Plopp Skrevet 29. november 2007 #26 Skrevet 29. november 2007 Hehe... Vad hade du förväntat att få för svar? Folk tycker väldigt olika om vad man skall och inte skall göra/äta och dricka under graviditet! Jag tycker du skall bestämma själv vad du har för gränser och regler! God jul :-)
Hvitkløver2020 Skrevet 29. november 2007 #27 Skrevet 29. november 2007 Kjøp alkoholfritt på polet, de hjelper deg!!!! Jeg var på jentekveld nå å hadde med en sånn. Jeg og ei venninde som skulle kjøre drakk den opp på 0,svisj....he he he he he he
Fruen i huset Skrevet 29. november 2007 #28 Skrevet 29. november 2007 Jeg ville ikke gjort det. Synes ikke det har noe å si om det er jul eller andre høytider, 8 mnd er ikke for lenge å holde seg unna vin. Det er da faktisk ikke såååå godt at jeg vil ta sjangsen. Begge JM jeg har vært hos samt legen sa at totalavhold var det beste.
Dubros Skrevet 29. november 2007 #29 Skrevet 29. november 2007 Jeg blir stadig like overrasket når man i det hele tatt kan vurdere å ta seg et glass vin. Har jo sett store kampanjer på dette i det siste, og at det ikke er greit med ett glass. Hvorfor dette ene glasset??? Jeg skjønner det bare ikke... Skader det kan medføre kan være i form av atferdsvansker, lese-og skrivevansker etc...Altså "vanlige" plager som "alle" kan få...Du vil neppe tenke at det var det ene glasset som gjorde at sønnen min i en alder av 10 fikk ulike vansker... Poenget er at man ikke VET, så hvorfor i alle dager skal man da ta noen sjanse? Her er det ingen tvil i allefall. Totalavholds, og det er ikke noe problem!!! Jeg kjøper meg heller en sixpack med julebrus jeg
Shinyogsmåen Skrevet 29. november 2007 #30 Skrevet 29. november 2007 Det er ikke lenge siden jordmødrene anbefalte gravide å drikke et glass rød vin i ny og ne. Moren min fødte for 6 år siden og jordmoren hennes ble nesten sur på hun for at hun ikke drakk litt (Moren min er ikke glad i alkohol til vanlig heller) De fleste "voksne" jeg snakker med (30-40 år) sier at de ble anbefalt å drikke rødvin under graviditeten. Men nå har de jo kommet med en ny teori om at det ikke er bra. Selv synes jeg det var skremmende å høre det med at fosteret får samme promille som en selv. Har derfor ikke villet tatt et glass engang jeg. Tror kanskje ikke at fosteret blir "skadet" om jeg drikker et glass nå, men synes ikke det er noen hyggelig tanke at den ligger nedi magen min og er full. (Regner med at en så liten blir full på et glass jeg, den er jo ikke store kroppen) Men må si jeg gleder meg til babyen kommer ut og den dagen jeg kan slappe av med et glass vin eller 2 med god samvittighet. Du bestemmer jo selvfølgelig selv, men tror du ikke du fint klarer deg uten det glasset?
hanalb Skrevet 29. november 2007 #31 Skrevet 29. november 2007 Hei! Gjør det du selv føler er riktig for deg. Selv holder jeg meg unna alkohol under graviditeten, men synes det blir vel mye hysteri rundt dette temaet... Jeg tror iallefall at du fint kan unne deg et glass til julematen uten å ha dårlig samvittighet for det :-)
preggy pop Skrevet 29. november 2007 #32 Skrevet 29. november 2007 jeg kunne aldri klart å kose meg med det glasset - for jeg hadde vært altfor redd for at noe skulle gå galt! Og poenget er vel å kose seg... Vi har hos oss alltid hatt alkoholfri julaften - for at det virkelig skal være barnas dag! En god trad som jeg tar med meg videre med min mann + barn. Så kan vi drikke vin alle andre dager - når jeg ikke er gravid, da.
eggstokk Skrevet 30. november 2007 #33 Skrevet 30. november 2007 GRRRRRRR..........jeg blir så provosert.....Bare et glass, ett glass er jo bedre enn flere....jeg har gått fra 25 røyk til 10 røyk er jeg ikke flink.....Det er så mange idiotiske utsagn når det gjelder å forsvare sitt bruk av alkohol eller røyk. Jeg tror at de fleste av oss, inkl. jm og leger, vil være enige i at et glass rødvin sannsynligvis ikke skader barnet i magen. Jeg sier ikke at det ikke kan skade, men sannsynligheten er relativt lav. MEN......ville dere gitt deres nyfødte barn vin i tåteflaska? Hvordan tror dere som ønsker å ta et glass vin til maten i jula at baby i magen har det? Dere vet vel hvordan navlestrengen virker? Alkoholen dere inntar, gir dere videre til barnet. Så barnet blir faktisk noe beruset. Jeg skjønner bare ikke hvordan det kan forsvares at man inntar alkohol og røyker i svangerskapet, både fordi man vet at det kan få følger, men mest av alt fordi babyen føler misbehag av det. Om dere ikke er villige til å gi babyen vin i tåteflaska, eller røyke med ungen i bilen, eller i samme rom som den, så bør dere ikke engang vurdere å drikke til jul eller røyke mens babyen ligger i magen. Hva er forskjellen? Fy skam dere som inntar alkohol og røyker i svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #34 Skrevet 30. november 2007 fy skam deg selv eggstokk. du har ingen rett til og sitte og dømme folk som ikke klarer og slutte og røyke!!!!!!!!!! om du vet hva avhengihet er,så er du vel ikke så kort tenkt at du ikke sjønner at ikke alle klarer og slutt og røyk????? synst dem som kutter ned på røyken er flinke,er jo ett bevis på at dei virkelig vil slutte og bryr seg om barne sitt.!!! det finnest mangen av dem som ikke prøver og kutte ned engang. finnest mangen friske voksne mennesker som har blitt innrøykt og fått alkohol gjennom 9 mnd,nettopp fordi dei ikke viste at det var farlig og røyk og drikke under ett svangerskap... nei,det er sanne mennsker som deg som gjør meg provosert! så trur du er så prektig og flink og kan sitte der og dømme folk som prøver! SKAM DEG'! (å,nei,jeg røyker ikke nå,men røykt dei første 15 uken i mitt første svangerskap,og jeg elsker ungen min over alt,og vil den kun godt.og det ville jeg når den låg i magen og,selv om jeg ikke klarte og slutte og røyke,når sanne som deg ville at jeg skulle slutte)
*Super*Mamman* Skrevet 30. november 2007 #35 Skrevet 30. november 2007 Det frarådes jo å ikke drikke alkohol pga man ikke vet hvor skadelig det er.. Jeg holder meg unna, men tror personlig at det ikke er noe skadelig med ett glass vin.. Men vet jo ikke sikkert, så holder meg unna.. Tenk dere hvor lite av den alkoholden som kommer over i blodet.. leveren bryter jo ned en god del. Å så blir jo den alkoholen som er igjen fordelt i ca6-7 liter blod ( har jo en god del mere når en er gravid). Hvor mye alkohol er det da i blodet??? Nok til å skade barnet? vet ikke, tror det ikke, men hold deg unna for å VÆRE PÅ DEN SIKKRE SIDEN!!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #36 Skrevet 30. november 2007 nettopp. det er helt fjollete å sammenligne et glass vin som mor tar under graviditeten med å gi babyen vin på tåteflaske. det er, som nevnt over her, et par prosesser før barnet mottar mors blod, og det er blant annet leveren, som bryter ned alkohol og andre giftstoffer. god norsk hysteria lenge leve!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #37 Skrevet 30. november 2007 ja stakkars dere gravide som ikke får den etterlengtede vinsupen og røyken deres,stakkars, det å være avhengig er jo ikke greit,er jo aldeles helt umulig å slutte altså,,å være mindre intelligente som forsvarer røyk og alkohol enda,dere er tydeligvis ikke klar for å få et barn når dere ikke kan oppføre dere som folk og ha vett i skallen,bare for at dere selv skal ha det bra,helt utrolig.
lillespiren2:) Skrevet 30. november 2007 #38 Skrevet 30. november 2007 Hei. Synes ikke det er verdt ta sjansen på å drikke alkohol når jeg er gravid. Siden man nå vet hvor tydelig nyere forskning er i den saken. Jeg føler heller ikke at jeg har noe behov for å ta meg et glass heller, alkohol klarer jeg meg uten! Men det er veldig mange meninger rundt dette. Svigermora mi er blant annet av den mening at et glass rødvin ikke er skadelig for barnet. For meg er det helt uaktuelt.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #39 Skrevet 30. november 2007 Hei, dette ble en heftig diskusjon over ett lite spørsmål! Jeg personlig har ikke drukket alkohol i mitt svangerskap til nå, å kommer heller ikke til og gjøre det. Men hvor mange er det ikke som har vært en tur på byen i løpet av de første ukene uten og vite att de er gravide?? Mange tror jeg!! Å det er jo i første trimester som det er mest skadelig med alle former for rusmidler!! Jeg tror hver enkelt må finne ut av dette selv, tror ikke de nytter med noe skittkasting. Men personlig har jeg ingen problem med å nyte julen og resten av svangerskapet uten alkohol, det er ettt prinsipp for meg!! Men hadde sikkert ikke skada med ett glass vin til juleribba, men pytt pytt, til neste år kan jeg ha
*Super*Mamman* Skrevet 30. november 2007 #40 Skrevet 30. november 2007 Ja, akkurat Nanne82 ! Vi har en mening om, og/eller tror at alkohol ikke er farlig, men hvordan kan vi vite det sikkert, når en gang ikke forskere vet det?? Jeg holder meg iallefall unna, trenger strengt tatt ikke å ta det glasse med vin, selv om det noen ganger har fristet..
Aprilfrø :) Skrevet 30. november 2007 #41 Skrevet 30. november 2007 Jeg skjønner ikke helt hva som er poenget med det ene glasset med vin engang jeg.. Er det virkelig sååå godt at man ikke kan vente? Selv liker jeg og rødvin veldig godt, men jeg greier fint å vente til babyen er ute.. Hva andre gjør er deres valg, jeg orker ikke å dømme. Ikke lenge siden jeg greide å slutte å røyke selv heller forresten, men vinen den holde jeg meg unna!
evius fikk junigutt Skrevet 30. november 2007 #42 Skrevet 30. november 2007 Alkohol i svangerskapet er farlig uansett hvor store mengder som taes. Om mor tar et glass vin og ikke merker noe, betyr ikke det at barnet ikke merker noe. Alt går over til barnet gjennom morkaken. Det kan være en veldig stor dose for en så liten kropp!! Alkohol har en rekke skadelige effekter som kan hindre eller forstyrre den viktige modningen av fosteret. Resultatet av dette kan bli en lang rekke ulike skader på barnet. Man kjenner imidlertid ingen sikker nedre grense for hvor stort alkoholforbruk som medfører risiko for skadeeffekter. Derfor anbefales full avholdenhet under hele svangerskapet!!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #43 Skrevet 30. november 2007 Ett glass vin er utrolig fristende..... slappe av og kose seg ikke bare i julen men i helgene. Alkohol i moderate til små mengder er forbundet med kos og avslappning......MEN man har tatt et valg du er gravid og har et ansvar for den lille i magen de 9 mnd den har "valgt" og være i akkurat din livmor. Det eneste babyen ber om er at du steller godt med i den tiden slik at den er rustet til å møte verden å da gjerne med alle sanser og funksjoner i behold. TENK DEG OM,jeg skjønner behovet ditt, du har en liten inni deg som har helt andre behov og DEN HAR IKKE NOE VALG, MEN DET HAR DU. Hilsen ei som huser en baby i uke 19 og kommer til å møte julen på babyen premisser men skal kose seg masse for det!!!!!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #44 Skrevet 30. november 2007 Jeg hadde vel ikke gjort det, men det går sikkert greit.. Om du synes det er greit for deg og spiren.. Det jeg synes er trist er at det absolutt skal være kos med alkohol i julen.. Det er ved slike høytider at det konsumeres mengder med alkohol i mange hjem.. Tenker på alle de barn som må oppleve at foreldre drikker og kanskje er redde for hva kvelden skal bringe.. for meg er julaften barnas dag og den lille i magen min får ikke smake, og de 2 andre får ikke se mamma drikke.. Og jeg er ikke panisk og mine barn har sett meg ta en øl eller et glass vin ved andre anledninger.. Men finner ikke kosen med alkohol på julaften jeg.. Tar meg et glass brus i stedet:) Får vel sikkert høre jeg er tragisk og panisk og ditt og datt, men vi er alle forskjellige og dette er mitt syn på saken.. God helg:)
Lalla84 Skrevet 30. november 2007 #45 Skrevet 30. november 2007 Alt man har i seg når man er gravid går rett til morkaka, så drikker du vin gjør babyen det også. Synes det er helt horribelt at jordmora di sa det var greit! Håper du ombestemmer deg!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #46 Skrevet 30. november 2007 Dumme dumme naive mennesker! Den babyen har ikke valgt å ligge inne i magen din.. Du har valgt det for den... La den få en god start - EGOISMEN LENGE LEVE!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #47 Skrevet 30. november 2007 hei elle sammen , jeg er HI og takker for alle svar. Men jeg syns at mange overdriver veldig her. De som bestemmer seg for å ta en slurk prater om et glas ikke om å drikker seg full. når jeg leser " baby få sin første fullerus" osv syns jeg at noen ikke skjønner helt hva mening med innlegg var. sorry at jeg gjøre mange sur men de som svaret at de skal unne seg noe til jul har rett. Jeg persønlig drikker så godt som ingenting heller ikke røyker jeg , hadde slutter den dag av pos. GT. så som sagt man trenger ikke å overdramatisere som mange har gjort. men likevel GOD JUL for alle
cille35 Skrevet 30. november 2007 #48 Skrevet 30. november 2007 Jeg er helt enig med deg. Det er noen ganske utrolige utsagn her, og litt snålt at man blir møtt med "dere som røyker og drikker", når utgangspunktet var et lite glass vin til jul. Noen av oss i verden synes at tanken på et lite glass vin, noe utenom hverdagen, betyr noe positivt. Når det er snakk om dette med skader, så har jeg fra pålitelig hold at det er korrekt at man ikke man måle en nedre grense for skade, men man har heller ikke kunnet måle at ett glass er skadelig. Man råder derfor til totalavhold, slik man også er svært restriktive med tanke på alkohol og amming. Tanken er litt "sier vi det er greit med litt, blir det gråsoner og farlig for barnet". Det må altså bli opp til hver enkelt. Det gis ulike råd i landene i Europga mht alkohol og svangerskap. Man har ikke kunne påvise en større andel skader på barn født i land der man har en mer liberal holdning overfor alkohol enn i Norge. Det betyr selvsagt ikke at det er sunt å drikke alkohol. Like lite som det er sunt å spise for mye sukker, røyke e.l. Til syvende og sist blir det opp til hver enkelt (nå snakker jeg altså om et glass vin, ikke fyll og fanteri). Det som er helt sikkert er at stress og angst ikke er bra for noen i svangerskapet - så det kan jo kanskje være en rettersnor for oss jenter i "begge leire". God jul.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2007 #49 Skrevet 30. november 2007 når barnet kommer hjem som 14 åring, å tatt sin første øl, ikke bli sint eller ha noen skjennepreken da!!!!! fortell heller at "lille venn, jeg drakk deg full i jula for 14 år siden jeg:)" så dette er du vant til!!!! makan da jenter!!!!!! for en skam.....
mor.monsen Skrevet 30. november 2007 #50 Skrevet 30. november 2007 For min del er det helt uakseptabelt. Som ei sa her...da kan du like så godt ta en røyk også. Så for min del blir det ingen alkohol og ingen røyk verken før eller etter jul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå