RompeRock Skrevet 19. oktober 2007 #52 Skrevet 19. oktober 2007 Kunne muligens ta opp rallykjøringa da...
meg & to små vampyrer Skrevet 19. oktober 2007 #53 Skrevet 19. oktober 2007 Ja, det er ikke slik at alle kan ta de al mnge tro de kan. Selv om utrolig mange tror de vet alt om alle økonomiske muligheter, bare for å ta ett eksempel. Men man må bare respektere folk og deres valg uavhengig av om man er uenig. Man kan kun velge i sitt eget liv. Om mange kan ikke velge der engang.
ettie Skrevet 19. oktober 2007 #55 Skrevet 19. oktober 2007 Man hadde ikke samme velferdstilbud som i dag. Man inporteret arbeidskraft fra andre land (i hovedsak pakistanere). Og i tilegg har vi i dag en mye større andel av befolkningen som er arbeidsufør, det vil i hovedsak si pensjonert. Antal fødseler har også sunket betraktlig sinden da, noe som gjør at vi er ferre mennesker til å arbeide.
solstråle69 Skrevet 19. oktober 2007 #56 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg har jobbet i barnehage, og har snuppa vår i bhg. Ja, jeg har selvfølgelig lest rammeplanen, og teorien er flott den. Jeg har høyskoleutdanning, hvis det er relevant. Jeg har vært yrkesaktiv siden jeg var 16, har også drevet min egen virksomhet. Solgte den når jeg ble gravid. Da ville jeg prioritere anderledes. Ikke for alltid, men så lenge snuppa er "liten". Hun er nå 2 år, og går deltid i bhg - og jeg jobber deltid. Synes jeg er kjempeheldig som får litt av hvert.
solstråle69 Skrevet 19. oktober 2007 #57 Skrevet 19. oktober 2007 Det er jo ikke snakk om å være hjemmeværende for alltid, men for noen år! Nå har diskusjonen tatt feil retning igjen.
Audacious Angel Skrevet 19. oktober 2007 #58 Skrevet 19. oktober 2007 Selvfølgelig er det med på å forsterke tilknytningen, men jeg viderefører en tilknytning som han allerede har til meg fra lenge før hen ble født.
Gudrun, Jason & Lillebror Skrevet 19. oktober 2007 #59 Skrevet 19. oktober 2007 Ser her at noen spør hvordan samfunnet gikk rundt på 70-tallet... Det som er poenget her, at det var først på 1970-tallet at samfunnets behov for arbeidskraft økte!!!! Velferdssamfunnet var i anmasj, og for å kunne opprettholde og videreutvikle velferdssamfunnet og velferdsgodene, opprettholde samfunnets infrastruktur, var det nødvendig at flere kvinner gikk ut i arbeidslivet. Mye som endret seg i Norge etter oljeutvinningen som tok til på slutten av 1960-tallet. Og på grunn av samfunnets økte behov for arbeidskraft, ble de ogsåstaten mer velvillig i forhold til barnehageutbygging. Så... på 1960- og deler av 1970-tallet trengte man ikke arbeidkrefter på samme måte som i dag. For at velferssamfunnet skal holde seg oppe, er det nødvendig å bruke de arbeidskreftene vi har. Nettopp på grunn av samfunnsutviklingen fungerer samfunnet på en annen måte enn på 1970-tallet. Ting som fungerte da, fungerer ikke nødvendigvis nå...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 19. oktober 2007 #60 Skrevet 19. oktober 2007 Det er helt klart at det ikke var noe bedre før, som noen over her sier. 70-tallet var vanskelig for mange. Heldigvis for noen av oss så hadde vi besteforeldregenerasjonen (bestemødre) som ikke jobbet i umiddelbar nærhet og kunne være der. Ellers var alternativet å bli tidlig nøkkelbarn, eller være med mamma på jobb slik også min x var. Satt i kiosken som x-svigermor jobbet på mange sene kvelder. Jeg kan ikke se at barnehagen til Lille er noe samlebånd. De har en plan der barna skal selv være med å påvirke sin egen hverdag og ta ansvar for sine valg selv. De er ute hele dagen i fri lek uten noen spesielle grenser for hvor barnehagen ender. (svært skogsområde) De utvikler seg i sin egen fart og på sine egne premisser. Hjemme hos meg er det ikke noe hun kan strekke seg etter. Hun er en smart unge og klart jeg kunne legge opp leken hjemme til å være undervisende på et slags plan men alikevel er det ingen større barn som hun kan lære av og herme etter. I barnehagen er det større barn enn henne. Hun er 3.5 år, og kommer vær dag hjem med ny kunskap. Ikke alt jeg setter pris på riktignok (hehe). Det er stor forskjell stort sett på utviklingen til barn som har eldre søsken og utviklingen til det første barnet. Jeg tror barnehage er en god ressurs både for barn og voksne, det betyr derimot ikke at barna alltid skal ha lange dager og aldri fri.
solstråle69 Skrevet 19. oktober 2007 #61 Skrevet 19. oktober 2007 Stinkerbelle - Har du noe forskning å vise til når du sier at barn med eldre søsken utvikler seg raskere enn feks enebarn?
*Rutletutt* Skrevet 19. oktober 2007 #62 Skrevet 19. oktober 2007 Utrolig bra innlegg, Smellt P. Tjukka - er sånn jeg tenker også, he he - så slapp jeg å skrive et langt innlegg og kan bare signere ditt;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå