Gå til innhold

Sitter barnet ditt forrover eller bakovervent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ikkje åpnet linken... Men tipper at den filmen kun viser frontkollisjon??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hurra!

Siden du tydeligvis er gammel nok til å få barn, bør du vel vite at trafikken har endret seg drastisk de siste årene. Det er stor forskjell på kjøremønsteret og antall biler på veien nå og før. Å si at du berget og dermed forsvare at ungen din sitter motsatt vei av det som er ANBEFALT og absolutt tryggest, blir for dumt. Kanskje var dine foreldre heldig også når de var ute og kjørte med deg da. Siden de aldri kræsjet. Jeg har vært ute og kræsjet, uforskyldt, jeg var kanskje 11 år da. Heldig for meg så gikk det bra, men det kunne gått galt, veldig galt. Jeg hadde seler på meg. Men tørr du ta sjansen på at du virkelig aldri, ever, kommer til å være borti en kræsj? Selvforskyldt eller uforskyldt...

Ja, vi har ungen bakovervendt i vår bil, men i min mors bil, som vi av og til kommer til å frakte han til/fra barnehagen har jeg valgt å kjøpe en framovervendt stol. Og det kan jeg forsvare med litt mer vettuge argumenter enn ditt. Vårt 2. sete står i min mors bil, det kommer til å bli tatt inn og ut av bilen og kanskje brukes i andre biler. De fleste bakovervendte stoler krever en del mer tilpassing av ekstraseler og stramminger enn det setet jeg kjøpte. Jeg stoler ikke på at de andre som skal bruke setet kan dette til enhver tid. Og å ha en bakovervendt sete feil festet, er noe av det værste man kan gjøre. Derfor tok jeg ikke sjansen på det, satset heller på ett sete som er lett å feste korrekt enn ett som blir galt festet bakovervendt.

Skrevet

Nei. Jeg sendte deg en link til Trygg Trafikks nettsider, men der er det selvsagt videoer også. Gå inn på tryggtrafikk.no og les det de skriver. Du behøver ikke å se noen video.

Du er opptatt av det å bli påkjørt bakfra, skjønner jeg. Vel, det er frontkollisjoner som er farligst/dødeligst, så etter mitt syn burde valget være klart uansett.

Skrevet

Eg har blitt påkjørt en gang, og det var bakfra (før jeg fikk barn da). Selvsagt vet eg at det er større sjanse å bli påkjørt forfra når man kjører på landeveien... Men her vi bor, kjører vi mest på 2 feltsvei, og da er det vanskelig å bli truffet i fronten, med mindre det er en elg på ville veier!!

Eg å vet at fronkollisjoner er dødligest, men blir du påkjørt bakfra med et bakovervendt sete, er det like dødelig!!

Og greit nok det at bakovervendt er anbefalt, men det er ikke påbudt! Stor forskjell på anbefalt og påbudt!!!!! Vet du ikke forskjell på disse to ordene, bør du finne frem ordboken og lese litt...

Vi kjøpte forovervendt fordi vi ville, ikke fordi det er bra eller dårlig. Hva vi gjorde, og hva dere andre gjør, bør vel ikke være en debatt egentlig.. Hadde det vært påbudt med bakovervendt, hadde vi selvsagt kjøpt det, men det er ikke PÅBUDT!!!!

Ja, jeg leste hva de skrev, og der som mange av dere skriver stod det også bare mye om påkjørsler forfra!!!!

Og dere som har de bakovervendt, hvor lenge har dere tenkt at de skal sitte sånn? Til de er 5-6 år?

Skrevet

Vel, eg vet ikkje helt om eg e gammel nok t å få barn da, det bare skjedde, liksom...

Eg å vet at det er forskjell på kjøremønstre og antall biler på veien nå og før. Men hva som er anbefalt og ikkje, er ikke det jeg bryr meg mest om når jeg skal sikre barnet mitt.. Er mye som er anbefalt innendørs også, når det gjelder sikring... Men i mitt hjem er det ingenting som er sikret! Du hadde vel drept meg på stedet om du hadde kommet hjem til meg og sett...

Men det som er viktig for meg er hva som er PÅBUDT og FORBUDT!!! Gjør jo ikke ting som er forbudte... Det gjør vel ikke du heller?

Men siden du har satt barnet ditt i et bakovervendt sete, så regner du med at du blir påkjørt forfra en gang altså? Det er jo det du skriver!!

Jeg kan like gjerne bli påkjørt når eg e ute og triller som når vi sitter i en bil... Er det ANBEFALT å holde seg inne også kanskje???

Skrevet

ryggen mot kjøreretning!

kjenner jeg blir provosert av uvitenhet omkring bilseter. jeg er av den typen som blir glad når forskning bringer fremskritt, men er samtidig skeptisk til å polstre barndommen. her er det konsekvensen av uhell som blir viktig for meg. å falle fra et tre og brekke en arm kan ikke sammenlignes med å brekke nakken i bilulykke.

altsa er jeg for forskning som gjør bilkjøring sikrere, men mot å kutte de laveste grenene på trærne i hagen. og jeg stoler ikke på at en eller annen myndighet, EU eller den norske stat har makt og mulighet til å forby alt som ikke er bra for oss, det mener jeg er naivt.

jeg er ikke interessert i å krangle med noen om dette, tror ikke vi hadde vært i samme omgangskrets IRL så ingen grunn til de helt store meningsutvekslingene her heller.

Skrevet

Mina sitter bakovervendt.. Sånn skal hun sitte SÅ lenge som mulig

Skrevet

Jepp... Storebror her sitter bakovervendt og har fylt 4 år, har ingen planer om å snu han før minimum til sommeren, da han dessverre er veldig lang i overkroppen, og vokser ut av setet sitt om en 4 cm's tid... Hvorfor han sitter sånn? Fordi det er tryggest uansett alder, selv for oss voksne, men det er ikke fysisk mulig ;-) Påbudt - nei, TRYGGEST - JA! Så hva er problemet? Det burde være påbudt å sikre barnet sitt best mulig i bilen...

Skrevet

hva er egentlig poenget ditt? du tar kun hensyn til det som er påbudt eller forbudt?

Det vil jeg tro alle her i denne diskusjonen gjør, men i tillegg tar vi stilling til de anbefalingene vi får. Når TryggTrafikk ANBEFALER bakovervendt er det mer enn godt nok for meg. Jeg må ikke ha det banket inn med et påbud for å forstå at BAKOVERvendt er det tryggeste for barnet mitt.

Skrevet

ang å bli påkjørt bakfra tar du feil . det er ikke like dødelig å bli påkjørt bakfra når de feks kjører i 50km/h som å bli påkjørt forfra. Ved frontkollisjon hvor begge bilene kjører ii 50, er det tilsvarende å kjøre inn i en fjellvegg i 100 km/h (vet dette er grunnleggende kunnskap, men jeg måtte bare..). Blir du kjørt inn i bakfra av en annen bil 50 blir ikke kreftene like store i og med at begge bilene beveger seg samme vei.

Skrevet

Poenget mitt er at jeg stoler kun på meg selv, og mine erfaringer. Det er mye mer som er farlig enn at jeg har valgt å plassere barnet mitt i et forovervendt sete!

Jeg har blitt påkjørt bakfra en gang, og da kjørte ikkje bilen bak fortere enn 40km/t, men bilen min ble likevel "trekkspill"... Hadde det sitti et barn i baksetet der, i bakovervendt sete, hadde det blitt svært skadet jo!!

Forresten, har jeg ikke fått noen anbefalinger fra noen... Har bare fått forhørt meg om hva venner og slekt har kjøpt, og hva de i butikken fortalte og sa. Ja, eg skal si at dama i butikken fortalte om anbefalingene, men ho sa også at påkjørsler forfra ikke skjer så ofte her, da vi kjører på tofeltsveier... Men du har kanskje blitt påkjørt forfra på en motorvei du???

Skrevet

En kollisjon bakfra er som regel langt mindre voldsom enn en front-mot-front kollisjon. Sier seg jo selv for den som gidder tenke litt etter.... Et lite barn har ikke utviklet muskulatur etc som en voksen og har derfor større risiko for å få skader i nakke, bekken etc etc. Brudd i nakke og bekken er livsfarlig.

Her har vi både bakover og forovervendt sete. Bakovervendt i den bilen vi bruker til daglig, men i pappa's bil er det kun plass til forovervendt. Selv om vi vet at det ikke er noen garanti for at man ikke blir innblandet i ulykker den ene turen i uka når hun er med pappa på butikken eller pappa henter i barnhagen, så er det jo bedre enn å ikke ha sete i det hele tatt....

Folk må få bestemme selv hva slags sete de vil ha i bilen sin, men jammen er det mange teite argumenter her. Vi diskuterer vel først og fremst sikkerhet?! Det er jo derfor vi i utgangspunktet bruker barnestol?! Hvis ikke kan vi jo gjøre som da vi var små; ligge i hattehylla, eller i dørken på bilen å leke osv osv.. Satt på slike bil-puter med armlener fra vi var et år osv osv... Nytter ikke å referere til gamledager, man må følge med på forskning og utviklingen. Dessuten må man huske på at trafikken og farten på norske veier har økt betraktelig! Mens veiene fremdeles henger laaaangt etter. Og som tidligere nevnt, ikke sikkert ulykka inntreffer når man er på langtur, kan like gjerne være et vogntog som kommmer sidelengs når man er på vei hjem fra butikken...

Skrevet

så du svinger fra egen garage og rett ut på tofelts motorvei? Du kjører altså baaare på motorvei?? Halleluja. Jeg har problemer med å ta deg seriøst. beklager.

Skrevet

Hadde eg bare hatt garasje så....

Nei, eg kjører ikkje BARE på motorvei, men i 70% i tilfellene så gjør eg det... Og da er det tryggest for meg, min mann og vårt barn...

Forresten så er overskriften: Sitter ditt barn forover eller bakovervendt... Og eg svarte at mitt barn satt forovervendt, og skrev hva jeg mente om den saken... Hva jeg mener og hva du mener, er to ulike ting, og jeg sier ikke at du gjør noe galt for det du har valgt, men du uttrykker veldig tydelig at eg er dum som satt jenta mi i et forovervendt sete fra ho var 9kg!!

Men men... Eg har fått de svarene eg ønskte, og kan jo bare si at eg har svart på tråden for å provosere litt! hehe... Så får den som vil irritere seg over det jeg skriver, og så kan jeg få le litt og ha det moro av dere som svarer meg!! he he he

Skrevet

meeen en front mot front kollisjon er myyyyyyyyyye sjeldnere enn en påkjørsel bakfra, eller å kjøre på noen bakfra....

Så da bør man kanskje velge ettersom hvor man bor og hvordan veier man kjører på da eller???

er det KUN bakovervendt som gjelder uansett, ellers er man dårlig mor...?

Hehe klarte visst ikke å la være denne gangen heller...

Blir helt facinert av disse debattene,, samme greia hver gang...

ha en fin helg alle sammen

Skrevet

Begge mine sitter bakovervendt. En på snart 2 og en på 4. Skal sitte slik så lenge de kan. Det hender han på 4 sitter fremover da andre henter , ellers bytter vi bare bil.

Skrevet

Når hun er skitten på skoene sitter hun i bagasjerommet selvfølgelig, sammen med hunden.

Skrevet

Enig med Gullo mi. Fordeler og ulemper ved begge sitteveiene.

Og påkjøring bakfra er faktisk en av de mest vanlige krasjene, iallefall i byene.

Jenta mi på 16mnd sitter forovervendt..

Skrevet

Gutten min på 19 mnd har sittet forovervendt siden han var 7 mnd. Men for 2 uker siden tok min dårlige samvittighet overhånd og han ble snudd.. Har ikke hørt et pip fra han om at han ikke synes det er greit :)Så da blir han nok sittende sånn en stund til ja!!

Vi har en matte som beskytter setet og under stolen for skitne ben.

Skrevet

Ja, det er mange FLERE påkjørsler bakfra, MEN da disse ulykkene skjer i med biler i samme bevegelsesretning, så er kreftete som virker på barnet og dermed på barnets hode/nakke alvorlig mye mindre enn i en front mot front kollisjon. Front mot front kollisjoner ender i skremmende mange tilfeller veldig alvorlig, og kreftete er MYE større på barnet, siden 80 i en retning møter 80 i en annen, eller 40 mot 40, alt etter som.. Krasjer du med en lastebil i 100km/t så fortsetter lastebilen i 80km/t ETTER sammenstøtet. det sier litt om hvor store krefter som er ute å går. DERFOR anbefales det å ha bakovervendt sete, det er kalkulert opp og ned i mente, og anbefalningene faller på, den enorme faren det er for dødelighet i en front mot front versus en påkjørsel bakfra!! Det er to forskjellige tilfeller, som egentlig ikke kan sammenlignes, men som når de settes opp mot hverandre i alvorlighetsgrad taler for seg selv..

Når det er sagt, så kan jeg mer enn gjerne forklare hvorfor bilen din, gullo mi, ble trekkspill når du krasjet i lav fart. Og mer enn gjerne forklare deg hvorfor dette er BRAAAA!!

Det har seg nemlig slik, at et myke materialer tar opp mer energi enn harde/sprøe materialer. DERFOR er bilkarosseri laget av myke materialer. De deformeres og opptar derfor MYE energi, som DU som menneske måtte tatt opp i steden for, hvis ikke materialene i bilen hadde gjort det. En bil med hardt karosseri tar opp mye mindre krefter enn en med mykt, og dermed blir personene inni mindre belastet. Bilene er bygget etter prinsippet heller ødelagt bil enn ødelagt liv!!

Dette ble kanskje VEL faglig, men for dem som ikke tror meg, så er det bare å studere metaller og oppbyggingen av disse.

Jeg er ikke opptatt av å TA dem som velger forovervendt, jeg er opptatt av at foreldre skal være OPPLYST før de tar et valg, og ikke sprer videre uriktig informasjon. Det er nemlig skremmende mange som har for lite kunnskap om dette temaet, og som tror de har tatt et veloverveid valg, uten å faktisk ha gjort det. Jeg er ingen ekspert på dette, men kan endel om ting rundt det, og har lest og undersøk mye, fra flere hold. det er ikke slik at dette er et omstridt tema, ekspertene er stort sett enig, også i sverige som ligger foran oss på trafikksikkerhet. Ta et valg som passer for dere, men vær OPPLYST før du velger..

Skrevet

Bakovervendt! Holdt på å få litt panikk da vi var i spania og svigerfar hadde kjøpt forovervendt bilstol. Det ble minimalt med kjøring da, liker ikke det i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...