Gå til innhold

hvorfor GIDDER dere å føde vanlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Hello Alicja, are you a car?
Skrevet

Jeg hadde keisersnitt. Det eneste som var bivirkningen min var en nerveskade i ryggen som gjør at jeg ikke klarer å fungere normalt mhht løfting bæring osv. Sliter også me4d strålesmerter og tidvis utmattelse.

Utover det var keisersnitt veldig fint.

Men neste gang.. da skal jeg føde vanlig da.

;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, du sier ikke det....! Ante meg at det kanskje ikke var SÅ stor forkjell på planlagt og hastesnitt, slik som HI påstår.....

Skrevet

Du tenkte du skulle more deg litt nå hi? Denne gidder jeg ikke å gå på....

Skrevet

nå er det vel en risiko med ks.

jeg dreit ved min første fødsel, og var ikke flau i det hele tatt akkurat da føltes det riktig, og til pass for jordmorra syntes jeg. hihi

på andremann komdetikke noen dritt.

for meg er litt av spenningen å ikke hvitenår babyen kommer. mye kanplanlegges for det. noe rekker mann og noe rekker man kansje ikke. likevel ikke waste of time, besøk etter fødselen kan likefult planlegges.

men vi er forskjellig. så dine valg er riktige for deg.

Skrevet

Du skjønner vel at "Musa" som du så søtt kalte det blir like "slapp" om du tar keisersnitt som når du føder vaginalt.....siden det er hormonelt betinget....:)

Skrevet

HI,

var det lett å få ks uten noen spesiell annen grunn enn at du ikke ville føde?

det er en annen lege her inne, gerd, som er veldig motstander av ks. hun fødte, og fikk total ruptur, likevel valgte hun å føde vaginalt neste gang - fordi hun mener det er bedre enn ks.

tror legene strides om temaet.

men at mye av motstanden mot ks i legestanden delvis kan forklares med økonomi, er jeg ikke i tvil om. synes jo det er veldig spesielt at leger er overrepresenterte i ks-statistikken samtidig som de advarer andre mot det...

Gjest Hello Alicja, are you a car?
Skrevet

Mitt v ar forøvrig planlagt, som legen sa i ettertid

så er mitt keisersnitt et bevis på at tilogmed et planlagt keisersnitt kan gå totalt galt, det endte i narkose og alt gikk til helvete med operasjonen.

Neste gang jeg velger jeg fødsel og da får jeg like gjerne revne fra a til å for jeg nekter å bli lagt i narkose og uinformert igjen.

Skrevet

Jeg mener det må være opp til hver enkelt hvilken måte man vil føde på, dersom man er klar over konsekvensene.

Har født ved planlagt ks, og det blir det helt klart neste gang også.

Skrevet

Det var ikke vanskelig å få ks. Hadde på et annet sykehus enn der mannen min jobber, men sa i samtalen at min 'grunn' var at jeg var umotivert for en fødsel, at det var totalt uaktuelt for meg, og at jeg kun var interessert i å snakke om keisersnitt, og da fikk jeg det.

Til hun luringen over som synes det var så rart at jeg er sammen med en lege siden de er så utdannet og foretrekker intelligente samtalepartnere- Jeg er for det første like utdannet som mannen min, og tjener like godt. Skal vedde gode penger på at jeg også hadde slått deg glatt på utdanningsområdet.

Dette innlegget var faktisk ikke spøkefullt ment- jeg skjønner bare ikke hvordan man kan gidde å gå gjennom en fødsel når det finnes et etter min mening mindre smertefullt alternativ.

HI

Skrevet

er usikker på hva jeg skal velge selv.

lurer veldig på hvor mange som EGENTLIG får problemer med underlivet i etterkant av fødsel. det er jo mange mørketall ute og går.

fortsatt er det tabu å snakke om fødselsrelaterte skader...

Skrevet

heisann

Bare lurer på denne overlegemannen jeg. Han er nok ikke gynekolog iallefall!! Det er ikke alle leger som vet like mye om obstetrikk.

Jeg ville bare si at jeg ikke er mot ks, men jeg mener det bør være en grunn til det! Det er en operasjon og det er slett ikke alltid like enkelt å få ut barnet på den måten heller. Det kan skje at man knekker noe for eksempel. Og så skal man ikke glemme at man får arrdanelser / sammenvoksninger etterpå som kan gjøre vondt resten av livet - spes. i senere svangerskap når livmoren strekkes. Livmoren blir også svakere for hver gang det skal man ikke glemme. Blodpropp - infeksjoner - smerter osv.

Men JA til at vi har muligheten til å ta ks når det er nødvendig, men nei til å gjøre det uten grunn.

Skrevet

Ja, ikke sant! Akkurat det bekymrer meg også..

At vaginal fødsel er mer smertefullt er ikke det som skremmer i det hele tatt. Det er mer at man skal gå gjennom resten av livet med alvorlige skader i underlivet..

Skrevet

Nå går vi fem på damer- dette ernødt til å basre være kødd - noen som er litt oppmerksomhetsyke i dag ;)

Skrevet

Det er da ikke smertene som er poenget!!! Snakk om å være korttenkte - Hjelpe meg.

Hørt om å tenke langsiktig eller?

Skrevet

Denne legemannen din har nok ikke lest leksa si. Har han angst eller?

Skrevet

Jeg synes det burde være opp til hver enkelt kvinne om man skal forløses med planlagt ks eller vaginal fødsel.

En lege kan uansett ikke avgjøre hva som er en "god" grunn til å kreve ks. En dame som virker ressurssterk og vellykket, kan ha store psykiske problemer - hun kan ha blitt utsatt for voldtekt, misbruk o.l. uten at hun klarer å fortelle om det til legen når hun søker om ks-

Synes det bør være som i dag- dvs at damer virkelig VIL ha ks, og som har satt seg godt inn i potensielle farer ved det, skal få ks.

I Oslo er det i hvert fall greit å få innvilget ks. Men jeg blir skremt når jeg hører om de gammeldagse holdningene som kvinner møter andre steder i landet.

Jeg vet at du er mot ks, Gerd, men det finnes mange leger som har et annet syn enn deg - faktisk velger mange av dem planlagt ks.

Skrevet

du er bare så innmari fjern............

Skrevet

hehehe....dette var dagens for meg. Kritiserer ikke de som velger KS jeg, men for min del har det funka utmerket å skvise ut mine tre på naturmetoden.. Regner med at dette var et tannløst forsøk på å skape debatt og terge opp folk....

Skrevet

HI:

Siden det ikke anbefales å ta keisersnitt mer enn 3 ganger, så blir det vel vanlig fødsel på deg neste gang,da?

Skrevet

Tror Hi sliter med mer alvorlige problemer i toppen, enn kun motviljen mot å føde normalt fordi man ikke vil "ødelegges nedentil".

Mannen din må være rimelig overfladisk når han som lege kan si at det er bedre for deg med ks enn en normal fødsel.

Har også en mann som er lege, men han ville aldri sagt noe sånt. KS er et tilbud til kvinner som ikke KAN føde normalt og som har helt spesielle grunner for ikke å ønske det ( f.eks. psykiske ). Virker på meg som han ikke er videre profesjonell på området, men muligens heller har private grunner for å mene det han gjør.....Selvfølgelig finnes dem som revner ukontrollert og som havner opp med plager etter dette. Likefullt finnes det også dem som har plager etter et KS.

De aller fleste går det helt greit for, og er som normalt igjen allerede etter noen uker!

Dersom du er så skolert som du sier, er det merkelig at du ikke vet bedre!

Skrevet

Jeg er IKKE ekstremist, men det må da være lov å si at det må være en god grunn til at man tar ks!!

Hva som er en god grunn kan det være ulike meninger om. Har man store psykiske problemer er det en ting men det er mange grader av dette.

OG det er da mange pasienter med store psykiske problemer som ikke vil ta ks også da. Noen har jo større skrekk for operasjon enn for fødsel også da.

Folk er ulike, men man kommer ikke utenom at det er leger som jobber med dette til daglig som vet mest om hvor galt ting kan gå og hva slags senvirkninger man kan få av en slik operasjon. Slik er det jo i alle yrker - viten kommer mest med erfaring..

Skrevet

Man får ikke føde vaginalt etter å ha tatt to ks eller mer fordi livmora blir så svak at den kan revne av rieaktiviteten.

Skrevet

Hvor er det alle dere bor som får lov til å VELGE da?!

Der jeg fødte var de restriktive på ks med mindre det var et reelt behov for det.

Kan alle dere ande bare knipe igjen og nekte til de skjærer ungen ut? Syns det høres så rart ut.

Og jeg snakker ikke om mennesker som har fødselsangst osv eller gode grunner for å få ks, men om de som sier de ikke vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...