cille35 Skrevet 30. november 2007 #51 Skrevet 30. november 2007 Igjen, det er altså ikke slik at fosteret blir full av ett glass vin eller øl inntatt gjennom et helt måltid over en leger tidsperiode. Det hersker absolutt ingen tvil om at mengde og hyppighet er viktige faktorer når det gjelder inntak av alkohol. Det betyr ikke at man anbefaler alkohol, ei heller i små mengder som man i tidligere år mente var ufarlig. Hele poenget er at de ikke kan garantere at det ikke er skadelig, samtidig har de altså heller ikke kunnet påvise at det er skadelig - det kan muligens være skadelig også med ett glass. Med røyk derimot er det annerledes, det vet man er skadelig.
anne* Skrevet 30. november 2007 #52 Skrevet 30. november 2007 Det som har kommet fram i forskninga er vel at de ser at nettopp det ene glasset kan gjøre skade hvis det blir drukket på "rett" tidspunkt. Problemet er vel at de ikke har klart å kartlegge disse tidspunktene godt nok enda. Har inntrykk av at det er derfor de anbefaler total avholdenhet nå - sikkert fått med deg den store kampanjen de kjører fra det offentlige? Så det koker vel ned til om det er en sjanse en er villig til å ta eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #53 Skrevet 30. november 2007 så ta dette glasset med vin da!!!!!!!! men ikke kom å syt hvis barnet er ett totalvrak etterpå!!! da syns ikke jeg syns på deg!!! tror jommen meg jeg skal sette meg under brua å fyre av en joint jeg, noen som blir med eller??? mohahahah......... damer dere blir latterligjort her inne...... spør om noe seriøst isteden!!! alle vet at alkohol å røyk er FARLIG.... men hvis man ikke bryr seg så, værså god!!! du kan umulig være glad i den lille.....
cille35 Skrevet 30. november 2007 #54 Skrevet 30. november 2007 Jeg ville synes synd på alle som fikk et skadet barn, uansett. Jeg tror vel debatten sporer noe av om man sammenligner ett lite glass vin til julemiddagen med å sitte å fyre jointer under brua. Useriøst. Alle vet at alkohol kan være skadelig for fosteret, og at røyk er skadelig for forsteret - og man kan nok være glad i avkommet sitt på tross av slik viten. Barn trenger også tolerante mødre :-)
endelig mamma t 2 :) Skrevet 4. desember 2007 #55 Skrevet 4. desember 2007 Totalvrak av ett glass vin?? Hvor har du dekning for dette utsagnet?? Forskere og helsepersonell mener det er skadelig å drikke alkohol i svangerskapet, det man er heller usikker på er hvor mye som skal til for å gjøre skade. De aller fleste er enige om at et glass i ny og ne ikke skader nevneverdig, men det er utrolig vanskelig å sette en grense på akkurat dette. For å komme med anbefalinger må de ha dekning forskningsmessig, og det er ingen som vet nøyaktig hvor mange enheter alkohol som "skal til". Derfor er den generelle anbefalingen totalavhold, noe som egentlig burde være ganske enkelt å forholde seg til. Slike kommentarer som du slenger er usaklige, og har ingenting på et diskusjonsforum å gjøre. Og hvem vet; kanskje du var en av dem som nådde å ha en skikkelig fyllekule eller to før du fant ut at du var gravid, tidlig i svangerskapet da det skader som mest. Mange har opplevd akkurat det, og sitter i dag med nydelige barn allikevel. Ellers så er min mening at når man ikke vet sikkert, så er det best å la være
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #56 Skrevet 4. desember 2007 Skjønner virkelig ikke hvordan folk har samvittighet til å drikke alkohol i det hele tatt under svangerskapet!! Og i allefall ikke når eksperter sier så mye forskjellig som de gjør! Er vel ikke sååå vanskelig å holde seg unna det ene glasset vin til jul, vel?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #57 Skrevet 4. desember 2007 har dere ikke fått med dere den nye kampanjen til helsedirektoratet? det henger jo plakater overalt jo!!! Nyere forskning sier at selv små mengder (1glas vin) kan ha stor skade på fosteret! men skadene kommer ikke fram før i skole alder da di kan på konsentrasjonsvansker, adhd, lese og skivevansker mm. så viss dere vil risikere barnas fremtid med 1 glass vin, så værsågod å sett i gang! jeg for min del klarer meg jaffal helt fint uten det ene glasset med vin i 9 mnd men det er tydelig at det er flere som har store problemer med det å leker "forskere" i stedenfor. Må også legge til at det er stor forsjell på å ha hatt et glass vin før en visste en var gravid og bevisst gjøre det når en vet en er det. Tidlig i svangerskapet er dessuten ikke navlestrengen ferdig engang.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #58 Skrevet 4. desember 2007 jeg hadde ikke valgt det, men det må du bestemme selv. valget mitt er enkelt, "babyen eller et glass vin," da velger jeg babyen.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #59 Skrevet 4. desember 2007 Anbefaler alle de som synes det er greit med et glass vin når man er gravid å lese litt på disse sidene her; her finnes faktastoffet som er bakgrunnen for kampanjen "alkoholfritt svangerskap" som kom nå i høst. http://www.shdir.no/rusmidler/graviditet/ For min del - jeg lever i kanskje 80 år - og klarer meg fint uten alkohol de ni korte månedene jeg er gravid + ammetiden etterpå. Fosteret mitt har som alle andre fostre en umoden lever - og ikke bare får han da min promille direkte - han bruker mye lengre tid på nedbryte giftstoffene. Hvis mitt barn skulle være uheldig og få ADHD vil jeg med hånden på hjertet si at jeg har gjort hva jeg kan for at han skal være frisk. Hvis jeg ga f... og drakk litt i jula - og han fikk ADHD ville jeg ha hatt verdens verste samvittighet. Hvordan i all verden kunne et vinglass være verdt helsa til ungen min? Skål jula inn med santa clausthaler eller munkholm, jenter - det er ikke verdt risikoen.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #60 Skrevet 4. desember 2007 Det blir isåfall ett glass på deling! fosteret og du! Tenk på det.. drikk alkoholfritt!
Gulljenta mi:) Skrevet 4. desember 2007 #61 Skrevet 4. desember 2007 NEI OG NEI, SELVFØLGELIG KAN DU IKKE DET! DU ER JO GRAVID!!! Nei, ingen alkohol under svangerskap. Vet du ikke det da? Ble trist når jeg leste dette innlegget jeg.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #62 Skrevet 4. desember 2007 helt alvorlig jenter! jeg skjønner godt det dere sier med at hvorfor må man på død å liv ha det ene glasset liksom.. men 1 glass med vin gjennom hele graviditeten skader ikke fosteret. det er det samme som om du tar deg 1 røyk gjennom hele graviditeten. man skal ikke og man bør ikke, men det er ikke skadelig med små små mengder. så 1 glass på julaften eller i bestevenninda di sitt bryllup skader ikke fosteret på noen som helst måte. det er totalt overdrevet, og leger og forskere har gått ut og sagt akkurat det samme. jeg for min del har ikke noen planer om å drikke et glass i jula, men det enkelt å greit fordi jeg ikke har lyst på. ikke fordi jeg tror det er skadelig med det ene glasset for det er det slettens ikke. så hvis du ønsker å ta deg et eneste lite glass så bør du gjøre det, så lenge du holder deg til det ene.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #63 Skrevet 4. desember 2007 Jeg skal ta meg en øl til julemiddagen,men den blir alkoholfri:-) Trenger jo ikke være alkohol i,det finnes både alkoholfri øl og vin:-) God jul alle sammen
bæibi nr.3!! Skrevet 4. desember 2007 #64 Skrevet 4. desember 2007 NEEEEEI!!!!! Jeg tørr fillernmeg ikke ta hostesaft m etanol i! Kjenner jeg blir så vanvittig provosert over de som "tar sjansen" med å ta et glass eller to!!!
Smånetta 14.mai Skrevet 4. desember 2007 #65 Skrevet 4. desember 2007 Synes og synes, fru Blom. Er vel ikke så mye å synse om det. Kalde, harde fakta, sier at alkohol har skadelige virkninger på barnet i mors liv og man vet ikke hvor små mengder som skal til. Nå blir det jo hele tiden påpekt at det er hver enkelts eget valg å tro på vitenskapen eller ikke, men ta i det minste et informert valg.
månesol Skrevet 4. desember 2007 #66 Skrevet 4. desember 2007 Synes IKKE du skal ta et glass vin til julemiddagen, ganske enkelt fordi en gravid kvinne DRIKKER IKKE ALKOHOL!! Enig i at det er godt med et glass vin, men tenk på barnet og vent heller med det vinglasset til barnet er født!
snart mor til 3 Skrevet 4. desember 2007 #67 Skrevet 4. desember 2007 så lenge du spiser mat til vinen kan du drikke så myye du vil så er bare å spise masse så kan du drikke masse og!!!!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #68 Skrevet 4. desember 2007 Kjenner jeg blir provosert av å lese en del av innleggene her (det er kanskje meningen og??) Takk gud for at vi er forskjellige og har forskjellige meninger altså, hvis ikke ville verden vært et utrolig kjedelig sted å være... MEN.. at man er avhengig av alkohol og ikke minst røyk.. den kjøper jeg ikke. Vet at det er vanedannende, men det er først og fremst viljen det går på. Som eksempel kan nevnes min far som kutta ut røyk på dagen etter 45 år som røyker, på det meste oppi 30 om dagen! Det bøyer jeg meg i støvet for Han prøvde å trappe ned, men det var "drepen".. så alternativet ble å kutte på dagen. Han var i følge min mor en pest å leve med første uka etter røykekutt.. deretter fikk de et nytt og sunnere liv sammen! Om du ikke klarer å slutte med røyk og drikke for din egen del, gjør det for det barnet du bærer på!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2007 #69 Skrevet 4. desember 2007 Går ut ifra at sommerfugl har spedd på med en god dose ironi her...?!
UpsyDaisy Skrevet 4. desember 2007 #70 Skrevet 4. desember 2007 Herregud!! Det er snakk om 9 mnd! Er det så j. vanskelig?!
snart mor til 3 Skrevet 4. desember 2007 #71 Skrevet 4. desember 2007 hehe.... tjaa...kaanskje.. hallo.. nå har vi ørten debatter pågående i diverse forum om det med alkhol.. kan man ta ETT glass vin?? bare EN øl?? Marspian med alkohol i?? sjokolade med alkohol?? Går det kanskje ann å drikke så mye som man bare vil så lenge man holde pusten,står på hodet og tenker gode tanker mens man drikker?? Enhver person som bor i norges land må ha fått med seg til nå at det ikke er bra for gravide å innta alkohol... og ja,det er da like farlig å spise geleshotter som er fullpakket av sprit, som det å drikke øl eller vin.. Det å spørre i hytt å gevær om det går greit å drikke ditt eller datt er jo bare helt på tryyne!!! Ingen her kan på noen som helst måte nekte en annen her å drikke alkohol..Alle VET at det å innta alkohol ikke er bra for barnet..om de da velger å gjøre det fordetom er ikke noe vi kan gjøre med... Dette er et valg hver enkelt må ta, og må stå for i ettertid... som jeg har sagt tidligere og så er det ingen normale oppegående personer som ønsker noen å få et sykt barn..vi kommer derfor ikke til å ønske det bare fordi en her inne har drukket et glass vin..selvfølgelig vil vi håpe at det gikk greit det akkurat den gangen... Selvfølgelig vil den gravide få masse støtte i ettertid hvis barnet skulle være sykt på en eller annen måte.. Ingen kommer på noen som helst måte å forfølge enkeltpersoner her for å dømme noen å påstå at de har skadet eller ødelagt barnet sitt!!!!!! Der er mange ting man må/bør forholde seg til når man er gravide..anbefalingene om avhold fra diverse mat/drikke er mange..Det er et eneste stort kaos der ute, føler jeg ihvertfall... Hver enkelt må selv avgjøre hvor slavisk de ønsker å følge disse anbefalingene. Man må ta sine egne valg og stå for dem.. Det burde jo ikke være så vanskelig... Ja,leger og jordmødre sier så mangt...Det er ikke mer enn et par tre måneder siden at det ble startet den nye kampanjen ang gravide og alkohol..Selv hørte jeg om det på godmorgen norge at de nå frarådet ALL alkohol hvor noen tidligere hadde ment at et lite glass en sjeldent gang ikke var noe problem.. Nyere forskning sa at selv små mengder kan være skadelig for barnet.. Om man ikke tror på den nye forskningen og mener at det bare er tull så må de for guds skyld ta seg det ene glasset vin på julaften hvis det står så mye om.. Jeg kommer ikke til å nekte noen det ihvertfall... Selv skal jeg kose med med familie og brus jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå