Gå til innhold

MA/SA skravletråd! Ny 11/10 :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter!

Jeg titter innom fra 2. trim for å hilse på dere go'jentene som er så flinke til å holde motet oppe for alle som hører til på denne tråden... Det er trist å se at kjenner igjen en del av nickene fra min tid her inne, og også trist å se at det dukker opp så mange nye. Men det virker som om dere er positive og ved godt mot alle sammen, og det er godt å se!

Jeg hadde en MA i mars, var 9+1 på vei og fosteret hadde vært dødt i et par dager når vi tilfeldigvis var på en tidlig privat ultralyd. Jeg var i dårlig form en god stund etterpå, og følte at jeg trengte noen måneder å komme meg på. Vi begynte prøvingen igjen etter hvert, og jeg ble gravid i juli. Den første tida var ganske tøff, jeg var rimelig dårlig og gikk i tillegg og "ventet" på at babyen skulle dø igjen. Men etter en ekstra UL i uke 12 ble det litt lettere å senke skuldrene. Nå er jeg 18+1, kvalmen er endelig over, og vi har vært på ultralyd og sett at vi venter ei lita jente!!! Hurra!! :)

Gratulerer så mye til L.N.B. og dere andre som har blitt gravide, og LYKKE LYKKE TIL til dere som prøver videre. Det er deres tur nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, Måånestråle!

Her er jeg enda i hvert fall, og det ser ut som om jeg nok blir litt til. Var på Medicus på onsdag, og der så han at jeg hadde el først nå i helga (dag 17). Det er litt kjipt, for torsdag morgen dro mannen utenlands og kommer ikke før i morgen! El i går, tror jeg. Kjentes i hvert fall sånn ut. Tror derfor sjansen er veldig liten. Sex onsdag kveld, og el ca 2 dager senere.

Får satse på en fin julegave, da.

Enn dere andre her inne? Noen som nærmer seg ikm, eller enda bedre: testet positivt?

Skrevet

Hei! Venter fortsatt på TR etter MA. Men ville bare oppmuntre deg, snart4barn?: Da jeg ble gravid, hadde vi sex mandag og EL var antageligvis fredag eller senere ut fra terminen jeg fikk. Så det er håp, 2 dager kan gå fint! Lykke til!!

Skrevet

Hadde dere store smerter????

Jeg begynte å blø forrige fredag og onsdag ble jeg sendt til KK Bergen på

UL. Og ble sendt hjem med buss der jeg hadde enrome murringer...

Trodde det var etter rier....

Merket utpå kvelden fikk jeg sterkere og sterekere rier, og de kom tettere og tettere....

Torsdagen gikk jeg hele dagen med sterker smerter og rier på 1 minutt mellomrom.

Ringtet til legen og fikk tabletter for menstrasjon smerter.... var ikke akkurat det jeg hadde..... GNOM av en lege....

Kom hjem da sa det POFF og jeg blødde og blødde...... brukte sikkert en hel pakke bind...

Tok 2 tabletter som legen sa, men det hjalp ikke og riene var LIKE vond :(:(

Satt meg på toalettet og fikk ny rie, da bare presset jeg alt jeg kunne.

DA kom heldigvis resten...... tror jeg......

Etter det så har jeg ikke hatt vondt.....

Burde ikke jeg egentlig hatt utskrapning????

Istedenfpr at de sendte meg hjem med sterker murringer????

Jeg var i uke 10 da jeg mistet :(:(:(

Jeg merker den dagen idag så går det bra fysisk, men sliter psykisk....

Var mye tyngre enn det jeg trodde.... Nå var jeg så innstilit på få nr 4 :(

Hadde nicket: snart_4barnsmor rett før jeg mistet :(:(

Skrevet

TBM27: Så trist at du mistet:-( Det er så vondt å måtte omstille seg når en er så innstilt på at det snart skal komme et nurk..

Jeg fikk tabletter som satt prosessen i gang etter at det ble oppdaget at jeg hadde hatt en ma i uke 19 (fosteret hadde dødd rundt uke 14), men alt kom ut av seg selv så jeg slapp utskrapning...Om 4-6 uker kan du forvente at mensen kommer tilbake, hvis den ikke gjør det bør du be om en ul for å sjekke at alt er kommet ut. Du bør også sjekke blodprosenten og jernlageret ditt hos legen i tilfelle du trenger å begynne på jerntabl etter stort blodtap.

De vil helst ikke foreta utskarpning hvis kroppen ordner opp selv. Håper du kommer fort til hektene igjen, kanskje du snart blir klar for å starte opp igjen?

Klem fra

Skrevet

hei jenter.

denne pp har jeg prøvd cb digital eggeløsningstester for å se når jeg har eggeløsning. jeg har litt mellomblødninger etter mensen denne mnd så ville finne ut om det påvirket tidspunktet for eggeløsning. det gjorde det ikke for fikk positiv eggeløsingstest i helgen (to uker etter mens). så i helgen har vi bodd i sengen :)

er så utrolig spent og klarer nesten ikke vente til fredag den 16 nov hvor jeg skal ha mensen igjen.

og dere da? hvordan ligger dere ann?

Skrevet

off jeg under ingen å miste spiren sin, vet selv hvordan d er mistet på onsdag... :( jeg var ikke lengre enn 6 uker, men tøft og vondt var d..

hadde sett så frem til den første babyen.. etter å ha gått uten piller i 2 år så ble jeg endelig gravid hadde 2-3 uker med glede så ble dette bare skylt ned i do..

jeg vet ikke om jeg hs\ar lyst til å prøve igjen, for jeg er så redd for å miste igjen.. andre som har d sånn?

syns dette var skikkelig vondt og tøft..

skjønner dere så godt alle som har mistet at dere sliter psykisk...

men vi klarer og komme over denne humpen også.:)

vil ønske dere lykke til alle sammen og håper spiren sitter hos dere snart:)

Skrevet

Hei, håper-så-sterkt!

Så trist at du også mistet. Skjønner at det er veldig trist med en så lang prøveperiode i forkant også, og når det endelig klaffer skjer dette. Føles utrolig urettferdig.

Jeg føler det samme som deg, veldig redd for å prøve igjen fordi jeg er redd for å miste igjen. Og jeg mistet så sent også(12+3), så føler det tar lang tid før jeg evt kommer til å senke skuldrene hvis jeg skulle bli gravid igjen. Men føler meg litt bedre for hver dag, og det hjelper å snakke med noen om det for å bearbeide tankene. Og her inne er det så mange søte personer som trøster selv om de har det vanskelig selv. Så det kan jo hende at innen TR er tilbake, så vil vi være mentalt klare igjen?? Håper sterkt at du blir gravis igjen fort (har hørt at det kan gå veldig fort e SA/MA), og at den sitter denne gangen. Lykke til og stor klem fra meg<3

Skrevet

God morgen jenter! En stund siden jeg var innom her nå. Har slitt litt for å komme meg opp fra kjelleren denne gangen. Sorgen over vår lille gutt som vi mistet i april, ble så voldsom stor igjen med MA nå.

Tanta kom her på torsdag for fulle mugger, og nå går det heldigvis mot slutten av hennes besøk. Vet ikke om det blir noen storstilt jakt på el denne måneden, men IKM skal nå være rundt 5./6. desember. Så får vi se hva som skjer.

Ellers var vi på sykehuset for gjennomgang av obduksjonsraporten til veslegutten vår her for 14 dager siden. Den viste at det var en infeksjon han døde av, og at det ellers ikke var noe galt med han. De er litt usikre på om infeksjonen kom etter den for tidlige vannavgangen, eller om det var infeksjonen som førte til for tidlig vannavgang. Det ble også sagt at det kunne fære infeksjon som gjorde at det siste svangerskapet endte i en MA. Jeg vil i hvert fall få veldig tett oppfølging neste gang. Med ul og bakterieprøver annen hver uke fra uke 5/6. Godt å vite at de følger opp så tett.

De fant også en cyste på min ene eggstokk på denne kontrollen. Det kunne være rester etter det gule legemet, men den var så stor (4.5 cm)og skulle ha gått til grunne etter utskrapningen. Skal til kontroll på den om 5 uker. Huff, er det ikke det ene, så er det det andre. Hvis den da ikke har forsvunnet av seg selv, ville de fjerne den kirurgisk. Håper bare den er forsvunnet når vi kommer neste gang.

Hvordan går det ellers med dere jenter her inne? Er det full jakt på el og annen testing? Håper vi snart får noen gode nyheter her inne! Hei så lenge!

Skrevet

så gla`:

Så kjekt å se deg igjen her inne!! Håper du snart blir klar for å prøve igjen. Sikkert utrolig godt å vite at dere får tett oppfølging neste svangerskap!

Jeg har fått positiv EL test i dag, så da skriver jeg IKM 25.November. Jeg fikk ikke EL før på dag 23 forrige mnd, men denne gang kom den på dag 16 så nå regner jeg med at ting har stabilisert seg etter ma for 3 mnd siden..

Lykke til alle sammen, klaffer det denne mmnd blir det Juli barn på oss!! Har et Juli barn fra før, og synes det var en fin mnd å få barn i, men sommeren var ikke så veldig varm det året:-)

Skrevet

Nå er jeg skikkelig bitter. Plutselig føler jeg meg klar igjen til å prøve, men må stå over denne PPen fordi jeg må vente på den obligatoriske første TR etter MA .Hmmmm. Og nå som jeg har SÅ KLARE EL tegn!!!! Ja, ja. Det kommer jo flere sjanser får jeg håpe, bare litt bittert.

Skrevet

Hei aug-mamma! Krysser fingre for at dere traff denne pp. At el er på dag 16, er kanskje mer "normalt" for din syklus enn dag 23? Så, det tok 3 mdr ja... Det var vel egentlig det det gjorde for meg forrige gang også. Tror det var tre tantebesøk jeg hadde før spiren satt. Så, jeg får vel smøre meg med litt tålmodighet. Nå blir det spennende tider mot 25 november, aug-mamma. Håper sånn at det er en spire på vei hos dere. Du må holde oss oppdatert med symptomer og sånt da :-))

Selv kan jeg jo satse på tidenes førjulsgave :-) , event. nyttårsgave. Hadde ikke tenkt å prøve å teste for el denne pp, men vet ikke helt om jeg klarer å la være. Jeg har ingen tester liggende, og tidligere har jeg ikke hatt hell med jakten på el. Vi får se. Tar meg vel en tur innom billig-tester, og ser hva som skjer...

Kjenner at jeg er litt mere klar for prøving, og det blir spennende å følge med alle håpefulle her inne. Ha en strålende dag jenter!

Skrevet

Hei. Jeg var til utskrapning for 17 dager siden, og venter på TR... Er det noen som har fått den FØR det har gått 4-6 uker, som de sier på sykehuset? Tror jeg har EL nå. Kjennes sånn ut iallefall. Jeg er så utolmodig! å vente 2 sykluser virker som en evighet!

Skrevet

Hei villemo! Det kan godt være el du har nå. EL skal jo komme før TR. Derfor blir noen også gravide igjen etter MA/SA uten menstruasjon i mellom. Jeg for min del fikk tantebesøk, nesten 5 uker etter utskrapningen, og jeg tror også jeg kjente når el var omtrent to uker før. Hvis det er el du har nå, kommer kanskje TR om et par uker, og da har det jo gått omtrent 4 uker etter utskrapningen din. Noe som er helt normalt.

Skjønner at du er utålmodig. Når en først har fått beskjed om å vente 2 sykluser vil en jo gjerne ha tantebesøk så fort som mulig. Jeg fikk beskjed om å vente èn jeg. De sier litt forskjellig disse legene. Selv tror jeg ikke kroppen blir gravid før den er klar for det. Håper ikke ventetiden blir altfor lang da. Lykke til!

Skrevet

Hei, Villemo. Tror det er riktig som så gla`sier. Jeg hadde utskrapning for 20 dager siden og er sikker på at jeg har EL nå. Vi er ca helt likt når det gjelder syklus. Men jeg fikk som så gla`beskjed om å bare vente en TR og legen presiserte at det ikke var nødvendig å vente lengre. Håper det klaffer fort for deg denne gangen,da;) Lykke til!

Skrevet

Hei kattungen! Hvordan går det med deg? Er du klar for å prøve igjen bare TR har vært på besøk? Mener å huske at du ikke var sikker på om du orket å prøve igjen så snart.

Jeg er selv litt på og av i forhold til dette med prøvingen. Det som skjer det skjer, men innerst inne håper jeg nok på et lite førjulsunder :-) Uansett hva dere har bestemt dere for i forhold til videre prøving, håper jeg det går bra med dere, og at dere har kommet dere over det værste. Merker at jeg er litt mer klar nå, i og med at jeg orker å være litt mer på bim. Er liksom et godt tegn for meg det :-)

Skrevet

Hei så gla´!

Vært veldig usikker på om jeg vil prøve eller ikke. Men plutselig ble jeg veldig utålmodig og vil gjerne begynne med en gang. Men skal prøve å være litt avslappet, ikke teste EL og sånn, bare håpe på at det skjer. Kan jo hende at når det er en realitet, så er jeg ikke klar likevel...?

Så bra du også begynner å bli klar:) Håper det klaffer før jul, da;) Men jeg gruer meg også, er både redd for at jeg ikke kan bli gravid igjen og at hvis jeg først blir det, så kan jeg miste igjen. Du skjønner sikkert akkurat hvordan det er... Håper det går bra med deg, utrolig bra at du har det bedre:D

Skrevet

Hei kattungen.

Ja jeg håper jeg kommer så i rute at jeg får TR om ca 14 dager igjen.

Når jeg var på sykehuset sa legen at jeg burde vente 2 sykluser fordi de mente det ikke var så stor risiko for SA eller MA da. Og hvis jeg ble gravid fortere kunne det være vanskelig å beregne størrelsen og utviklingen på fosteret på UL siden man ikke visste sykluslengden.

Men jeg skjønner ikke dette helt. Hvis jeg blir gravid etter min første TR nå, så har de jo den datoen å regne ut ifra. Da vil det ikke bli mer enn evt et par dager om å gjøre. Også sier legene så forskjellig. Kvinnelegen som oppdaget min MA sa også at jeg burde vente 2 sykluser... Jeg blir sprø! For hvis jeg får SA eller MA igjen hvis jeg blir gravid før legen anbefalte meg, så kommer jeg til å få så fryktelig dårlig samvittighet! Men så sier jo dere at dere har fått beskjed om å bare vente èn syklus.... Er det rart man blir rar? Dette spinner rundt i hodet mitt hele tiden nå. Syns denne perioden har vært forferdelig....

Skrevet

Villemo: Skjønner godt at du er forvirret når det gjelder hvor lenge du skal vente med å prøve igjen etter MA. Fikk også beskjed på sykehuset om å vente et par sykluser før vi prøvde igjen. Vi bestemte oss for å vente til etter første mens. Har mange bekjente som har blitt gravid før første mens etter SA/MA og alle disse har det gått helt fint med. Jeg tenkte akkurat som deg at hvis jeg hadde blitt gravid før de anbefalte og da mistet igjen ville jeg bebreidet meg selv noe voldsomt, men tok sjansen på å prøve etter 1.mens..Nå har jeg hatt to TR etter MA og syklusen min virker som den er tilbake til det normale, det var den ikke forrige syklus da jeg fikk eggløsning på dag 23..Bommet totalt den mnd så nå håper jeg det klaffer:-)

For min del så føler jeg at jeg trengte denne tiden på å bygge meg opp psykisk igjen før neste graviditet..Tror ikke jeg kommer til å bli så redd for å miste igjen nå når jeg har fått det hele litt på avstand..Rett etter jeg mistet var å bli gravid igjen det eneste som stod i hodet på meg, for å fylle tomrommet inni meg..Nå tenker jeg litt på en annen måte.

Masse lykke til uansett hva du velger!!

Klem

Skrevet

Hei villemo!

Skjønner at det er utrolig kipt å vente hele 2 sykluser! Jeg ville snakket med en ny lege. Legen som sa dette til meg er gynekolog på Majorstueklinikken. Urolig dyktig, har vært hos han flere X. De på Ullevål sa ingenting om det, ikke spurte jeg heller. Ring fastlegen og spør! Skjønner ikke at det skal være noe prob. med å starte opp etter en TR i forhold til å beregne lengde på svangerskapet...Dessuten har jeg lest flere steder at det ikke er noen forskning som peker i retning av at man har større risiko for ny MA/SA hvis man blir gravid fort igjen. Men nå forsker ikke jeg på medisin heller, hehehe;) Dette er veldig frustrerende, hvorfor er det ikke 1 lik praksis for alle?? Wæææææ:( Føler med deg og skjønner utrolig godt at du vil ha klarhet i dette!

Skrevet

Aug-mamma:

ja jeg er også sånn at jeg føler jeg må fylle tomrommet... Men nå er det fortsatt en måned til neste el, så det skjer sikkert mye innen den tid... psykisk altså... er helt med på alt du sier

kattungen:

Det er to spesialister som har bedt meg vente 2 sykluser også... legen på sykehuset sa at de ikke hadde noen forskning på at det var lettere å få SA eller MA, men det var noe de så igjen i flere tilfeller... så det var en anbefaling sa han. men så er det så rart at andre spesialister sier noe annet...?? da jeg snakket med fastlegen min sa han at det var liten sannsynlighet at det skulle gå galt igjen siden jeg har to friske barn fra før også. Så det blir vel en vurderingssak når den tiden kommer. om en måned....

Skrevet

Hei hei...

Kommer innom på besøk en tur jeg for og oppdatere dere, og fortelle dere en glad nyhet:)

For litt over 2 uker siden våknet jeg tidlig på morgenen med skikkelige smerter som holdt på i ca 10 min.

Jeg tenkte selvfølgelig mitt, og regnet med at nå var det over igjen, var sånn som skjedde ved siste SA, da begynte jeg og blø 13 dager etter sånne smerter...

Så jeg sa til mannen min at nå var det bar og vente i 2 uker, så var det nok over, men det ville ikke han godta, og ringte til legevakten, og fikk time til meg der, jeg mente at jeg ikke trengte det da.....

Da vi kom til legevakten, ble jeg henvist til gyn avd med en gang, og fikk beskjd om at jeg skulle ha innvendig UL.

På innvendig UL viste det ikke så veldig mye, men han som undersøkte meg, sa at det så veldig bra ut, men jeg var ikke langt nok på vei til at det skulle ha begynt noe hjerteaktivitet. Men jeg fikk time 14 dager senere, for og være helt sikker på at alt var bra.

Så i dag har jeg vært på gyn pol og hatt en ny innvendig UL, og der var det full hjerteaktivitet, og han fant ut at jeg var 7+1 på vei, og alt så bare bra ut...

Han trøstet meg også med at så lenge det var påvist hjerteaktivitet, var det kun 10% sjanse for SA eller MA.

Så nå sitter jeg bare her og koser meg med senkede skuldre, og lettet sinn...

Får håpe det er flere her inne som snart kan fortelle en glad historie...

Og at dere snart kan glede dere over en spire i magen...

Skrevet

L.N.B:

Det var koselige nyheter:-) Godt at spiren klorte seg fast!

Lykke til videre i svangerskapet, du har en fin tid foran deg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...