Gå til innhold

må bare få avklare noe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

huff...er visst ikke så god til å ordlegge meg som deg, for det var akkurat det du sa som jeg tenkte, men er ikke så flink til å skrive ting ned!:) du sa det altså perfekt....:)

nei, tror nok ikke han får varige men, han er "maskotten" i barnehagen og "babyen" til alle de store jentene! guttene syns å det er stas med "icolai"...:P hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke lest alle innleggene/svarene du har fått..

Men du ba om å høre folks mening og da må du bare godta at de faktisk sier sine meninger.

Om de tok litt av i sine ordvalg?? Tja.. hvis det var dems meninger så fikk du det du ba om.

Er slettes ikke enig i ditt valg ang å sette en så liten baby i bhg og har dannet en del meninger, men gidder ikke å skrive de ner da de bare vil drukne i all styret rundt deg..

Skrevet

Vet dere hva? Damer som bor i Norge er så himla bortskjemte!!! La oss se til USA for å se når ungene må i barnehage/dagmamma der. Man har 6 uker fødselspermisjon etter fødselen! 6 uker, også må ungen til dagmamma. Greit at USA har en større andel Stay at home mums en Norge har, men alikevel må de fleste til dagmamma da. Så skal dere dra det så langt som at man ikke er glad i barna sine om de er i barnehage fra 6 mnd? Hahaha. Greit at vi ikke må her i Norge, men noen egner seg bare ikke til å gå hjemme med barna sine selvom de er glad i dem altså.

Synes også det er litt rart at en 6 mnd gammel unge skal kjede seg med mamma, og jeg var hjemme i nesten 2 år med mitt eget barn. Alikevel ser jeg jo nå at hun kjeder seg hjemme med meg om hun ikke får gå i barnehagen. (3 nå og har akkurat begynt i barnehage) Det gjør meg da ikke til en dårlig mor at jeg kjeder ungen min litt på lekefronten. Hehe.

Skrevet

Utrolig at du sender en på 6 mnd i bhg. Og selv går hjemme.. Kom deg i jobb da, om du ikke skal bruke permisjonen din.

Mye som er skrevet til deg er unødvendigt. Men jeg er allikavel uenig i å sende en 6 mnd gammel baby i bhg pga at du tror han kjeder seg hjemme.. Ut å gå tur og møt andre da.

Jaja deg om det :S

Skrevet

Det er ett modig valg å ta slike avgjørelser som deg. Det er ett voksent valg å innse sine styrker og svakheter. Det er tøft å inndrømme at man som mor kan bli sliten, og synes det er godt med fred i ørene! Vi har alle måter å takle ting på, overkomme utfordringer. Men det å prioritere det som er best for barnet er ALLTID vanskelig!!

Syns det er bra at du stikker hodet fram å forteller din historie. Det sitter mange andre der ute å vet ikke hva de skal føle eller si, men har ingen problem å sette barnet i barnehagen før de er 1 år.

I mange andre land så er ordningen mor/barn forskjellig fra Norge.. Det er av de sjeldene at mor kan være hjemme i 1 år! Men se på det ... det blir mennesker av dem også!

De som kritiserer deg som en dårlig mor har ennå langt å gå og mye å lære! Forståelse for egene begrensninger, eller ønsker er det ikke alle som har... men det har du! DET gjør deg til kanskje en bedre mamma enn mange andre her!

Hva er så galt med barnehager? De aller minste for gjerne mest oppmerksomhet, lærer seg å bli sosiale individer tidlig og står kanskje bedre rustet en poden som sitter fast på mammas fang!!

Skrevet

nei vettu hva??? jeg setter da ikke igang en diskusjon for å dra på meg personangrep og bemerkninger som grenser til mobbing!! jeg regnet da med at de fleste her er voksne nok til å klare å ha en saklig diskusjon (tok feil, men...)

går an å si ting på en ordentlig måte, selv om jeg ikke er som de fleste av dere!

du trenger heller slettes ikke være enig i hvorfor jeg satte han i bhg, men ingen grunn til å bli usaklig med personangrep av den grunn!!

Skrevet

ja...og "pappan min er sterkere enn pappan din, såh!!!" sånn høres du ut...:P

Skrevet

etter 5 barn, tror jeg en har lært hva som er riktig og ikke riktig...

Skrevet

jobber jeg nå:) 100% stilling, et lite stykke unna!

kjenner liksom ikke så mange her, og er ikke den som bare går bort til folk å begynner å snakke, er litt reservert sånn!

og IGJEN!!! sendte han IKKE i bhg BARE forsi han kjedet seg, men fordi vi ville prøve å se hvordan det gikk, med tanke på at han måtte begynte til neste uke allikevel!!!

Skrevet

åj:D dette svaret var meget overraskende, men meget positivt i mine øyne!

TAKK for dette svaret, nå følte jeg meg med en gang mye bedre!:) det sier mye om deg når du fatter deg på denne måten, sterkt!:) ikke mange som klarer å se det på din måte!:) oxo så flink du er med ord:)

ps! han er definitivt en av de som få mest oppmerksomhet!:P

Skrevet

Men om du vil bli kjent med folk her inne er dette ikke måten å gjøre det på..

Sier ikke noe om at du valgte å sende han i bhg så tidlig det er ditt valg.

Her inne har folk en måte å reagere på som er ikke alltid like holdbar, desverre for den som "har tatt valget om det ene eller det andre" .

Har sett folk omtrendt blitt slengt huden full pga mme, dress og valg av hvordan vei bilstolen er.

Om det passet best for dere å ta i bruk bhg ved 6-7 mnd alderen så er det opp til dere.

Noen er "skapt" for å gå hjemme mens andre ikke trives med det. Jeg trives ikke med å gå hjemme, er for kjedeligt for meg. Så begge mine har begynt i bhg ved ca 12 mnd alderen. Begge mine har og satt med kjørerettningen fra 12 mnd alder og begge er vokst opp på mme. Føler meg ikke som en dårligere mor enn noen andre selvom. Det er valg som vi som mor og far har tatt og det har passet best for oss.

Om du vil snakke så send meg en pm, så kan du fa msn adressen min. =)

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Så du lærer dine 5 barn at det er helt ok å kalle andre for duster? Det er det som er det riktige?

Skrevet

er det mulig ???

nei...detta gidder jeg ikke...

Skrevet

for DINE barn ja, men ikke alle andre sine......

Skrevet

Oioioi...blei du sur nå?

Har vel forresten ingenting å si om du har 5 eller 36 barn for å vite hva som er riktig eller ikke riktig for en skal vel vite det med førstemann...eller var nr 1-4 hos deg prøvekaniner?

Skrevet

Ble litt revet med av denne diskusjonen, så nå må jeg skrive noe jeg óg!

For det første tror jeg ikke babyen har vondt av å være i barnehagen dersom det er rimelig stabile forhold der - ikke mange forskjellige ansatte, og gode rutiner - slik at babyen gjerne knytter seg litt ekstra til en eller noen få ansatte. Og tempoet i en småbarnsavdeling er forhåpentligvis ganske lavt. Jeg tror også at så små babyer lærer mye av å være sammen med og observere andre små. Har lest at barnehagebarn blir like godt tilknyttet sine omsorgsgivere som barn som er hjemme.

MEN - det er litt trist at en sender barnet i barnehage når man faktisk har mulighet til å være sammen med det. Og synes det er ille at man sender barnet i barnehage når man har LØNNET permisjon, nettopp fordi man skal ha muligheten til å ta seg av sitt eget barn. Joda, er enig i at det til tider kan være kjedelig å gå hjemme - syntes det selv i perioder, men der ER mulig å finne på ting sammen med babyen.

Jeg tror forøvrig ikke det er nødvendig å stimulere barnet hele tiden. (Det er neppe bra heller). Om barnet "kjeder" seg, så har det nok bare godt av det - det fører til utvikling. Og at moren kjeder seg er sikkert ikke så dumt det heller, for da skjønner hun kanskje at hun må gjøre noe med hverdagen.

Jaja, dette var bare en mening fra meg...

Skrevet

Og det er ikke du, liksom?

Skrevet

Nå har jeg ikke lest det innlegget du referer til, men du kan med god samvittighet sette ungen i barnehagen.

Her nede i Spania må vi faktisk sette barna i barnehage fra 3,5 måneds alder da vi kun har 16 uker med permisjon. Og har vi ikke besteforeldre i nærheten så er det det eneste alternativet.

Og det er hverken barnemishandling eller barnevernsak. Det er det mest idiotiske jeg har lest.

Fint at gutten din fra tidlig alder av blir vant til å være med andre barn og andre voksne. Ikke noe å ha dårlig samvittighet for i det hele tatt. Da er det mange barnemishandlere utenfor Norges grenser i hvertfall hvis det er saken.

Skrevet

han har ikke vondt av å være i bhg!:) han har hatt en person der til nå som har hatt han mye, dvs nesten hele tiden, men de har sett at han er så sikker på alt der at de begynte å venne han til de andre ansatte for 3 uker siden ca!

tempoet er relativt lavt:)

og dette med perm du sier, har et poeng i og for seg! men...hvis det skal være sånn, så må man kunne søke plass når som helst på året for å kunne få plass akkurat når en selv vil! mener jeg da...

Skrevet

til å begynne med svarte jeg det jeg mener, men er andre som tolker det anderledes, og vrir det litt rundt.

Og jeg må vel få lov til å slenge ut "dust" selv du burde skjønne at det er forskjell på å snakke til barn, og å snakke med andre voksne, men der tok jeg feil, ser det ut som.

Jeg pleier ikke å være den som blir sur, eller sånn, har vært her lenge til det, men når det kommer sånne krasse ord,så tar jeg igjen....

men nå vil jeg slutte her, dette førr ingen vei.

Ps: og jeg som har hatt et godt inntrykk av deg....og faktisk stått mange ganger på din side, og støttet deg, for du har hatt ditt du også...

Skrevet

takk for ditt svar, morro å høre hvordan det er andre steder oxo:)

det de reagerer på er HVORFOR jeg satte han i bhg...

de tror(noen hvertfall) at jeg satte han der fordi han kjeda seg.. og det er vel ikke 100% tilfellet... jeg satte han der fordi han ønsket større utfordringer, det skjønte jeg jo når vi var andre steder! og jeg er kanskje ikke så veldig flink til å finne på ting å gjøre med en på 3-9 mnd. derfor så følte jeg at han kanskje kunne ha godt av å være der noen timer om dagen!

de reagerer oxo på at jeg har han i bhg, MENS jeg fortsatt er på permisjon. og det kan jeg skjønne, men det henger sammen med det over at jeg valgte å sende han så tidlig...:)

Skrevet

Altså...jeg reagerte negativt på at du slengte ut ordet dust her oppe...det var strengt tatt unødvendig, spesielt når folk så seg lei av at folk kom med negative kommentarer til HI i den andre tråden. Helt greit at dere himler til hverandre og sånt, men jeg synes det blir litt personangrep å komme med det ordet. Så da du kom med det utsagnet om riktig og ikke riktig brukte jeg dust som et eksempel for jeg antar at du IKKE lærer ungene dine til å bruke dette ordet.

PS: Takk for det!:-) Du trenger ikke endre inntrykk nå bare pga dette. Ang det med prøvekaniner var det ikke å være slem mot barna dine...og egentlig så er på en måte førstemann alltid en slags prøvekanin, så det er vel med andremann en vet hva som er riktig og ikke riktig. Dessuten er alle barn forskjellige!

Skrevet

Tydligvis ikke! Hvem er du å fortelle alle andre hva som er riktig og ikke riktig! Kanskje for dine barn.

Men ut ifra svarene dine vet jeg helt sikkert at jeg ikke vil at du skal fortelle mine barn hva som er riktig og ikke riktig...

VERDIER, moral og etikk...har du hørt om det før? Tror kanskje dette nettopp er grunnlaget for denne diskusjonen.

Smaken er som baken, den er delt! Det er det eneste riktige i denne diskusjonen.

Ps. Når du har lært hva som er riktig og ikke riktig...kan du komme å fortelle meg at ingenting er riktig fordi det er alltid relativt! ...og at du egentlig vet svært lite.. for hver dag er en lærdom!

Skrevet

Dette svaret var til "5 om dagen, 6 om natta"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...