Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Jeg tror det er mange foreldre som streber etter å få ADHD-diagnosen på sitt barn, for å slippe å erkjenne at de selv er årsak til barnets atferd. Er det bare jeg som tenker slik?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 det er sikkert ikke bare du som tenker slik. det er foreldre som er syke som påfører barna sine unødig sykdom. min mor gjorde det, men ikke med ADHD men de færeste foreldre er sånn, og ADHD er nok ikke den sykdommen jeg ville lurt på meg. det kommer jo lite medlidenhet med den i forhold til mange andre sykdommer. De fleste har nok rett og slett ADHD på ordentlig
suppegjøken+grønnskollingene Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 Sånn tenker jeg også. Men gidder ikke være anonym.
esmase Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 Nå er det ikke foreldrene som stiller en diagnose på barna.... Og vet du egentlig hvordan en utredning foregår?Tydeligvis ikke. Det er faktisk ikke bare å gå til legen å be om Ritalin,få det,og dermed har du unnskyldning for hvorfor ungen din er en drittunge. Det at du tenker sånn,tilegner jeg ren og skjær uvitenhet fra din side,så du er unnskyldt.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #6 Skrevet 15. november 2007 Foreldrene får nok mer sympati dersom de sier at barnet deres har adhd enn om de sier at atferden bare er resultat av en lite konsekvent og uengasjert oppdragelse...
Cat.68 Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 Øhhh, er du klar over hva slags utredning de må igjennom før en slik diagnose fastsettes. Den er utrulig omfattende og blir ikke fastsatt av 1 psykolog/lege aleina men av et helt team. Og ved minste usikkerhet om diagnose tilkalles et ekstra spesialisert team inn for å gjennomgå den omfatende utredningen igjen!! Er nok flere som ender opp med en Ikke ad/hd diagnose en de som får den!!
Gjest Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 Hadde egentlig ikke tenkt å svare en gang, for denne anonyme tyder på hengepupper, hasjrøyk og dårlig oppdragelse=) Ikke noe nytt på denne siden her=)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #9 Skrevet 15. november 2007 Nå snakket jeg ikke om barn som har FÅTT diagnosen, men om foreldre som STREBER etter å få diagnosen på sitt barn. Når det er sagt, er det ALT for enkelt å få ritalin til barn som har atferdsvansker. HI
Gjest Skrevet 15. november 2007 #10 Skrevet 15. november 2007 Du får ordlegge deg på en litt annen måte da.........*herregud*
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. november 2007 #11 Skrevet 15. november 2007 Vet av tilfeller hvor barn har adhd fordi foreldrene har presset det frem. Men det er ikke mange tilfeller.
esmase Skrevet 15. november 2007 #12 Skrevet 15. november 2007 De som STREBER ,blir fort avvist. Man må gjennom omfattende tester før man overhodet slipper innom dørene på bup,derfor er det noen som faller ut allerede her. Tror fortsatt du er lite opplyst om dette...
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #13 Skrevet 15. november 2007 Jeg tror nok denne utredningen er veeeldig forskjellig fra kommune til kommune.
Cat.68 Skrevet 15. november 2007 #14 Skrevet 15. november 2007 Men alle de foreldre som har fått diagnosen til barnen sine har nok i større eller mindre grad strebet etter å finne ut hva som er galt. Selv trbet jeg i 18 år før noen i hele tatt giddet å gjøre en utredning. det viste seg at han var veldig hardt angrepet. men fordi han ikke hadde elle a-typiske tegnene ble det viftet bort at folk som ikke hadde kompetanse på området. Så nei det er IKKE enkelt å få diagnosen Ad/hd
ScaryMama Skrevet 15. november 2007 #15 Skrevet 15. november 2007 Tja, adhd er en av de mest feildiagnoserte og mest underdiagnoserte psykiske lidelsene. Det vil si at det ikke bare er mange som ikke har fått stilt diagnosen, men også at mange har fått diagnosen når de ikke har adhd. Jeg vet hva slags utredning de må gjennom, men MYE av årsaken til at en diagnose evt. blir stilt er på bakgrunn av hva foreldre sier. Mange barn som får diagnosen adhd har atferdsproblemer som ikke er av en nevrologisk karakter. Mange har det ustablit hjemme, og har usikre eller for få grenser. Dette er ting som kan i noen tilfeller føre til adhdlignende atferd, men foreldre forteller gjerne ikke om disse tingene til psykiateren fordi de faktisk ikke er klar over det og ser ikke egne bidrag til problemet. Jeg er faktisk tilbøyelig til å være enig med HI, selv om jeg syns at innelgget virker litt dømmende og formuleringen viser ikke mye kunnskap om temaet.
Gjest Skrevet 15. november 2007 #16 Skrevet 15. november 2007 Anonym, jeg anbefaller deg å legge inn et nytt innlegg hvor du skriver litt mer omfattende, for da kunne det blitt en god diskusjon, dette............... hvor du bare spyr ut ting du tydelig ikke har greie på blir bare teit!
Cat.68 Skrevet 15. november 2007 #17 Skrevet 15. november 2007 For meg høres det helt vilt ut, men jeg blir ikke forundret heller egentlig. Dårlige leger /psykologer finnes jo de også. Men etter å ha fulgt med hva sønnen min måtte igjennom av tester ol. Så synes jeg det virker utrulig at noen kan fake seg til denne diagnosen.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #18 Skrevet 15. november 2007 Det er riktig at jeg vet lite om utredningsprosessen, annet enn at den varierer fra sted til sted. Derfor uttaler jeg meg heller ikke om barn som har fått diegnosen. At mange barn HAR ADHD tviler jeg ikke på, da mange har nytte av f. eks. ritalin. HI
Gjest Skrevet 15. november 2007 #19 Skrevet 15. november 2007 Fortsatt er det tydelige signaler som viser til en slik diagnose også. Det kan man skille om barnet har dårlige foreldre eller ikke. Singnalene er der uansett.
Gjest Skrevet 15. november 2007 #20 Skrevet 15. november 2007 Får man feildiagnose vil jeg tro det går på dårlig oppfølging av ppt/bup og en lege som ikke bryr seg. Klart det finnes også
Cat.68 Skrevet 15. november 2007 #21 Skrevet 15. november 2007 Min sønn gikk igjennom masse tester som gikk direkte på hjernekapasiteten hans, en form for mange forskjellige Iq ester som berørete de forskjellige deler i hjernen for å finne ut hvor eventuelle størninger befinner seg. I tilegg til disse testene samt intervjuer med både barnet og foreldrene oppsummeres det etter ferdig fastsatte fasit for hvor man ligger. dette vil som regel være en klar indikasjon hvor det likker hen. Og som sagt ved minste usikkerhet kalles et spesial team på Ad/hd problematikk inn for videre utredning og kontroll av de data som foreligger. Det tok 3 mnd for utredningen ti sønnen min var klar.
ScaryMama Skrevet 15. november 2007 #22 Skrevet 15. november 2007 Det er signaler som kan være indikasjon på flere ting. Og det er heller ikke snakk om "dårlige" foreldre nødvendigvis, mange har de beste intensjoner. Men det kan være at de er inkonsekvente eller liknende og det kombinert med en oppososjonell atferdstendens kan resultere adhdlignende atferd. Det er en grunn til at denne diagnosen er såpass feildiagnostisert, det er mange interasjonseffekter her.
esmase Skrevet 15. november 2007 #23 Skrevet 15. november 2007 Ifjor tok de ibruk en ny test (dawba) som hver av foreldrene skal fylle ut.Hvis barnet går i barnehage/skole,så skal ansvarlig der også ta en sånn. Disse blir sammenlignet,og hvis det er stor forskjell på de enkelte,så undersøker de jo grunnen til hvorfor. Er det grensesetting som er feilen,så vil jo dette komme tydelig frem.
ScaryMama Skrevet 15. november 2007 #24 Skrevet 15. november 2007 Litt drøyt å si at hvis en person får feil diagnose så er det fordi legen ikke bryr seg eller oppfølgingen er dårlig. Når det gjelder psykiske lidelser så er det vanskelig å si hvilken atferd er symptom på hva, og hva årsaken til symptomene er. I tillegg så er det mange diagnoser som likner veldig, og ofte så er det snakk om flere lidelser på en gang (en ulykke treffer sjelden alene). Dessuten så reagerer alle forskjellig, selv de med samme lidelse.
Gjest Skrevet 15. november 2007 #25 Skrevet 15. november 2007 *dårlige foreldre* skrev jeg pga nn over. Å stå på sidelinjen er greit, for man får ikke hele helheten av ting. Foreldre som lever med et barn som har adhd, ser dette hver dag OG natt. De opplever dette på kroppen og som legene sier så er det ikke nødvendig med så mye tiltak og forandringer i hjemmet hvis det *ikk er noe*. *normale* barn hører til tider det man sier, oppfatter situasjonen, lek, forandringer osv. Mens adhd barn må man fysisk gå bort til, se inn i øynene, fysisk følge de til A til B, fikser ikke forandringer, klarer sjelden lek i grupper over lengre tid, raseriutbrudd, fysisk vold og for å ikke snakke om det psykiske her som selvtillitten, selvfølelsen, tanker om seg selv som somlekopp, rotekopp osv. Også har vi den vanlige uttalelsen fra barn som: *jeg vet ikke hvorfor, jeg ønsker ikke gjøre det, men klarer ikke styre kroppen* Altså dette er ikke kun engangs situasjon, men hver dag, inn og ut.............................................osv..............................................osv..............................osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå