Gå til innhold

Hvorfor vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig kjenner jeg et par som tenkte akkurat som mange her gjør. De proppa i babyen grøt lenge før anbefalt, og holdt på å miste babyen sin pga tarmslyng.

Banan er rimelig hardt for en liten babymage som ikke klarer annet enn flytende føde de første mnd.

Men for all del....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ga lillegutt litt banan og grøt før han var 4 mnd for å se om han roet seg litt om kvelden, han var veldig glad i puppen og jeg hadde mye melk så det var kanskje dumt av meg å gi han litt ekstra mat. Men han tok nå ihvertfall ikke skade av det han da. Sterkere mage enn det han har skal enn lete lenge etter. Han er nesten aldri syk, har hatt omgangssyke en gang på 3 år og han begynnte i bhg da han var 1 år. Jada jeg vet det kommer sikkert av at jeg ammet til han var 11 mnd og at det styrker immunforsvaret. Men egentlig har ikke barn behov for fast føde før de er 6 mnd. Jeg kommer nok til å vente til 6 mnd med nr 2

Skrevet

Selv om det ikke er noe galt med tarmene hans betyr jo ikke at de er klar for fast føde. De er jo fremdeles i utviklingsstadiet. Og det slutter aldri å forundre meg at foreldre søker etter legitime grunner for å rettferdiggjøre sine egne behov om å gi babyen fast føde. Å, han liker det så godt, han må jo få mer. Hva er problemet med å vente noen mnd?

Jeg tror også du lyver. Tror ikke at helsepersonell har kommet med den anbefalingen til et så lite barn som attpåtil er prematur.

Skrevet

Allergi. Seier det ordet deg noko?

Rart at ingen har nemnt det tidligere i tråden.

Grunnen til at ein ikkje skal gje fast føde til så små er pga av tarmene ja, men også pga at dei kan utvikle allergi (og astma.) Og med eit prematurt barn så er det vell ekstra utsatt for å utvikle allergi. Og ja, sjølv med små smaksprøver.

Men for all del. Viss du har samvittighet til det. Eg hadde ialleefall villa gjort det eg kunne for at ikkje barnet mitt skulle utvikle allergi. Eg hadde fått litt dårleg samvittighet seinare viss barnet mitt utvikla allergi og eg hadde begynt så tidleg med fast føde. Tanken "tenk om" hadde plaga meg ein del då.

Skrevet

He he, for en tråd! Klart man kan gjøre som man vil. Men det betyr da ikke at babyens tarmer er klare for det. At de er i orden betyr at de er ok i fh til babyens alder, ikke at de er like modne som en større baby sine.

Jeg kan jo også gi ungen min hva jeg vil, kunne ha gitt ham kumelk fra 2 mnd alder , siden jeg bestemmer, Men om det er såp veldig LURT er en annen ting...

Skrevet

Northernlights,jeg propper ikke i han.. Skulle jo tro jeg tvang i han store mengder.. hehe...

Jeg ser at det er mange i tråden som sier at jeg anbefaler andre å gjøre som meg. Det er fremdeles bare info,folk gjør som de vil. Nå husker jeg ikke nicket til personen over meg & lille vampyr,men du skrev at du trodde ikke på at de ville anbefale å gi mat og at jeg lyver.

Jeg har aldri lyvd på bim eller dib,og kommer aldri til å gjøre det. Hva er vitsen lissom... Og jeg har aldri sagt at legen og hs anbefalte det... Jeg sa at legen og hs sa at vi bestemte selv. De vil ikke bestemme når vi skal gi mat og de vil ikke anbefale noe. Jeg spurte med det med de offentlige anbefalingene og da sa legen at det forandra seg.

I dag har det faktisk virka som om han har hatt litt vondt i magen,så jeg har stoppa med bananen selvom det var i _minimale_ mengder. Bare for å se om det hjelper. Selvom mange av dere har ytret at jeg er inkompetent og uvitende så er jeg faktisk ikke dum. Jeg følger nøye med på reaksjonene hans. Og til deres informasjon(ikke det at jeg hadde behøvd å gjøre dette) så har jeg prata med to hs'er til som er enige med hs'en min og barnelegen.

Og det med kumelk,NAN er vel fullstendig basert på det??

Skrevet

Huff, får litt assosiasjoner til en prøvekanin jeg nå, eller en labmus. "Da prøver vi med litt banan og så ser vi hvordan det går. Ojsann, mageknip, jaja, det går over om noen timer..."

Hvorfor så stress med å få han stor, kan han ikke få være liten baby med tåteflaske en liten stund til? Du kjøper kanskje trehjulssykkel til han i julegave også? Sorry altså, men jeg blir litt oppgitt her...

Skrevet

Til info så kan man få problemer med magen/tarmene som voksen av å få mat for tidlig. Veldig mange i vår generasjon har problemer med magen nettopp fordi vi fikk grøt for tidlig. Men det tok jo 20 år før de skjønte det.

Skrevet

Du har tydeligvis vært i kontakt med fagfolk som ikke har kunnskapen sin i orden, det er enda mer skremmende enn at du muligens lyver.

Skrevet

JoSoMamsen,skrev jeg jaja,går over om noen timer.. NEI... Jeg skrev da slutter jeg å gi han det. Og det med labmus... Herregud,uansett når man begynner så blir i såfall alle babyer labmus.. Man må jo prøve seg frem,eller får du fremdeles mm eller mme? Det er jo sååå idiotisk å sammenligne det med labforsøk,for man prøver seg fram uansett når man begynner med nye ting. Hvis ikke du prøver nye ting noen ganger så,sorry,men da har du er RÆVA liv...

Og Salat,kamille skrev det samme og da ba jeg henne om å finne en side hvor det står,for da vil jeg gjerne lese det siden jeg ikke har hørt om det før nå. Det endte opp med at tråden lå "dø" frem til i ni-tida i dag..

Skrevet

Nei, du skrev ikke det, men det virker jo unektelig som du tar veldig lett på dette. Er stor forskjell på å venne en på 6 mnd til mat enn en på korrigert 2 mnd! Akkurat som at du skal teste om det faktisk kan gå bra å gi så små barn fast føde, når det ikke er noe han fysisk trenger engang. *oppgitt*

Skrevet

hs er statlig ansatt å de MÅ følge anbefalninger som staten bestemmer. de igjen går utifra forskning og medisinske fakta.

dvs enten så lyver du eller så bør hs få sparken. personlige meninger (noe dette er) har ingen plass på en helsestasjon å gjøre.

Skrevet

Slike innlegg som dette er bare noe av det dummeste jeg vet. Thihihihi håper han ikke får matallergi eller andre problemer senere da for thihihihi det kommer ikke over natten skjønner du. En ting er hvis man har BEHOV for fastere føde, noe annet er fordi det er så stas å gi smaksprøver.

Skrevet

Den eneste endringen som har skjedd på dette området de senere årene er at man anbefaler inntroduksjon av nye matvarer tidligere hvis man fullammer. Noe du ikke gjør.

Skrevet

Nå er ikke jeg god til å gjengi ordrett,men hs sa:

Man anbefaler å vente til de er 4mnd,men jeg ser ikke noen grunn til å skulle vente. Da jeg ble hs var det noen som valgte og gi grøt når babyen var 6uker. Dere bestemmer selv når dere vil begynne med grøtmåltider. Jeg legger meg ikke opp i det og kommer ikke med noen pekefinger. Dette bestemmer dere helt selv.

Og samtalen mellom legen og meg(dette var på slutten av timen).

Jeg: Hvordan er det når det gjelder å prøve nye ting. Da mener jeg ikke hele måltider,men smaksprøver.

Legen: Det bestemmer dere selv.

Jeg: Men må vi ikke vente til han er 4mnd korrigert.

Legen: Nei,det ser jeg ikke noen grunn til. De anbefalingene forandrer seg.

Jeg: Så det er litt som de anbefalingene som vi voksne får,at et år så er det skadelig å spise og neste år så er det helt greit og noe annet er skadelig.

Legen: Ja,du kan si det sånn. Jeg vil ikke legge meg borti når dere begynner med ting,det er opp til dere.

De andre hs'ene sa kort og godt at det var opp til oss sjøl. Ho ene var litt skeptisk da,men ho mente at det var opp til oss og at selvom ho ikke gjorde det med sine så var det jo andre som gjorde det.

Jeg syns i grunnen at det er rart at en lege som er spesialist på småbarn sier noe som kan være skadelig.. Ho jobber tross alt med premature,fullbårne og barn i alle aldre hver dag. Jeg får jo i grunnen lyst å ringe flere leger når jeg ser hvor himla sinna dere blir... Mest for å få litt mer støtte.. Thihi...

Men jeg har prata med de rundt meg som har smårollinger. Der går det fra at vi bestemmer selv,men de ville ikke ha begynt så tidlig til vi gav ungene grøt når de var 2 1/2 mnd..

Skrevet

De skal jo ikke over 1000ml i døgndose sa svigerinna mi,og nå ser jeg i hvertfall ikke noen grunn til å ikke lage tyyyynn velling til et måltid,for han ligger på*regne* 900ml i døgnet..

Skrevet

900ml er ikke 1000ml. Du har jo ennå en del å gå på.

Skrevet

Gro Nylander har skrevet om det med tarmproblemer i en av bøkene sine, men jeg har den ikke her.

Skrevet

Så grunnen til at du gir babyen din fast føde nå er fordi "Det er opp til oss foreldre"????

Du gjør det fordi du kan bestemme det selv???

Er det som går igjen i hele tråden din, så du gir altså babyen din smaksprøver nå (og KAN risikere problemer for babyen din når han blir eldre) for å "bevise" for alle andre at dere som foreldre kan gjøre som dere vil med barnet deres.

Da synst jeg du bør tenke om begrunningene dine om det er det du lener deg på..

Skrevet

Ja hvorfor vente?

Hvorfor har du ventet så lenge da? Han er jo 3,5 mndr, du kunne tross alt begynt mye før....

Skrevet

Fordi jeg ville høre med hs og lege først............

Og de 900ml er gjennomsnitt. De dagene han våkner kl 5 og vil ha mat så er han på 1125ml for da får han et ekstra måltid.

Jeg må le.. Alle jeg forteller om denne tråden til himler med øynene av dere. Jeg syns i grunnen synd på dere,for dere er så trangsynte at alle må ha like synspunkter som dere og følge boka. Kan vedde på at flere av dere bruker Natusan på babyene deres og da er dere like "uvitende" som meg siden Natusan er bevist usunt for barna pga parabenene...(dere kommer vel til å hoppe på meg for det og..)

Skrevet

Forteller du om denne tråden til folk? Jeg ler meg i hjel!! Jeg begynner å tro at du ikke er voksen med barn...

Selvfølgelig bestemmer du selv. Hvem trodde du var ansvarlig for barnet ditt da? Helsestasjonen? Det betyr jo ikke at du skal gjøre alt feil... =/

Kan ikke si annet enn "stakkars liten"

Skrevet

Man må jo stole på helsesøster og lege. Og når man har fått klarsignal av de så er det jo greit. Sånn tenker jeg iallefall.

Men skjønner ikke helt hvorfor du gidder?(hehe.. der har du meg liksom... hehe) er jo mye enklere med bare melk;) Her ble det ikke grøt før 5 mnd.. sååå lettvint med bare puppen!( evt flaske) =)

Men syns uansett du skal drite i de dibberene her inne.. for du har hørt med lege og helsesøster.. og de må man kunne stole på.. vet at mange leger og hs sier man skal vente.. og det er det som står på pakka også.. men.. ;) Ingen dibbere her vet bedre enn lege uansett mener jeg da! selv om de gjerne vil mange ganger.. hehe ;)

Skrevet

Mitt barn har mest sansynlig matallergi, men jeg hvet ihvertfall at det ikke er noe jeg har gjordt. Hvis barnet ditt utvikler allergi, hvordan kommer du da til å føle deg når du skal forklare barnet ditt hvorfor ikke det kan få spise det samme som alle andre? Hvorfor ta sjangsen når den er der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...