Gå til innhold

Uff, holder på med ferber nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå orker jeg ikke vugge han hver eneste time hele natten. Tror faktisk det ble stille nå...hmm...det var deilig. Han sovnet lett første gang jeg la han. Men så våknet han etter 45 min og da ble det mye verre skriking. Men nå har det faktisk bare gått 20 min, og han sover. Har litt vondt inni meg da...

Noen som vil dele sin ferber erfaring med meg..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åneida, sovnet ikke enda gitt....men nå kanskje...hm...håpe, neida, åhhhhhhh, sov da lille gutten min...nå ble det da stille....da er det bare å krysse fingrene..

Synes ikke dette er morsomt, men jeg orker ikke ha det slik som det har blitt...

Skrevet

Hei!

Jeg holder også på med Ferber (nattavvenning). Begynte i går og snuppa sovner greit av seg selv men våknet kl 23 og holdt det gående til midnatt. Så våknet hun bare bittelitt i 3-tiden og klagde (gråt ikke) men sovnet igjen og sov til kl 7! Vanligvis har hun fått mat på den tiden. Blir spennende å se om hun våkner i det hele tatt i natt og hvor lang tid det evt tar før hun sovner igjen.

Jeg har vært igjennom dette for 3 år side med eldstemann med veldig gode resultater. Han sovnet selv og sov igjennom etter 3 dager og har gjort det siden :-) Og det viktigste; han legger seg med et smil og virker ikke særlig hjerneskadet heller...hehe

Må innrømme at det skjærer meg litt i hjertet imens det står på, men samtidig så føler jeg ikke at gråten er hysterisk heller. Er mer sinne-gråt fordi hun ikke får servering. Men det funker jo såååå bra!

Hvordan går det med deg da?

Skrevet

Nå tror jeg han har sovnet, men storesøstra jodler iveg, så hun vekker han vel nå...grrr...ja, der våknet han ja... Men han sutrer/gråter litt og sovner igjen, så jeg har ikke vært inne hos han på 20min nå, men nå starter hylingen igjen....

HI

Skrevet

Jeg ville ikke ventet så lenge som 20 minutter første gangene (kommer selvsagt an på hvor mye han gråter da), max 15 minutter . Jeg har plassert mann og eldstesønn i kjellerstuen jeg :-) Da er det ingen som vekker hverandre.

begynte du i dag?

Skrevet

HVor gamle er deres barn når dere prøver nattavvenning? Min er 6 mnd, er det ok å begynne nå? Spiser to ganger, ca kl. 00 og 05.

Skrevet

Min er 5,5 mnd og det var broren også. Er visstnok aller mest effektivt i 5-6 mnd alder.

Hvis han/hun får minst 2 grøtmåltider på dagen så er det ikke nødvendig med nattmat lenger. Kutt ut begge nattmåltidene samtidig for å unngå forvirring. Trenger du hjelp til hvordan du skal gå frem så si fra. Jeg har også boken til Naphaug, "sov godt" som jeg kan slå opp i.

Skrevet

jeg begynte også i går, men med en veldig light versjon...

Er så spent på hvordan natten blir...

Skrevet

Hei! Var ikke 20 min med gråt altså, men sutret innimellom i noen sek før han gav seg fort igjen. Når han skriker så går jeg inn hvert 5min nå. Men nå tror jeg faktisk han har sovnet=)

HI

Skrevet

Hvorfor må dere være anonyme her forresten??

Men..til anonym med light-versjonen; hvordan gjør du det?

Skrevet

heldigec

hehe, egentlig ikke meningen å være anonym da :)

Leste noen innlegg om ferber med deg tidligere, prøvde å sende deg en mail, men trykket på profilen din, og det gikk ikke. Ville ha noen tips da, uten å være helt offentlig...

Jeg bysser, synger og koser.... (han er puppegal) Spørs om dette går da... :)

Skrevet

Light-versjonen funker den også, men tar ofte lenger tid bare :-)

Det går helt sikkert bra, men fortell gjerne mer om hva du gjør. Ligger han på eget rom? Sitter du ved sengen hele tiden? Hvordan gikk første natten?

Skrevet

Ligger på samme rom, våkner gjerne første gangen før jeg legger meg, som i går, så da bysset jeg, sang, og la han ned igjen, ble litt hyl, jeg gikk litt ut å inn og la han ned, koste og sa natta, så fikk jeg det ikke til mere å bysset og koste, tok en evighet, et par timer. Sovnet i armene mine, våknet når jeg la han ned, så var det pån igjen, byssing, sovnet, sov i 30 min, byssing, sov i 20 min, byssing etc..

I sekstiden tok jeg frem puppen å vi sov til ni.........

Skrevet

Det hørtes fryktelig slitsomt ut - men for all del; orker du ikke for mye skriking så er vel det løsningen.

Jeg trodde ærlig talt det skulle bli et skikkelig leven med frøkna her for hun er ganke bestemt og kan gråte som bare det! Men utrolig nok tok det "bare" en time (var da inne 7 ganger tror jeg) før hun sovnet. Hun ligger på eget rom og våkner ofte mange ganger på natten men finner roen selv bortsett fra når hun skal ha pupp (noe som nå skal avsluttes).

Sikker på at du ikke vil gjøre kortere proses og ta en "skikkelig" Ferber?

Skrevet

Jeg skal se ann et par netter til, eller kanskje jeg blir så trøtt i dag at jeg kjører på da, tar det som det kommer, men en ting har jeg bestemt meg for, puppen får han ikke.. Stakkar lille. Jeg er jo så redd for "senskader" jeg da, men skjønner og vet at det ikke er noen senskader av dette.

Jeg skulle nok begynt tidligere som dere.. jaja :)

Skrevet

Slapp av, ikke hør på de som snakker om hjerneskader! Så enkelt og skrøpelig bygget er nok ikke mennesket at det tar skade av et par timer med gråt. I hvertfall ikke så lenge det er under mors og fars kontroll. Skulle gjerne sett dokumentasjonen på den forskningsrapporten gitt!

Hehe...morsomt at vi har lignende nick!

Skrevet

Jeg dro å spurte legen jeg, og han bekreftet at de tåler litt gråt :)

Det er noe annet med de som gråter uten at det er noen der, hver natt, og dag...

Ja, vi er jo Heldige :)

Skrevet

Jeg har som sagt ikke sett dokumentasjonen på den forskningen, men vet i alle fall at det er veldig vanskelig (om ikke umulig) å foreta sammenlignbare og generaliserbare forsøk på små barn uten å få etiske problemer. Eneste jeg kan tenke meg er at man har sett direkte på selve hjernen og hvordan den "oppfører seg" når barn gråter. Men igjen så er det derfra umulig å fastslå at det vil medføre hjerneskader selv om visse deler av hjernen påvirkes....Og dessuten er det slett ikke alle "hjerneskader" som gir noen fysisk eller psykiske utslag.

Jeg har studert psykologi og vet litt om hvordan hjernen fungerer så dette er ikke bare helt svada...

Uansett så bygger jeg min entusiasme over Ferber på egen og mange andres positive erfaring. Så all denne kritikken klarer jeg bare ikke få helt grepet på....

Det jeg derimot KAN forstå er at foreldrene ikke orker å høre på barnets gråt og at de derfor ikke vil gjennomgå ferber. For det er jo ikke noe hyggelig og det verker jo virkelig i kroppen etter å ta dem opp og trøste :-)

Skrevet

Hehe...bare jeg som skriver her nå?!

Hvordan har det gått med dere andre i natt?

Tulla mi våknet som vanlig rundt 23, men roet seg etter en drøy halvtime med gråt og sov deretter helt til kl 7! (vanligvis har hun våknet en gang til i løpet av denne tiden) Dette går riktige veien :-)

Skrevet

Vi har også holdt på med Ferber i 3 netter nå, og her går det strålende! Jeg nattavvenner ikke, men får han til å sovne selv i egen seng, uten pupp. (har samsovet til nå) Den siste måneden har vi sovet dårlig begge to. Jeg våkner hver gang han skal ha mat (som er så og si hele natten) , og ligger dårlig gjør vi begge to. I natt la vi han 19, og han sovnet etter 5 min med småsutring. Han våknet 03 (!!!!!), fikk mat, sovnet uten sutring og sov videre til 06. Da sto vi opp. HELT FANTASTISK!!!!!!

Skrevet

jeg driver jo med light versjonen, syns det har gått veldig bra. Våknet i ti tiden, bysset - sovnet på 5 min - men i armene mine.

Våknet ellve, holdt det gående et par timer, men jeg lar han ikke gråte noe særlig jeg da, så jeg satt ved sengen å sang, koste, og strøk, han sovnet av seg selv - uten gråt for første gang...og uten byssing. jippi, halv fem våknet han igjen, da fikk han pupp og vi sov sammen til 8.30..

Når jeg har fått han til å sove til halv fem, så skal jeg slutte med det måltidet også, klarer ikke ta alt på en gang, må sove, og det får jeg ikke gjort på dagen selvom jeg er oppe på natten..

Er spent på i kveld.

Skrevet

Hei, HI her!

Natta gikk greit. Jeg ammet bare to ganger, klokken 23 og klokken 03. 4.30 la jeg han i senga mi for at han skulle sove lengst mulig. Det beste med dette er at nå sovner han av seg selv, helt uten amming eller vugging, og det er sååå deilig. Han har aldri gjort det før. I hele dag har han sovnet kjempefint, bar elitt sutring. Da jeg la han i kveld brukte han vel cirka 20 min før han sovnet. Men han skriker ikke så voldsomt, mest sutring. Han våknet igjen akkurat nå, men da gikk jeg bare inn og sa god natt og nå sovnet han igjen, tok bare to minutter. Før våknet han nesten hver time og jeg måtte vugge og vugge og amme og amme. Han våkner jo nå også, men jeg slipper vugging og jeg ser at dette blir bedre og bedre. Har forøvrig bestemt for å amme han to ganger per natt, det burde holde i massevis. men om en stund skal jeg gå ned til bare en gang per natt ettersom han spiser så mye på dagen.

Er spent på natt nr 2, håper han sover i lengre bolker.

Hvordan går det med dere andre da?

HI

Skrevet

Jeg er veldig spent på om bertemor våkner i det hele tatt i kveld sånn i 23-tiden som hun pleier.....

Hehe...det "morsomme" er at JEG er stup-trøtt i dag etter å ha sovet hele natten for første gang på flere uker! Kanskje kroppen trives best med oppvåkningen på natten.....hmmm

Skrevet

he he, ja det er ofte når man begynner å sove hele natten at man blir trøttest om man må opp en gang=).

Lykke til i natt da, deilig å sove litt igjen=)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...