 2007 Er helt enig med merrily og sosikke over her. Kunne ikke sagt det bedre
blåbæret Skrevet 27. desember 2007 #19 Skrevet 27. desember 2007 Jeg er veldig enig med deg Milla :0) Mange her inne er ALT for avhengig av DIB at det nesten er skummelt... (Man har ikke før fått ungen ut før man fisker opp mobilen for å skrive innlegg - sykt spør du meg.)
scoobidoo Skrevet 27. desember 2007 #20 Skrevet 27. desember 2007 Nettopp! Det var dette jeg var inne på lengre opp på siden. Det med å bruke tid på barna. Før var det ikke noe som het "kvalitetstid med barna". Man hadde rett og slett ikke anledning til å leke/prate etc så mye med barna.
Gjest Skrevet 27. desember 2007 #21 Skrevet 27. desember 2007 Signerer denne! Har 2 små hjemme her...og de skal først i barnehage ( deltid) til høsten..da er minsta 16mnd gammel... Vil ha mest mulig tid med dem mens de enda synes det er stas å være sammen med mamman sin..for de blir så fort store..og skolealderen er ikke så langt unna. Kan heller jobbe litt mer når de blir så store. Skal jobbe 50% mens de er små...ofrer gjerne litt pensjon.for jeg driver med privat pensjonsparing og penger har vi nok av heldigvis siden vi ikke har for store lån. Så har man mulighet så er det beste for barna å få mer tid med foreldrene...men bor man feks i oslo området eller lignende så skjønner jeg godt at mange ikke har sjans til å jobbe deltid....så man må jo tenke økonomi også oppi alt...
Dailis Skrevet 27. desember 2007 #22 Skrevet 27. desember 2007 Oi, hva er jeg da? hehe. Jeg er hjemme i år da jeg studerer hjemmeifra. Men alikevel går mine barn deltid på sfo og i barnehage. For å leke med og sosialiseres med andre barn. Jeg tar i alle fall ikke ansvar da, hehe. Når det gjelder ferier osv lar jeg i stor grad ungene bestemme. Hvis de vil i barnehage eller på sfo den dagen får de gå, om ikke blir de hjemme. Det blir ofte halvt om halvt hva de velger. Jeg har ikke tenkt at jeg ikke tar ansvar for ungene mine på den måten. Og synes heller ikke det er tilfelle. Barn har godt av å være hjemme, og godt av å gå i barnehagen. Og når man selv har fri, er det ikke umulig at barna har godt av å leke og herje med venner i barnehagen noen timer mens man feks vasker huset etter jula noen timer i stedet for at ungen tussler rundt underveis. Og senere kan man ksoe seg og gjøre noe hyggelig sammen hele gjengen. Tviler på at man sender ungen i bh 9 timer om dagen hele romjula om man selv har fri. Men for å gjøre kjedelige voksen ting som husvask eller bytterunde i byen.... Synes jeg er helt greit jeg da. Nå har jeg mine hjemme forid de ønsker det selv, så de får være her mens jeg gjør det morsomme husarbeidet, hehe.
solstråle69 Skrevet 27. desember 2007 #23 Skrevet 27. desember 2007 Så utrolig bra skrevet Milla-79!!! :-) Og å si at du dømmer, har fordommer, etc., etc. med dette innlegget, ja da tror jeg en del burde slå opp disse ordene i ordboka. Jeg vil påstå at det muligens er de som føler seg veldig truffet, som har behov for å beskylde HI for dette. Et av de beste innleggene jeg har sett her på lenge, og det hadde jeg ment selv om jeg måtte jobbe i dag, og snuppa hadde vært i bhg. :-)
solstråle69 Skrevet 27. desember 2007 #24 Skrevet 27. desember 2007 Dette har da ikke noe med lite selvinnsikt, lite empati eller fordommer å gjøre??? Hva med å slå opp betydningen av disse ordene - blir jo egentlig litt flaut å se at dere ikke vet hva dere snakker om.... Eller er problemet at hun traff "spikeren på hodet"? Da ville det vel vært bedre å kunne innrømme sine begrensninger mht foreldrerollen...
Twintipp og himmelblå Skrevet 27. desember 2007 #25 Skrevet 27. desember 2007 Tror ikke den generasjonen vi lever i er late akkurat. Tror sjelden eller aldri presset har vært så høyt både karriere og familiemessig. Mødrene er ikke lenger hjemmeværende, og alt arbeid hjemme må da gjøres etter arbeidstid. Har jeg en fridag hender det jeg sender ungen min i bhg mens jeg gjør rent, handler eller gjør forefallent arbeid. Det er min vurdering at han får det bedre de timene i bhg enn å gå i beina på meg her hjemme. Alt jeg gjør stort sett er med tanke på sønnen min. Jobber for at han skal få det godt, tar utdannelse for å sikre vår fremtid osv osv. Tar jeg meg en fridag i ny og ne da, skal jeg jaggu ikke ha dårlig samvittighet. Alt blir lagt til rette for han hele tiden, og det hender innemellom at jeg trenger et avbrekk. Å gå på jobb eller skole for meg er langt mer krevende enn å gå hjemme med barn synes jeg. Er bare kosen i forhold det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå