Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Nå har jeg prata med både hs OG legen på sykehuset. Man trenger ikke å følge "reglene" på når man kan begynne med grøt og sånt,for det er egentlig ikke noe regel på det. Det er opp til oss foreldre:) Nå er gutten min 3 1/2mnd(2mnd korr) og i går fikk han smake på litt banan og litt maisgrøt. Det falt i smak:) Han storkoste seg:) Må bare huske at de kan få hard mage av banan.. Kan godt hende at jeg tirrer på meg noen nå men.. Thihi..
Økologisk_knekkebrød Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Nei, si det du.. Kanskje fordi babyens tarmer ikke er godt nok utviklet? Men selvsagt bestemmer man selv.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 Haha, på dib er det LOVER! Retningslinjer og regler finnes ikke. Grøt må ikke gis et sekund før 4 måneder, rutiner må være på plass fra første time, ungen slutter å være baby dagen etter 1 årsdagen og verden går under hvis barnet er i samme rom som sukker før det fyller 3 år... I virkelighetens verden er det jo en annen sak...;P
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 Sa de virkelig det? Høres merkelig ut... Sover han veldig dårlig da siden du vil gi mat allerede? Eller er det bare på "gøy"?
WP-TLogPeanut Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Hvorfor vente? Kanskje for å gi tarmene nok tid til å utvikle seg? Han kosa seg sikkert ja,vet ikke sitt eget beste disse små vettu
Bægge dætern Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 jeg syns det er logisk at jo lenger man venter jo mer utviklet og forberedt er tarmene og det høres sundt ut i mine ører. det jeg ville vurdert det opp mot måtte være babyens energibehov. ( tips: malt har motsatt effekt av banan og kan røres ut i grøten)
Kamomille Skrevet 25. oktober 2007 #7 Skrevet 25. oktober 2007 selvfølgelig er det ingen regel og selvfølgelig er det dere som foreldre som bestemmer! Men RETNINGSLINJENE sier at man skal vente til de er 4 mnd og helst litt lenger. Dette er fordi tarmene trenger tid for å utvikle seg. Fordi man ikke kan undersøke hvert enkelt barn, så vet man aldri eksakt når tarmene til barnet er nok utviklet til å tåle maten og dermed har man retningslinjer. Når jeg var liten, sa retningslinjene at man kunne gi mat fra 3 mnd alder. dette er nå endret nettopp frodi man har sett at det kan ha uheldig påvirkning på tarmene til barnet!
Økologisk_knekkebrød Skrevet 25. oktober 2007 #8 Skrevet 25. oktober 2007 Synes det er forskjell på å vurdere om et barn har behov for annen mat i tillegg til mm eller mme, og å si at man ikke trenger å tenke på retningslinjene i det hele tatt og at foreldre kan gi grøt akkurat når de selv vil.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #9 Skrevet 25. oktober 2007 Der ser du, alle disse dibberene vet mer enn hs og legen på sykehuset tilsammen... ;P
Økologisk_knekkebrød Skrevet 25. oktober 2007 #10 Skrevet 25. oktober 2007 Men én lege og én helsesøster vet mer enn de som har forsket på dette?
Salat Skrevet 25. oktober 2007 #11 Skrevet 25. oktober 2007 Hvis barnet ditt bare er 2 mnd korrigert er tarnmene hvertfall ikke ferdig utviklet. Ei på barselgruppa mi fikk beskjed om vente til ungen var 4 mnd korrigert før hun begynte med fast føde, fordi tarmene til hennes baby ville bruke lengre tid på å utvikle seg etter fødsel. Hvorfor i all verden skal man trøkke i ungene ting de ikke egentlig skal ha? For å tilfredstille sin egen nysjerrighet?
Bægge dætern Skrevet 25. oktober 2007 #12 Skrevet 25. oktober 2007 noen stoler blindt på det ett eller to msk forteller, andre undersøker med flere kilder og tar en selvstendig avgjørelse. andre tror norsk helsevesen til enhver tid har rett. en lege kan ikke pålegge deg å gjøre noe, han kan gi et råd og så la deg selv avgjøre. det samme gjelder jo alkohol og røyk og usunn mat, trim osv.........
Mammaaaaaa Skrevet 25. oktober 2007 #13 Skrevet 25. oktober 2007 Eh.. kanskje dumt spørsmål men kva betyr 2 mnd korrigert?
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #14 Skrevet 25. oktober 2007 De sa faktisk det. Jeg ville forhøre meg nøye før jeg ga noe som helst annet enn nan,og legen på barneavd sa at foreldrene bestemte selv og at mnd bare var tall. Var ikke noe problem å prøve seg frem. Hs sa og at man kunne begynne når man ville. Ei på barselsgruppa mi skal begynne med tynn velling fordi babyen trenger så mengder med mme.. Gullet får ikke mye da,de skal jo vende seg til det. Han fikk en liten ts banan og 8 ts tyyyyynn velling i tillegg til mme. Gullet elsker nye smaker og det vet jeg pga at han får div kosttilskudd(legens ordre) og når vi begynte med de så kunne man se ansiktet lyste opp. Og når han smakte på banan gliste han bredt:)
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #15 Skrevet 25. oktober 2007 Han er født 5 1/2 uke for tidlig,så korrigert er alder i følge termin ikke fødsel.
Gjest frøkenmandag Skrevet 25. oktober 2007 #16 Skrevet 25. oktober 2007 Så vidt jeg vet skal man vel vente fordi magene til de små ikke er ferdigutviklet ennå.... Det er er jo ikke det at maten ikke 'faller i smak' - klart den gjør. Så, anbefalingen er å vente til omtrent 6 måneder. Noen begynner ved 5 måneder. 2 måneder er alt for tidlig. Barnet trenger da kun morsmelk. Men, det er jo klart det er fint for mor å fore på med grøt og annet, slik at barnet ikke blir sultent så ofte. Da klarer man kanskje å få til en 4 timers rytme, og det er jo supert for mor. Supert for baby? NEI. Men, det er jo gjerne slik at dagens mødre bevisst eller ubevisst dessverre i dag tenderer til å sette seg selv foran barna....
Gjest frøkenmandag Skrevet 25. oktober 2007 #17 Skrevet 25. oktober 2007 Og ALT er da opp til oss foreldre, slik er det med absolutt alt. Men det er vel en grunn til at folk forsker og studerer på hva som er best å gjøre, og det er kanskje til tider gode grunner å følge deres råd? Er det ikke? Og er ungen din prematur, ville jeg vel ha vært særdeles forsiktig med å fore på mat som magen ikker er klar for ennå. Hva er det som er galt med morsmelk da?
Putte i blåbærskogen Skrevet 25. oktober 2007 #18 Skrevet 25. oktober 2007 Mnd er jo ikke BARE et tall, da kunne jo like godt en på 3 mnd reist seg opp og gått. Antall mnd sier jo selvfølgelig noe om utviklingen til barnet både fysisk og psykisk.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #19 Skrevet 25. oktober 2007 Han får mme da:) Er ikke noe galt i det. Men jeg ser ikke noe galt i at han får små smaksprøver,snakker ikke om hele måltider her:)
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #20 Skrevet 25. oktober 2007 Men hvorfor? Fordi han vil? Er jo du som er den voksne og ansvarlige..?
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #21 Skrevet 25. oktober 2007 Fordi jeg ikke ser noe galt i at han får små smaksprøver og når det er klarert med både lege og hs så ser jeg i hvertfall ikke noe galt i det. Han syns jo det er spennende med nye smaker(såklart). Hvis han får noen plager så stopper jeg jo:) En liten ts banan og litt velling er jo ikke mye. Han skal jo ikke ha hele måltider enda. Bare små smaksprøver for å vende seg til nye smaker og konsistenser.
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #22 Skrevet 25. oktober 2007 Vel, de har rett i at dere selv bestemmer, men de fleste sjekker jo rundt etter anbefalinger. Du må ha snakket med noen som går bort fra det resten sier... Du må dessuten tåle svar når du tydelig legger det ut her for å "provosere".
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #23 Skrevet 25. oktober 2007 Thihi.. Var ikke helt for å provosere,selv om mange ble veldig provosert. Var mer for å informere siden det ofte er mange som spør om nå de kan begynne med ditt og datt og om det er farlig om babyen får bittelitt av ditt og datt. Og jeg tåler alle svarene. Jeg vet at det er mange som er uenige med meg og det har dere lov til:) Og jeg prater jo med flere enn hs og legen. Er flest som er mot meg her inne. Flesteparten av de rundt meg er enige i at det er lurt å prøve seg litt frem og gi smaksprøver.
trøndermamma Skrevet 25. oktober 2007 #24 Skrevet 25. oktober 2007 Da jeg fikk min førstefødte fikk jeg også samme svaret...det er ikke farlig å gi grøt/velling før de anbefalte 4 mnd, men du skal ikke gi store mengder! Tulla vår fikk tynn velling da hun var 3 mnd. Pga komplikasjoner etter fødselen mistet jeg melka, og hun la på seg veldig lite i ettertid. Hs anbefalte da å begynne med tynn velling ved ca 3 mnd. Startet veldig forsiktig for å se hvordan hun reagerte på det. Det fungerte bra. De to yngste startet ikke med vanlig grøt for lenge etter anbefalte 4 mnd. Synes du skal stole på det du har fått anbefalt av lege/hs. Vær forsiktig og se hvordan han reagerer på det! Her inne på dib er det mange som går etter boka, og når du legger inn slike innlegg så må du regne med å få pepper for det! Mange høner kakler høyt, og en skal helst kakle etter resten av flokken!
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #25 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har aldri kakla etter flokken:) Thihi.. Godt at noen er enige med meg. Jeg er superforsiktig. Han får ikke mye. Bare smaksprøver:) Og så bittelitt grøtpulver i melka på kvelden(3/4 ts).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå