Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #26 Skrevet 15. desember 2007 her har far kun tatt 6 uker. Jeg fullammet i 6mnd, og ammet fortsatt mye frem til 1 år. Dere som snakker så vakkert om pumping, har dere prøvd? Jeg har nesten ikke fått det til, så kanskje noen tips??:-) Jeg har kun klart å pumpe de gangene jeg har hatt spreng, sittet alene på et nesten mørkt rom i ro og fred, med et bilde av ungen foran meg. En gang jeg skulle skyndte meg, pumpet jeg i 15 min uten å få ut en dråpe! Jeg har ikke en slik jobb at jeg bare kan gå når det passer, og sitte for meg selv i fred. Pumpen skal også skylles godt og stå kaldt mellom hver gang, ikke alltid like lett det heller.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #27 Skrevet 16. desember 2007 Ja, likestilling kan vi se lenge etter så lenge det finnes mødre som går rundt og tror at det er hennes permisjon og at hun har førsterett på den. Jeg synes absolutt fedre skal ha mer enn de skarvelige 6 ukene og det er overhodet ingen grunn til at ikke amming skal gå fint selv om mor er i jobb etter 6-7-8 mnd, man kan tross alt pumpe seg ellers har man rett på ammefri, benytt dere av den. Tror det skal godt gjøre å finne en 6 mnd gammel baby som nekter alt annet enn pupp, men noen liker kanskje å innbille seg det som unnskyldning. Hvordan klarer forresten foreldre i andre land med kortere permisjon å gi barna sine mat når de er tilbake på arbeid? Sulter babyene deres? Er deres babyer noen fantastiske unike babyer som innretter seg lettere enn norske? Ærlig talt, synes enkelte her skaper problemer som tydeligvis bare finnes i Norge. Det er ingen babyer som tar skade av å ikke ammes i 7-8 timer mens mor jobber. Det finnes nok av løsninger bare man gidder å se etter den, men som sagt, enkelte her er nok mer opptatt av at de selv kan sulle hjemme og kose med babyen enn at far også skal få mer enn noen uker med sitt eget barn.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #28 Skrevet 16. desember 2007 Dette er jo noe man må bli enige om. Det er ikke noe problem for far å gå hjemme som mange sier, og det er jo tross alt endel som ikke ammer lenger når det har gått 6 mnd, selvom man har planlagt å amme leeenge! Det går ikke alltid som planlagt. Jeg har alltid tenkte at med nr 2 skal far få laaang permisjon, å se hva det går ut på. Men sånn det er økonomisk for oss nå, så er det uaktuellt at han får mer en sine 6 uker, desverre! Man kan få samtale på NAV for å få hjelp til å finne ut hva man har krav på og hva som lønner seg for akkuratt dere! Og for noen er det jo en mulighet å ha mere enn 1 år hjemme, men husk at da er det uten lønn! Lykke til!
Swana Skrevet 16. desember 2007 #29 Skrevet 16. desember 2007 Er faktisk bare 9 uker av permisjonstiden som er forbeholdt mor; 3 uker før fødselen, og 6 uker etterpå. Resten kan fordeles som man selv ønsker. )
Supertea Skrevet 16. desember 2007 #30 Skrevet 16. desember 2007 Jeg for min del synes likestillingen har gått alt for langt når det gjelder dette med permisjon. Det er ikke naturlig at far går hjemme med barnet, og mange menn er faktisk ikke i stand til å drive et hjem. Dermed ville pappapermisjon bare betydd dobbel jobb for enkelte kvinner. Nei, den dagen menn kan gå gravide i 9 måneder skal jeg vurdere om jeg synes 50/50-deling av permisjonen er rettferdig.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #31 Skrevet 16. desember 2007 naa bryter sikkert helvete loes, men her er min mening. det er jeg som gaar gravid, er kvaLM OG DAARLIG OG SKal gjennom en foedsel, med de (om smaa) risikoer de medfoerer. SKAL JEG DA LIKSOM VAERE HJEMME DE FOERSTE 6 MAANEDENE MED NATTE VAAK OG KOLIKK BARN, OG AKKURATT NAAR TING BEGYNNER AA BLI LETTERE, MER SOVE RUTINE OSV, SKAL JEG UT I JOBB OG HAN SKAL TA OVER? JEG SYNS IKKE DET ER HELT RETTFERDIG. DESSUTEN, MED FOERSTEMANN VAR FAKTISK IKKE KROPPEN HELT TILBAKE I FORM ETTER 6 MAANEDER. SELVFOELGELIG SKAL FAR VARE SAMMEN MED BARNET SITT, MEN JEG SYNS IKKE VI SKAL GLEMME HELLER AT DET ER VI SOM GAAR GRAVIDE, FOEDER OG AMMER. VI MAA HA LITT TID TIL AA KOMME OSS IGJEN. OG JA, MANNEN MIN ER ENIG. BEKLAGER AT CAPSLOCK SLAAR SEG AV OG PAA.
Veda Skrevet 16. desember 2007 #32 Skrevet 16. desember 2007 Herregud, hvis barnefar har krav på halvparten av permisjonen er d helt teit. moren som sliter gjennom svangerskapet og fødselen, særlig når hun blir alenemor. så kommer far og skal bli kjent med ungen sin? hvis han er så interessert kan han bruke fritiden sin synes jeg enn å stjele mors hvile og AMME permisjon. hadde kanskje ment noe annet hvis foreldrene bodde sammen. men nei; såpass konservativ synes jeg bør få lov til å være!
murmel1 Skrevet 16. desember 2007 #33 Skrevet 16. desember 2007 Helt ENIG med anonym over her. At mannfolka skal få ta over når ting har roet seg er jo helt latterlig. Greit at de kan få mer enn de 6 ukene (er det 6 uker?) de har krav på, men halvparten er absolutt ikke greit.
Fullrulle86 Skrevet 16. desember 2007 #34 Skrevet 16. desember 2007 den dagen mannen går gravid med alle plagene det måtte medfølge, føder et barn og ammer med brystbetennelse, legger på seg 15 kilo og har togskinner på hele kroppen, DEN dagen kan vi snakkes om permisjonen skal deles...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #35 Skrevet 16. desember 2007 Denne debatten er jo bare helt utrolig. Det finnes ingen fasit på dette da alle par (og aleneforeldre) er i forskjellig situasjon når barnet kommer. Men til dere kvinner som mener det er helt latterlig, urettferdig osv at vi menn i prinsippet skal kunne ta nesten hele permisjonen har jeg bare en ting å si: Hvis dere tviholder på deres synspunkt kan dere bare holde kj... om likestilling! Å ta tiltakke med at dere kvinner på mange områder ennå ikke er likestillt med oss menn. Ang. lønn f.eks. Jeg og min samboer ønsker at jeg skal ta 3 mnd permisjon, men er litt usikkre på om det lar seg gjennomføre. Men vi gidder ikke lage noe problem ut av det og gleder oss heller til barnet kommer!! Mann 24, pappa i mars!
hanalb Skrevet 16. desember 2007 #36 Skrevet 16. desember 2007 Her må hver og en gjøre det som blir riktig for dem. Selv er jeg av den oppfatning at det er jeg som har første retten til permisjonen, etter å ha gått gravid i 9 mnd og født. Så får alle andre mene akkurat det de vil om den saken. Her i huset skal far ha sine 6 uker og jeg resten, og det uten diskusjon. Han har heller ingen store ønsker om mer og økonomisk så har vi ingen muliget til at han skal ta ut mer permisjon. Men jeg er helt sikker på at han får et like godt forhold til barnet vårt uavhengig av dette.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #37 Skrevet 16. desember 2007 Vi har blitt enig om at hvis jeg få en bedre jobb, så har jeg de fire første mnd av permisjonen, han seks mnd. Skulle ikke det skje, så får far bare seks uker. Men håper at jeg får en bedre jobb, for jeg pappaen kommer til å være helt topp der hjemme med minsten. Kan være jeg pumper meg, hvis jeg får til ammingen, så jeg ser ikke problemer i det hele tatt. Synes helt klart at pappaen bør komme mer på banen enn de seks ukene, men noen ganger lar det seg kanskje ikke løse av praktiske årsaker...
Idun<3tosmå<3 Skrevet 16. desember 2007 #38 Skrevet 16. desember 2007 Selv om vi går gravide i ni måneder har vi jo en bedre halvdel som holder ut med oss da, og som står på tåhev for å gjøre vår hverdag lettere for oss nå når vi er gravide! Jeg håper i allefall dere andre har det og.. Men når dere med bitterhet sier at dere skal jaggu ha tiden med babyen for dere selv etter fødsel blir jeg litt lei meg på deres vegne. Slevfølgelig forstår jeg at noen ikke kan gjøre noe annet økonomisk sett, men det er trist å høre noen begrunne det med at det fortjener de fordi det er de som går gravide. Håper flere og flere vil la pappa få alenetid sammen med barnet i løpet av første året, det fortjener de like mye som oss. Og det tror jeg er det beste for barnet! Noe annet er faktisk egoistisk. De også må få skape nærhet med barnet slik at det kan føle seg like trygt hos far som hos mor! Sånn ser i allefall jeg på saken...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2007 #39 Skrevet 16. desember 2007 mange trenger vel å være hjemme mer enn 6mnd....? bekkenløsning... og div... jeg var ikke meg selv når jeg begynte å jobbe igjen etter 10 mnd... fikk spm om jeg kunne sykemelde meg... kunne ikke være på jobb når jeg var som jeg var.......... mange sliter også med depresjoner både før og etter fødsel... da trenger de å være hjemme... men kan jo og få sykmelding slik at far kan være hjemme å hjelpe... hadde jeg latt min samboer fått mer perm hadde jeg blitt gal... han klarer ikke å gjøre noe hjemme.. ting flyter... orker ikke det etter 6mnd.. men alle familier er jo forskjellig.. for barnet er det jo bra og være mer med far og... men hvorfor ikke ta ut graderte fødselspenger og ha noen dager hver per uke der det lar seg gjøre.....? er man alene, så har man rett på alt... men pappan bør få komme på besøk så ofte det lar seg gjøre... gjerne trille turer alene og... mangen har trillepiker får å få sove en time alene, eller gjøre husarbeid eller lese eller div. hvorfor ikke bruke pappa mer der når man er alene........
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #40 Skrevet 17. desember 2007 Virker på meg som at mange mødre her tenker mer på segselv, enn både barnet og mannen sin... Vel kan man være litt egoistisk etter et svangerskap, men det bør vel strengt tatt heller brukes som tid til trening etc... Har man problemer med bekkenet etter 6 mnd, er det på tide med en sykemelding heller enn mer permisjon! Da trenger man vel kanksje å ha en pappa hjemme som kan avlaste litt? For barnets og mannen min sin del, ser jeg hvertfall klare fordeler med at de får mer enn uker sammen, så jeg er helt klar for jobb igjen etter 6 mnd. Det er da ingen ferie å være hjemme heller, og jeg har et grunnleggende behov for å bruke hjernen, og det gjør jeg mer på jobben enn hjemme... hvertfall kan jeg ikke se noen fordeler for noen av oss at jeg er mer hjemme enn mannen min. Han er flink i huset også, men det er fordi han har fått lov å styre på... jeg retter ikke på han etc.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #41 Skrevet 17. desember 2007 Herregud, hør på dere selv da. _Jeg_ skal gjennom en fødsel, _jeg_ skal amme, _jeg_ skal komme meg fysisk, _jeg_ var ikke meg selv 6 mnd. Når dere snakker slik og i tillegg synes det er urettferdig at mannen får den beste tiden med barnet, mens dere får slitet, så viser det at dere nettopp tenker kun på dere selv. Permisjonen er ikke for at DU skal få kose seg med barnet, det er for barnets skyld, og barnet trenger begge foreldrene sine. Forresten, er kvinner i andre land noen fantastiske unike vesener som på mirakuløst vis klarer å komme seg i jobb etter bare noen uker måneder? Trenger norske kvinner lenger tid på å komme seg slik at de bare må ha minst 10 mnd for seg selv hjemme? For noe sprøyt.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #42 Skrevet 17. desember 2007 syns mange her er veldig egoistiske...barn som får morsmelk erstatning har det som regel like bra som de som får pupp... å pappan har måttet leve med et gravid kvinnfolk i hus i 9 mnd..kan faktisk hende de trenger litt tid på å komme seg etter det de også..men dere tenker vel bare på dere selv..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #43 Skrevet 17. desember 2007 Vi behøver vel ikke strengt tatt ikke 1 år for å komme oss etter svangerskap og fødsel.... finnes selvfølgelig unntak men generelt så er det de første 6 ukene som skal få mor tilbake i form!!!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #44 Skrevet 17. desember 2007 Jeg blir både sjokkert og veldig skuffa over å lese størsteparten av innleggene her, og flau... hva i all verden er grunnen til at så mange mener det nærmest er uforsvarlig å la mannen ta sin del av jobben? Hvilket århundre lever dere i? Vi skriker opp om likestilling og likelønn men det kan dere BARE GLEMME så lenge dere skal tviholde på at "mor skal gå hjemme". Dere kan ikke få både i pose og sekk. De aller aller fleste er vel i fin form etter 6 mnd. hvis ikke får man få seg en sykemelding, og amming... man TRENGER faktisk ikke amme mer enn 6 mnd. heller. Men nå er det vel mange av "amme-hysterikerne" som ble provosert her tenker jeg... Og de stakkars mennene til enkelte her som "ikke er i stand til å ta seg av et hjem"...Er det mulig...
anne* Skrevet 17. desember 2007 #45 Skrevet 17. desember 2007 Først må jo dere finne ut hvor lang permisjon dere har råd til å ta, 54 eller 44 uker. Hos oss har vi avtalt 30 uker til meg og 24 uker til pappa. Jeg forlenger permisjonen min med 4 uker ferie før han tar over - dvs jeg har 8 mnd perm. det er jo nesten like lenge som de som velger 44 og beholder alt selv. Så skal pappa være hjemme i 24 uker + forlenger sin permisjon med neste års ferie. Det finnes masse måter å ordne dette på. Dere kan også jobbe deltid begge to i en periode så blir ikke overgangen så brå. Foreslår at du tar en tur til NAV og snakker med dem der:) Jeg synes du og jeg er heldige som har menn som faktisk har lyst til å være hjemme og bli kjent med barnet sitt. Synes vi skal slippe dem til. Foreslå en litt skjev deling i din fordel hvis du syns det blir lite med 6 mnd, men slipp til pappa. Tror ikke du kommer til å angre på det. Og til deg som skreiv at noen menn ikke er i stand til å ta seg av et hus.... Så er det jammen på tide at han lærer.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #46 Skrevet 17. desember 2007 Babyverden.no gir en fin oversikt over muligheter og rettigheter. Flott at far vil delta! Nå er det nå engang sånn fra naturens side at mannen ikke kan gå gravid.. ei heller amme, selv om han sikkert gjerne skulle avlastet en kvalm og dårlig kommende mamma.. Må være opp til hver enkelt hva som fungerer best i deres situasjon
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #47 Skrevet 17. desember 2007 ÅÅÅÅ E SÅÅÅ gla for at æ har en mann som ikke har lyst og heller aldri hadde klart og gått hjemme hver dag i flere mnd,så får jeg ha permisjonen.JEG gikk og spydde i 5 mnd,JEG har vondt i bekkenet,JEG er sykmeldt fra jobben min,HAN kan gå på fest med venna våre mens jeg sitter hjemme tjukk og feit (klarer ikke og være oppe opp natta nå,elrs hadde jeg blitt med seff),JEG får kviser pga en hormonell kropp,JEG må stå på og trene hardt etter fødsel for å bli den "lekre" dama han ønsker seg,JEG får strekk merker,JEG AMMER,hvis alt går etter planen full amming i 6 mnd,OG SIST MEN IKKE MINST Æ SKA LIGGI MED SMERTAN I mang tima,trøkk en baby ut av høna mi,som Å må trænes ættepå så JEG ikke får ufrivillig urinlekkasje og ufrivillig promping!!! Satt på spissen dette her altså,men er så lei av derre likestillinga,graviditet og fødsel KAN ALDRI likestilles,Mannfolka KAN aldri begynne og føde barn,desverre sånn er livet....Så jeg kan godt forstå at noen kvinner blir frustrerte hvis de må "tidlig" ut i jobb igjen.Men som sagt,hver enkelt må finne sin måte som er best.Jeg må si at min mann er litt for mye andre veien igjen da,jeg må plage han til å ta de 6 ukene han har rett på. Forresten hvis du ønkser å gå hjemme sammen med pappan,så kan du ta ut 5 uker ferie under perimsjonen hans:)
ALMA1 Skrevet 17. desember 2007 #48 Skrevet 17. desember 2007 Jeg må bare hive meg på dette med likestilling......den dagen et par bestående av en mann og en kvinne føder annenhvert barn,DA ER dette med graviditet/fødsel blitt likestilt.Lik lønn for likt arbeid kan jo ikke sammenlignes med likestilling i forhold til graviditet/fødsel,hallo.Jeg er samboer med en hypersosial arbeidsnarkoman,han ønsker ikke og ha mere enn 6 uker,og de skal deles opp(tidskonto) fordi han selv ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #49 Skrevet 17. desember 2007 Til HI: Dere bestemmer det sammen. Du har tre uker før fødsel, og seks uker etter, som er DINE. Han har seks uker som er HANS. Resten av permisjonen står dere fritt til å dele. Og vil mannen din ha 50% så bør han få 50%, det er like mye hans barn som ditt! Mange egoistiske kvinnfolk ute og går altså, herregud!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2007 #50 Skrevet 17. desember 2007 Sa vi fikk nr. 1 tok vi 80% lønn og fordelte ukene mellom oss slik at han fikk de siste 14 ukene (det var inkludert hans egne 5 uker), dvs. jeg begynte i jobb 9 uker tidligere. Det var utrolig deilig! Jeg fikk komme meg ut og vært meg selv igjen og han fikk tid med babyen uten min innblanding. Jeg hadde 2 timer ammepermisjon (betalt), så jeg jobbet ikke fulle dager og ammet 3-4 ganger i døgnet. I tillegg ga han babyen en flaske pumpet melk eller MME midt på dagen. Det fungerte kjempefint hos oss, men det er viktig at man tar det valget man selv er komfortabel med! Jeg hadde aldri gått fra babyen min ved 6 måneders alder nei, men 9 måneder...da går det helt greit!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå