Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #1 Skrevet 15. desember 2007 hmmm..... er det ikke mest "vanlig" att mor har 1 års perm??? her i familien ser det ut som at far ønsker minst like mye som meg, noe jeg er helt imot.... men hvem bestemmer det egentlig?? han ønsker at jeg begynner på jobb etter 6 mnd, så kan han ta over.... høres helt latterlig ut.....
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #2 Skrevet 15. desember 2007 Hørest helt latterlig ut? Hvorfor det? Her i huset deler vi 60-40 Og flere og flere deler likt! Synes dette er veldig positivt! Du hørest litt konservativ og egoistisk ut netsen.....
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #3 Skrevet 15. desember 2007 herlighet da.... hun må jo få mene det hvis hun vil........ du høres nesten litt teit ut spør du meg!!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #4 Skrevet 15. desember 2007 Hmm.. Ja, vil nå far ha permisjon, så er jo det topp!!! Han har vel like mye "rett" på å kose seg hjemme han! Men dersom du ammer, så er det vel rettere at du er tilgjengelig med puppen:) men synes i utgangspunktet at man stiller likt der ja! Og det er jo flott å han en mann som faktisk VIL gå hjemme.. Høres litt egoistisk ut fra din side ja..
*Super*Mamman* Skrevet 15. desember 2007 #5 Skrevet 15. desember 2007 Det er manse som deler likt. Synes far har rett på en god del hvis han vil ha permisjon. Er jo hans barn også. !
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #6 Skrevet 15. desember 2007 ok, skjønner hva dere sier:) men kan vi ikke være hjemme sammen??? når skal dere begynne tilbake på jobb igjen da???
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #7 Skrevet 15. desember 2007 det er nå engang sånn at man ikke får betalt for å være hjemme samtidig, og man har heller ikke rett til det:( Her i huset skal jeg i utgangspunktet ha hele permisjonen, men det er fordi jeg er student og arbeider deltid i tillegg.. Skal tilbake i studier og jobb når poden er 10 mnd gammel, da er det mulig far tar litt av den siste tiden.. Vi får se!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #8 Skrevet 15. desember 2007 men det er 1 år delt på to altså??? hvem kan jeg snakke med for å få mere info ang perm???
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #9 Skrevet 15. desember 2007 Om man fremdelse ammer når man begynner å jobbe igjen har man rett på en time mindre arbeisdag! Og man kan jo pumpe ut melk og, noe som er en fordel å starte med tidlig, så er babyen ikke avhengig av mamman sin hele døgnet! Dette gir i tillegg pappa mulighet til å bidra mye mere! Noe som jeg mener er VIKTIG! Hilsen anonym nr 1 som fikk kjeft fordi jeg syntes HI va egoistisk. Nå snakker da HI om at begge skal være hjemme, som vil føre til tapt arbeidsinntekt. Men om du absolutt ikke vil slippe pappa til alene med ungen er jo det en løsning! Personlig liker jeg ikke den løsningen! Jeg er veldig for at pappa skal få sin del av permisjonen med ungen hjemme alene, og tror veldig på at dette er godt for både far og barn!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #10 Skrevet 15. desember 2007 Det er 54 uker med 80% lønn, eller 48 uker med 100% lønn slik som jeg har forstått det.. Hvordan man vil fordele ukene, er helt opp til den enkelte! Mer info kan du finne på nav.no eller søke på permisjon i søkefeltet her på BIM.. Tenk over at det er viktig at dere begge får knyttet bånd til babyen det første leveåret.. Og i min mening er det ingenting nydeligere en pappaer som er "hjemmeværende" og går og triller eller bærer på sine nyfødte:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #11 Skrevet 15. desember 2007 hei jeg er HI... jeg er jo helt enig med deg, men jeg kan ikke dette som tydeligvis alle andre her inne gjør, så jeg spør derfor dere som vet litt mere, å som kanskje kan forklare meg det..... (isteden for å kalle meg egoistisk m.m) det er jo bare ett spørsmål..... jeg TRODDE faktsik att det var mor som var hjemme ett år, og far hadde fødselsperm 14 dager + 6 uker eller noe sånt.... å jeg ønsker jo veeeldig gjerne att far skal få tid med knøttet.... men som sakt, jeg trodde det var mor som hadde førstepri. på 1 år... men far skal for all del få være hjemme....... forsto du meg litt bedre nå?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #12 Skrevet 15. desember 2007 Dere må bli enig om hvor mye permisjon hver enkelt av dere skal ha. Det blir mer og mer vanlig at mannen tar mer enn de seks ukene som utgjør fedrekvota. Personlig mener jeg at mor bør få litt mer enn halvparten, f.eks 60/40-deling siden tre av våre uker skal tas før termindato. Mange går også to uker på overtid, så hvis vi deler helt likt kan vi i praksis få fem uker mindre med barnet enn far. Hvis far ønsker like mye permisjon, ville jeg derfor tatt antall permisjonsuker - minus 3-5 og delt svaret på to. Eks. 52-4=26 26:2=13.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #13 Skrevet 15. desember 2007 En liten tenkefeil der altså. Jeg mente selvfølgelig 52-4=48 48:4=24.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #14 Skrevet 15. desember 2007 hvor mye er 40-60 forresten??? i måneder
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #15 Skrevet 15. desember 2007 meeeen alle sammen........ er det 1 år delt på to? kan ikke jeg gå hjemme 1 år alene, så får far være hjemme etter det??? så lenga han vil for min del... ei venninde av meg skal være hjemme til litja er to år....
*Super*Mamman* Skrevet 15. desember 2007 #16 Skrevet 15. desember 2007 Jo, men hvis far skal være hjemme etter det første året, får han jo ikke fødselspenger , og da blir det jo 0 inntekt på far...
Rotekoppen88 Skrevet 15. desember 2007 #17 Skrevet 15. desember 2007 Her i huset er terminen midt i april.pga av økonomi har vi dessverre ikke råd til et års perm med 80 % lønn så det blir 44 uker + full ferie da. Vi har fordelt det slik at jeg går hjemme alene fra april til okt, fra oktober og fram til nytt år går jeg hjemme tre dager i uka og han 2. hvis jeg fortsatt ammer har jeg jo faktisk krav på to timer fri hver dag (egen tariff avtale, er vel vanligvis 1 time tror jeg) Etter jul tar han de siste ukene fram til 1. mars. Jeg er veldig glad for at sambo ønsker å være hjemme litt jeg, men spørs nok om han ikke får seg en overaskelse om at det faktisk ikke bare er fri,
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #18 Skrevet 15. desember 2007 Du første anonym etter HI. Er dette første ungen din eller fårstår du virkelig ikke at ikke alle klarer å pumpe ut melk? Jeg har heldigvis en mann som forstår at permisjonen et til for ungen og at det viktigste for ungen det første leveåret er mamma og amming. Og at mamma skal få tid til å komme seg etter graviditet og fødsel. Han har heller ikke problemer med å knytte seg til barna sine selv om han jobber. Slik det virker som din og mange andre menn har. Dere som mødre klarer kanskje ikke å slippe til mennene deres mens dere selv er hjemme.
Piken på landet Skrevet 15. desember 2007 #19 Skrevet 15. desember 2007 Synes jo det i utgangspunktet at det hørtes flott ut at faren vil ha halve permisjonen, men det kan jo by på praktiske problemer i forhold til amming. En har jo krav på ammefri i jobben, men de fleste plasser er jo dette uten lønn, så det vil jo gi tapte arbeidsinntekter. Dessuten ammer jo mange fortsatt mye når en beibi er 6 mnd, så det er ikke sikkert at det holder med de ammepausene en har krav på. Da blir jo alternativet pumping eller morsmelkerstatning. Og pumping er ikke alltid bare bare å få til... Synes jo tanken fra far var god, hadde blitt glad viss min mann hadde tatt initiativet til å ta mer permisjon enn det han MÅ ha. Men når beibien er så liten som 6 mnd, er det desverre ikke sikkert at det praktisk er like enkelt å gjennomføre. Det er nå bare slik at det er vi damer som har puppene... :-)
Thea-81 Skrevet 15. desember 2007 #20 Skrevet 15. desember 2007 Praktiske problemer er en ting, men at mor prøver å tviholde på permisjon er for meg utrolig spesielt. Dette er ikke MAMMApermisjon, men foreldrepermisjon. Dere som foreldre må blli enige om hvordan denne permisjonen (på max 1 år betalt) skal fordeles,men hvis far ønsker mye har ikke vi mødre noe fortrinnsrett på å få dette - det er min mening. I USA har de 6 ukers mammaperm så jeg tror vi bare skal nyte veldferdsgodet - det praktiske er løst før..
2SmåTroll Skrevet 15. desember 2007 #21 Skrevet 15. desember 2007 Det må jo dere bli enige om sammen, han har jo 6 uker, men vil han ha mer en det, så må dere snakke om og bli enige der. ikke lett det der kan jeg tenke meg, når dere ikke er enige. lykke til.
m vestfold Skrevet 15. desember 2007 #22 Skrevet 15. desember 2007 Det er blitt mer og mer vanlig å dele mer på permisjonen. Sist gang hadde mannen min 3 1/2 mnd, neste gang tror jeg det av praktiske og økonomiske årsaker han bare de 6 uke han har krav på. Du lurte litt på hvordan det var med 1 år osv. Det er rett som de andre skriver her 80% lønn i 54 uker (eller 100 % lønn i 48 uker). Av dette må mor ta de første 6 ukene og far må ta 6 uker. Hva dere gjør med de resterende mnd er det bare dere to som må bli enige om. Snakk mye om hva dere begge ønsker og hvordan det da vil bli, så håper jeg dere kommer til enighet. Lykke til! Klem fra
To trollunger + en spire Skrevet 15. desember 2007 #23 Skrevet 15. desember 2007 Greit å dele likt, men det å jobbe samtidig som man ammer kan jeg bare ikke tenke meg! Sist ble jeg supertrøtt av å amme, men det var viktig for meg å amme han til rundt året. Jeg er heldig som har en mann som har forståelse for dette.
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 15. desember 2007 #24 Skrevet 15. desember 2007 Jeg klarer ikke helt å forstå skepsisen til at forelderene deler permisjon. Barnet skal jo ha fast føde etter 6 mnd... og pumping er ingen problem. I tillegg har man rett på ammefri... så å si at barnet er avhengi av mor første året, er vel bare tull?? (Eller ønsketenking fra en mor...?) Det må en sædcelle også til, for at det skal bli babyDenne gangen skal vi dele 50% hver. Jeg er hjemme til gullet er 6 mnd, så overtar pappan. Vi gleder oss masse begge to, og jeg hadde aldri hatt hjerte til å ta fra mannen min den unike muligheten til å bli kjent med barnet sitt. Synes det er hjerterått og egoistisk å kreve alt selv... og det har man da ingen rett til? Har forstått det på de fleste rundt meg at alle deler broderlig, det er helt ut at mor er alene om omsorgen det første året. Barnet trenger en farsfigur også!! En anne ting er at det er omtrent bare her i landet at man faktisk kan ta ett års perm... mener man da at alle andre barn rundt om i verden blir forsømt?? Verden går da opp og frem på de fleste plan..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2007 #25 Skrevet 15. desember 2007 Det mener jeg dere må bli enige om, men ofte er det vel et økonomisk spørsmål. Jeg er for at foreldre selv kan velge, ikke at staten skal pålegge alle fedre å ta 4 måneder- det hadde ikke passet for oss. Vi vil at jeg skal være hjemme i to års tid for å ta meg av sønnen vår som kommer tidlig på nyåret. (hører til 3 trimester)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå