Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #1 Skrevet 28. november 2007 Vet det er sikrest men, vurderer å kjøpe forovervendt pga plassmangel. Flere som har og noen gode å anbefale:)
mizz25 Skrevet 28. november 2007 #2 Skrevet 28. november 2007 Forovervendt her,vi har den besafe kombi =)
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 28. november 2007 #3 Skrevet 28. november 2007 Vi har forovervendt fordi at guttungen blir så dårlig av å sitte bakovervendt.
OsloMor Skrevet 28. november 2007 #4 Skrevet 28. november 2007 Foroverendt til store-snuppa, tror ikke det går an å sette bakovervendt. Vi fikk det brukt (av broren min), sikkert feil det også;-)
Kæmma og trultene Skrevet 28. november 2007 #5 Skrevet 28. november 2007 Vi har forovervendt nå, snudde setet for ikke lenge siden. Har besafe combi. Mye enklere og behagelig for alle nå
urigeller Skrevet 28. november 2007 #6 Skrevet 28. november 2007 HTS BeSafe Kid, kun bakovervendt. Snuppa er 18 mnd. Storebror satt bakovervendt til han var 3 år, det skal snuppa også. Har ikke spes store biler (Opel Astra og Volvo V70), plassmessig går det helt fint. Har lest såpass mye om emnet at jeg ikke er i tvil om at våre barn skal sitte bakovervendt når de er under 3 år.
shanty73 Skrevet 28. november 2007 #7 Skrevet 28. november 2007 Her har vi forovervendt nå... ene og alene pga en som har det så mye bedre i bilen...
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #8 Skrevet 28. november 2007 Regner med at du mener det er barnet som har det så mye bedre nå? Håper dere ikke kommer ut for en ulykke da, for da har h*n det ikke så mye bedre lenger... Bakovervendt redder liv og reduserer skader, det er et faktum og ikke til å komme bort fra! Men herregud, dette er et valg foreldre må ta selv. Jeg bare håper dere setter dere grundig inn i fordeler og ulemper først.
suseduse Skrevet 28. november 2007 #9 Skrevet 28. november 2007 vi har bakovervendt nå, men begynner å bli trangt for føttene hans... kommer ti å ha det bakovervendt så lenge som mulig
lenej :o) Skrevet 28. november 2007 #10 Skrevet 28. november 2007 ja, vi byttet, for mini var for liten til babystolen, å den nye var for stor til bilen. elelr, det blir hvertfall for trangt om den skal stå bakover så.. vi har acta graco cosmic, å er veldig fornøyd med den. lett å montere i bilen også
SuperGlad Skrevet 28. november 2007 #11 Skrevet 28. november 2007 har bakovervendt å kommer til å ha det helt til barna våre er gamle nok til forovervendt. Har sett video der man ser forskjell i en kollisjon, å det er ikke tvil.
Stjerne37 Skrevet 28. november 2007 #12 Skrevet 28. november 2007 Bakovervendt,gutt 1.5år,kommer til å ha det så lenge han får plass til bena.Har HTS besafe et eller anna hehe.
Gjest Skrevet 28. november 2007 #13 Skrevet 28. november 2007 Har bakovervendt. Han sitter bak passasjerstolen og da blir det knapt med plass for den som sitter foran han, men det får vi bare leve med. Kjører vi sammen alle 3, sitter alltid jeg i passasjerstolen. Jeg er 161 cm og sambo er 193, så da sier det vel alt.....hehe. Han trives så godt bakover, så da har vi han bakvendt så lenge det lar seg gjøre. Av de 8 ungene som går i b.hagen til sønnen min er det kun 2 av oss som har bakovervendt (disse er i alder 1-2 år), så er nok mange som velger å snu tidligere, ja. Jeg gjør mitt og andre gjør sitt. Ferdig med den saken : )
tine1977 Skrevet 28. november 2007 #14 Skrevet 28. november 2007 Her har vi forovervendt. Jenta vår trives mye bedre når hun kan se oss, og se fremover. Letter for meg å holde kontroll på åssen hun har det. Et missfornøyd barn i et bakovervendt sete kan distrahere den som kjører og være ganske så trafikkfarlig det også. Men det var meg da...
tina_mor Skrevet 28. november 2007 #15 Skrevet 28. november 2007 Litt langt.............men viktig: Men tatt utdrag fra et forsikringsselskap hvor vi kjøpte stolen vår; www.if.no Har samboer som kjører ambulanse til daglig - så vi tenker nok mye sikkerhet ang bil og trafikk her i huset. I forovervendte barnestoler har barnet fem ganger høyere risiko for å bli drept eller skadet, enn i bakovervendte stoler. Barn bør derfor sikres bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er rundt fire år. Forskning basert på kollisjonstester og reelle ulykker, viser at barna helt klart sitter sikrest i bilen ved å sitte bakovervendt. Årsaken er at hodet til mindre barn er stort og tungt i forhold til resten av kroppen. Samtidig er muskulatur og beinbygning mindre utviklet enn hos eldre barn og voksne. Når barnets tunge hode kastes frem i en eventuell kollisjon, samtidig som kroppen holdes på plass av selene i barnstolen, blir belastningen og faren for skade høy i forhold til hos eldre barn. Forovervendt I forovervendt posisjon vil nakke og hode få stor bevegelse ved frontkollisjon. Nakkemusklene vil kunne få en overstrekking som kan medføre varig mén. Ved en frontkollisjon vil barnet bli presset kraftig mot bilbeltet, og indre skader kan oppstå. Barnet får også en kraftig tilbakesleng med ny belastning på nakke og hode. Bakovervendt Når barnet sitter bakovervendt blir kroppen og hodet presset mot seteryggen ved en frontkollisjon. Kreftene blir derfor fordelt over en større flate slik at belastningen blir mindre. Hode og nakke får liten eller ingen tilbakesleng. I underkant av 50 prosent av alle ulykker er frontkollisjoner, og da gjerne i høy hastighet.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #16 Skrevet 28. november 2007 bakover for min gutt:-) han er halvannet år, og skal sitte bakover så lenge som mulig (helst til 4 år). Har fått veldig mye informasjon om forskjellen bakover/forover, og er ikke i tvil. Veldig fin info det tina_mor har skrevet:-)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #17 Skrevet 28. november 2007 Forovervendt. Sete i bilen min her så høy ytterst at han satt med haka på brystet bakovervendt, vet ikke om det er så godt for nakken heller. Han er mye roligere og jeg har bedre oversikt når han sitter forovervendt. Sikkerhet er viktig, for all del. Men det var da ikke dette hysteriet når vi vokste opp, og vi lever da enda.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #18 Skrevet 28. november 2007 det har ingen ting å si om han satt med haka på brystet:-) Jeg har spurt trygg trafikk om det, fordi når min sover i bilstolen detter hodet fremover litt. Det har ingenting å si for sikkerheten bakovervendt! Og ps: Ja mye mer fokus på sikkerhet nå, men hehe, verden går fremover, og ja, kanskje litt mer trafikk nå enn da vi var små;-)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #19 Skrevet 28. november 2007 Var ikke bare når han sov,hele tiden, stakkaren ble sliten og protesterte hver gang vi skulle ut å kjøre. Joda, noe mer er det sikkert, men sjansene for å frontkollidere er jo veldig små. Og så lenge de sitter fastspent riktig i et trygt sikkert sete er mye gjort.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #20 Skrevet 28. november 2007 Kjenner flere som har ungene forovervendt fra de er få måneder (2-3), og argumentet er enten at barnet blir bilsyk av å sitte bakover (babyer (før de kan gå i alle fall)blir ikke bilsyke, sånn er det bare, og det finnes en veldig logisk medisinsk forklaring på dette) eller at det er så mye enklere for foreldrene å ha barnet forover. Vel. Det kan man jo angre på hvis man er så uheldig å havne i en bilulykke og ungen blir skadet fordi det sitter forovervendt. Her sitter poden BAKOVERVENDT og han kommer til å bli sittende sånn til han er stor nok til å snu setet selv. (hehe, det var jo en overdrivelse da
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 28. november 2007 #21 Skrevet 28. november 2007 Jeg har bakovervendt til Mina, for det er det som anbefales.. Kan bruke det også forovervendt.
tina_mor Skrevet 28. november 2007 #22 Skrevet 28. november 2007 Svar til Anonym her Unnskyld meg; Men du provoserer meg en smule her asså Du sier barnet trives bedre med og sitte slik og DU har bedre oversikt. Og at sjansene for kollisjon er små. JA heldigvis er de små - men du eller jeg har dessverre ingen garanti for noen ting her i livet. Jeg er ute og kjører ca 5 mil hver dag - og ville ALDRI satt mitt barn i en forovervendt stol. Om du hadde sett bilder fra en slik ulykke , ville du tenkt deg en og to og tre ganger om. Det handler kun om sikkerhet for deg og dine barn /passasjerer. Ikke om hva han synes er ok og at du har bedre oversikt - Med små barn stopper man oftere og da har du kontroll. SOM nevnt tidligere: I forovervendt posisjon vil nakke og hode få stor bevegelse ved frontkollisjon. Nakkemusklene vil kunne få en overstrekking som kan medføre varig mén. Ved en frontkollisjon vil barnet bli presset kraftig mot bilbeltet, og indre skader kan oppstå. Barnet får også en kraftig tilbakesleng med ny belastning på nakke og hode. Som nevnt har min samboer (som kjører ambulanse på Østlandet til daglig) lang erfaring med dette - og dessverre så er virkeligheten slik i dag. Ikke for og skremme noen - men please - be safe - dere har det mest dyrebare med dere i bilen - Babyen deres Please -........ God kjøretur alle sammen
tina_mor Skrevet 28. november 2007 #23 Skrevet 28. november 2007 En annen ting er jo og huske på at om man plasserer setet bakovervendt i forsetet , må evt airbag demonteres eller fysisk kobles ut. Tina
Anonym bruker Skrevet 28. november 2007 #24 Skrevet 28. november 2007 regner med den varr til den forovervendte anonyme;-) Jeg er helt enig med deg! Har vært på kurs hos trygg trafikk, og det er skremmende hvor sterkt skadet barn som sitter forovervendt kan bli ved kollisjon. Tror dessverre dette går litt over hodet på endel, de VIL rett og slett ikke ta til seg hvor stor risikoen er....
lille N Skrevet 28. november 2007 #25 Skrevet 28. november 2007 Har forovervendt i vår bil, fordi det dessverre var eneste mulighet. Har et maxi cosi priori, funker fint. Har bakovervendt i besteforeldrenes bil, britax two way elite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå