Gå til innhold

Til dere som setter dere selv foran barnet deres!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg røyker ikke, men min mor røkte under svangerskapet med meg og min bror, begge vi ble født over 3 500 gr og er helt normale, ingen skade skjedd, og mamma er verdens beste mamma, tror det skal mye til for å si at noen er en dårlig mor!!

Jeg svarer på dette innlegget fordi jeg synes det er så mange slemme kvinfolk der ute, som har 1000 vis av feil selv, og prøver å kritisere andre pga røyk!!

Det syns jeg er litt urettferdig, men det finnes mange rare mennesker der ute, som må rakke ned på andre for å heve seg sell!!

 

Ps: vi har i grunn ingen grunn til å dømme noen som helst!!

Her er det snakk om RØYK, ikke alkohol og narkotika, og mødre som er ute og fester hele tiden i steden for å være hjemme med ungen sin!!

 

Skjerp dere... dere som slenger altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare si sånn på generell basis at det er så TYPISK norskt å stryke alle med hårene.. "å stakkar som røyker under svangerkapet, nei nå må du få godt hjelp til å slutte med den kvalme vanen du selv har lagt deg til, og la helst staten betale for det"..

 

I vårt velferdssamfunn er det tydeligvis mer akseptert å syte og klage over det de ikke klarer og må få hjelp til, enn å faktisk ta tak i problemene selv..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

"Ulike rusmidler som kan skade fosteret

Tobakk:

-Lavere vekst og lengde av barnet. Risiko for blødning, abort og fosterdød.

-Astma og allergi. Kreft og hjertesykdommer. Skolevanskeligheter - for eksempel dysleksi.

Dette øker med antall sigaretter."

 

Tatt direkte fra informasjonsbrosjyre om rusmidler under svangerskap. Dysleksi er faktisk en mulighet. Men ja, supert å kutte antallet sigaretter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er antatt at røyking i svangerskapet forårsaker 15 prosent av alle for tidlige fødsler, 20-30 prosent av alle tilfeller av barn med lav fødselsvekt, og rundt 150 prosent økning i sykdomstilfeller hos foster/barn i ukene rundt fødselen. Røyking gjenstår som en av risikofaktorene assosiert med lav fødselsvekt (<2500g), for tidlig fødsel (< 32 uker) og perinatal død (død i ukene rundt fødselen), som det er mulig å forebygge. Barn av mødre som røyker har 2,5 ganger økt risiko for å dø i krybbedød. Barn av mødre som røyker og i tillegg sover sammen med barnet, har 18 ganger så stor risiko." osv.....

 

Sosial- og helsedirektoratet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig mye person angrep det er her.

Ingen kan vel si at det ikke er skadelig for barnet å ha livmoren full av røyk? Jeg er 5+2 nå, og røyker fortsatt. Nå er jeg nede i 4 om dagen, og jeg holder på å slutte. Jeg sliter, jeg griner og det er grusomt hardt. Men det er et liv inne i meg, og det er mitt ansvar å sørge for at denne babyen har det godt inni meg og blir født mest mulig rustet til å møte verden.

Røykere er egoistiske har mange ikkerøykere sagt i mange år, og det er j forsåvidt sant. Jeg er kjempe egoistisk når jeg fortsatt velger å ta et trekk. Hør på hun som startet denne debatten. DET GÅR IKKE ANN Å FORSVARE RØYK!!!!

Når det er sagt, så fikk jeg skyhøyt blodtrykk når jeg sluttet brått med røyken, så legen ba meg faktisk ikke slutte brått, men trappe ned. Og lite er selvfølgelig bedre enn mye. Det er vanlig sunn fornuft!

 

Og jeg har en sønn, født med en misdannelse grunnet røyking, så at de fleste barn blir friske er bare tull. Det er bare ingen mammaer som tør å innrømme at skaden på barnet deres er pga deres egoisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det antas at fosteret....blablabla... pga røyking..." Antas....

Ingenting er bevist..... Ingenting.... Ok, røyk er ikke bra, det er jo tross alt tjære osv man drar ned i lungene.... Men INGEN kan komme å si at et barn et født med misdannelser osv pga røyking, for det er ikke bevist...... Det eneste som er bevist med røyking er at det er avhengighetsskapende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har 3 barn og alle er superfriske. Har røykt under svangerskap. denne diskusjonen er utrolig teit. La folk få røyke hvis de vil...eller la være å røyke. jeg tror at gener, amming, miljø påvirker barnets helse mer enn røyk under svangerskapet. Morkaken stenger jo mesteparten av de skadelige stoffene ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selfølgeli bør ingen røyke under svangerskapet.. å dette er ingen unskylning men da eg var hos jordmor å fortalte at jeg røykte, syns hun jeg var flink som hadde trappet ned og kanskje jeg etter hvert klarer å slutte, men hun snakket mye mer om hvor farli å fyfy det er me brus å godteri! å min mor røykte med meg, mine to brødre mi søster.. ingen av oss har dysleksi, ingen fle født for tidli, ingen har asma.. alle 4 har faktisk nesten aldri vert syke.. men selfølgeli er det best å slutte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir så mye krangling her fordi røykere vet hva de gjør mot babyene sine. Jeg selv tok ultralyd rett etter jeg hadde tatt en røyk, og så konsekvensen av dette. Likevel klarte jeg ikke å slutte. Det er vondt og gå med konstant dårlig samvittighet, og tro meg, det er heller ingen bra følelse og overføre til fosteret.

 

Alle dere som ikke røyker, men som er svært belærende.; Er dere perfekte mammaer? Har dere bilbelte for gravide, som gjør at babyen ikke blir så skadd i en kræsj? Spiser dere fullstendig riktig mat og er påpasselig med å ikke få flott stikk? Er dere fornøyde og fyller livmoren med kjærlghet for barnet deres? Har dere et godt ekteskap som gjør at barnet vil bli født frisk og sunn, med to flotte foreldre som elsker hverandre?

 

Det er ingen perfekte mammaer, og vel.. sier du at du er det, da juger du.

 

Det er støtte som trengs her inne, ikke kjeft og person angrep.

Tenk på sinne du utfører babyen din for ved å hisse deg opp her inne, og hvor stresset den da blir. Jeg vet ikke hva som er verst!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

alle gravide som røyker VET hva som kan skje og har utrolig dårlig samvittighet, men likevel slutter mange av oss ikke..... det er det en grunn for. vil bare si til alle dere som forsøker å få gravide til å slutte å røyke at dere må være forsiktig med hva dere sier. en røykende lykkelig mor er tross alt bedre enn en deprimert og røykende mor. hadde trappa ned til 5 om dagen, men etter at legen sa at jeg var gravid og at det var EKSTREMT viktig at jeg slutta helt, har jeg doblet anntall sigaretter daglig. røykere røyker automatisk mer når de er lei seg, stressa eller vet at de ikke burde røyke. vær så snill å ikke kommenter det, det fører bare til mer røyking og mer dårlig samvittighet.

 

p.s. greit å si sin mening i en røykedebatt, men ikke si det til personer du har rundt deg som ikke har valgt å vite hva dere mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...