Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #26 Skrevet 28. oktober 2007 ja jeg syns at det er fint at mange unge viser ansvar og velger å beholde ungen. jeg er en av dem dere ikke liker, jeg er ung og blir alenemor fordi jeg viser ansvar!! har ikke utdannelsen ferdig enda og kommer til å leve på det du betaler i skatt HI haha. jeg skal kose meg med datteren min det første året før jeg skal ta studiekompetanse også skal jeg gå videre på advokatsekretær studie/advokat assistent + regnskapsfører studie. og selvom jeg er ung har jeg faktisk betalt skatt i noen år, så der fikk du den tilbake i fleisen. se deg selv i speilet før du dømmer andre HI!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #27 Skrevet 28. oktober 2007 desverre er det mange unge jenter som blir gravide tidlig for å slippe skole og få penger i posten.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #28 Skrevet 28. oktober 2007 Få barn for å slippe skolen? Tull! Kjenner maaange unge mødre, men ingen av dem lever akkurat godt. Og ingen av dem ble gravide med "vilje", men det er ikke greit når man har noen år igjen på utdannelsen og faller litt utenfor. De fleste er hjemme i et skoleår eller begynner å jobbe en stund, for så å begynne på skolen igjen. Ei av dem jeg kjenner mottar støtte fra nav, men resten av dem jobber og tjener sine egne penger. Og dette med små babyer hos dagmamma, noe som jeg ser plager dem... Tror ikke det er lett å dra fra din 4 mnd gamle sønn, fordi du ikke har råd å være hjemme lenger. Noe jeg selv kommer til å bli nødt til... Men når jeg tenker på alternativert, som er abort, er jeg stolt av disse jentene og at de tør å ta det valget! For de fleste velger nok det motsatte...
Ikkelektuell Skrevet 28. oktober 2007 #29 Skrevet 28. oktober 2007 Penger i posten? Er du en av de uutdannede, velociped-syklende bondejentene fra en annen tråd her? Uansett så kan jeg informere om at penger sjelden kommer rekende på ei fjøl og jeg tror aldri jeg har funnet mye av dem i postkassa mi. Derimot hender det at det dukker opp litt på kontoen min. Du vet, den saken som identifiseres med elleve siffer i banken (pengehuset) og som alle i byen har. Det er på grunn av jobben min. Alt dette kan nok være vanskelig å forstå hvis den største beholdningen av verdier man kan tenke seg er potetbingen til han far, men jeg vil virkelig anbefale deg å snuse litt på muligheten for å skaffe en slik konto. Når du så får en liten seddel i posten fra din rike onkel i Amerika, så kan du sette den inn der. Jeg skal forklare deg hvordan dette gjøres i neste kapittel. Følg med, følg med!
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #30 Skrevet 28. oktober 2007 snyltere? Og jeg som trodde unge mødre som ikke hadde opparbeida seg rett på permisjon "bare" fikk engangstønad? var det unge mødre som var snyltere, eller bare alene mødre? ei jente på 18 år som har tatt videregåendeskole uten støtte fra lånekassen, hva har hun rett på hvis hun blir gravid rett etter endt skolegang da? hvorfor har ei som har fullført utdanninga si og jobba noen år mer rett på penger, enn ei som er såpass ung at hun faktisk ikke har rukket dette enda? Herregud.. alle burde vell få minimun minstelønn, og ikke bli straffet fordi de blir gravide i ung alder. Selv om du har jobba noen år, er det ikke akkurat jobben din som betaler ut permisjonspengene dine.. jada, du skal ha 350 000 kr i året (og gjerne syte litt fordi du hadde mer når du jobba), mens ei ung jente ikke skal få noen ting??? fortjener ikke mer penger bare fordi du er over en viss alder, har rukket å ta hele utdanninga di, og jobbet noen år.. Dessuten så går jo abort tallene bare oppover blant unge. så det er kanskje mange som må ta abort fordi de rett og slett ikke har råd til å bli gravid. ikke har faren rett på permisjon heller når du blir gravid og har jobba mindre enn 50%.. så jeg ser ikke helt hva som er så snyltete.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #31 Skrevet 29. oktober 2007 HaHa Jeab, her tok nok du feil.. "Penger i posten" som anonym ovenfor skriver, er et velkjent uttrykk.. "Det får jeg tid til når jeg får penger i posten" er det mange som sier, og sikter til pensjonisttilværelsen. Ikke det at jeg tror mange pensjonister får barn , men dog, pengene kommer jo fra samme sted.. Forsto du dette? Litt komplisert kanskje? Prøv å lese det en gang til da vel!
Ikkelektuell Skrevet 29. oktober 2007 #32 Skrevet 29. oktober 2007 Og fordi det er et velkjent uttrykk, så er bruken av det så innarbeidet og akseptert at det ikke skal være mulig å pirke litt på det? HaHa!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #33 Skrevet 29. oktober 2007 Jo, men det som overrasker meg er at jeg kjenner til uttrykket siden jeg er høyt utdannet, og bor i byen. Det skulle jo rett og slett ikke vært mulig..
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #34 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg for min del vil si jeg er mer stolt over de unge jentene som tar nok ansvar og sørge for at de ikke blir gravide. Dersom du er ung nok til å tenke på om du skal fortelle til mamma og pappa at du er blitt gravid, sier det seg selv at du egentlig ikke burde vært i den situasjonen. Det å si at man kan ta utdannelse senere "uten problem" vitner om at du egentlig ikke har peiling på hvor tungt det faktisk er. Drittkasting om unge mødre vil nok gi seg den dagen unge mødre tror de har løsninger på alle verdens problemer fordi de har klart å bli gravid og er "voksen nok til å ta ansvar". Man kan diskutere i all evighet med unge mødre om hvor voksne de er og hvor mye respekt de fortjener fordi de tar ansvar og beholder barnet. Sannheten er at uansett om de vil inrømme det eller ei, vil det komme en dag de kanskje ønsker de hadde gjort ting annerledes. Unge mødre kan hevde opp og ned og i mente at de aldri kommer til å savne ungdomstiden sin, de kommer aldri til å angre på de valgene de har tatt og de kommer aldri til å ønske de hadde skaffet seg en utdannelse før de fikk barn, men de fleste oppegående, voksne mennesker forstår at det ikke er sant. Det faktum at de fleste unge jenter som blir gravide og velger å beholde barnet hevder at de ikke kommer til å savne ungdomstiden sin, er vel det beste tegnet på at de slett ikke er så voksne som de vil ha det til og at de slett ikke er så klar som de tror. Men for all del... lykke til.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #35 Skrevet 29. oktober 2007 Hei...ikke kødd med Dronningen av BIM; Jeab. Må hverken være frekk eller nedlatende mot henne, du vet aldri hvem av Narrene hennes som kommer kaklende etter deg! Husk dette i fremtiden, for Dronningene kommer seg nok aldri vekk herfra, det er her hun har bygget opp hele det patetiske livet sitt.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #36 Skrevet 29. oktober 2007 For en utrolig umoden måte å argumentere på! Du finner ikke på noe bedre enn å kalle de du er uenige med for "Narrene". Dette er på sammen nivå som små barn som krangler. Det er på nivå 2, rett etter "Faren min er sterkere enn din". Grow the Fuck Up!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #37 Skrevet 29. oktober 2007 så får dere som er så gammle når dere får barn heller få igjen det dere menere vi "ung" snyltende mødrene tar fra dere når dere er pensjonister. for da har vi nok klart og ta en utdanning og få oss en jobb,så vi kan skatte og betale pensjon til dokke..... (norge er ett av verdas rikeste land,og vi får ganske mye dekkt,og slipper unda med en liten hundrelapp i egenandeler,ungene våres får gratis tannlege og lege....men IKKE si det til noen)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #38 Skrevet 29. oktober 2007 btw: overgangs stønad er skatte pliktig!
Anonym bruker Skrevet 3. november 2007 #39 Skrevet 3. november 2007 Så å få barn i ung alder er det samme som å havne på sosialen resten av livet? Det er ingen andre enn de som stemmer RØDT som har skylden for Norges skattenivå. Herregud, få opp øynene.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2007 #40 Skrevet 4. november 2007 jeg trodde alle fortalte mamma og pappa at de var gravide jeg? hvis de hadde en mamma og pappa som var innvolvert i livet deres, eller hvis du ikke antyder at man skal vente så lenge at foreldrene har gått bort da? skjønner vel egentlig poenget ditt, men tror de fleste sier det til mamma og pappa.
Mammahjertet Skrevet 5. november 2007 #41 Skrevet 5. november 2007 EEEEHHHHMMM: De som tjener 6G eller over tar jo strengt tatt mer fra staten enn de stakkarene som bare mottar engangsstønad og kanskje litt studielån ved siden av. I løpet av arbeidslivet kan det jo godt hende de har endt med å skatte mye mer enn deg at the end of the day. Og da er det faktisk du og ikke de som har snyltet mest for å bruke ditt uttrykk. Ting er faktsik ikke alltid slik det ser ut i øyeblikket. Og jeg får håper for din skyld HI at du og dine for alltid vil holde dere friske og fine og holde på jobbene deres da. Gud foryby det de måtte skje noe i livet ditt der du eller noen nær deg faktisk blir avhengig av litt hjelp fra staten. Det er helst sykt i hvilken grad såkalte vellykkede mennesker overdriver sin egen innvirkning på verden, og underdriver tilfeldighetenes innvirkning på eget liv. Ydmykhet er en dyd som flere burde strebe etter!!!!!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #42 Skrevet 5. november 2007 Hi her, jeg nevner ikke noe om de som har skattet et helt liv, eller de som er så uheldige å bli alvorlig syke. Ikke har jeg sagt noe om de som mister jobben sin eller holder på med utdannelse heller, er overrasket over hvordan du leser innlegget. Er kun de som ikke ser konsekvensene av å sette barn til verden uten å ha utdannelse eller økonomisk ryggrad jeg snakker om så her synest jeg du var av det ufine slaget. De som tjener over 6G har vel gjerne høyere utdannelse og betaler i dyre dommer på studielån med ditto renter så de betaler mye, dessuten er det noe som heter toppskatt. Dette gjelder ikke meg, har kun videregående og god jobb.
Mammahjertet Skrevet 5. november 2007 #43 Skrevet 5. november 2007 Du misforstår poenget mitt. Poenget mitt er at du vet fint lite om hvor mye en jente, som feks får barn når hun er 18, ender opp med å tjene og dermed skatte. Altså det å si at det er snyltete å få barn før man sånn sett 'har bidratt' til samfunnet er korttenkt. Du må jo se på det store regnestykket, og da er det på ingen måte gitt at samfunnet rent økonomisk tjener på at det er de som får barn etter etableringsfasen som gir mest tilbake. Snarere tvert imot vil jeg tro. Vi, altså samfunnet, sliter faktisk mye mer med at folk,nettopp, som du predikerer, skal ha alt i boks før barna kommer. Det er et mye større samfunnsbroblem at mødre og fedre blir for gamle enn at det er mange unge som får barn. Det er jo ingen automatikk i at ikke de som blir unge mødre kan stå for like stor verdiskapning som de som er mer 'satt' når baby kommer!
Anonym bruker Skrevet 5. november 2007 #44 Skrevet 5. november 2007 Og du kan fortsatt ikke lese, har skrevet at det selvfølgelig ikke gjelder alle, men at de som rett og slett gir faen koster samfunnet unødvendig mye. Hadde vært så mye annet de skattepengene kunne ha vært brukt til.
Mammahjertet Skrevet 5. november 2007 #45 Skrevet 5. november 2007 Hvis det var hele poenget ditt med innlegget så burde du heller skrevet det så kunne vi alle trukket et langt gjesp og tenkt: Oi, den var orginal og fin. Så fint at kranglesiden er så snerten og nytenkende... Synes i så fall det var et billig triks da å dra unge mødre inn i debatten. At folk som snylter på samfunnet koster samfunnet unødvendig mye, er vel så selvsagt at det det er liten vits å skrive det... Eller trakk du deg fra det du opprinnelig mente? Er fristende å tro nemlig...
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #46 Skrevet 6. november 2007 Tror ikke du vil forstå hva jeg mener og det er greit for meg. Er bare veldig frustrert over at mange unge ikke forstår konsekvensen av sex, det er jo kostbart for samfunnet at mange får barn tidlig uten nødvendigvis å ha middler til det, mange tar jo også abort og det er jo slettest ingen hyggelig opplevelse for de som føler at det er eneste utvei. Hadde vært så mye bedre om de hadde tenkt seg om litt før de kaster trusa!. Ville så mye heller at pengene hadde kommet til nytte for de som får barn med alvorlige sykdommer, hjelpe de med downs å få tilrettelegging i hverdagen, barnehjem osv. Personlig mener jeg at det å få barn er den aller aller største og viktigste avgjørelsen man tar i livet, derfor provoserer det meg at så mange tar så enkelt på den saken, det er nemlig ikke en selvfølge å få barn.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2007 #47 Skrevet 6. november 2007 Herregud!VOKS OPP!!! Vi får de pengene pga vi har KRAV på det!! Å skole går det self ann og å ta selv om man får unge, blir nok både tøft og hardt, men vi unge jenter er ikke alltid som de som vises i det VERSTE lyset på tv. Hilsen en ung mor som mottar overgangsstønad å ser ned på sånne som deg.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #48 Skrevet 7. november 2007 Kjære hi! Vitner om at det er ganske mye uvitenhet ute å går.. Nå var jeg ganske ung når jeg fikk min første,og jeg hadde allerede gått 3 år skole,og jobbet utenom og betalt skatt! Etter jeg hadde gått hjemme i 1 år,fortsatte jeg skole,og jobbet utenom også. Nå har jeg snart 2 barn og er fortsatt ganske ung,men føler absolutt ikke at jeg snylter på noen som helst! har jobbet siden jeg var 15 og betalt min del av skatten,så jeg mener det blir for dumt å si at vi vil ha barn for å slippe å jobbe og gå skole! Ingen av mine venninder fikk barn for å slippe å jobbe og gå skole heller,så jeg skjønner ikke helt hvor du har fått dette fra? DU kjenner jo ikke situasjonen til alle unge jenter som går rundt i byen med barnevogn! Er derimot enig i det enkelte sier her,at unge jenter burde tenke seg godt om før de setter et barn til verden,det er ikke alltid like enkelt som det kansje høres ut som.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #49 Skrevet 7. november 2007 Hvorfor har dere KRAV på det, jo fordi det er et såpass stort problem at samfunnet har måtte lage egne ordninger og stønader for sånne som deg. Om du ser ned på mennesker som har andre meninger enn deg selv lurer jeg litt på hvem som egentlig bør VOKSE OPP som du sier.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #50 Skrevet 7. november 2007 Hi her. Tenker slettest ikke negativt om alle ungjenter jeg ser med barnevogn bare så det er sagt. Mitt innlegg handlet heller ikke om jenter som deg, virker som om du både tar ansvar og ser alvoret i å få barn. En debatt handler om å sette ting på spissen for å få igang en diskusjon. Ser at det nok er noen her som føler seg tråkka på tærne,så da har jeg kanskje truffet et nerve. Sier IGJEN at dette ikke gjelder alle, men det er et økende problem med unge mødre uten nødvendig ballast. Kan noen fortelle meg hvorfor de ønsker å få barn i en alder av 17-18-19 år, virker jo som om alle som reagerer på innlegget mitt forstår de unge jentenes ønske om barn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå