Gå til innhold

Med fare for mye pepper...

lillingen blir storebror:)u 41

Anbefalte innlegg

Skrevet

helt enig!!!! synes jeg fortjener mer perm en pappan faktisk, som lever akkurat som før, mens jeg sover, jobber og er kvalm.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det mange som har misforstått gitt, dere sier at "det går ikke med likestilling i.h.t. barn, det er kvinnen som føder, ammer osv." Og dere er for likestilling, men ikke for enhver pris. Hvis dere er FOR likestilling, som betyr like rettigheter, lik lønn for likt arbeid, like muligheter i skole og arbeidsliv - ja så må dere faktisk også være for å dele mere på permisjonen. Dere kan faktisk ikke få både i pose og sekk. Hvorfor tror dere mange taper økonomisk på at far er mere hjemme da? JO fordi FAR gjerne er i bedre betalt jobb! Og hva er en av årsakene til det da? Jo nemlig at det er DERE kvinner som i årevis har vært lenge vekk i permisjon med barn - dere vil da i en viss alder ikke bli foretrukket på arbeidsmarkedet i forhold til en mann (arb. giver vet jo at dere sannsynligvis vil bli borte i min. 2 år), det vil bli vanskeligere for dere å ta lederstillinger, og dere vil gå glipp av arbeidserfaring som kan gi dere HØYERE LØNN! Det er jo nettopp derfor - for likestillingen generellt - at man på Island har innført den ordningen som nå er på trappene i Norge. Det har vist seg at den har bidratt sterkt til å utjevne bla. lønnsforskjellene menn/kvinner. Så lenge det er som nå, at flesteparten kvinner ikke vil høre snakk om å gi fra seg noe av permisjonen til far, selv om man har mulighet til det, så må staten gripe inn hvis en ønsker en lignende utvikling når det gjelder likestilling her i landet. Likestilling handler om å gi og ta, for begge parter... Hvis ikke så får det bli som det alltid har vært da. Venter nå nr. 2 og vi skal dele 50% selv om jeg forrige gang hadde kolikkbarn... fordi pappa'n ønsker det, og jeg vil ikke være så hjerterå at jeg ikke unner han dette. Det er også hans barn. Er man så dårlig fysisk sett at man ikke greier gå tilbake i jobb når barnet er ca. 6 mnd. så er det noe som heter sykemelding, det er unntaket ikke regelen at man er dårlig da. Jeg er IKKE karrierekvinne, men jeg greier se litt lenger utover min egen navle og tenker på hva som generellt sett er best for samfunnsutviklingen og likestilling, og det er faktisk den islandske modellen.

Skrevet

Det som det ikke blir reflektert over er at også det nye forslaget åpner for at mor fortsatt kan ha mye mer permisjon enn far.

Hvis det blir slik at det er 4 mndr på hver, pluss 4 mndr på deling, vil sikkert de fleste par velge at moren tar det meste av de 4 mndr som skal fordeles, og dermed er permisjonen fortsatt dobbelt så lang som faren sin.

en 66/33 fordeling er helt greit for meg, og jeg sier velkommen til det hvis det blir slik. Veldig mange familier kunne hatt godt av at far får anledning til å ta mer ansvar på et tidligere tidspunkt, det har jeg sett hos mange venner. Fedre som ikke slipper til, og ingenting han gjør er bra nok. Slik vil ikke jeg ha det i min familie, og derfor ønsker jeg at faren skal ha vesentlig mer enn sine obligatoriske 6 uker.

Jeg ser uansett ikke for meg at vi får en obligatorisk deling 50/50, det er nok mange år frem i tid.

Skrevet

HURRA Edvart sin mamma! Takk:)

Jeg er sjokkert over hvor gammeldagse, og jeg vil våge å si sneversynte enkelte uttaler seg her. Belønning for å gå gravid og å føde, noe så dumt. Nei, her er det mange som kun vil ha likestillingsdebatten når det passer dem. Kunne ALDRI nektet mannen min å være hjemme mer enn de ynkelige 6 ukene han har krav på. Damer: skjerp dere!

Skrevet

jeg mener og tror at permisjonstiden er like mye til for mors del som for ungens del. jeg blir derfor kraftig forbanna når enkelte kaller oss som vil ha hele permisjonen selv for egoister og noen kvinnfolk som ikke tenker på barnas beste. vi må ikke glemme å ta vare på oss selv heller! er så dritt lei av det der "riktige" pisspreiket. det er sånn typisk "jeg er 32 år og skal ha min første å aaaaalt skal være helt a4". ingen baby har det bra med en sliten og trøtt mor. hvordan har det blitt folk av oss som bare har hatt mora hjemme i permisjon???

Skrevet

Helt enig med deg. Nå er vi i den situasjonen at jeg er hjemmeværende, og derfor er ikke dette et problem for meg. Men det som provserer meg med denne loven er at hvis de mener at far er så ufattelig viktig (og jeg sier ikke at pappa ikke er uffatelig vikitg for barnet) hvorfor har ikke pappa klar på permisjon når mor går hjemme? Da er plutselig ikke pappa viktig lenger. Dette gjør at jeg ser rødt, jeg mener hvis det er slik at barselpermisjonen på død å liv skal deles mer eller mindre likt på mor og far, da må også far ha krav på permisjon når mor går hjemme. Det hadde vært kjempebra for hele familien, å er det ikke samholdet i familien de er ute etter å øke med denne loven? SÅ HVORFOR HAR IKKE PAPPA KRAV PÅ PERMISJON NÅR MAMMA GÅR HJEMME???????

Skrevet

Hehe, mulig at du også har misforstått en liten ting...

"det vil bli vanskeligere for dere å ta lederstillinger, og dere vil gå glipp av arbeidserfaring som kan gi dere HØYERE LØNN!" skriver du. Nå er det ikke lederstillinger og manglende arbeidserfaring som utgjør den store faktoren i lønnsgapet mellom kvinner og menn. Det er underbetalte "tradisjonelle kvinneyrker" som utgjør det store og hele i dette lønnsgapet. Skulle likt å sett at de skrudde opp lønningene til hjelpepleiere, sykepleiere, førskolelærere, barnehageassistenter osv. fordi kvinner gav fra seg mer av permisjonen.

Jeg har selv et "trøste og bære" yrke, og har under 300 000 i årslønn tross høyskoleutdannelse. Mannen min har ikke mer enn vgs, og tjener det dobble av det jeg gjør, som industriarbeider. At dette skulle utjevne seg ved at faren blir tvunget til å ta mer av permisjonen, har jeg null og niks tro på...

Skrevet

Er det ikke det som er poenget her da??

Og helsevesenet er vel et av de beste eksemplene på dette!

Der er det for det meste kvinner, og lederstillingene har manfolka i bransjen!

Og når alle hjelpepleiere, sykepleiere, bioingeniører osv tar ut hele permisjonen er det ikke rart at denne bransjen ikke har et høyt lønnsnivå!

Desverre er det mange av disse som tvinges til dette, nettopp fordi lønna er så lav!

Skrevet

Syns du er litt selvmotsigende... Ja klart mange sykepleiere, hjelpepleiere osv tar ut hele permisjonen pga tap av inntekter viss far skal ha permisjon. Det er jeg selv et eksempel på. Viss fedrene skal tvinges til å ta halve permisjonen, slik at vi må dele den uansett, er det jo ikke noe vits for staten å skru opp lønningene til slike yrkesgrupper. Da har vi jo ikke noe valg. Så da er vi jo like langt. Blir ikke noe mer utjevning i lønnsgapet av den grunn. Og det som mye skjer i private bedrifter med mannsdominert arbeidskraft, er at arbeidsgiver betaler mennene "ut av" permisjonen. Mange i f.eks industribransjen blir tilbudt dobbel lønn dersom de dropper de 6 uken de har krav på. Dessuten er mangel på arbeidskraft i f.eks. industri og byggebransjen så høy, at det hadde vært krise viss alle menn skulle tatt ut 6 mnd med fødselspermisjon. Da hadde det gått tregt med barnehageutbygging, veiutbedringer osv osv. Det resulterer ikke i at lønningen går ned og jevner seg ut, men går OPP, pga økt etterspørsel av arbeidskraft, og gapet blir enda større. Slik har ikke kommune og staten, som i hovedsak er arbeidsgiver til kvinner i trøste og bæreyrker råd til å gjøre.

Skrevet

Ja, her har du ett veldig godt spørsmål. Håper det er noen som kan gi ett klokt svar på dette!!!!

Skrevet

Joda, krav på permisjon har han (jeg kan ikke finne noe i lovteksten som tilsier noe annet - ps jeg er ikke advokat, så jeg kan ikke lese "lov-språk"), men krav til trygdeytelser derimot har han ikke (i.h.t. Trygdeloven pragraf 14-13 punkt a) som sier at moren skal gå ut i arbeid for at faren skal få ytelser)

Ellers må jeg nesten nevne i denne sammenhengen at det er 9 uker som betegnes som "tiden man trenger for å komme seg i forbindelse med en fødsel, 3 uker før og 6 uker etter". Jeg er aktiv "pappa" og skal ha neste gang 50% av tiden hjemme (mye av det blir ferie, men det får nå være). Jeg synes det er fint at vi kan gjøre slikt for folk det passer for, men har en mistanke om at mange menn har et press på seg fra arbeidsgiver for at man ikke skal ta ut mer enn 6 ukers permisjon (heldigvis er det for oss der jeg jobber god konsensus for at far tar en større del enn de tilmålte). Men det er ikke alle som har det slikt. Jeg har tro på at far kan være en minst like god omsorgspersjon som mor når amming på dagtid ikke er noe tema. Husk damer: det er en del barn som kun har en far, eller to fedre og de har en minst like god barndom som de som har bare har en mor eller to mødre, så argumentasjonen som er brukt på det punktet faller på sin egen urimelighet.

Husk at barnet er DERES i fellesskap, og ikke moren sitt (som noen har en tendens til å tro) - hvis faren ikke kommer på banen så er det bare å sparke ham opp om natta når ungen griner (PS: mer pupp hjelper ikke på kolikk, det er luft i tarmene som gjør vondt, så det må andre tiltak til, som pappa minst like godt kan greie), tvinge ham til å skifte bleier, forvente at middag er klar og huset ser greit ut når dere kommer hjem fra jobb under pappan's permisjon så vil det endre seg raskt.

Nei takk og pris for at min kone ikke har en del neandertaske holdninger som kommer fram her, det er greit å argumentere for at mor bør ta en stor del av permisjonen, men da er det fint med saklige argumenter og ikke synsing (ps: i frankrike er det 6 ukers permisjon i.f.m fødsel, og de greier seg der også).

Til slutt: her i norge har man kommet fra til at et barn har det best hjemme sammen med en av sine faste omsorgspersjoner det første året, ikke fordi at mor skal få en gravid/fødsels-premie (selv om jeg synes det er på sin plass, men det er opp til far å kjøpe inn etter min mening;-) ). Det er derfor permisjonstiden kan deles mellom mor og far som de finner best egnet, untatt 9 uker til mor, og seks uker til far.

Når det gjelder permisjon som faller naturlig med en sydenferie så er dette etter min mening pysete av mennene som ikke tør være hjemme alene sammen med sine nyfødte barn. En _ekte_ mann passer ungen(e) og huset sjæl, uten hjelpl!

Skrevet

Nå, den dagen far kjøper mor en gullring i "fødselspremie" og dette fører til at kvinnekroppen er i form igjen 6 uker etter fødsel, da skal jeg juble. Fint å få en manns synspunkter, men har du hatt renselse og andre normale plager etter en fødsel? Etter 6 uker var jeg LAAANGTFRA normal i kroppen. De klarer seg i Frankrike også, men stakkars damer sier når jeg. Som mann kan du jo vanskelig sette deg inn i hvordan en graviditet og fødsel og amming tar på kroppen. Tror du at selv om vi damer koser oss med alt dette og er lykkelige for at vi får gjennomgå dette at det er en lek?? Snakker om skalige argumenter. Gjør som dere vil med deres permisjon, men respekter at i vårt hejm deler vi ikke mer enn det som er lovbestemt. Og for all del, faren her i huset deler alt arbeid i forbindelse med barnet med meg når han er hjemme. Så dette gjør IKKE han til noe dårligere far enn noen andre!! Han kan passe både hus og unger selv, fordi om jeg tar permisjonen, jeeez...

Dessuten så hadde jeg psykisk aldri vært klar for å være uten barnet mitt 8 timer daglig 6 uker etter fødsel, det er selvfølgelig barnet permisjonen er til for, men skal man ikke ta noen hensyn til mor?

La nå oss gjøre som vi vil uten at dere ser på oss som neandertalere...

Skrevet

Ett spørsmål:

Om pappa ikke får eneansvar for poden tidlig - hvem tror du kommer til å "svare på kallet" hver gang ungen gråter de neste 18 åra..?

Jeg ser det som en investering i min egen framtid å dele permisjonen med min mann - slik at han får like mye ansvarsfølelse for barnet som meg.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er kraftig lei av all syting og klaging forbundet med graviditet. Dette har kvinner gjort i milliarder av år og for hvert år som går synes jeg at klagene blir mer og mer uholdbare.

Er det ikke bare hyggelig at far har lyst til å dele permisjonen, da? Sier ikke det mye om mannen man har valgt å dele resten av livet sitt med (i alle fall i noen tilfeller)?

God innsats?!?!?!?! Herregud, det er så utrolig mange som FORTJENER ting i disse dager at det er rart det blir utført et ærlig stykke arbeid.

Nei, la far slippe til så mye han vil sier nå jeg!

Skrevet

Og dere er for likestilling, men ikke for enhver pris. Hvis dere er FOR likestilling, som betyr like rettigheter, lik lønn for likt arbeid, like muligheter i skole og arbeidsliv - ja så må dere faktisk også være for å dele mere på permisjonen.

Er det noen som skrev litt lengre oppe her......blir litt gal av denne likestillingen hele tiden.HALLO ALLE SAMMEN;MANN OG KVINNE er ikke LIKE.............meeen når det skal være sånn likestilling i alt så antar at jeg at menn blir gravide og føder snart og dah!!!!!

Skrevet

Gadd ikke å lese igjennom alle innleggene her,for det som innlegget handler om har sikkert sporet litt av...derfor vil jeg bare si.....

HELT ENIG MED HI...MANNEN MIN OGSÅ.... JEG SKAL HA DEN PERMISJONEN JEG FØLER JEG HAR KRAV PÅ OG FORTJENER!!

Mannen min tar fedrekvota..kanskje ikke hele engang..kommer an på arb.sit.i det tidspunktet....finnes ikke dårlig samvittighet her i huset for det!!

Skrevet

Jeg mener at hver enkelt familie må finne ut hva som passer best for dem. Vi har ulik livssituasjon, og derfor er det ikke et fasitsvar på hvordan vi bør dele permisjonen. For noen passer det best at mor tar alt (minus de seks ukene), og for andre passer det bedre å dele likt. Dette er noe mor og far må komme fram til sammen.

Samtidig synes jeg at et av argumentene i debatten er litt lite nyansert. Det er dem som sier at i utlandet er det mange som bare har 6 ukers persmisjon, og det går det også. Joda, for noen går det, men det er også en grunn til at småbarnsmødrene i noen land nesten er fraværende fra arbeidslivet. I land som Frankrike er det mange flere hjemmeværende mødre enn det er i Norge. Det kan jo være fordi de synes det er viktigere å være hjemme enn vi gjør i Norge, men det kan jo også være et resultat av at permisjonsordningene er så dårlige. I Norge har en kommet fram til at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å ha så gode permisjonsordninger som vi har, fordi dette bidrar til at flere av kvinnene fortsetter i arbeidslivet selv om de har små barn, og det trenger vi her siden vi har så lav arbeidsløshet.

Skrevet

"Dessuten er mangel på arbeidskraft i f.eks. industri og byggebransjen så høy, at det hadde vært krise viss alle menn skulle tatt ut 6 mnd med fødselspermisjon. Da hadde det gått tregt med barnehageutbygging, veiutbedringer osv osv."

Si meg - mener du at arbeidet til menn (ingeniører, industriarbeidere) er viktigere enn typiske kvinneyrker (sykepleiere, barnehageansatte)??? Det er jo ikke rart likestillingen ikke har kommet lengre!!!!

Hårreisende.... ENn å ha slike tanker om sitt eget kjønn, det må jo være slitsomt å føle seg så underlegen alltid?

Skrevet

Uff. Jeg blir deprimert av slike "gammeldagse kjærringer" som deg... Ikke rart verden ikke går fremover. Sorry betegnelsen, men jeg fant ingen bedre. Bravo, Edvard sin pappa!

Skrevet

Forrige innlegg til Illingen sin mamma, selvsagt.

Skrevet

Ja, siden du ikke leser gjennom innleggene, da skjønner jeg jo at du ikke svarer mer reflektert enn dette.

Rart. Du bør jo ha dårlig samvittighet overfor barnet ditt som blir frarøvet tid sammen med pappaen..

Skrevet

Nei jeg synes absolutt ikke at disse mannsdominerte yrkene er viktigere enn kvinneyrkene. Tvert i mot. Men det skjer en veldig utvikling i samfunnet, og det er allerede VELDIG stor mangel på arbeidskraft i disse typisk manndominerte yrkene, det er det som er selve problemet her. Mye ville stoppet opp om plutselig mange tømmermenn og industriarbeidere skulle hatt 6 mnd perm. Og ikke minst fått store konsekvenser for de bedriftene som er arbeidgiverene. En må huske på at det er stor forskjell på private arbeidgivere, og staten eller kommune som arbeidsgiver. Staten og kommunene har myndighet til å beordre folk på jobb uten å betale mer i lønn, leie inn mye ufaglært arbeidskraft, delegere oppgaver med mye ansvar til ufaglærte osv. De får alltid kabalen til å gå opp på et vis uten å måtte skru opp lønninger. Dette er ikke noe en privat arbeidsgiver kan gjøre, dermed får det faktisk ganske mye større konsekvenser...

Skrevet

Jeg er helt enig i at hver enkelt familie må få bestemme hva som passer for dem siden livssituasjoner er forskjellig. Men det er ikke bra at mødre ikke lar fedre som har lyst til det, få større del av permisjonen, det høre litt nazi ut? Hvorfor skal hun få bestemme det?

En annen ting er jo at vi alle lar oss påvirke av det som alle andre velger, det vi oppfatter som normalt. Skal menn til å ta mer ansvar, må de kanskje "hjelpes" til å endre holdningene sine knyttet til omsorgsrollen fra statens side. Samme prinsipp gjelder jo for kjønnskvotering av jenter i mannsdominerte yrker.

Skrevet

Ja, hva med underbemannede sykehus? Det er faktisk det ENESTE livsviktige yrket her? ;-)

Mye stopper opp når kvinner tar permisjon også.

Skrevet

jeg mener man skal kunne komme seg etter en fødsel, men ikke drøye i ett år.... noen må kanskje det men.... uansett, etter 6 mnd så trenger ikke kidn puppen hver 3.time lenger, da er det jo mulig for far å være hjemme ei stund, så får mor komme seg litt ut å i jobb... trenger ikke for godt, men ei stund ihvertfall.....

kroppen blir ikke fiks faks ferdig av å trø hjemme i åres vis heller, litt greit å komme seg ut alene....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...