Gå til innhold

amme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere.

Jeg har bestemt meg helt og holdent for ikke å amme, fordi jeg ikke vil føle det er ok for meg, og jeg vil ikke sitte å blenge fram puppen overalt..

Veit jeg kan sette meg så ikke folk glaner, men det vil jeg ikke.

Kan de nekte meg å gi ungen ersatning på sykehuset?

Tenker at det er like greit å begynne med flaske med en gang, istedet for å måtte slite med å få melkespreng og bli kvitt melka igjen.

Jeg vil bare begynne med det med en gang.

Noen andre som har samme tanker som meg?

Takknemlig for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan selvfølgelig komme med råd i forhold til amming osv, men de har ingen rett til å nekte deg å gi barnet ditt mat nei.

Kommer selv til å amme dersom alt går bra, syns det er veldig greit og praktisk (ammet førstemann uten noen problemer), men det må jo være opp til den enkelte hvordan man vil gjøre dette :-)

Bare vær helt tydelig fra starten av på at dette er noe du har tenkt gjennom grundig før fødselen og har satt deg godt inn i, og at du har tatt et bevisst valg. Bare slik at de ikke trenger å føle at det er noe du plutselig har funnet på pga hormoner etter fødselen eller startproblemer med amming, og dermed føler at de er forpliktet til å informere deg om fordelene ved amming. (Regner med at du har satt deg godt inn i dette, og velger mme fordi det føles best for deg).

Lykke til med fødsel og barselstid!

Skrevet

Takk for svar.

Ja dette er noe jeg har tenkt grundig gjennom å bestemt meg for 110% sikkert. Og morsmelkerstatning er like bra som morsmelk.

Jeg har et par venninner som ønsket å slutte å amme,og de gikk med smerter i brystene i mange dager etterpå.

Jeg ønsker ikke å gå med smerter og bli kvitt melka, når jeg allerede har bestemt meg, så jeg vurderer å ha med flaske og erstatning allerde på sykehuset.

lykke til med barnet, og du er flink som ønsker å amme, det mener jeg virkelig!

-Linda

Skrevet

det er din unge så du bestemmer hva og hvordan du ønsker å mate den!!

Siifra med en gang, så går det nok bra! Bare ikke ta det personlig om folk prøver å hjelpe deg med amming, de er jo trent opp til å prøve å få oss til å amme!

Lykke til:)

Skrevet

Nei, de vil selvfølgelig fortelle meg at det kanskje er best å amme, og fortelle og spørre om hva jeg ikke liker ved det, så det skal jeg ikke ta meg nær av, men holde på mitt at jeg ikke ønsker å amme.

Takk for svar av dere!

Og lykke til med deg og!:)

Skrevet

Hårreisende spør du meg, det er en grunn til at vi kvinner produserer melk, fordi vi er ment å amme våre barn. Morsmelkserstatning er IKKE det samme. Den melka som vi mødre produserer er spesiellt tilegnet det enkelte barn. Jeg har full forståelse for mødre som ikke ammer med god grunn til ikke å gjøre det, enkelte ganger går det bare ikke. Men å bestemme seg på forhånd for ikke å gi det en sjangs en gang, synes rett og slett det er egoistisk, en må da tenke på barnets beste. Du vil ikke amme fordi det ikke passer deg, og du vil ikke flekke puppen.. Ta deg sammen! Vi i Norge ligger på toppen når det kommer til amming, og det jobbes stadig for å bedre forholdene og informere vordene mødre om viktigheten av amming og riktig ammeteknikk. Forskning viser at at barn som ammes har bedre helsemessige fordeler enn barn som får erstatning, det er faktisk ikke uten grunn at det oppfordres fra sykehusene/jordmødre osv at vi ammer våre barn.

Skrevet

Hvis ikke du har bedre å svare enn det, hadde jeg ikke trengt dine tanker rundt dette, jeg spurte om noen kunne nekte meg det, og ikke om det var egoistisk gjort av meg, eller hvordan ammingen i norge er. Alle har forskjellige meninger, tanker og ønsker.

jeg er selv vokst opppå erstatning,og det er begge brødrene mine og.

Tusen takk for svar fra dere andre:)

-Linda

Skrevet

Håper bare du vet hva du gir avkall på og at du tar din beslutning av uselviske grunner. Har du virkelig tenkt igjennom dette og snakket med fagfolk om din beslutning?

Skrevet

Ja, har tenkt nøye gjennom dette, og har bestemt meg helt.har ikke prata med fagfolk nei, men jeg vet hva de vil si. Men jeg vet at en unge får det ikke vondt, eller blir syk av å få flaske. Jeg fikk det selv.

Og dessuten vil jeg ikke kunne se hvor mye mat ungen får i seg om jeg ammer. For MEG føles dette riktig, og det er flaske jeg ønsker å bruke.

Skrevet

Støtter deg fullt og holdent! Flott at du tar det opp. Jeg er i uke 30 og tenker selv at jeg ikke har lyst å amme, og NEI jeg har ingen spesiell grunn for det. Jeg vil bare ikke. Hun fordømmende damen ovenfor må du bare heve deg over. Husk at amming har INGEN PÅVIST vitenskapelkig effekt på barnet når det gjelder tilknytning til barnet eller utvikling av intelligens, som mange hysteriske jordmødre og nybakte mødre vil ha det til. Det verste jeg vet er mødre som har født før og skal fortelle meg hva jeg må gjøre. De ler jeg bare av. Du må gjøre det du vil og føler for, og det vil også være til det beste for barnet ditt. Om du har det bra, har ungen det bra og dette er uavhengig av amming.

Jeg ser det positive i å ikke å amme at min kjære samboer får mye mer tid sammen med gutten vår, og han blir ikke lenket til puppen hele dagen. Man kan også måle mer korrekt at barnet får i seg akkurat den næringen den trenger ved å bruke erstatning. Kanskje blir gutten også mer selvstendig når han ikke har mor rundt seg hele tiden også?

Så ikke tenk mer på det du og gjør akkurat det du føler er best. Barnet ditt vil alltid få nok mat, for å si det sånn.Det er det viktigste!

Skrevet

veldig lyst til å svare på denne...

Morsmelkerstatning kan IKKE sammenlignes med morsmelk. Helt enig med den over her.. Det er enkelt, praktisk og ikke det minste flaut.. Man trenger jo ikke slenge hele puppen ut... Og du VIL ikke tenke sånn etter å ha fått babyen.. Det er veldig arbeidsomt m flaske. De må kokes, blandes, varmes, avkjøles.. Midt på natta.. T.o.m. på sykehuset..

Og du spør om andres synspunkt rundt dette i innlegget ditt... Hvertfall sånn jeg leser det.. Har du en medisinsk grunn til ikke å amme forstår jeg det. Vet om folk som har sluttet etter å ikke ha klart det. ikke har hatt nok osv. men de har hvertfall prøvd.. Så viss grunnen er at du ikke føler det bekvemt for deg selv, syns jeg det er en tynn grunn.. Men selvsagt, du bestemmer hva som er best FOR BARNET ditt.

Anbefaler deg på det sterkeste. PRØV før du bestemmer deg.. Ja, det er vondt å ha melkespreng, men kjære, det går fort over.... Jeg vet også om noen som ikke kan amme, og de savner veeeldig den nærheten det blir v amming..

Vet jeg kommer til å få huden full... Men det er greit...

Skrevet

Hørtes ikke ut som du hadde mye peiling ihvertfall.. Hvor gamle er dere egentlig? Forskning viser jo absolutt at morsmelk er det beste for barna...

Skrevet

Takk for støtte!¨

jeg selvog ønsker det bare rett og slett ikke.

Alle forteller meg at det er det beste, men det er ikke alltid det er det, for hvis ikke jeg liker og får noe godt ut av måltidet vil iallefall ikke ungen få det heller.

Ja det er som du sier at samboeren får bedre kontakt og, og da går det an å dele på mating og sånn og, ikke bare være avhengig av meg.

Tusen takk for svar, og lykke til med svangerskapet!

-Linda

Skrevet

gamle nok til å få barn iallefall! Kom deg inn på kranglesiden, eller la vær å skriv sånt..

Skrevet

og ang avhengighet... Man trenger jo ikke å amme til de er tre år... de fleste fullammer til tre mnd, for så å starte med annen mat... noen klarer også til 6 mnd.. Hurra for dem.. Ungen får i seg det den trenger... Ikke vær redd for det.. og pappa kan vel holde babyen utenom mattid, og er vel heller ikke hjemme så mye på dagtid../kveldstid dersom seinvakter og sånn..og dette er god tid for mamma og kunne sette seg ned og slappe av.. og nyte denne tida som går så altfor fort.. Amming kan også gi raskere vekttap, dersom det er ønskelig.. (for mor) Min gutt nektet å ta puppen etter 6 mnd, og da måtte jeg ta m flaske overalt når vi skulle noe sted, veldig slitsomt. Nå er det sikkert ingen av dere som har dårlig råd, men erstatning koster jo nesten 100kr per pakke, og melka bør ikke varmes opp igjen flere ganger. så det blir også dyrere enn puppen..

Skrevet

Du får ikke huden full ...

Men jeg har bestemt meg, og ungen min vil ha det like bra som alle andre. Mere er det ikke å si...

Skrevet

Hva er det for et argument. Jeg er 25, har mastergrad og har lest mye om dette av den enkle grunn at jeg faktisk ville forstå hva amming innebærer før jeg tar en slik avgjørelse. Les deg opp på hva forskningsariklene sier, før du uttaler deg.Hvor gammel er du, spør jeg, som klarer å blande alder inn i en slik avgjørelse...Poenget mitt er at alle bør få gjøre som de vil,og føler for angående sin egen kropp uten å få amme mafiaen etter seg.

Skrevet

hei hei.. jeg skal amme.. vist alt går bra... og amme er det beste for barna. morsmelk erstating er også vell så bra. men da får ikke barnet ditt i seg antistoffene fra deg. men hallo... jeg mener at det er opp til hver enkelt hva de ønsker og gjøre med sitt eget barn=)

uansett lykke til=)=)

Skrevet

Å fullamme batyr vel at barnet kun får morsmelk, uavhengig av hvor lang perioden er?

Skrevet

Å fullamme vil si at barnet kun får morsmelk og ingenting annet. Dette bør man ikke praktisere etter at barnet er seks måneder. Men amme bør man gjøre til barnet er minst ett.

Skrevet

Dette er helt og holdent ditt eget valg.

Men helsestasjon osv. er pålagt å fremme amming.

Dette har med en lov som gjør det ulovlig å reklamere for mormelk erstatning. Desverre gjør dette at de som ikke ammer har en del problemer med å finne info.

Derfor har denne siden blitt opprettet: http://www.flaskeposten.org

Her finner du masse info om alternativ til amming.

Personlig ammet jeg nr1 og trivdes med det, men støtter deg i ditt valg.

Tror du bør informere din jordmor når du skal føde at dette er ditt valg, slik at de ikke presser amming på deg.

Også ville jeg tatt med det som trengs for å gi mormelk erstatning, vet ikke hva sykehuset har plikt til der.

Lykke til!

PS! En venninne elsket sin flaskevarmer, spesielt om natten! Tror det var Avent sin.

Skrevet

Jeg skal ikke amme mitt 3. barn. Gjorde heller ikke det med mine to første og de hadde det veldig bra med erstatning. Alle sa jeg måtte jo amme det var lissom forventet. Prøvde i en mnd med min første men syns det bare var slit. Stå på ditt. Det er ditt valg. Vit at det er mange som støtter deg . Lykke til:)

Skrevet

Og for oss som faktisk skal dele ansvaret med faren, det vi si dele permisjonen, betyr amming også ammefri når man er tilbake på jobb... i alle fall for veldig mange arbeidstakere. To timer fri til amming med full lønn hver dag, så lenge man ammer.

For min del er ammningen en stor motivasjon til det å få egne barn i det hele tatt. Det er jo en helt fantastisk ordning fra naturens side, da. Vi er pattedyr som alle andre... Gleder meg masse, selv om jeg forventer strev i begynnelsen og litt sjenanse hvis det er andre enn mannen min i rommet når jeg ammer. Men det styrer jeg jo litt selv også, da. I går kjøpte jeg tre fine ammetopper, og jeg lærer meg vel noen teknikker for å unngå full blottstilling.

Jeg tror ikke at barna til de som ikke ammer tar store skader av det, men jeg tror at de som får morsmelk får litt bedre betingelser. Rett og slett fordi vi er utformet til amming fra naturens side - fettet har kumulert seg litt her og der, brystene har vokst og brystvortene har blitt mørkere: skal mye til å sette seg over disse klare signalene fra naturens side, gitt.

Skrevet

Bare til en opplysning. Hvis en av hovedårsakene til at du ikke vil amme er at du ikke har lyst å vonde pupper pga melkespreng, så er du sannsynligvis noe seint ute allerede. Når du blir gravid begynner kroppen å forberede seg på å produsere melk... Når du har født, vil du få melkespreng enten du begynner å amme eller ikke. Det er bare snakk om når du velger å møte denne "smerten" (det er jo ikke noe særlig pes da, det er ikke veeeldig vondt akkurat...) Og en annen ting, du sier at melkeerstatning er like bra som din melk - det er den ikke. Det er bevist at morsmelk kan forebygge allergier og mageknip. Det er også praktisk å ha en skvett i puppen dersom babyen får "sti" på øyet - bare å dryppe så blir det bra. Melkeerstatning er ikke å anbefale til dette:)

Men - for all del - hvis du synes det høres mer fristende å alltid dra på flasker, pulver og varmt vann - så ver så god.. Glad det ikke er meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...