Blåklokke_81 Skrevet 21. oktober 2007 #51 Skrevet 21. oktober 2007 Dette var vel å synke LITT lavt...og håpe noen får problemer med å ta se3g av sitt barn. Det bør vi spare oss for. Og selv om vi har forskjellige meninger, ønsker alle det beste for sine barn.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #52 Skrevet 21. oktober 2007 Det e faktisk hårreisanes, at du som gravid mene du ikke skal amme. Det høre tross alt med til det å få barn, å hvis man ikke tåle det så mene eg faktisk at man ikke bør få barn. Det vise jo bare at du ikke vil det beste for barnet ditt. Kæm bryr seg om du ikke vil flashe puppen, eller ikke like at nån tar på brystet ditt??? Hallo, det e en liten baby som e avhengig av deg og dine valg. Kæm har ikke sett korsn en liten nyfødt baby søke til puppen med mat, å fall til ro inntil mamman sin varme velkjente hud? Dessuten vet man no kor mye morsmelk betyr for barnet. Eg synes faktisk det her e nåkka av det mest egoistiske eg har hørt.... At man ikke får til å amme, eller ikke kan av andre medisinske årsaka e nåkka helt anna. Syns du høres ufattelig umoden ut... En anna ting; når du legg ut synspunktan dine her på denne sia, så må du jo tåle alle typa tilbakemelding. Ingen som krangle, vi sir bare meninga vårres fordi vi tenke på ongen.... Å ingen kan dessverre tvinge deg til å amme, eller flashe puppan dine, men eg håpe virkelig du treff på jordmødre og pleiera som får deg på andre tanka!!
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #53 Skrevet 21. oktober 2007 Pass opp!! Jeg har nå faktisk tatt et valg om å ikke amme min lille sønn som kommer i desemnber på grunn av dere hyteriske halvgamle ammemafia damer som tror dere vet alt siden dere har født før...Hvorfor ikke være litt forståelsesfulle ovenfor mennesker som faktisk ikke ser på amming som den største selvfølge, istedetfor å gi dem unødvendig dårlig samvittighet og gi dem troen på at de er dålige mødre.. Nei, nå gidder jeg ikke være på barnimagen lenger. Makan til ubeleste folk. Les forskningsartikler før dere uttaler dere!
Krokodillemor Skrevet 21. oktober 2007 #54 Skrevet 21. oktober 2007 Ingen kan tvinge deg til å amme, men det er nok ikke så dumt si tydelig i fra. Mange opplever nok en del press for å amme, men det er jo ikke vondt ment fra dem på sykehuset. Ingen kan nekte deg å gi erstatning.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2007 #55 Skrevet 21. oktober 2007 Så gå ut av Barnimagen da, ka' e det for nåkka? Det poengtere kanskje enda mer kor umoden du e. Du må no tåle å få tilbakemelding fra menenska som mene at amming faktisk e best for ongen. Herregud da... Snakk om å være usaklig.... Ka skal eg være forståelsesfull overfor? At du ikke vil flashe puppen, eller at du ikke vil like at babyen din vil suge i seg mat fra den eller ka??? Kanskje du heller sku være litt forståelsesfull overfor den lille babyen sine behov....
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2007 #56 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg endte opp med å ikke amme min førstefødte fordi melkeproduksjonen ikke kom skikkelig i gang pga hastesnitt og infeksjon i livmora etter fødselen. Gikk på mange sterke medisiner og var i kjempe dårlig form, og derfor gikk det så som så med ammingen. Etterpå følte jeg bare at det bare ble stress med amming. Føler også at jeg er en person som ikke liker å bli beglodd av andre hvis jeg skulle ammet, så jeg skjønner godt at du ikke vil det. Derimot finnes det ammesjal og lignende du kan benytte deg av, hvis du skulle ombestemme deg. Denne gangen ønsker jeg å amme, i hvertfall gi det et realt forsøk, men jeg forstår godt hvis du ikke ønsker dette selv. Det har gått veldig fint med gutten vår som fikk morsmelkerstatning. Han har utviklet seg flott og har omtrent ikke vært noe syk i løpet av sine to leveår :-) På sykehuset spurte de meg om jeg ville amme eller ønsket flaske med en gang. Ettersom formen min var så dårlig ga de han morsmelkerstatning i en kopp som han gulpet nedpå. Det fungerte fint. Husk at det er du som bestemmer selv hvordan du vil gi ungen din mat. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for :-)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #57 Skrevet 23. oktober 2007 alvorlig talt .gjør du ikke verre feil mot barnet ditt en du velger å gi mme istedet for pupp,og får høre at du da ikke skulle hatt barn,da er det jaggu ikke mange som skulle hatt barn her i verden.... et av innleggene her sier det er en del av det som er å bli mor å amme,javel,men da er du kansje hjemmeværende mamma å da?det er faktisk en del av det å være mor å spørr du meg og mange andre.at man prioriterer å gå hjemme med barnet ditt istedet for å slenge det i barnehagen hele dagen og hele uken.det er faktisk din plikt som mor å ta deg av ditt eget barn også.det er det som er det "naturlige" å gjøre. men det tåler dere vel ikke å høre?at dere overlater oppdragelsen og passen til andre mennesker.......
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #58 Skrevet 23. oktober 2007 Det viktigste med morsmelk er den som kommer helt i starten (kolostrum). Den er full av antistoffer og beskyttelse for barnet. Man kan mene hva man vil, men sånn er det. Alle som driver med oppdrett av dyr vet hvor utrolig viktig dette er. Jeg har sett hundevalper dø av mangel på denne råmelken... selv om de fikk "vanlig" morsmelk fra en annen tispe, men mistet altså dennne beskyttelsen fra sin egen mor. Jeg sier IKKE at babyer dør eller blir syke av manglende amming, prøver bare å fortelle hvor mye bra det er i de første dråpene. Har selv et ambivalent forhold til amming, kommer ikke til å slenge ut en pupp i hytt og pine, men skal prøve å amme den første viktigste tiden i hvertfall. Selv om jeg synes det er ganske ekkelt at et levende vesen skal henge i brystvorten min og suge på den, så er jeg ikke i tvil om hva som er best for barnet. Og da får det bli sånn! Er selv flasket opp fordi min mor ikke hadde melk, og jeg er aldri syk. Så det går sikkert bra... det er bare ikke optimalt.
novembermammatil3 Skrevet 23. oktober 2007 #59 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg ammet førstemann,det gikk kjempe bra.Hold på til han var 10 mnd.2 mann var det verre med,hadde en bryst reduksjon i mellomtiden.Ammet han i ca 2 mnd med mye strev+ morsmelkerstatning. Fikk god hjelp av ammehjelpen på sykehuset.Men etter operasjonen fikk jeg vite at jeg kunne amme mellom 40/60% Jeg følte det som det nedelaget da jeg ikke kunne amme han.Kjempe bra å ha med maten hvor enn du er.En å være avhenging av kokt vann,flasker å pulver!! Mye styr det og,selv om det gikk greit til slutt! Men denne gangen tror jeg det blir anderledes,har fått melk allerede,til tider renner det bare og jeg har hatt fryktelig vondt i brystene denne gangen.Satser på at det går bra ja:)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #60 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg syns slett ikke det er hårreisende at jeg ikke ønsker å amme! Og hvis du syns det er egoistisk så får du syns akkurat hva du vil. Og jeg er ikke noe mere umoden enn deg for at jeg ikke vil amme. Det er ingen som vet hvorfor jeg ikke liker å flashe puppen heller, så hold det negative for dere selv.. Og jeg var hos jordmor i går og vi snakket om temaet amming, og jeg sa alt som det var at jeg absolutt ikke ønsker å amme, og hun hadde forståelse for det, og sa jeg kunne begynne rett på flaska på sykehuset, og hun noterte på helsekortet mitt fra henne at jeg ikke skulle amme, så da var jeg kvitt det problemet! Endelig noen som forsto meg godt! Hun fortalte selvfølgelig ulemper ved at jeg er vanskeligere å dra bort,og mere greier med vasking av flasker og greier, men at morsmelkerstatning var like bra, og at ungen kunne få like mye nærhet av flaske som pupp! Ellers takk for svar fra alle dere her inne. Lykke til og tvi tvi! Jeg har iallefall fått orden på dette med amming. Hilsen trådstarter (jeg som begynte debatten)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #61 Skrevet 23. oktober 2007 Jeg syns slett ikke det er hårreisende at jeg ikke ønsker å amme! Og hvis du syns det er egoistisk så får du syns akkurat hva du vil. Og jeg er ikke noe mere umoden enn deg for at jeg ikke vil amme. Det er ingen som vet hvorfor jeg ikke liker å flashe puppen heller, så hold det negative for dere selv.. Og jeg var hos jordmor i går og vi snakket om temaet amming, og jeg sa alt som det var at jeg absolutt ikke ønsker å amme, og hun hadde forståelse for det, og sa jeg kunne begynne rett på flaska på sykehuset, og hun noterte på helsekortet mitt fra henne at jeg ikke skulle amme, så da var jeg kvitt det problemet! Endelig noen som forsto meg godt! Hun fortalte selvfølgelig ulemper ved at jeg er vanskeligere å dra bort,og mere greier med vasking av flasker og greier, men at morsmelkerstatning var like bra, og at ungen kunne få like mye nærhet av flaske som pupp! Ellers takk for svar fra alle dere her inne. Lykke til og tvi tvi! Jeg har iallefall fått orden på dette med amming. Hilsen trådstarter (jeg som begynte debatten) Anonym
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #62 Skrevet 23. oktober 2007 Anonym 10:19... Ja, du va jo enda mer saklig enn trådstarter - herregud!! Vi må nok bare være enig om å være uenig, ingen vits å dra diskusjonen på det nivået du e på tur mot no.
vero:o) Skrevet 23. oktober 2007 #63 Skrevet 23. oktober 2007 hmm...ja tenker det blir litt rart jeg og å amme..hive puppen ut overalt liksom...hehe men sånt er det nå bare...må jo vere lettere en koking å varming på netter å all ting... trodde nesten ikke du hadde noe valg angående amming i dag jeg...ser for meg at de på sykehuset blir sinte hvis du sier du ikke vill amme uten å ha prøvd... men det må du vel bare ji beskje om med en gang du kommer inn sikkert... for de går vel helt sikkert ut i fra at du skal amme.. men jeg mener folk må jøre som de vill åsså reinet du vel med å få masse kritikk når du la ut dett for sånt får jo sef folk her inne til å reagere..ellers hadd du vel ikke valgt å vere anonym heller.. men uansett da..lykke til
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #64 Skrevet 23. oktober 2007 Så godt at du trafff en jordmor som forstår deg og støtter deg i ditt valg. Det er helt klart provoserende for magen at ei mor går ut med parolen"nei til amming", når man ikke kjenner til bakgrunnen og vet hvor bra det er med morsmelk. Men du har sikkert din grunn, noe jeg respekterer. Selv ammet i jeg i 15 mnd siden sist. Men jeg hadde ikke problemer på noen måte, jeg hadde masse melk og ungen vokste i ekspressfart. Han ble imidlertid veldig syk etter fødsel. At jeg ammet var veldig bra for hans imunforsvar. Ikke syk en dag det føste året. Mine venninner som ikke ammet, hadde snørrete og ferbersyke barn det samme året. Men som sgat det kan være tilfeldig. det ensete du skal tenke på er at amming hjelper veldig på forbrenningen. De venninne avmeg som ikke ammet slet lenge etterpå med overvekt. Noen ennå. Så vær nøye med kosthold og trim. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2007 #65 Skrevet 23. oktober 2007 takk for forståelse! Ja, det er forskjellig fra person til person. Alle burde respektere andres valg. Lykke til med neste gang, og ammingen! Du er flink!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå