Anonym bruker Skrevet 19. desember 2007 #51 Skrevet 19. desember 2007 Dette har du ikke greie på. Ja, sykehusene er underbemannede fordi staten velger å ha altfor dårlig bemanning for å spare penger. Ikke på grunn av mangel på arbeidskraft (muligens mangel på leger, men det er ikke kvinnedominert) Det er svært lite mangel på arbeidskraft i form av hjelpepleiere og sykepleiere på sykehusene. På sus f.eks, er det kjempevanskelig for hjelpepleiere og sykepleiere å få jobb. I kommunehelsetjeneste i distriktene derimot, er det er viss mangel, men det blir kompensert med å sette inn ufaglærte. Staten er heller ikke konkuranseutsatt, som nevnt i forrige innlegg, så har de mulighet til å gjøre ganske mye for å få arbeidskraft. Norsk industri er svært lite konkuransedyktig utenfor norges grenser pga bla annet høye lønninger. Det er vanskelig å overleve på det store markede. Hva ville skjedd viss da mennene som dominerer norsk industri skulle begynne å ta mye mye mer perm? Enda mindre konkuransedyktige. Viss ikke norge klarer å ha bedrifter og industri som klarer å være konkuransedyktige utenfor norges grenser, så har vi et problem. Synd men sant...
araqudaa Skrevet 19. desember 2007 #52 Skrevet 19. desember 2007 Flott innlegg!!!! Jeg setter også pris på en hverdag som ikke bare dreier seg om barn,mms,amming etc etc etc :-)
Søskenhåp adopterer Skrevet 20. desember 2007 #53 Skrevet 20. desember 2007 Til lillingen osv... "Som mann kan du jo vanskelig sette deg inn i hvordan en graviditet og fødsel og amming tar på kroppen. Tror du at selv om vi damer koser oss med alt dette og er lykkelige for at vi får gjennomgå dette at det er en lek??" Nå får du huske på at som sagt venter vi nr. 2 og nr. 1 hadde kolikk, jeg hadde brystbetennelse og feber, så JA jeg tror min mann utmerket godt vet hvor mye jeg sleit den første tida, han var fantastisk til å hjelpe til og tok mere nattevåk enn meg pga. jeg har fra før av søvnproblemer - så det var ikke mye kos i heimen vår før det hadde gått nærmere 1/2 år...Så ingen fare du for at han tror dette er en "lek" nei... Jeg har en kommentar til slutt: Nå får dere damer slutte å tro at dere er "overlegne omsorgspersoner" i forhold til mannen. "Mor er nå tross alt mor osv." Tull. Det som skiller oss etter fødselen er ikke annet enn at mamma'n har pupp. Slipp mannen mere til, eller forlang at han skal ta en større del av dette, så tror jeg både foreldre og barn hadde tjent på det. Det er ingen "lek" å gå hjemme med et barn, det er en jobb - og mange menn tror jeg kunne ha veldig godt av å prøve å være "hjemmeværende" en stund og dermed respektere mere jobben som blir gjort i hjemmet.
vibu2 Skrevet 20. desember 2007 #54 Skrevet 20. desember 2007 Vil ikke si så mye om denne saken jeg, men det jeg vil si, er at når vår 1,mann ble født, hadde jeg 9 mnd permisjon, og min mann hadde 2 mnd permisjon. Jeg skulle ønske jeg kunne vært lenger hjemme selv, men for BARNETS SKYLD og min manns skyld, valgte vi å gjørde det sli. Veldig viktig både for far og barn at de to kunne være sammen i en lengre periode uten mor løpende rundt!!! Vi venter nr 2 nå, og vi kommer nok til å gjøre det på samme måte. Ved 9 mnd er barnet så stort at selv om jeg fortsatt ammet, gikk det helt fint at han kun fikk fast føde på dagtid, så fikk han bryst når jeg kom hjem fra jobb. Tror ikke han led noe nød akkurat!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #55 Skrevet 20. desember 2007 Kan noen fortelle meg hva alt dette våset med at man frarøver far tid med barnet???Tror dette må være noe ny motens tull,fatter ikke at det går ann å være så innmari pistrere!!Har ikke hørt om en far som klager over at han ikke KJENNER BARNET sitt godt nok bare fordi han ikke var hjemme 50%??Jeg skjønner bare ikke hvorfor det plutselig er "egoisme" at mor har den lengste permisjonen??(som er den vanligste ordningen,å den som har blitt praktisert lengst!) Der man deler opp permisjonen av praktiske årasaker som lønn å jobb etc er jo enn annen sak!! Enig med deg HI....Stå på!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #57 Skrevet 20. desember 2007 Vil gå så langt som å si at alle som mener de "fortjener" mer permisjon i kraft av sitt kjønn, også mener at menn "fortjener" mer i lønn i kraft av sitt kjønn (da disse variblene er i et årsaksforhold og samvarierer). Provoserende? Ja men hør her da: Alle damer som gjør krav på det meste av permisjonen er egoistiske og gammeldagse!!!!!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #58 Skrevet 20. desember 2007 Jeg hadde denne diskusjonen med en 73 år gammel mann, og gjett hva? Han brukte akkurat de samme ordene som deg!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #59 Skrevet 20. desember 2007 Forrige innlegg til anonym som var enig med HI...... Ikke den anonyme over.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2007 #60 Skrevet 20. desember 2007 Det mest idiotiske argumentet i denne tråden må vel være at siden det alltid har vært sånn at mor har vært hjemme er det det som er riktig? Hvordan kan noen si at det stemmer da? Er det ikke slik at de fleste forskninger og studier og ny viten til stadighet beviser at det man har gjort og det man har trodd gjerne ikke er det riktig? Jorda er vel flat for dere hjemmeværende da eller?
Skrekkblandetfryd75 Skrevet 22. desember 2007 #61 Skrevet 22. desember 2007 Det er synd at enkelte oppfatter foreldrepengene og dermed permisjonen som en slags belønning for graviditeten og fødselsen. Såvidt jeg kan se er dette en måte staten ønsker å gi BARNET en best mulig start på livet på. Ja, etter fødselen er overstått er det utvilsomt nødvendig med en restitusjonsperiode for mor, men det kan variere hvor lang den er for den enkelte fødende. At noen trenger lengre tid enn andre er ikke i seg selv en grunn til at mor skal ha hele permisjonen. Som andre har påpekt før meg, det kan være et sykepengegrunnlag. Mange trekker også frem amming som en selvstendig grunn til at mor skal ha hele permisjonen. Pappa kan ikke amme. Nei, men pappa kan gi flaske med morsmelk som mor har pumpet, og mamma har et lovfestet krav til ammefri inntil en time per dag (arbeidsmiljøloven § 12-8). Pappa kan altså komme på jobben med babyen slik at mor kan amme der. Når det er sagt, er det dessverre slik at pappa ikke kan opparbeide selvstendig rett til foreldrepenger, og det synes ihvertfall jeg er helt idiotisk når man ønsker å oppfordre til likestilling. Det samme kan man si om 6G-grensen. Man må jo ha råd til å ta permisjonen! For all del, enhver må være fri til å organisere hverdagen som man vil, men å hevde at den ene parten har et større "krav" på foreldrepengene enn den andre virker lite likestillingsvennlig i 2007!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå