Gjest Skrevet 10. november 2007 #51 Skrevet 10. november 2007 jeg er litt opptatt av hvilken stoffer feks våtservietter inneholder.. det bryr jeg meg om (blant mange andre ting jeg tenker på) ,noen bryr seg ikke. jeg kjøper ikke de dyreste våtserviettene, men skal kjøpe coop sine.. disse er faktisk de billigste, og de beste. når jeg tenker på barnets beste, har det overhodet ingen sammenheng med at ting skal være dyrt, men best mulig. altså, det billigste bilsetet kan være best i test.. dvs.. jeg kjøper ikke det dyreste, bare for å kjøpe det dyreste,. derfor ikke opptatt av bare materielle ting. når jeg sier at noen bryr seg mer enn andre, så er det kun basert på at.. noen spørr: "hvilke våtservietter skal jeg bruke? hvilke er best?" da bryr de seg om kvalitet/innholdstoffer, regner jeg med. ikke "hvilke våtservietter er de dyreste jeg kan få tak i?" mens andre derimot, gidder å lage en stor diskusjon over at de som spørr om sånne ting er hysteriske, og "tar helt av".. da konkluderer jeg med at de som spørr, bryr seg mer om sånne ting, enn de som ikke spørr. litt rar at du skal gjøre om dette til at det handler om materielle ting, penger osv.. du tar ihvertfall helt av.. jeg har ikke sagt at noen bryr seg mer om ungene sine enn andre.. men det bryr seg mer om feks våtservietter, bilseter osv. for det var vell det denne diskusjonen handlet om
Linaria Skrevet 10. november 2007 #52 Skrevet 10. november 2007 Annie: påstår du virkelig at du ikke har sammenlignet mødre som ikke bryr seg om våtservietter, med mødre som ammer og røyker samtidig? Jeg siterte deg til og med. Kan godt gjøre det igjen hvis du ikke finner det du skrev selv! Som jeg skrev tidligere, jeg synes hele dette forumet er veldig materielt orientert. Det er absolutt ikke bare deg. F.eks er det (nesten) ingen som engang våger å si at de synes en "liten" ting som våtservietter er en uting fordi det er miljøfientlig og stort sett allergifremkallende...Gjør man det får man nemlig høre at.. tja... at å ikke bry seg om våtservietter er som å amme mens man røyker f.eks... I bleietråden skrev noen av oss at vi skulle bruke tøybleier. Da dannes det ny tråd hvor det forventes at vi skal forsvare hvorfor vi gidder... Er man bare littegranne kritisk til det som er mainstream på dette forumet, blir det tilnærmet lynsjestemning av det. (Har forøvrig i en tidligere tråd blitt beskyldt for å sikkert røyke og drikke gjennom hele svangerskapet. Så røyke mens man ammer er faktisk langt fra det værste noen her har sagt til meg. -Kan for ordens skyld nevne at jeg i løpet av mine 32 leveår aldri engang har smakt på en sigarett.) Synes forøvrig bilseter og våtservietter er uholdbart å sammenligne. Ungene dør neppe om man bruker feil våtservietter (må i såfall skyldes en allergisk sjokkreaksjon, eller at de spiser en og kveles) Og de dør hvertfall ikke av at man helt dropper å bruke våtservietter. Feil eller ikke noe bilsete derimot...
kariuss Skrevet 10. november 2007 #53 Skrevet 10. november 2007 hysteriske damer altså!!lite å finne på hele gjengen her vel...
Gjest Skrevet 10. november 2007 #54 Skrevet 10. november 2007 Linaria: Ettersom det var jeg som spurte om våtservietter i en tidligere tråd føler jeg at store deler av denne tråden gjelder meg.. Jeg føler også at det som ble kritisert var at jeg gadd å spørre istedet for å prøve meg frem på egenhånd, og at jeg derfor ble stemplet som hysterisk som brydde meg om dette.. Du er en av de som kritiserer fokuset på det materielle her på bim, og understreker også at du føler at folk stempler en som en dårlig mor dersom en ikke er opptatt av materielle ting.. Angående dette har jeg bare lyst til spørre om en ting.. Er det ikke bra, med tanke på både miljøet og andre negative sider ved materielt fokus, at jeg ber om erfaringer før jeg handler? Er det ikke bra at jeg ved å høre på erfaringer fra folk her inne holder meg unna produkter som inneholder stoffer som både er skadelige for miljøet og barnets helse? Er det ikke bedre at jeg heller kan kjøpe ett produkt og være fornøyd med det, istedet for å teste ut ti andre før jeg finner ut at det produktet er det beste? Eller best av alt, er det ikke bra at jeg kan få eksempler på alternative løsninger som ikke hadde slått meg som førstegangsfødende? Det er dette jeg ikke skjønner. Jeg prøver å få høre andres erfaringer for å unngå overforbruk, og fikk også mange svar på tråden min om at våtservietter burde unngås, eller råd om i det minste å kjøpe de billigste av dem.. Likevel får jeg følelsen av at dette var helt på jordet å spørre om.. Kan du forklare meg hvorfor?
Linaria Skrevet 10. november 2007 #55 Skrevet 10. november 2007 Vesla: At det er våtservietter som gjennomgående brukes som eksempel i denne tråden, er at det er eksempelet til trådstarter. Det har ikke noe med deg å gjøre i det hele tatt. Jeg har (av naturlige grunner) ikke engang åpnet tråden din om våtservietter. Å ikke ville kjøpe ti pakker "ubrukelige" våtservietter er vel og bra. Å ikke kjøpe noen er bedre.
Linaria Skrevet 11. november 2007 #56 Skrevet 11. november 2007 P.S Vesla: At man er førstegangsfødende er, slik jeg ser det, ingen grunn til å ikke tenke "miljø-baby". Jeg er selv førstegangsfødende!
Gjest Skrevet 11. november 2007 #57 Skrevet 11. november 2007 Nei, det er klart, og det er jo nettopp det jeg føler jeg gjør ved å spørre.. Jeg bryr meg derimot hakket mer om hygiene, noe folk sikkert kan diskutere i det vide og det brede, men der kommer jeg ikke til forandre mening uansett.
Grevinne von Grillvott Skrevet 11. november 2007 #58 Skrevet 11. november 2007 Nå synes jeg det begynner å gå inflasjon i bruken av ordet 'hysterisk' her inne. Språkrådet definerer ordet slik: hysterisk ~isk a2 panisk, ubalansert oppføre seg h- / som lider av *hysteri (2) h- anfall (http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=hysterisk&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j) Hippokrates mente at hysteriske anfall hos kvinner var forårsaket av livmoren (hystera) , som i verste fall kunne begi seg på vandring rundt omkring i kroppen. Resultatet kunne være ukontrollert gråt og latter, kramper og lammelser, sanseforstyrrelser og følelsesmessig labilitet. (http://www.vgb.no/1193/perma/6079/) Ordet blir nesten utelukkende brukt til å beskrive kvinners atferd, -ofte som en teknikk til å 'parkere' kvinner når en ikke kan ta de på noe annet enn at de er kvinner. Derfor irriterer det meg at vi selv bruker ordet som en nedsettende beskrivelse av en annen kvinne, slik vi ofte ser her inne. Ingen av innleggene i denne tråden kan kalles hysteriske, slik jeg ser det. Få orden på begrepene deres!
Matildesnusk + lille ups Skrevet 11. november 2007 #59 Skrevet 11. november 2007 Enig med deg - begrepet "hysterisk" er kvinnediskriminerende og grusomt! Vi burde heve oss over det å bruke sånne begreper!
Grevinne von Grillvott Skrevet 11. november 2007 #60 Skrevet 11. november 2007 Så bra at du er enig, Miss Sophie! I det siste virker det som om alt av meninger, spørsmål og ytringer blir kalt hysterisk her inne, og jeg blir litt lei av den ignorante bruken.
Gjest Skrevet 11. november 2007 #61 Skrevet 11. november 2007 herregud.. du tar jo helt av.. drama drama
Gjest Skrevet 11. november 2007 #62 Skrevet 11. november 2007 den var ment til linaria, men havna helt feil plass.. snakk om å lese innlegg med skylapper
Jordbæret <3 Skrevet 11. november 2007 #63 Skrevet 11. november 2007 Jeg signerer alle dem som synes det skal være lov å spørre om hva man vil, uten å bli regnet som hysterisk. Jeg er kritisk til kjøpehysteriet som råder, men ikke fordi noen handler tidlig, eller her inne på nettet. Jeg blir oppgitt når jeg i det virkelige liv får høre ting som "Mitt barn har da fortjent helt ny seng og vogn, h*n skal da ikke ligge i møkka til andre" (sagt til meg av ei "venninne" som veldig godt visste at jeg har kjøpt alt utstyr brukt...), eller når noen uttaler at ingen andre vognposer enn voksiposen er brukendes til et barn. Det er kjøpehysteri, ikke om man handler tidlig eller seint, eller om man ber om andres meninger og erfaringer. Uten alle de varierte innleggene, noen med "rare" spørsmål, ville dette bli et veldig dødt forum...
Linaria Skrevet 12. november 2007 #64 Skrevet 12. november 2007 Annie: Hvis du ikke kan forklare hva du egentlig mente å skrive, så si det, heller enn å beskylle meg for å være dramatisk. Jeg forsøker faktisk å forklare mine standpunkter, og jeg har spurt deg flere ganger om hva du egentlig mente å si. At du da velger å gå over til "name-calling" sier langt mer om deg (og hvor "gjennomtenkt" det du skrev var) enn det sier om meg...
Gjest Skrevet 12. november 2007 #65 Skrevet 12. november 2007 jeg har forklart.. jeg har forklart noe som ikke trengte forklaring en gang. du trakk dine egne konklusjoner ut i fra innleggene mine, og jeg har ikke tenkt å forklare meg ihjel av den grunn. jeg skreiv enda ett innlegg hvor jeg forklarte, det første innlegget mitt. men det skjønnte ikke du. da tror jeg slaget er tapt for min del når det gjelder deg. så får du heller tro det du vil:) jeg syns du overdriver innlegget mitt, og leser litt mer enn du trenger ut i fra det. så sånn er det..
Linaria Skrevet 12. november 2007 #66 Skrevet 12. november 2007 Annie: la oss bare ende denne greia... Jeg vet at du har forklart hvorfor du er opptatt av f.eks våtservietter. Jeg kan derimot ikke se hvorfor du mener at å ikke være opptatt av det er som å amme og røyke samtidig- på tross av at det er faktisk en hårresiende sammenligning å komme med!!! Det er denne påstanden jeg veldig gjerne skulle hatt en begrunnelse for...
kajfla Skrevet 12. november 2007 #67 Skrevet 12. november 2007 tror nok folk kanskje bare har litt mye tid til overs.. også har de ikke noe annet å finne på så da er dette en effektiv måte å fordrive tiden på hehe
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 13. november 2007 #68 Skrevet 13. november 2007 Eller kanskje folk rett og slett er forskjellige? Noen klarer seg på egen hånd, og kunne aldri ha spurt om slike ting, andre syns det er til stor hjelp i en helt ny situasjon. Du ser det på flyplasser, i butikker, på apoteket OVERALT. Det er alltid noen som spør mer om ting enn andre. Men da burde de som ikke spør så mye heller tenke at: så fint at vedkommende TØR å spørre i stedet for å gjøre noe dumt, føle seg usikker, osv. osv. Jeg syns det er liten takhøyde her inne om en ikke kan få være som en er. (",)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå