Gå til innhold

Synes folk er så "strenge"....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får så mange advarsler og rare blikk når jeg innrømmer følgende ang min snart 3 mnd gamle jente:

-Jeg tar henne opp så og si med en gang hun begynner å gråte og jeg synes ikke det er feil engang! Hun er liten, og jeg mener bestemt at når hun gråter så er det hennes måte å si fra at det er noe hun trenger, ikke er komfortabel med etc. Hvorfor skal jeg la henne ligge å gråte liksom? Ikke godt for henne og ikke godt for meg heller. Men veldig mange mener tydeligvis at jeg "skjemmer henne bort" og at hun kommer til å bli "helt umulig". Jeg opplever faktisk det stikk motsatte. Hun blir stadig mer tålmodig med å ligge litt alene og virker trygg og glad.

-Jeg gir henne mat så ofte som hun vil ha (fullammer). De første 2 mnd spiste hun veldig ofte, sjelden mer enn 1 time mellom hvert måltid på dagen og 2 om natten. Hun virket ALLTID skikkelig sulten og spiste ordentlig, så jeg mener at hun trengte mat så ofte. Fikk stadig kommentarer om at hun skulle da vel ikke spise så ofte og det var bare tull. Gi henne vann og gi henne smokk var rådene. Til og med helsesøster maste om at jeg måtte slutte å la henne få mat så ofte. Prøvde et par ganger, men hun skrek seg helt bort og så på meg med fortvilte øyne. Når hun endelig fikk mat så ble alt bra. Føltes idiotisk å ødelegge dagene våre når jeg visste hvor fornøyd og blid hun er når hun får mat som hun vil. Nå de siste ukene har hun begynt å øke intervallene helt av seg selv og er oppe i cirka 3 timer på dagen og opptil 5-6 timer om natten.

-Hun sover sammen med meg i min seng! Fordi jeg elsker å ha henne ved siden av meg og fordi vi begge to sover kjeeeeempegodt når hun ligger der! Skal venne henne av med det når det føles rett, men nå for tida storkoser vi oss med å sove sammen og hun sover så og si hele natta (spiser bare litt 1-2 ganger uten at noen av oss er ordentlig våkne) med det resultatet at hun har en strålende opplagt, blid mamma om morgnene! Og kommentarene og blikkene hagler om hvor bortskjemt hun blir og hvor dumt dette er etc.

Blir så lei av å høre dette. Hvorfor i all verden er folk så redde for at min baby skal bli bortskjemt? Hvis hun blir det så er det i allefall mitt problem. Og dessuten: Hvorfor så redd for å gi de små det de ber om? De ønsker seg bare masse kos, varme og kroppskontakt samt rikelig med mat i sin første tid her ute i den store verden. Synes godt de kan få det jeg.......Tenk hvor fort denne tiden går da, snart er de søte små babyene våre travelt opptatt med å krabbe, gå og leke. De har knapt tid å sitte på fanget og kose med mammaene sine. De skal legges kl 19 og være borte fra oss i barnehager og hos dagmammaer hele dagene. Jeg har i allefall tenkt å kose meg glugg i hjæl med min baby den tiden jeg er hjemme med henne og nyyyyyyte hver kosestund, høneblund og ammestund så godt jeg kan!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JEG syns hvertfall at alt du skriver her høres helt riktig ut!!

Kos deg masse med lille jenta di, du. Hun blir tidsnok stor! :)

Skrevet

Å ta en 3 mnd gammel baby opp med en gang den gråter: Det gjorde jeg også. Hun er i dag 7 mnd, men nå tåler vi at hun sutrer litt, og hun er ikke spesielt utålmodig.

Mat fikk min også så ofte som hun ville. Her var det mange som hele tiden maste og trodde hun var sulten bare hun laget den minste grimase eller lyd...

Samsov vi også helt til 6 mnd alder. Gikk helt fint å legge over i egen seng :-) Det var herlig den tiden vi ammet på natten, og slippe å stå opp eller våkne helt.

Jeg er så enig med deg! Hvorfor skal man være så redd for å skjemme de litt bort? I alle fall når de er så små... Man bør gjøre som man selv føler er riktig mener nå jeg. Vi har i alle fall ikke så langt hatt noen problemer med at hun er skjemt bort de første månedene!

Kos deg sier nå jeg!!

Skrevet

Jeg ville ikke kritisert deg eller stilt spørsmål....var som å lese om meg selv. Helt enig med deg, altså;o) Vi får heller trøste oss med at vi heldigvis ikke er babyene til de som gjør motsatt...hehe..

Skrevet

Hei HI:

Alt du gjør er helt fornuftig og til og med anbefalt. Utrolig hvor mange helsesøstre som ikke er oppdaterte. Folk blander seg vanvittig mye inn i hvordan førstegangsmødre håndterer ungene sine. Det er bare å si klart ifra at dette gjør du på din måte. Du kan også si: Synes du ikke det er litt ubehagelig/spesielt/frekt å prøve å korrigere noe så privat som måten jeg håndterer datteren min på?

Skrevet

Hehe, det hadde vært litt gøy å si en gang ja!

Jeg takker for mange positive svar, godt at mange er enige med meg!

Det viktigste er nok at man er komfortabel med den måten man tar seg av barnet sitt på, så får andre mene hva de vil. Og hadde jeg gjort motsatt, latt henne skrike og ikke tatt henne opp, latt henne vente så lenge mellom måltidene som hs ville i starten etc så hadde jeg nok fått høre det også tenker jeg!

Hilsen HI med den "bortskjemte" babyen

Skrevet

Hehe, ja det skal du ikke tvile på :-)

Jeg tror vi er født med et slags naturlig instinkt som kan fortelle oss om det vi gjør er feil eller riktig (i forhold til babyene). Vi kaller det gjerne "magefølelsen". Og jeg har følt fra starten av at å la henne ligge å gråte er vondt. Gir henne mat når hun er sulten, for det føles riktig... Kler på eller av henne etter hva jeg føler passer, ikke etter hvordan "Boken" sier jeg skal gjøre det... Synes vi skal stole litt mer på følelsene våre jeg!

Skrevet

Akkurat sånn gjør jeg og:) Er ikke redd for å skjemme henne bort i det hele tatt:)

Skrevet

Gjør akkurat som deg jeg også, bortsett fra samsovinga. Her sover vi best i våre egne senger. Men om han trenger det så SELVFØLGELIG så sover han sammen med meg...

Skrevet

helt enig med HI og dere andre, Jeg har i stor grad gjort det samme med mine tvillinggutter på snart 7 mnd, De får fremdeles mat om natten når de ønsker det selv om helsesøster og andre mener de kan vendes av med det. jeg tror det er viktig at ungene er trygge på at vi kan tilby det de har behov for og mener det er ikke stor læringseffekt hos dem før de er 8-9 mnd. Jeg er ganske sliten og skulle gjerne hatt unger som sov hele natta, men vil ungene ha mat får de det!

Skrevet

Fullstendig enig med deg!! :D Er også som å lese om meg selv:) Er det noen som kjenner babyene våre, vet om de trenger kos, mat , gråter fordi de er trøtte eller hva det enn måtte være, så er det vel for svarte vi som er mammaen deres, som er med dem 24 timer i døgnet! Har gjort akkurat som du har gjort med lille gutten vår, og han er nå en storfornøyd og kjempetrygg gutt på 5 mnd:)

Skrevet

Gjorde det samme selv og har en trygg, glad og tålmodig baby på 8 mnd. Som sover i egen seng uten problemer. Merkelig hvordan alle syntes de kan blande seg borti hvordan vi gjør det med VÅRE små! Ikke bry deg om det. Kos deg med jenta de. Høres ut som hun har det helt fantastisk!

Skrevet

Ååh! Så godt å høre at vi er flere!=D

Har alltid tatt henne med en gang hun gir lyd om at: nå er det nok "ligge-alene-tid";) Og nå er hun så flink at kan ligge alene på gulvet og kose seg under babygymen i flere timer istrekk=) Sovner der, og når hun våkner igjen så leker hun videre! Jeg liker å tro det er fordi hun er trygg på at NÅR hun er lei, så kommer vi med en gang;)

Jeg har også gitt henne mat hver gang hun vil ha! Hvorfor ikke???

Hun har styrt det selv fra dag en, og nå så går det bare lengre og lengre tid mellom hver gang! (blir jo nesten bekymret;) Men når hun først spiser (fullammes) så SPISER hun virkelig!!! hehe

Sammsoving, det er sååå koselig=D Har henne noen ganger i sin egen seng, slik at hun skal bli vandt til den, men da ligger jo jeg og savner kosen! Når vi våkner om morgenen så er det av en smilende blid liten jente som ligger og babler og smiler til deg=D Ingenting er deiligere enn morningen! Også er det jo så utrolig praktisk med tanke på mating!

Når vi først er våken, så er det mat,ny bleie, og rett under babygymmen i stuen, og der ligger hun alltid noen timer etter vi har stått opp. Koser seg, smiler,babler og ler! Det er rett og slett bare utrolig herlig... Nei, er som sagt godt å høre at det er flere av "oss" ;)

Skrevet

Jeg synes absolutt du skal gjoere som du foeler er best! Hoeres helt supert ut, og det er herlig at dere begge har det saa bra. Selv var jeg en veldig usikker foerstegangs, med litt fodselsdepresjon, fullstendig utslitt med mer. Jeg var veldig usikker paa hva jeg skulle gjoere - men tok henne som regel opp naar hun graat, bortsett fra hvis hun skulle sove, da provde vi vugging i vogga istedet, og lot henne graate litt. Provde aa gi mat naar hun graat, men ofte virket det ikke - det var ikke det hun ville ha. Saa daa folte jeg meg litt mislykket naar hun ikke roet seg. Og samsoving - jeg var for utslitt til det, og samboer ville ikke heller. Naar hun sover hos oss sover jeg myyyye daarligere, og jeg har aldri faatt dreisen paa aa amme liggende. Hun bare slipper taket.

Jeg er tryggere paa meg selv naa, og vi koser oss (hun er 5 mnd), men jeg misunner deg som virker saa sikker paa deg selv. Haaper jeg har det mer slik med nestemann :-)

Og det er ikke sikkert folk sier slikt for aa vaere slem altsaa! Men de klarer bare ikke innse hvor fornoyd du/dere er.

Skrevet

Stå på! :) Gjør akkurat det samme med jenta mi på litt over 2 måneder og gjorde det samme med sønnen min som nå er 21/2 år.

Eneste forskjellen er at jeg ikke sover med mi hele natta, men lar henne ligge i senga mi til hun sovne, så legger jeg henne over, men det er mest fordi senga er så myk at hun havner fort på magen og det tar jeg ikke sjansen på.

Men jeg samsov med sønnen min til han var ca 4 måneder, tok han opp når han grein, ga han mat så ofte han ville og kan nok ikke si at han har blitt bortskjemt av den grunn nei! :) Her får han godteri kun en dag i uka og det er litt snop på lørdager, han drikker ikke brus og ikke spiser han kjeks eller noe sånt. Personlig har jeg nok villa gitt han litt brus for eksempel på lørdagene, men samo er så streng når det gjelder det der :( Nå i desember er det litt annerledes da, han får kalendergave hver dag og det tror jeg har gjort han litt bortskjemt, for nå maser han hele tiden, så jeg for min del gleder meg til å komme tilbake til hverdagen uten kalender hver dag :)

Skrevet

Synes det høres ut som om du behandler jenta de helt riktig jeg :o). Dette med hvor ofte man gir mat, regulerer seg selv etterhvert det da. Da jeg var på barsel, sa de at jeg bare skulle gi jenta mi mat når hun ville ha. De sa også at det ikke finnes noen grunn for å la små babyer ligge å gråte, ta dem opp, hold dem og kos med dem, det trenger de! Disse rådene har jeg fulgt, og jeg har ei blid og fornøyd jente. Har ikke drevet med samsoving, fordi vi sover best i vår egen seng, men man må gjøre som man føler for.

I vår familie er det slik at de alltid trodde jenta er sulten når hun gråt litt, falt dem ikke inn at hun var trøtt, eller bare litt lei.. Nesten hatt lyst til å skrike til dem noen ganger, hør her da; Hun er ikke sulten nå, hun er trett! Nå er hun snart 7 mnd, og alle kan se at hun er trett når hun gnir seg i øya :-)

Skrevet

Så flott! Du virker som en trygg og fornuftig og omsorgsfull mamma :) Stå på, og la alle kommentarer gå inn det ene og ut det andre. Det virker som det er sånn det er, så fort man får barn så later det til at alle rundt kan mene noe om alt.

Skrevet

Hei du!

Høres ut som meg du:-) Da jeg fikk jenta vår ammet jeg støtt:) Økedøgn var visst hver dag, men jeg elsker å gi henne pupp, så syns det bare er kos. Man må regne med å måtte yte litt ekstra, gitt. Mi har heller ikke ligget mye og grått. Barn skal ikke gråte for å utvikle lungene, de er ferdig utviklet når ungen er født (om man ikke er prematur da) og lungene er heller ikke en muskel som skal trenes opp. Hun sover også sammen med meg i senga og får pupp i søvne:-) Hun er snart 9 mnd, forresten, og nå ammer jeg henne 2-3 ganger i døgnet (eller når hun vil ha) og hun sover sammen med meg om natta.

I det siste har jeg prøvd å la henne ligge litt uten å bli tatt opp, prøvd 1 kveld med ferber, aldri mer, og ellers hatt det litt stress med å få henne til å sove for kvelden. (sovner i 22-tida for natta, sånn cirka.) MEN hun sover til gjenegjeld til 9-10 neste morgen... greit å ha ei uthvilt mamma ja. Alfaomega det gitt!

Syns du heretter bare skal stole på deg selv, jeg og drite i hva andre sier og gjør. Jenta mi får masse kos, trøst, kjærlighet, omsorg og pupp, og hun er sosial, aktiv, utadvendt og godt utviklet!

Ønsker dere samtidig en god jul og fortsett å være en god nær-mamma!!!

Klem fra,

Skrevet

Det er overhodet ikke å skjemme bort sitt barn, det er å svare på barnets kommunikasjon og ønsker. Du tar henne jo opp også når hun ikke skriker og suterer, så hvorfor skal hun bli bortskjemt ved at du tar henne opp når hun sutrer?

Det er ingen som slavisk blir sultne etter 3 timer, noen trenger mere mat for en periode, så stabiliserer det seg.

Samsoving tror jeg bare er positivt for begge parter, når du har gått og båret på henne i 9 mnd, hvorfor skal man skyve dem bort da? Nei, kos deg med å ha henne i nærheten, snart har hun ikke tid til den kosen lengre.

Skrevet

Alt du gjør, HI, er jo nettopp det som blir anbefalt fra det offentlige i dag. De som mener noe annet, er ikke oppdatert. Vi gjør akkurat det samme som deg, men får heldigvis bare positive kommentarer.

Skrevet

Jeg syns det er flott alt det du gjør:-) Stå på,du er en god mor,det er jeg overbevist om:-)

Jeg har selv 2 barn,og begge har sovet i sin egen seng,og det er jeg glad for,for jeg får ikke fred med en unge ved siden av meg..

Den første havna på eget rom da hun var 4 uker,men nestemann sover på vårt rom enda,pga plassmangel akkuratt nå..

Helst vil jeg ha fred fra barn på natta,så snart skal den minste på eget rom.

Godt vi er forskjellige vel:-)

Skrevet

Ååh, det er som å lese om meg selv! Alt dette har jeg også gjort, og jeg har fått negative kommentarer på alt også (spesielt fra 'kjerringer' over 50).

Og en ting til som de er veeeldig negative til:

At jeg bærer lillegutt så mye i bæreslynga! 'Han kommer aaaaldri til å ville ligge på gulvet nå!' sier de.

Til opplysning har jeg en trygg og rolig gutt som trives godt i sitt eget selskap når mamma er opptatt.

Godt skrevet, HI!!!!

Skrevet

da er jeg den første som er veldig uenig. begynner med det med søvn, mange barn har den lette søvn fasen, lager lyder og kan grine inni mellom, men blir de ikke vekket så sovner de igjen. små barn trenger faktisk å ikke bli plukket opp hele tiden, ødelegger rytmen for barnet da og senere.

så til å gi mat, barnet selv bestemmer jo hvilken tid hun er sulten, men du skrev at barnet ville i beg ha hver time, det betyr jo at det ikke fikk nok og måtte ha oftere, jeg hadde da pumpet meg å gitt flaske med mm slik at hun fikk dosen på en gang å sovnet godt i 4 timer etter det. hadde også gitt henne 1 god flaske rett før leggtid slik at hun ikke våkner om natten og hvertfall ikke 2 ganger, hadde ikke klart det selv vet jeg.

nå sier jeg bare min egen menig, men jeg tror at å la barnet sove sammen med deg er bare å ta den enkleste måten, jeg hadde littlå i sengen om morgen etter mat for da sov hun lengre, men sluttet kjapt, hun skulle ha sen egen seng, ikke alle er like lette å avvenne. kanskje derfor du må opp 2 ganger om natten også, for barnet får ikke den roen den behøver, i egen seng blir ikke barnet så lett forstyrret.

kommer ikke på hva mer du skrev, men ungen er like å har egne måter, men jeg ville sagt at det er bare tull å holde på slik, er jo like glad og kosete med mitt barn jeg selv om hun sover hele natten(noen hun har gjort siden fødsel), at hun spiser hver 4 time kanskje lengre mellom, men nå i en alder av uker er hun mer våken om dagen.

pappa sa alltid at ungene har gått av å grine litt, styrker lungene, men det betyr ikke at de skal ligge lenge å hyl skrike, men de må få lage lyd, ett lite barn blir fort avhengig og får fort rytme, mange av dere finner dette fort ut.;)

mi på 8 uker har en uvane allerde at hun er vandt med at jeg gyner henne etter mat slik at hun sovner, vil på dagen ikke legges i våken tilstand, noe jeg treger på, for det er slitsomt at hun våkner hver gang jeg legger henne i vugga;(

Skrevet

Førstegangsmamma -

det er trist at du har så gammeldags syn på barneomsorg. Det faren din sier om at skriking styrker lungene er en meget gammeldags oppfatning som ingen tror på lenger.

Det er så mange faktorer som spiller inn på amming - melkemengde, babyens evne til å suge, suttebehov (hvis de ikke tar smokk), osv, at det fins ingen fasitsvar på hva som er riktig mellomrom på måltidene.

Det at DU har en baby som sover natten igjennom betyr IKKE at alle andre har det. Det er faktisk heeelt naturlig at små babyer våkner både 2 og 3 ganger hver natt for mat, og disse mødrene gjør ingenting feil!!

Babyer er forskjellige. Jeg tror ikke du ville skrevet som du gjør hvis du hadde hatt flere barn eller litt mer kunnskap.

Skrevet

det som jeg skrev som pappa sier skal jo tas som ironi da;)

og jeg sa jo det selv at når barnet vil ha 1 gang i timen så har hun jo lite melk, derfor vil barnet ha oftere, altså melk mengde, noe barnet styrer å ikke vi. så det er vi egentlig enige, bare at jeg ville gitt flaske slik at barnet ikke vil ha så fort i gjen men heller pumpet meg etter hun har sovnet for å få om melken.

er veldig glad at jenta mi sover om natten, men jeg har god fet melk, men jeg gir henne den flaken om kvelden for jeg har ikke slik at hun blir fornøyd.og jeg sa heller ikke at mødrene gjorde noe feil, men for min del så hørres det slitsomt ut, er glad jeg får hele nattsøvnen jeg. men sier ikke at noe er feil.!!

kan da ikke være feil å skrive det som jeg skrev, hadde ikke du selv ville hatt en natt uten forstyrrelser når det er så lite som skal til??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...