Gå til innhold

Hvorfor vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo en grunn til at DE FLESTE leger osv nå anbefaler å vente med å gi annet enn morsmelk til de er 6 mnd, og det er pga at tarmen må få utvikle seg. Ting tar tid når man er baby skjønner du.....

Og selv om din lege og hs sier at det er bra å røyke så begynner du vel ikke å røyke fordet vel? Poenget er da at man må ta flere enn en-to meninger til vurdering. Og når flertallet av utdannede leger/forskere osv sier at man BØR vente, Hvorfor ikke??????

Greit nok med disse som har en grunn til å begynne med det (legger for lite på seg osv), men bare for å venne han til smak osv? Bare tull spør du meg... En liten baby på 2 mnd har ikke bruk for å lære seg nye smaker..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er de 2 fagfolka jeg har prata med. Jeg har og prata med de rundt meg og mannen min og jeg var enige i å prøve litt.

Skrevet

Men søk litt på internett osv så får du nok helt andre svar på folk som faktisk har forsket på dette.

Men for all del, det er ikke min baby sin tarm som muligens tar skade av dette.

Lykke til..

Skrevet

Spedbarn bør få morsmelk som eneste næring i de første seks levemånedene.

Barn som ikke får morsmelk, kan introduseres til fast føde ved 4-6 måneders alder.

Finnes 4mnd mat for at vi som gir mme skal få variere tidligere enn dere som gir mm da?*ler*

Skrevet

Julie har fått BÅDE banan og grøt fra hun var 3 mnd gammel. Nå er hun snart 9 mnd, og har ikke tatt noen skade av det :).

Jiterbebis: Du vet du har min støtte :o)!

Klem.

Skrevet

Vet vi diskuterer dette på småtroll, men må sitere deg her også; "Var mer for å informere siden det ofte er mange som spør om nå de kan begynne med ditt og datt og om det er farlig om babyen får bittelitt av ditt og datt".

Det syns jeg ikke du skal gjøre, syns det er ganske ille om folk som er så feilinformert selv, går ut her og sier til andre at det er greit!!

Greit folk her inne skal tenke selv, men tror faktisk fdet er ganske mange som tar det de leser her "for god fisk".

Om du velger å følge rådene til disse to helsepersonellene, så får du værsågod gjøre det, men ikke råde andre til å gjøre det samme!

Skrevet

Takk vænnen:) Godt du og trøndermamman støtte mæ;) Julie er jo kjæmpe fin ho. Sunn og frisk lita jente:)

Skrevet

Det er jo hyggelig at dere "mot strømmen" damene er så stolt:) Finnes jo andre kampsaker dere kan velge.

En trenger ikke lege for å vite at alt er opp til oss foreldre og reglene er anbefalinger. Vi fikk jo alle grøt og mat mye tidligere før, men "reglene" er jo anbefalinger som ikke oppstår uten grunn. Er også mye på barneavd. - men har ikke hørt at dette er de "nye" reglene heller.

Det som tirrer meg bare litt med innlegget er at du og din baby har vært med lege og gjort et slikt valg. Litt lettere å gjøre det da og mer ansvarlig.

Forresten så tror jeg at vi som foreldre ikke alltid vet best. Den selvtilliten har jeg ikke, og håper ikke jeg får heller:)

Skrevet

Det er nesten så jeg får lyst til å gå så langt å si at jeg tror du lyver.

Enten det eller så har du snakket med både lege og hs som faktisk ikke kan jobben sin. Det er allmenn viten at tarmene til små babyer ikke er godt nok utviklet før etter 6 mnd, man kunne sikkert ha ventet enda lenger også. Vi MÅTTE begynne med grøt før snuppa var 6 mnd, og hun er veldig plaget med hard mage nå i dag..

Vi måtte som sagt begynne før 6 mnd fordi det ikke var bra for nyrene til tuppa å få så mye mme som hun trengte, jeg har kjempe dårlig samvittighet for dette nå når jeg ser hvor vondt hun har det hver gang hun skal bæsje. Men vi hadde ikke noe valg..

Når folk velger å begynne med fast føde før den anbefalte alderen synes jeg faktisk de er ufattelig dumme og tenker ikke på barnets beste.. Hvorfor IKKE vente?

Skrevet

Har ikke lest den linken for å si det med en gang.

Men nå må du huske at mm inneholder andre ting enn det mme gjør. Muligens at det er derfor???

Skrevet

Hvorfor tirrer det deg at vi har gjort det valget når vi har vært hos lege? Det hadde jo vært verre hvis vi ikke gadd å høre helsepersonell og de rundt oss og bare begynte å gi gullet fast føde... Og som jeg har skrevet mange ganger før,det er ikke snakk om fulle måltider... Bare smaksprøver..

Tror dere virkelig at han har så vondt av smaksprøver? Haaaallooo lissom. Det er som å si at man blir alkoholiker av en drink eller får kols av å ta et drag av en sigarett.. Er enig med trøndermamman.. Klukk,klukk,klukk..

Skrevet

Så fordi vi er uenige med deg (noe du reknet med da du skrev innlegget) så er vi en gjeng med kaklende høner? Må være hodeløse høner dere da siden dere ikke ser at det ikke er bra for små babyer å få slikt med mindre det er en grunn!

Og jeg har ikke de meningene jeg har fordi det er det flertallet her inne mener, det er fordi det er dette som er blitt forsket på, og det er dette som er best for MIN baby.

Skrevet

Thihi.. Ok:)

Og til Miami: Jeg lyver ikke. Det er fakta alt jeg skriver.

Skrevet

Klart æ støtte dæ :). Jakob fikk å grøt å banan når hainn va 3 mnd, å som du vet, så e hainn en suinn, frisk å rask gutt :)

Skrevet

Hehehe jeg synes det er så rasende festilg at i slike tråder som dette hvor noen velger å se bort i fra anbefalinger fra fagpersonell, blir alltid vi som følger anbefalingene kalt enten høner eller sauer hoho ;)

Er det virkelig SÅ utrolig rart at man velger å gjøre det som anbefales? ting som dette har jo faktisk blitt forsket på, og når de aller aller fleste av leger sier at det beste for barnet er å vente, hvorfor skal man da begynne med smaksprøver før? det beste for barnet er å vente, men det er jo så gøy å gi fast føde så vi driter i hva som er anbefalt.... Jeg blit matt jeg!

Jo smaksprøver er skadelig det også! 2 skjeer er mye for en så liten kropp, HVORFOR må du gi han det allerede?? Og sammenlikningene du bruker blir jo bare dumme. Skal du bruke røyk og alkohol som eksempler så blir det vel heller som at hvis en person med en dårlig nyre tok seg et glass vin eller en person som allerede har kols eller dårlige lunger tok en røyk.

Skrevet

Men han har jo ikke dårlig mage... Eller tarmer.... Han er sjekka opp og ned i mente og de fungerer perfekt..

Skrevet

Nei,nå logger jeg av. Gullet mitt har våkna:) Sjekker inn senere;)

Skrevet

Han kan få det av å få fast føde for tildig...

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Hvordan vet de at tarmene hans takler mat? Har de testa dem ved å gi ham mat? Har han hatt koloskopi?

Skrevet

Jiterbebis..jeg mente det motsatt.

Det som tirrer meg generelt med denne typen "fakta" innlegg er at dere som gjør noe i samvsvar med lege gjør et ansvarlig valg. Men for de som ikke går til lege eller har noen annen grunn at "jeg vet best for mitt barn" eller "sånn har det alltid vært gjort" kan gjøre mer uansvarlige valg.

Men jeg er ikke provosert av at du gir barnet ditt mat før "reglene", samtidig som av og til lurer en på hvem som har det største behovet og foreldene av å bryte "regler" eller anbefalinger.

Om alle som forsker og driver på med barn er enig med din lege - så blir anbefalingene endret.

Skrevet

Dette blir så latterlig at jeg ler meg i hjel...

En ting er at du gir ditt eget barn mat alt for tidlig (synd for han at han har en uvitende mor), men at du går ut her og anbefaler andre å gjøre det samme er rett og slett idiotisk!

Skjerpings!

Skrevet

1. Jeg sa at det ikke var noe galt med magen og tarmene hans. Jeg sa ikke at de hadde testa om han klarte mat. Det var et svar på innlegget hvor det ble skrevet om å gi en drink til en med svak nyre eller røyk til en med svake lunger.

2. Jeg har ikke anbefalt noe som helst. Alt jeg har gjort er å informere om informasjonen jeg har fått og sagt at sånn gjør jeg det. Det kalles å INFORMERE,ikke anbefale. Og hvis du mener at jeg har anbefalt det,i hvilke innlegg står det: jeg anbefaler å gi mat tidlig..?

Jeg syns det er utrolig at så mange kan angripe meg for et valg jeg(og andre) har tatt. Jeg angriper ikke de som velger å samsove fordi jeg ikke vil samsove,eller de som velger å ha babyen på et annet soverom og bruker babycallen som mellomledd.

Jeg informerer om det jeg har fått vite og så er jeg plutselig en uvitende uansvarlig mor? Dere prater om å lese seg opp om ting å lese anbefalinger og lytte til andre,men med en gang det kommer noe som går i mot det dere har lest,så er det bare løgn og de som sier det er uvitende idioter.. Det er i grunnen leit at man skal bli så angrepet bare fordi man har en annen mening.

En gang trodde alle at jorda var flat og de som mente jorda var rund var idioter.

Legen sa og det,at når det er allment anbefalt å begynne med ting forandrer seg. Akkurat som hva som er sunt for oss.. Et år vet alle at man burde unngå å spise for mye av x for det er usunt,neste år er x sunt og y usunt...

Skrevet

hvordan vet du (og andre som gir mat tidlig) At de tåler det og at tarmene fungere perfekt??

De fleste problemene oppstår jo ikke før lenge etterpå. Ingen vet helt sikkert hva slags skader man kan få. Men dersom han f.eks får hard mage, kan dette gi rifter i tarmen og spesielt i endetarmen - noe han kan få slite med resten av livet!!

Ellers mener jo flere forskere at kroniske tarmproblemer i voken alder kan være forårsaket av amtvaner i tidlig alder.....

Så hvorfor risikere det??

Skrevet

Hard mage kan man jo få i alle aldre,og dermed også rifter.

Jeg følger veldig nøye med på om han får hard mage nå,og jeg kjører ikke på med alt mulig. Han får litt. Dessuten hender det at han får hard mage av nan'en og. Nan er han jo nødt til å få:) Og jeg følger veldig med på når han bæsjer og hvordan det ser ut. Når det er forandringer i farge eller konsistens så ringer jeg hs fortere enn f. Jeg viste nemlig ikke at når de får nan så kan fargen forandre seg,så jeg forta meg t hs når bæsjen forandra farge en gang han hadde hatt litt hard mage.

Mannen syns jeg er litt for observant og bekymra.. Thihi..

Hvis du har en link til en side hvor det står det om kroniske tarmproblemer så ser jeg gjerne på det:) Jeg har nemlig ikke hørt om det før,og hvis det er et faktum vil jeg gjerne lese mer om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...