Gå til innhold

Uff, holder på med ferber nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare et sprøsmål til dere:

Hva tror dere hvorfor deres barn gråter, og hvorfor det er så vondt å høre på barns gråt?

Og hva tror dere hvorfor barn plutselig slutter å gråte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gidder ikke svare på det og starte noen debatt om det nå....hvis det var det som var meningen.

Jeg måtte inn og lukke vinduet nå og selvsagt våknet hun - PLING! makan til lett-sovet da! Så nå er det litt gråting her....

Skrevet

Tenkte ikke å starte noe dabatt, var bare interessert.

Grunnen for hvorfor et barn gråter er jo helt avgjørende for hvordan man reagerer på det...

Men lykke til, ho sover nok snart igjen :)

Skrevet

Hei HI anonym og heldigec

Så godt å høre det går bra med dere, går bra her også, jeg har jo bysset han når han har våknet, men i kveld har han vpknet 2 ganger, gråt og sto i sengen, jeg løp inn med en gang, og la han ned - støk på kinnet, og vet dere han sovnet med en gang.... johooo :)

Er spent på hvordan resten av natten blir.

Det er så godt å se at han klarer å sovne selv, endelig :)

Skrevet

Til Die

Beklager hvis jeg oppfattet spørsmålene dine som kritiske (er ikke så lett å "se" det her inne alltid)

Men så lenge de ikke var ment som debattinnlegg så kan jeg jo gjerne svare på dem. Men det er vanskelig for det blir bare mine antagelser...

Hvorfor de gråter? Jeg tror det først og fremst er av frustrasjon pga manglende service (som kan bety alt fra mat, kos, trøst etc)

Hvorfor det er vondt å høre på? Fordi vi er skapt til å respondere på gråt fra naturens side og fordi vi elsker barna våre og har behov for å trøste dem.

Hvorfor de plutselig slutter? Fordi de lærer at gråt ikke påkaller annet enn en kjærlig hånd, en kos og forsikring om at de ikke er forlatt. Mine barn har aldri sovnet av utmattelse, men på et eller annet tidspunkt så er det akkurat som om de "finner roen" og så sovner de med et smil om munnen :-)

Skrevet

Da tror vi egentlig ikke noe forskjellig om hvorfor barn gråter, bare at eg ville bytte ut ordene manglende service med ikke dekte behov (som mat, kos,... (det du nevner))., og om hvorfor de fleste foreldre ikke liker å høre barn gråte.

Skrevet

Ok, her er siste rapport fra oss:

Hun våknet jo da jeg måtte inn og lukke vinduet. Holdt det gående ca 45 min før hun sovnet igjen. Og så har hun våknet noen ganger og grått bittelitt (kanskje 30 sekunder) men sovnet av seg selv igjen i natt. DET hadde hun ikke gjort før altså!

Våknet kl 7 blid og fornøyd :-)

Skrevet

Synes det er litt skummelt at du avviser forskning du ikke har satt deg inn i. Spesielt når du bruker det at du har studert psykologi for å vekte argumentene dine enda mer. Hva mener du med at du har studert psykologi forresten? Årsstudiet (som jo kun er en innføring i et stort og vanskelig fag), eller har du tatt en bachelor eller kanskje en mastergrad? Bare nysgjerrig siden du bruker studiet ditt som argument her...

Her kan du lese litt mer om forskningen som er gjort rundt babyer og kontrollert gråt (Ferber og andre skrikekurer går under denne definisjonen, det engelske uttrykket for kontrollert gråt er "crying-it-out"):

http://www.theregister.co.uk/2006/07/14/the_odd_body_crying/ --> Denne er på engelsk, men er lettlest

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article1197152.ece?contentType=tips --> Står ikke hvem som svarer på spørsmålet her, men Jesper Juul er vel den eksperten Aftenposten bruker mest så jeg tror det er han

http://forebyggende.no/PDF/fokus-angst.pdf --> Info fra Folkehelseinstituttet

http://www.aftenposten.no/helse/article745695.ece ---> Intervju med psykolog Sissel Unger og pedagog Anne Carling (de som driver senteret "Midt i mellom")

Jeg tør ikke bruke skrikekur på mitt barn, og klarer allikevel å få henne til å sovne greit om kvelden og sove godt om natta. Det har tatt tid og krevd en del innsats fra meg, men det krever jo en skrikekur også :)

Skrevet

Ja, dette var til "heldigec"

Trykka på "svar på innlegg" rett under et innlegg du hadde skrevet, men var visst mange dvar der allerede...

Skrevet

Hei Sjalabais

Jeg avviser ikke forskningen altså - jeg bare stiller spørsmålstegn ved den...fordi de stadig henvises til denne ene forskningen og det er liksom ingen som noen gang (såvidt jeg har sett, og jeg har satt meg ganske mye inn i det) har sagt noe om hva de faktisk har gjort eller hvem som har gjort det (eller hvor)...Vet du???

Alle de artiklene (og flere til) som du har sendt link til har jeg lest før - mange ganger. Så på tross av kritikken mot Ferber så velger jeg å lytte til meg selv, min erfaring og alle de andre artiklene og forskningen som faktisk støtter metoden.

Og bare for å ha sagt det; jeg er ikke tilhenger av å la barn ligge å gråte uten tilsyn. Ferber er ikke helt umenneskelig heller, og noen barn (og voksne) passer det bare ikke for.

Jeg synes det er veldig rart hvis en tilsynelatende "skadelig" kur/metode likevel resulterer i barn som legger seg med et smil og sover hele natten. Da tror i alle fall ikke jeg at det er så veldig skadelig....

Nei, nå klarte jeg jammen å begynne å debattere dette IGJEN....! hehe

Skrevet

Hei hei, slik ble vår natt, han våknet ofte på kvelden i går, men var bare å legge han ned å stryke på kinnet, så sov han, det samme i natt, men hver time ble litt i overkant, så kl 3 kom han i min seng, og puppen.

(er alenemor, og har en til jeg må opp med før 7... så her må det tas etappevis :) )

Det har ikke vært noe gråt, og han våknet aldri opp å begynte å leke i sengen som de to foregående nettene. Når vi sto opp i dag hadde han fått en ny tann :) Sikkert derfor han har vært så urolig tenker jeg.

Så bra det høres ut for deg heldigec, blir spennende i natt da ;)

Skrevet

Heldigemamma

Hvor gammel er han? Tenner kan uansett forstyrre søvnen så det er helt sikkert derfor han har våknet så ofte ja. Men har du prøvd å legge ham i sånn pose som du fester til sengen? Det er veldig mange barn som roer seg av det.

Det må være tøft å være alenemor til 2. Men desto viktigere å komme inn i en god rutine som gir alle nok søvn til slutt :-) Og jeg som klager hvis jeg må være alene med begge mine en kveld i ny og ne.....uff

Skrevet

Hi her igjen=)!

Natten gikk veldig bra. Han våknet opp en del ganger, men var bare å gå inn til han og si god natt, så sovnet han fort igjen. Trengte ikke amme han før 00.30, det er suuuperrekord altså=)=). Så sov vi videre og han våknet halv tre, men da sovnet han fort igjen etter at jeg var inne og sa god natt til han. Halv fem våknet han og da havnet han i senga mi slik at vi kunne sove litt lenger. Klokken litt over seks sto vi opp. Jeg er veldig fornøyd jeg altså.

Til deg over her som ikke tør ta denne skrikekuren: jeg skjønner det hvis ungen skriker helt febrilsk, det hadde ikke jeg klart heller. Men gutten min skriker ikke så voldsomt, han bare sutrer mest, og det tviler jeg sterkt på er skadelig altså. Jeg trodde denne metoden skulle være skikkelig grusom, men det er den ikke for oss hvertfall. Synes den er veldig fin jeg, han gråter jo nesten mindre nå enn da jeg vugget og vugget han=)

HI

Skrevet

Fy skam!

Blir helt ifra meg når jeg hører om Ferber-metoden!

Hentet fra en infoside:

Psykolog Sissel Unger og pedagog Anne Carling advarer småbarnsforeldre mot å bruke dr. Ferbers søvnmetode - også kalt "skrikemetoden". - Metoden er helt uforenlig med moderne spedbarnspsykologi, sier Unger og Carling...

Lytt til barnet.

Psykolog Sissel Unger (t.h.) og spesialpedagog Anne Carling er sterkt kritiske til å bruke en søvnmetode som går ut på å legge spedbarn på eget rom og la det gråte seg i søvn. - Det er viktig å være hos barnet til det sover godt, sier Unger og Carling.

Omstridt søvnmetode.

Image

Psykolog Sissel Unger og spesialpedagog Anne Carling har i ti år drevet "MIDTIMELLOM - Forebyggende senter for småbarnsfamilier", og hjulpet mange store og små med søvnvansker. Hun presiserer for babyprat at midtimellomklinikken er mye mer enn bare søvn, men hun føler likevel at det er veldig stort fokus på akkurat dette temaet. De to erfarne terapeutene, som begge tidligere arbeidet ved Barneklinikken på Rikshospitalet, advarer sterkt mot å bruke den såkalte "skrikemetoden" som er utviklet i nyere tid av dr. Richard Ferber ved søvnlaboratoriet i Boston, selv om dette egentlig er en meget eldre søvnmetode.

- Gjennom årene har vi tatt i mot veldig mange fortvilte foreldre som har prøvet denne metoden. Skal metoden virke, må den gjennomføres konsekvent i flere dager og netter etter hverandre. Barnet ligger i sengen og gråter så lenge at det til slutt sovner i ren utmattelse, sier Unger og Carling, som har grunnleggende innvendinger:

Metoden er helt uforenlig med moderne spedbarns- og småbarnspsykologi. Spedbarnets språk er gråt.

Oppbygging av tillit, trygghet og et godt selvbilde er spedbarnspsykologiens viktigste fundamenter. Disse behovene blir nærmest motarbeidet ved denne disiplinære, adferdsterapeutiske metoden.

Det strider mot den menneskelige natur at nybakte foreldre skal stå utenfor døren til sine spedbarn og høre dem skrike.

Metoden er helt ulogisk. Eksempelvis ved at mor går inn, og så sier at hun er der, for så i neste øyeblikk å forsvinne ut døren igjen. Barn opp til 3 års alder har problemer med å forstå at mennesker de ikke ser eksisterer.

Skrevet

Må bare si noen få ord om dette med å la babyer ligge å gråte:

Babyer som er ca 6 mnd gamle gråter gjerne fordi de ikke får det som de vil. Det behøver ikke være at de lider for det. De kan gråte fordi de er frustrerte over å ikke få det som de vil. Men det er ikke farlig å la de protestere på denne måten.

Jeg ble faktisk anbefalt av helsesøster å prøve ferber metoden. Og jeg er glad jeg gjorde det. Situasjonen gikk fra å bysse/amme barnet i søvn, og våkne fem-seks ganger i løpet av natten, til at hun nå sovner selv, og sover hele natten gjennom. Jenta mi har det mye bedre, og jeg har det mye bedre. Det tok hele 2 dager... Tror ikke hun har tatt skade av det...

Også et tips til slutt:

Kanskje du skal forsøke å ikke ta opp babyen din når han gråter. Vet det er vanskelig, men opplevde av jenta mi at gråten gikk lettere over når jeg ikke helte "bensin på bålet". Når han opplever å bli tatt opp etter å ha grått en stund vil han kanskje tro at det er sånn det skal være. Bare han gråter hardt og lenge nok, så får han det som han vil. Så lenge du er i rommet innimellom og snakker litt til ham, vet han jo at han ikke er forlatt. Kanskje du kan sitte utenfor rommet hans og snakke litt, så hører han at du er der. Han gråter ikke fordi han har det vondt eller trenger noe. Bare fordi han er blitt vant til noe, og blir sinna når noe ikke er som det pleier...

Stå på! Det er du som er forelderen og skal vise barnet veien!

Skrevet

Heldigec, gutten min er 9 mnd. Og anonym 15.38, godt å høre andre har fått igjen nattesøvnen sin også :)

Skrevet

Eg kan bare anbefale boka "Hvorfor gråter barnet?" Mari Rysst Heilmann.

Til Anonym som kom med kritikk. Eg er jo helt enig med deg, men å si fy skam er da ganske så dårlig gjort. Alle mødre vil det beste for sine barn, og at mange får anbefalt Ferber... ja, det kan jo ikke de mødre noe for. Og så kunne du si hvem du er, også.

Det finnes en bok til: "No cry sleep solution" for det som kan engelsk.

Til deg annen anonym... ja, foreldre skal kansjke vise veien, men så små barn vet best hva de trenger. Så, her i huset er det barnet mitt som forteller meg hva ho trenger, og så får ho det. Eg vise forskjell mellom dag og natt med lite lys og stillhet om kvelden og natten. Alt anna forteller ho til meg. Det fungerer bra :)

Skrevet

og nei, har ikke prøvd pose, vil ikke det, redd han vil få panikk da.. Kan tenke meg han er typen til det.

Skrevet

Bare lurer på om det å plukke opp babyen for så å legge den ned igjen etter å ha spist bare forvirrer?

Skrevet

hvorfor det? hva tenker du på? hva skal forvirre? og hvorfor lurer du nå akkurat på det?

Skrevet

Nei tenkte på å la de spise en gang for.eks i løpet av natten og så legge de ned igjen for å "skrike" til de sovner?

Skrevet

Anbefaler denne siden for dere som synes Ferber er litt heavy. Ferber light kan vi vel kalle dette:-)

http://www.morsbaby.net/atsoveigennem.htm

Til sofi81: Hvis du skal mate babyen ila natten, bør du legge matingen til en norgenlunde fast tidspunkt hver natt. Han/hun blir fort vant med kun det ene måltidet da.

Skrevet

Sette du deg kl på ringing, og så vekker du barnet ditt? Men når barnet våkner så er det feil tidspunkt? Eller hvordan legger du matingen til samme tid?

Skrevet

den siden du nevnte er vel langt fra ferber:

Psykologer er enige om, at barnets grundlæggende personlige træk dannes i de første (3-4) år af dets liv. Af dets samspil og forhold til forældrene danner det sin basis for, hvordan det vil have det i forhold til relationer i sit fremtidige liv. Hvis I f.eks., som visse metoder foreskriver, forlader rummet, for at barnet skal lære at lægge sig til at sove selv, så oplever barnet at det bliver forladt. Hvis det græder - dvs. råber på hjælp - og der ikke kommer en voksen ind for at trøste, tale, nusse eller holde i hånd, så lærer det, at der ikke kommer nogen, når det beder om hjælp. Og måske derfor holder det op med at råbe eller græde? Vi syntes ikke det er den rigtige måde at lære det på. .Ja det virker, barnet giver op og falder i søvn med en ny læring: ”mor og far kommer ikke selvom jeg er helt ude af mig selv, måske er mine behov ikke så vigtige” Barnet må gerne lære at det er OK at være afhængig af sine forældre og søge støtte, hjælp og, når de bliver større, råd – hos sine forældre – i situationer, hvor det endnu ikke er helt modent eller sikkert til at stå alene. Formentlig vil dit barn når det vokser op være mere tilbøjelig til aktivt at signalere og bede om hjælp i stedet for at tumle med problemerne selv – og opleve at de alligevel er for store at løse alene. Et barn der ikke tidligt har følt sig forladt og svigtet af de primære relationer, men har oplevet dem som nærværende, hjælpsomme og kærlige vil også have en større tillid til sig selv – simpelthen et større selvværd! Og det vil senere hen have nemmere ved at indgå i nære relationer f.eks. med partner og egne børn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...