Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #26 Skrevet 19. oktober 2007 Men - herregud da! Seriøst... Trodde du kanskje at noen kunne nekte deg?? Dumme spørsmål fortjener dumme svar...........
Valentine nr2 Skrevet 19. oktober 2007 #27 Skrevet 19. oktober 2007 Går det ann å la være å svare så spydig og ekkelt på noe som du ikke burde blande deg inn i? Det finnes en egen krangleside for slike sure oppstøt som dette her er, pell deg inn dit i stedet! Kanskje du finner noen likesinnede. Og, det er rimelig feigt å være anonym når du spyr edder og galle over folk som ikke fortjener dine kommentarer. Aksepter at vi alle er forskjellige og at vi har alle våre grunner til å ta de valgene selv. Liker du det ikke, så la være å kommenter det!
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #28 Skrevet 19. oktober 2007 gosh... dette er ditt første barn eller hva? det er det nødt til å være. du snakker som en uvitende som skal bestemme alt på forhånd... Vent å se når barnet har kommet - kan love deg at ikke alt blir som du tror......... enten det gjelder amming eller kroppslige reaksjoner.....
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2007 #30 Skrevet 19. oktober 2007 Dette er helt og holdent ditt valg. Jeg vil bare si at morsmelk erstatning er IKKE like bra som morsmelk, men det er et godt 2.valg. Du trenger ikke ta med erstatning til sykehuset, de fleste sykehus har tilgang på morsmelk som babyen får de første dagene på sykehuset. Lykke til:-)
pilutt1 Skrevet 19. oktober 2007 #31 Skrevet 19. oktober 2007 Hei,jeg har bare lyst til å fortelle min historie da jeg fikk min førstefødte. Har vel alltid sett på meg selv til å bli den melke-kua,og hadde høye forventinger til å amme babyen. Men puppen var tom og den forble tom,det ble mye styr på barsel avdelingen,babyen min dalte i fødselsvekt,og jordmødrene måtte ty til erstatning. Dette ble virkelig et slag i ansiktet på meg,at jeg faktisk ikke hadde mat til mitt eget barn, hva slags mor var jeg liksom? Jeg pumpet meg i lange tider etterpå,og det meste jeg kunne få ut var 5ml melk,ikke mye å skryte av akkurat. Men jeg ga aldri helt opp,og babyen fikk da noen dråper hver gang vi ammet. Men mottakelsen jeg fikk av andre mødre var heller dårlig,de fikk meg til å føle meg som en dårlig mor som måtte ty til mme,bare jeg ammet ofte nok så ville jeg få nok melk sa de...dette var ingen enkel tid for meg. Jeg ønsket sterkt å kunne fullamme mitt barn,noe som ikke gikk. For du verden hvor mye mer slit og planlegging det er når man skal ordne til mme. Det er liksom ikke bare å reise bort en tur,mye som må planlegges før du kan sette deg i bilen. Så denne gangen håper jeg inderlig at jeg får melk,for jeg må si jeg er veldig misunnelig på de mødrene som har masse livgivende melk til babyen sin. Så derfor syns jeg vel på en måte at det er synd at du skal nekte babyen denne viktige melka når du kanskje har muligheten til å få melk. Jeg forstår dessverre ikke de som ikke vil amme og har melk i hauger og lass. Tenk på slike som meg da,som ikke fikk melk engang! Bare tanker fra meg,men du må tåle å få høre andres synspunkt også.
de tre bukkenebruse Skrevet 19. oktober 2007 #32 Skrevet 19. oktober 2007 dette er jo selfölgelig noe hver enkelt ,å finne ut av selv:) men jeg ammet mitt barn til han var 8 måneder hadde a,,et han lenger hadde det ikke värt for at jeg skulle begynne på skolen og han i bhage,jeg syns det var veldig synd å måtte slutte å amme fordi jeg syns det var så kos for meg og gutten min:) en periode da han ikke var så sulten,hadde jeg fortsatt mye melk så da ga jeg til sykehuset, var bedre de fikk bruke melka enn at jeg bare skulle kaste den ( jeg tenkte ikke på at jeg kunne fryse den å bruke når jeg skulle bort å ha bvak eller i gröten) men da fikk de barna som er fortiligt födde melka.. morsmelk inneholder jo på en måte litt imunforsvaret til babyen når de er så små og morsmelk blir også brukt som "medisin" til de små barna på sykehus:) det var vertfall det de sa til meg da jeg var inne å snakket med de för jeg begynnte å gi melk... lykke til uansett hva du måtte gjöre med amminga:) du kan jo også pumpe ut melk og gi det på flaske:) bare et forslag
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 19. oktober 2007 #33 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg slet myyye med å amme tuppa i ett par uker og ville egentlig bare gi opp for ho hang der heeele tiden og sovnet og skrek og ville ha mer osv osv osv..men nå kunne jeg ikke tenkt meg noe annet..d er bare kos nå føler jeg:) Men d er selvfølgelig opp til den enkelte..barnet ditt vet jo ikke av annet enn flaske så babyen føler seg ikke sviktet på noe vis...
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 19. oktober 2007 #34 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg kan nok ikke helt si at jeg deler samme tanker nei Har kjempelyst til å amme, selv om jeg gruer meg til de første gangene. Har fått det for meg at det gjør veldig vondt, men jeg gleder meg veldig. Min største skrekk er at jeg ikke får melk, eller at jeg ikke får det til.. På en annen side kan jeg jo godt forstå deg også. Hvis man ikke ammer, blir det jo lettere for far også å mate den lille Det er vel positive og negative sider uansett hva du velger Lykke til
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 19. oktober 2007 #35 Skrevet 19. oktober 2007 om du hegelita gruer deg så kan jeg for min del si at d aldri gjorde vondt for meg å amme pia mi.. d kan gjøre vondt har jeg hørt, men god hjelp til å finne riktig teknikk gjør d lettere:) og melka kommer etter noen dager så ikke bli skuffa om du ikke får den me en gang;) babyen min hylskrek i 3 dager pga sult for melka kom ikke igang før dag 4...hadde ks å da tar d ofte lengre tid...v vanlig fødsel sies d 2-3 dager:)
senora Skrevet 19. oktober 2007 #36 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg fikk aldri nok melk i brystene til mine 2 første barn. Jobbet med saken i lang tid: barna sugde og sugde, og når de ikke gjorde det, pumpet jeg meg. Alikevel holdt det ikke. Vi måtte da ty til flase og m.m.e. Må si at det ikke er å anbefale. Masse tid går med til koking av flasker, koking av vann, avkjøling mm veldig slitsomt, særlig på natta. Satt der alene i vinternatten m babyen og drømte om senga! Så om du kan amme, så anbefaler jeg det!!! Mye enklere og praktisk. Da har du alltid mat og "utstyr" med deg. Nå venter vi 3.mann om 5 dager - og jeg kommer til å prøve å amme denne gangen også. Går det ikke, så må det bli flaske. Reagerer ellers på de som blir så sint/uforskammet når noen sier noe annet enn det de vil høre, eller noe annet enn de selv mener ??? Dette er jo et debattforum. En debatt vil si at man debaterer og kommer med forskjellige synspunkt. Når du skriver innlegg, må du da regne med forskellige meninger? Ønsker du bare støtte til dine meninger - bør du ikke skrive inn til en debatt..............
de tre bukkenebruse Skrevet 19. oktober 2007 #37 Skrevet 19. oktober 2007 dette er jo selfölgelig noe hver enkelt ,å finne ut av selv:) men jeg ammet mitt barn til han var 8 måneder hadde a,,et han lenger hadde det ikke värt for at jeg skulle begynne på skolen og han i bhage,jeg syns det var veldig synd å måtte slutte å amme fordi jeg syns det var så kos for meg og gutten min:) en periode da han ikke var så sulten,hadde jeg fortsatt mye melk så da ga jeg til sykehuset, var bedre de fikk bruke melka enn at jeg bare skulle kaste den ( jeg tenkte ikke på at jeg kunne fryse den å bruke når jeg skulle bort å ha bvak eller i gröten) men da fikk de barna som er fortiligt födde melka.. morsmelk inneholder jo på en måte litt imunforsvaret til babyen når de er så små og morsmelk blir også brukt som "medisin" til de små barna på sykehus:) det var vertfall det de sa til meg da jeg var inne å snakket med de för jeg begynnte å gi melk... lykke til uansett hva du måtte gjöre med amminga:) du kan jo også pumpe ut melk og gi det på flaske:) bare et forslag
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #38 Skrevet 20. oktober 2007 Hei! Tusen takk for svar fra dere alle, og for de som lurer, ja dette er mitt første barn, og jeg hadde ikke hatt en annen mening om det var mitt andre.. Jeg kommer ikke til å amme ungen min,og dette er bestemt fra begynnelsen av. Jeg vet vi er pattedyr alle sammen, men vi har vært så heldige at det finnes erstsning, og den skal jeg benytte meg av. Syns det er teit av noen av dere å slenge kommentarer, for det er opp til alle og enhver hva de ønsker å gjøre.. Men men... Lykke til alle sammen, om dere skal amme eller ikke, alle barna våre vil iallefall få det bra.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #39 Skrevet 20. oktober 2007 jeg har 2 barn og ikke ammet noen av de og skal ikke amme denne heller.har hørt at de kan mase på noen sykehus men det har de aldri gjordt på meg.fikk tabeletter første dag for ikke å få melkespreng.du får selfølgelig den maten du trenger til babyen.ALLE sykehus har mme der. dette er DITT valg og det har ingen andre noe som helst med å sette spørsmål ved.det er direkte frekkt å gjøre det!!! lykke til.jeg har 2 spreke,sunne og friske gutter som har normal vekstkurve hele tiden og en mann som har like godt forhold til barna som meg.for han har vært like innvolvert som meg både med nattevåking og mating:)
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #40 Skrevet 20. oktober 2007 lenge leve selvgodheten du anonym over her.....det er så forbannet selgodt og frekkt å bry seg om at andre ikke skal amme.håper nesten du får problemer med amming selv...
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #41 Skrevet 20. oktober 2007 Hvorfor ikke prøve et par uker ?? Jeg ammet et par måneder med førstemann og sluttet fordi jeg ikke fikk det til. Synes faktisk at det var mer stress med morsmelkerstatning og koking av flasker......
SuperGlad Skrevet 20. oktober 2007 #42 Skrevet 20. oktober 2007 Skulle skrive et langt innlegg men ble bare frustrert. Synes det er hårreisende at du FØR du har blitt mor har bestemt deg for å gi mme når det ikke er noe som tilsier at du ikke kan amme.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #43 Skrevet 20. oktober 2007 herregud.dette ammehysteriet har gått langt over streken nå!!hva vet noen av dere hvorfor hun har valgt å ikke amme da?.et barn som får mme har like gode vilkår i livet som andre barn,det er bare tull og tøys å si noe annet. noen av oss syntes rett og slett at tanken på amming er kvalmende!ikke hvet jeg om det er årsaken eller om hun syntes det bare er mer praktisk,men nå må dere gi dere!!! så kjekkt for dere som ønsker/vil amme men hold nå kjeften med dette hysteriet! og hårreisende???det som er hårreisende er faktisk hvordan mange av dere svarer henne med innlegget her.
SuperGlad Skrevet 20. oktober 2007 #44 Skrevet 20. oktober 2007 Ikke noe ammehysteri! Må kanskje selv gi opp amminga siden jeg har flere åpne driiiitvonde sår på brystvortene, men å bestemme seg FØR man i det heletatt har prøvd, ja det synes jeg er hårreisende! Å når overskrift er amme? så kan man vel få svare det man vil.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #45 Skrevet 20. oktober 2007 Det du "superglad" sier at det er hårreisende at jeg ikke ønsker å amme når det ikke er noe som tilsier at jeg ikke kan amme syns jeg er tåpelig av deg, jeg vil enkelt og greit ikke amme, kommer ikke til å ha lyst etter jeg har født heller, enkelt og greit. Om du må komme med sånne kommentarer, syns jeg du heller skal spare deg, for vi er forskjellige ALLE sammen. Jeg ba ikke om at folk skulle slenge dritt, ba om deres tanker og erfaringer. Kom deg til kranglesiden!! Hilsen meg som startet debatten
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #46 Skrevet 20. oktober 2007 Hei Trådstarter! Jeg har hatt og har vel delvis ennå samme tanker som du har. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å amme, av to enkle grunner, jeg hater berørelser av brystvorten samt jeg ikke vil flashe puppene til folk. For uansett hvor "naturlig og vakkert" det er med amming, så er en pupp en pupp, og mine vil jeg holde for meg selv. (Til alle dere som gjemmer dere bak cardigan og andre klær; dere tror kanskje dere skjuler puppene godt dere som prøver, men dere gjør faktisk ikke det...) Jeg skal prøve ammingen, for å prøve. Men jeg kommer til å holde meg for meg selv, og bruke mme offentlig (evt. pumping om jeg får ut noe).
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2007 #47 Skrevet 20. oktober 2007 Ja,det er noe av samme problemet hos meg, jeg rett og slett hater puppene mine, og jeg liker ikke å bli tatt på puppene heller. Ikke at barnet gjør det, men jeg liker bare ikke tanken på å amme. Og jeg vil føle meg ekkel om jeg skal amme borte, og måtte gå for å finne en krok for meg selv liksom. Men en annen ting er at om jeg gir flaske, ser jeg faktisk hvor mye mat barnet får i seg og, og det vil være betryggende for meg. Takk for godt svar av deg! Og lykke til med alt!
hildus Skrevet 20. oktober 2007 #48 Skrevet 20. oktober 2007 VIL BARE SI AT JEG SYNES DET ER SÅ RART AT DU LEGGER UT EN TRÅD MED SPØRSMÅL, OG ALLE SOM MENER DET MOTSATTE ENN DEG ER DUMME OG BURDE HELLER HOLDE SEG TIL KRANGLE SIDENE!!!!! HALLO, DERSOM MAN SPØR SÅ MÅ MAN TÅLE Å FÅ SVAR SOM IKKE ALLTID ER DET MAN HÅPER PÅ. JEG HAR AMMET MINE TO BARN OG SKAL OGSÅ I GANG MED NUMMER TRE!!!!!!!
Turbo 01 og Sleepy 07's mamma Skrevet 20. oktober 2007 #49 Skrevet 20. oktober 2007 Hei! Vil på det sterkeste anbefalle å pumpe deg for så å gi barnet ditt morsmelk på flaske! :oD (Jeg tilhører nok dem som tror på de positive effektene av morsmelk ;o) Jeg måtte gjøre dette på nr 1 fordi han krøllet tungen og ikke ville ta pupp. På denne måten fikk jeg en oversikt over hvor mye han fikk i seg, om det var jeg eller pappaen som matet gutten hadde ingenting å si og jeg fikk meg en rutine på når jeg pumpet meg. Siden morsmelk kan oppbevares i kjøleskap og til og med fryses ned, så har spisetidene til barnet og når du pumper deg ingen sammenheng.
Blåklokke_81 Skrevet 21. oktober 2007 #50 Skrevet 21. oktober 2007 Det ER mulig å amme uten å slenge brystene frem på kaffebordet. Jeg er ingen fan av offentlig amming, da det finnes mennesker som synes det er upassende mens de f.eks. spiser. De aller fleste voksne har et erogent forhold til bryster, derav min fraværenhet med det. Sosiale antenner har ingenting med og unngå å amme i helhet. Jeg tror dersom du ammer hjemme og bringer flasker du har tappet deg på med ut, vil amming virke som en fin måte for deg å gi kid'en din mat på. Det ER jo tross alt mye enklere og tidsbesparende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå