Gå til innhold

Sitter barnet ditt forrover eller bakovervent?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forovervendt, rett og slett fordi det var kronglete å få barnet inn i bilen når setet stod bakovervendt. Blei for trangt. Samtidig er barnet meir tålmodig når vi køyrer bil no. Blei ein del sutring før.

Skrevet

Selvfølgelig bakovervendt, hun er bare 16 mnd gammel... Er skoene veldig skitne tar vi dem av..:-)

Skrevet

For det første:

Norge er med i noe som heter EØS, det er, for dem som ikke vet, noe som gir oss tilknytning til EU uten noen mulighet til å bestemme noe som helst. Vi må nemlig bare følge regler som blir påtvunget oss, dette med framovervendt sete fra babyalder er en av disse tingene vi blir påtvunget. Norge AS kunne ikke, selv om de ønsket det, forby foreldre å ha ungene framovervent fra 9kg, EU bestemmer, dessverre. Trygg Trafikk fortviler. Det har blitt gjort forsøk på å få nye lover, men nei!

Så til dere naive foreldre som tror at alt som er solgt i butikken er trygt og godt og hadde vært forbudt hvis ikke, dere må GJERNE gjøre som dere vil, jeg blander meg ikke i hvilken vei deres barn sitter, det er opp til dere, men ikke vær på påståelige på områder dere tydeligvis ikke vet nok om! Ha for all del barnet framovervendt fra de er 1år, men vit at konsekvensene ikke endrer seg, uansett hvor mange forsvarstaler dere kommer med, det endrer ingenting i en ulykkessituasjon.

Når det kommer til det faktum at EU syns det er greit med framovervendt så tidlig, så vil jeg poengere at viktigheten av bakovervendt sete varierer fra land til land! I mange land, spesiellt i mange av dem som har makt i EU er store deler av veinettet bygd slik at motgående trafikk er skillt fysisk. Dette gjør at front mot front ulykker oppstår uhyre sjeldent. DA minker behovet for forovervendt sete. Men i norge, så er det slik, at de alvorligste ulykkene, de som oftest får tragisk og alvorlig utfall er front mot front, det skjer skremmende ofte, og har fatale utfall. DA derimot er viktigheten av et bakovervendt sete utrolig viktig, og kan faktisk utgjøre forskjellen på liv og død.

Hver enkelt tar valg som passer for seg, men hvorfor skal man føle behovet for å forsvare seg med URIKTIGE opplysninger? Det er DET jeg får problemer med, ting som bilsyke barn, barn som tar av seg sele og klatrer ut av sete osv osv, det finnes mange grunner som folk respekterer, JEG får problemer med å respektere en som sier at jeg snudde siden de hadde ikke solgt slike seter hvis det var farlig, og så vet jeg at det har blitt gjort forsøk på å forby det.. akkja..

Min er forresten 13mdr og sitter bakovervendt..

Skrevet

Det ble veldig langt visst, men dette engasjerer meg!

Skrevet

en bakover og en forover...:-9

Men vurderer å snu minsten på 17 mnd nå, for han sitter med beina oppetter setet...

vi tar av skoene vi, om de er for ille...

Skrevet

Her har snuppa sitte forovervendt si ho ble 9kg... Ser ingen problemer med det... Selv ble eg satt i et hardplast sete, uten noen puter i, og fremovervendt da eg var liten, og lever da enda... Og har ikke brukket et eneste ben i kroppen, heller ikke vært mye syk eller vært på sykehuset!

Så hva som er best, tja, vet no ikke jeg...

Forresten så er bakovervendt (sies det) kun bra om man kjører langt og lengre strekninger, og forovervendt passer til bykjøring... Blir man påkjørt bakfra får barnet større skade i et bakovervendt sete enn i et forovervendt, men blir påkjørslen forfra, sitter man tryggest i et bakovervendtsete...

Så det er vel både fordeler og ulemper ved begge setene???

Skrevet

bakovervendt.. har tenkt å ha henne det en lang stund til enda.

foreløbig så har vi vel ikke hatt det problemet..eller da har vi tatt av skoene. men du kan jo kjøpe sånn som du legger over sete?

vil jo bli det samme problemet når de sitter fremover..bare at da rekker de forsete

Gjest Renate&nydelige Christina
Skrevet

Bakovervendt!

Skrevet

Forovervent her også.. Hun er 16mnd gammel. Måtte snu setet siden det bare var hyl og grin.

Skrevet

Eh, ja.... Men fordelene ved bakovervendt sete er da så utrolig mange flere enn ved forovervendt sete. Bakovervendt sete redder flest liv, sånn er det bare. Er møkklei dem som forsvarer forovervendtsetet sitt.

Skrevet

Dattra mi sitter forovervendt hadde ikke gått og ha henne bakovervendt lenger enn det vi hadde,hun ville ikke sitte i bilen hun da..

Skrevet

Her sitter gutten bakovervendt. Og bilen blir skitten hvis vi ikke tar av skoene. Slik er det bare:-)

Skrevet

" Er møkklei dem som forsvarer forovervendtsetet sitt."

Vet du, jeg er MØKKLEI sånne selvgode kjerringer som bare ikke klarer å la vær å rakke ned på andre som ikke deler samme mening som dem selv... Og dere er det sannelig mange av her inne!!!

Spørsmålet på tråden er enkelt: Sitter DITT barn forover eller bakover?? Spørsmålet er IKKE: hva syns du er fordeler/ ulemper ved forover/ bakovervendt sete! Så hvorfor i all verden går det ikke an å svare på det UTEN å legge til seg en sånn nedlatende holdning ovenfor de som ikke gjør akkurat som dere mener at de burde?

Alle vet at det finnes flest fordeler ved bakovervendte seter, men det er ikke dermed sagt at det lar seg gjennomføre for alle. Og blir man virkelig en dårligere forelder av å ha barnet rett frem i stede for bakover? Hvorfor kan ikke alle feie for sin egen dør og holde kosten sin borte fra alle andres dører?? I hvertfall i de trådene hvor det IKKE blir spurt etter meninger.

Og for å ha sagt det til slutt har jeg selv et barn på 14 mnd som sitter bakover så dette er ikke for å forsvare meg selv. Men når vi reiser på bilferier eller andre langturer snur jeg henne slik at vi slipper å stoppe hvert 20 minutt for å vaske spy. Den som mener at det er bedre for en unge å være kvalm mange timer enn å snus i bilen er mer enn tykke i hodet!

Skrevet

Eg forsvarte verken det å sitte i bakovervendt eller forovervendt sete, skrev bare min mening om saken.

Men du som sier at fordelene er mange flere ved bakovervendt enn ved forovervendt...Kunne du da fortalt meg alle fordelene og ulempene ved de ulike setene da? Tror nemlig at det ikkje er alt eg har fått med meg, og da hadde det jo vært kjekt at du som er så opplyst kan fortelle meg dette!!

Skrevet

veldig bra skrevet!! :) Tydelig at du vet hva du snakker om og at du er engasjert ja. Godt med mange saklige argument!

Skrevet

ikke dårlige foreldre , bare kort - tenkte. Hadde ungen mins spydd hvis vi skulle kjøre flere timer på ferie tur hadde jeg heller flydd/ feriert et annet sted eller undersøkt om reisesyketabletter. Jeg hadde IKKE gamblet med barnets sikkerhet. Et barn kan få alvorlige skader selv ved kollisjoner i lav hastighet, som å kjøre inn i noen i et lyskryss for eksempel. Om det ikke dør eller brekker nakken kan det få avrivningsskader i muskler /nerver som kan gi smerter resten av livet og i verste fall lammelse. Jeg blir sjokka over at foreldre ikke tar dette alvorlig.

Jeg hadde gladelig byttet bil for å få plass til bakovervendt sete hvis jeg måtte!

Skrevet

Åh giiid, jeg visste da ikke at det var du som bestemte hva jeg skulle få lov til å svare på. :-) Jeg kan skrive akkurat det jeg vil utover spørsmålet, det er et fritt land, og anonyme feigkjerringer kan ikke stoppe meg. Akkurat som jeg ikke kan stoppe dem som kjøper forovervendt bilseter.

Tjukkhue. :-)

Skrevet

Men du tenker bakovervendt? ;-))

Skrevet

fæle greier... Så videoene . Veeeldig stor forskjell på forovervendt og bakovervendt og testbilene kjørte bare i 50 km/h. Ikke for sarte sjeler selv om det bare er testdukker!

Skrevet

Jepp, mrihna... Skulle tro at valget var enkelt. Men det er tydeligvis noen som føler behovet for å forsvare det de vet er et dårlig valg. Menneskelig, men likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...