Gå til innhold

Har alle bakovervendte barneseter?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det setet vi har er kun forovervendt og det skal være sikkert hvis man følger vekt så bare teit å skrive sånn at man skal tenke over ulemper og håper vi ikke kommer utenfor en ulykke.

Når tulla sitter å brekker seg fordi hun blir syk av å sitte bakovervendt så burde man vel snu de og tenke på dere beste. KJøper man et sete som er godkjent så skjønner jeg ikke problemt.

Før satt man jo forovervendt.. aldri noen som sa noe da og det var ikke mye ulykker med barn da. Jeg satt forovervendt som liten å da var det ikke noe problem.

 

Så dere andre mødre som har barnet forovervendt. Jeg har det selv å mener det gjør bilturen bedre for lillemor!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

debatten om bakovervendt sete etter forskriftene og bla bla bla..

dette er faktisk bygget på frykt og hysteri i aller høyeste grad, vi blir mer og mer like amerikanerne når d gjelder sikkerhet på våre barn og alt annet...

 

vi har forovervendt sete og jeg respekterer jo alle som har setet bakovervendt, men en trenger ikke miste hemningene og ikke respektere hva andre mener...d er ingenting som er riktig og d er ingenting som er feil !!!!!

 

foråsvidt meg bekjent så finnes d ikke bare frontkollisjoner , du kan også bli påkjørt bakfra...tenk etter hva som skjer da...hadde egentlig ikke lyst å slå tilbake med denne kommentaren men jeg bare måtte...

 

hjertesukk,

jeg må selv lære meg hele tiden å ikke tråkke på det som andre synes er perfekt...for d er jo nettopp d der er, perfekt for "de" og da trenger det ikke skitnes til altså..

 

 

 

Skrevet

Denne diskusjonen kommer til å løpe og gå helt til vi får et bedre regelverk på det.. Jeg ser dessverre at endel foreldre snur ungene pga uvitenhet, og det er skremmende..

 

min villemo: Ja, man kan også bli påkjørt bakfra, MEEEEN, når noen blir påkjørt bakfra er det også noen som KJØRER PÅ. De som kjører på får bråstans og DA er det best for ungene å sitte bakovervendt. Altså for halvparten av alle bakenfra-ulykker er det best å sitte bakovervendt, i ALLE frontkollisjoner og i sideulykker sies det at risikoen stilles mye likt.. dermed burde det ikke vært vanskelig å se hva som er størst risiko for å komme borti. Jeg respekterer andres valg, men skulle ønske flere satte seg inn i hva framover/bakover innebar, det er dessverre mye uvitenhet som: "det gikk bra med oss" ehh, gikk det bra med alle som krasjet i eldre tider også da eller??? "det er så praktisk" vel, mer upraktisk med barn med knekte nakker o.l. "de måtte sitte med bøyde bein" ja men kjære, vi har da ledd i beina for en grunn??

Som sagt, så kommer en slik diskusjon til å rulle og gå, helt til det kommer et bedre regelverk på dette. I Norge kan vi snu når de er 9kg, noen unger er 9kg allerede ved 10mdr alder, gjerne før, det er jo SYKT å snu et barn så tidlig, virkelig sykt!

I sverige er grensen 15kg, vi kommer nok etter, det går bare litt tregere her til lands. 15kg burde vært minimumsgrensen, med unntak selvfølgelig om unger på over 4år veier mindre enn 15kg..

 

Hver enkelt må ta et valg for sitt barn, men aller tar ikke like kyndige valg. Det er flere aspekter som spiller inn, hyyyyyysteriske unger og bilsyke barn er også risikofaktorer i bil, som må tas hensyn til, helt klart! Vær opplyst, ta opplyste valg!!

Og så får vi som VET, bare vente på et forbedret regelverk, for det kommer..

Skrevet

Vil også legge til, at i sidekollisjoner,der risikoen ofte regnes som lik uansett retning på setet, så vil man ofte få en bråstans (enten i form av at sjåføren bremser eller ved møte med fjellvegg og lignende), og da er det igjen tryggest med bakovervendt sete..

 

Det finnes kanskje ikke rett og galt (enda!) men det finnes mer rett og mindre rett,, Uansett hvor mye man snur og vender på det..

 

Skrevet

min villemo:

i denne debatten blir vi faktisk IKKE mer lik amerikanere:p I usa er det nesten ikke et bakovervendt sete å oppdrive etter at barnet er fylt 1 år. Der legger de mest vekt på komforten for barnet.

 

Forresten, en ting til med påkjørsel bakfra: For de som trenger et lynkurs i fysikk, så virker kreftene der samme vei, noe som er mindre alvorlig enn at to krefter i hver sin retning treffer hverandre midt på. Oversatt: hva tror du er mest alvorlig? Front-mot-front hver bil i 80-90 km/t eller påkjørsel bakfra, du står på rødt lys, bilen bak kommer i 40 km/t. Om ikke du skjønner dette, får hvertfall ungen din merke følgene av det.....

 

 

Skrevet

Har jenta mi bakovervendt. Hun er ikke spesielt glad i å kjøre bil, klager mye. Men, hun skal sitte bakovervendt så lenge det går. Har BeSafe Izi Combi.

Skrevet

Gutten vår på snart 2 år sitter bakovervendt i en BeSafe Izi Combi.

Det hender han blir litt utolmodig på lengre turer,

men ellers så går det greit:)

Kommer til å ha han sittende denne veien til han er 3-4 år.

Skrevet

Selvfølgelig har vi det, han er under den anbefalte grensen for å snu setet på 4 år, og enn så lenge trives han godt bakovervendt.

 

Anbefaler deg å gå inn på tryggtrafikk.no og se på video av crash-test-dummies som sitter i forovervendt sete før nakken er sterk nok til å tåle trykket det blir.

 

Blir det trangt med bena er ofte ikke dette så ille for barnet som vi inbiller oss, og det er bedre å brekke bena enn nakken liksom...

Skrevet

sukk....hvilke grunnlag har dere som sier at det beste er å habakovervendt...??beror dette på andres sin filosofi ?..ikke bra ikke bra... og apropo kurs; denne "vitenskapen" er ikke helt på topp.. Det beste hadde vel egentlig vært å aldri gå ut døra fra hjemmet sitt og satt seg inn i en bil , for d er jo livsfarlig....

Skrevet

Kjære Min Villemo

Ikke meningen og tråkke på andres følelser her inne og heller ei ikke respektere. Ber så mye om unnskyldning for det om du føler deg tråkket på:) eller noen andre.

 

MEN: må få svare på dette du skriver her

 

Hvilket grunnlag har dere som sier det er det beste og ha setet bakerovervendt?;;;

 

Vi prater av egen erfaring og opplevelser.

Min samboer ser og jobber med dette til daglig (kjører ambulanse på Østlandet).

Pga fart og skadeomfang, så er det sikrere og ha barn i et bakovervendt sete. Det er helt riktig at det skjer flere påkjørsler bakfra, men da er ofte farten lavere, og enten står begge bilene stille, eller kjører i samme retning. Det betyr at kreftene som må tas ut er mindre. I frontkollisjoner er farten som regel høyere og kraften tyngre. OG vi snakker om belastningen til et barn som blir myye myye tyngre.

Tror faktisk Trygg Trafikk har en del info ang dette.

Men skal gi meg ....orker ikke og høre flåsete innlegg som "farlig og gå ut, osv osv. Det handler bare om og sikre barna sitt - sine egne gullunger -

Jeg kjører mye bil selv hver dag, og kan selvsagt ikke tenke slik hver gang. Men man gjør bare det som er best for sitt barn, og om du velger et annet type sete som er forovervendt - så er det ditt valg - og det respekterer jeg - fullt ut -

Ha en strålende vinterdag!!! Her laver snøen ned og nærmere seg rekord he he - Barna er glade iallefall:):)

Gjest renate&nydelige christina
Skrevet

Ja det har vi.

God plass enda til føttene:-)

Skrevet

"MEN: må få svare på dette du skriver her

 

Hvilket grunnlag har dere som sier det er det beste og ha setet bakerovervendt?"

 

Jeg skal forklare deg det.Dere vet jo alle like godt som jeg at små barns hoder er 4 ganger så stort i forhold til resten av kroppen på åss voksne. I en front mot front kollisjon, (hvilket er det vanligste) vil hodet bli kastet framover til haken dunker i brystet for så å bli kastet tilbake. Dette er en kjempebelastning for nakken og kan skape varige men for ikke å snakke om alvorlige nakkeskader på våre søte små.

 

Vi har selv vært utsatt for en stygg bilulykke der begge bilene ble kondemnerte. Lillegutt var 9 mnd gammel og satt bak da det skjedde, men han hadde bakovervendt sete. Han slapp fra det med sjokket fra smellet mens mamma sliter per idag med nakkeskader.

 

Jeg bruker fortsatt bakovervendt sete, kommer til å gjøre det iallefall til han er 3 år gammel. Driter i om setet er tungvindt og bilen blir trang, ungens sikkerhet kommer først. Jeg er til og med så frekk at jeg sier dere som tenker på prisen på disse setene er utrolig egoistiske. 2-3000 kroner ekstra er barnet mitt faktisk verdt. Jeg vet det, jeg har sett med egne øyne hvor skjørt livet kan være, tenk over det.

Skrevet

vi har bakovervendt sete og det kommer vi til å bruke leeeeeeeeeeenge. jeg får høre masse kommentarer, spesielt fra mamma og pappa. om at jeg er overhysterisk som vil ha henne bakover. blir jo så trangt etterhvert og hun må jo bli bilsyk? de kommer alltid trekkene med at når jeg var liten så lå jeg bare oppi baggen fra vognen med selen over. og det gikk jo fint. jeg svarer alltid at det var flaks at det gikk bra med meg. hvordan hadde det gått om de hadde kræsjet? og man kan jo ikke sammenligne nå og for over 20 år siden. tenk så mange flere biler det er nå i forhold til da.

 

jeg har også venninner som har kjøpt sete i bil nr 2 og da vil de ikke bruke så masse penger på det sete. men seriøst, vi har to seter og vi har ikke noe god råd. men vi betalte villig ekstra for å få et som kunne sitte bakover.

 

 

Skrevet

Hørte noe snakk om at i Tyskland er det anbefalt å ha barna framovervendt..andre som har hørt om teorien deres?

Skrevet

Har Norge likt veinett som tyskland????

Bare lurer!!

I Norge er det relativt få veier som har avsperret motgående felt, i Tyskland er det relativt få veier som IKKE har avsperret motgående felt. Der er forskjellen! Sjansen for frontkollisjon, som ER og forblir den mest alvorlige og mest dødelige ulykkesformen er langt mindre i Tyskland. Har aldri hørt at det er anbefalt å ha framovervendt i Tyskland, men at de har mindre fokus på bakovervendt, DET skal ikke så mye til for å skjønne, i og med at risikoen for frontkollisjon er såpass redusert..

Skrevet

Jeg har forpvervednt sete til min jente og føler hun er trygg i det. Hadde egentlig lyst på forovervednt sete men så så selgeren i butikken at vi måtte tenke litt på hvordan vi skulle bruke det. Jenten vår i går i barnehage og både mor og far henter henne.

 

Bakovervendte seter er vanskeligere å feste og er lettere å feste feil. Sete bytter bil flere ganger i uken..Han spurte meg: hva er best? et bakovervednt sete som er festet feil eller et forovervendt sete som er feste riktig?

 

Det nye sete til jente vår er kjempe lett å feste og jeg vet at det alltid blir festet riktig:)

Skrevet

Vet du, da hadde jeg kjøpt to seter!! Som butikkdamen sa til meg: "Bena kan man gipse, men nakken...!!" Dere andre som synes de får for dårlig plass til bena kan jo også ta en titt på det butikkdamen sa.

Skrevet

Da hadde jeg kjøpt to seter????? Kanskje du har råd til to seter men det har ikke jeg.... Synes det var dyrt nok med bare et.

 

 

Skrevet

mine 3 sitter bakovervent å det kommer de til å gjøre ganske lenge til.. ungen til venninna mi er 4 å sitter bakovervent..

Skrevet

Dyrt blir det vel først når barnet ditt faktisk har blitt alvorlig skadet i en kollisjon eller?

 

Blir helt satt ut av folks prioriteringer jeg, er virkelig rystet av at noen velger å ha små barn i ett forovervendt sete. Spesielt når de med mer belegg enn oss, Trygg trafikk, anbefaler noe annet..

Skrevet

Sjekk sol.no i dag ang ny front -mot front på Rv 4 /rendalen

Tragisk at dere har slike prioriteringer - man vet ALDRI - hva og når -

Dere har jo bilforsikring, og forsikring på huset?? Hva med barna??

 

Kjør forsiktig og god helg:)

Klem fra en som tenker sikkert, og prioritering

Skrevet

2-3000kr er en relativt stor utgift ja, det er vi enig om, men etter min mening en svææææært lav pris på sikkerheten til barnet mitt!

Skrevet

Gutten min på 2,5 år sitter bakovervendt i vår Golf :-)

 

Det finnes mange gode bakovervendte seter på markedet noen passer i små biler som Nissan Micra, VW Polo, Honda Jazz, Peugot 306. Så for de aller fleste burde det være mulig å få til. Ta med bilen til forhandler og prøv litt forskjellige bakovervendte seter. Det er viktig å prøve setet før man kjøper slik at man får et som passer godt i bilen.

 

Blir trist og matt av å lese alle fordommene, mytene og uvitenheten ang. bakovervendte barneseter. Å plassere et lite barn fordi det er enklest for foreldrene er uansvarlig, anderledes med de som ikke har noe valg. pga. medisinske årsaker.

 

Ta en titt på denne siden: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Der finner du linker, filmer m.m.

Skrevet

ja, vi har bakovervendt, har britax hi-way.. kjempe fornøyd med det sete,tar ikke så veldig stor plass heller, å siden det bare er bakovervendt slipper vi å bli "fristet" til å snu det for tidlig med tanke på for dårlig plass;) når snuppa er stor nok til å sitte forovervendt må vi nok bytte sete uansett=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...