Gå til innhold

Til dere som setter dere selv foran barnet deres!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes dette innlegget av en anonym var så rørende at det fortjener en egen tråd. Kanskje dere som røyker får motivasjon til å slutte når dere leser det, og kanskje dere omsider kan slutte å sutre og i stedet innse hva dere bør gjøre for å beskytte barnet deres fra samme skjebne.

Det kommer ingenting godt ut av at dere forsvarer det å skade barnet sitt, og det er til det beste for alle om dere i stedet bruker kreftene på å gå inn i dere selv og forstå alvoret.

Vær så snill, dette er ikke for vår skyld, det er for de små barna som ikke kan forsvare seg selv, og som trenger at DERE tar vare på dem!

 

"Ville bare si det at min mamma røykte mens hun var gravid med meg. Resultatet av det var at jeg ble født dysmatur (morkaken hennes kolapset og klarte ikke å gi meg næring) og to måneder prematur. Jeg ble født i november, men kom ut av sykehuset i februar. veide 800 g når jeg ble født! Jeg har dysleksi, noe som mest sansynlig skylles gener men også fordi mamma røykte under svangerskapet. jeg har også fått astma! dette gjør at når det er kaldt ute, så kan ikke jeg gå ut. Jeg må sånn ca en gang i året på sykehus pga astmaanfall. Jeg kan love deg at mammaen min ikke mente å skade meg og heller ikke gjorde for å være slem, hun gjorde det fordi at hun var egoistisk og tenket kortsiktig. Hun kunne sikkert ha ønsket seg en datter uten astma og en datter som slapp å drikke H-melk i barnehagen fordi at hun var så tynn! Og jeg kan love deg at i dag, 20 år senere har hun kjempe dårlig samvittighet og angrer utrolig masse på at hun ikke sluttet å røyke når hun ser hvordan jeg noen ganger kan slite med astmaen min. Bare tenk på hvordan du vil føle det hvis ditt barn får astma og ikke kan gå ut om vinteren fordi at du ikke gadd å slutte! Mener ikke å fordømme deg, men helt ærlig kunne jeg gjerne tenke meg et liv uten astma! Det vil sikkert ditt barn gjøre også hvis det skulle være uheldig å få det pga deg. Nå som jeg selv er gravid er det siste jeg vil gjøre å påføre barnet mitt unødvendige sykdommer grunnet min livstil. det er utrolig viktig å leve sundt både mens du ikke er gravid og under svangerskapet. Du kan jo se på det som en utfordring til å begynne et nytt og sunnere liv. Men ta det fra meg, du vil ikke at ditt barn skal få unødvendige luftveisinnfeksjoner eller lese og skrivevansker fordi at du ikke ville slutte å røyke!

Anonym"

 

Håper dere innser alvoret, og forstår at det ikke nytter å krangle med oss, for vi vil bare barnas beste, og vi vil at dere skal ta vare på deres ufødte barn.

Ikke bruk tiden og kreftene deres på å skrive innlegg om "dømming" og "uvitenhet" osv., sett dere heller ned å tenk over hva anonym skrev om sine erfaringer, vær så snill!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars jente... Håper virkelig de som røyker leser dette og får noe å tenke på. Hvis man ikke er villig til å sette barnet sitt foran seg selv, burde man heller ikke få barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor ingen røykere svarer på dette... Kan det være fordi de endelig har forstått hva de holder på med, og at de endelig ikke har flere dumme unnskyldninger igjen å komme med for hvorfor de fremdeles røyker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan mer en gjerne svare på dette jeg. og jeg er røyker!!! tviler på at du fikk lese og skrive vansker av røyken og atsma kan du få uavhengig om mor røyker. jeg har selv utrolig sterk astma.... rørende innlegg var det men det hjelper ikke hvis man ikke er sterk nok til å slutte. det som er en fare når man røker er luftveisinfeksjon og lav fødselsvekt.. og rart at jordmødre skryter når vi røykere kutter ut 2 av 20 om dagen. Tror det er bedre å oppmuntre til færre en å trykke oss lenger ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken jordmor har du egentlig, som skryter av at du røyker 18 røyk om dagen?

Er ikke rart du røyker fremdeles da ihvertfall, hvis du er STOLT av å røyke 18 per dag...

Du må virkelig være en dårlig mor og forbilde du som ikke tar det innlegget alvorlig, for en skam!

 

Forresten veldig smart å røyke når du har sterk astma, du er jo et geni!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! for det første behøver ikke dette komme av røyking. Hver gang noen barn får asma er det røykingen, men hva med de som ikke røyker å får syke barn. Skal vi se at det er usund mat eller usund livstil. Disse mødrene slipper unna, for de har jo ikke røyket. Jeg har en bestemor som har kols, hun har aldri røkt, men hun blir stirret på å hetset med for folk sier (som ikke kjenner henne) ja det var ikke lurt å røyke. Fy f sier jeg. En annen slektning av meg døde av lungekreft, vet dere hun hadde ikke tatt en røyk i sitt liv. Jeg er en ikke røyker, men er dritt lei av all hetsen til røykere. Men blir på an annen måte fasinert over hvordan en stor del mennesker dømmer røykere, da jeg er sikker på at det er mange her som ikke røyker men utsetter barnet sitt for annen fare. Tenk på alt som er tilføyd i mat, masse kreftfremkalende stoffer. Går dere i byen, eksos i store mengder er farligere enn røyk. Jeg mener at dette er overdrevet, jeg kjenner mange mennesker. Mange av disse har røkt i svangerskapet, INGEN av barna har blitt syke. Jeg kjenne også to som har mistet barn i krybbedød, de røkte ikke. For 5 år siden gikk 5 bekjente gravid og fikk barna med 5 månders mellomrom, en av disse røkte og hun fikk det største barnet. I tillegg var hun minst og hadde lagt på seg minst. Dette må være overdrevet, det var en innlegger her for en tid tilbake som spurte om det var noen som hadde opplevd skade på barnet sitt som hadde røkt, det var ikke så langt jeg kunne se kommet noen svar. En av grunnene til at jeg reagerer er at jeg har sett en del mennesker som har prøvd eller sluttet å røyke. Noen har mildt sagt et helvete. De som skriver at de tar hensyn til seg selv før barnet, vet ikke hva de snakker om. Jeg vet flere som har hatt det så tøft under røykestopp at legen har anbefalt dem å røyke litt for å skåne barnet for stress. Men det er vel en del her som kan mer enn leger. Jeg kjenner ogaå en mann som ble innlagt pga ugjevn hjerterytme, legene forsto ikke hva dette var før de hørte at han hadde sluttet å røyke. Dette var en bivirkning av røykestopp, kroppen tålte rett å slett ikke påkjenningen av å slutte brått. Dere der ute må forstå at kroppen til røykere er avhengig av stoffene i røyken, nikotin er det mest vanedannende stoffet som fins. Høre mange her dytter i seg søtsaker, er dere klar over hvor mange e stoffer det er i dette og at dere setter barnet deres ut for fare gjennom dette og i tillegg er dere ikk avhegige av dette. Prøv å tenk på at røykere ikke bare er avhengige, men jeg tror at de fleste går med konstant dårlig samvittighet og så kommer et slikt innlegg. Jeg tror at mange med syke barn som ikke har røkt skal være glad for at de ikke vet årsakene for sykdom, for det er så mange flere årsaker enn røyking.Tror at en røyker kan minske faren mye for sykdom til barnet, med et sundt kopsthold og en ellers sund livstil. Ønsker røykere som prøver å slutte lykke til, og håper dere ikke blir nedpsyket av disse innleggene.Håper dere hører på leger og jordmødre for de er kvalifisert til å si noe fornuftig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gadd ikke lese alt, synes bare det er latterlig at du gidder å bruke så mye tid på å forsvare noe vi alle vet er galt.'Skjerp deg!

Slutt å oppfordre til røyking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tydelig du ikke leste, for dette er ingen oppfordring til røyking men du er vel en person som bare prater og prater og ikke hører på andre. Du er en dømmende person, ikke bare rakker du ned på røykere men de som prøver å støtte. SJEP DEG SELV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg dømmer de som røyker, selvfølgelig gjør jeg det!

Da jeg skumleste innlegget ditt var det jo bare masse svada om at "andre ting kan også skade", men hva er poenget da? At de som røyker bare skal fortsette med god samvittighet fordi at alle andre er like gale med andre ting? Skjønner ikke at det liksom skal være en støtte, men det er vel litt annerledes i din verden enn normale folks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva, det jeg prøver å si er at alle disse perfekte menneskene og deres høye selvfølelse bør jekke seg ned. For jeg kan tenke meg at her er en del mennesker som ikke er så perfekte som de gir seg ut for å være. Min erfaring sier at de som har behov for å¨dømme andre er ofte de som selv har dårlig selvtillit og ¨å bryte ned andre for å føle seg bedre. Dette er jo noe også forskningen bekrefter langt på vei. Så du er vel her inne for å føle deg litt bedre enn andre, fy at du ikke får dårlig samvittighet. Du er jo en person som prøver å sabotere for de som prøver å mestre dette. Trodde du forsto at mennesker som blir kjørt helt ned, ikke trenge mere kritikk, men oppmuntring noe røykere som har vært på denne siden nok vi overføre i sin oppdragelse til sine barn, men lurer på hvordan det blir med de barna som lever med disse dømmende menneskene som ikke har evne til å hjelpe mennesker som har det vanskelig. Håper deres barn aldri begynner¨å røyke, da blir de vel ikke velkommen lengre i familien. Mennesker kan gjøre dårlige valg, men i min verden går det an å gjøre noe med dette gjennom støtte og forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva pokker gjør ikke- røykere her inne på dette forumet anyway? Blir så vanvittig forbannet hvis de bare kommer med krass kritikk og ikke prøver å hjelpe de som virkelig sliter med røykeslutt. De som er inne her for å hjelpe gjør en flott jobb, men de som kommer for å kritisere kan holde seg langt unna. Det er svært lite interessant å høre deres mening. Hjelp oss heller til å slutte og ikke vær så jæv.... nedlatende.

 

forbannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, hvor latterlig går det an å bli egentlig?

Det handler ikke om å røyke, men om å rlyke npr man er gravid! Få det inn i det råtne hodet ditt!

Det du holder på med er oppmuntring til å røyke, du burde skamme deg!

Og du som er så opptatt av forskning, burde kanskje ta en titt på forskning på røyk og barn, og ikke bry deg med alt mulig annet!

Jævla taper!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du som ikke røyker og har så mye mot dem hva gjør du her, får ut hormonene dine. Syns synd på barnet ditt som har en så sint mor, stakkars barnet i magen din det må være stresset. Å komme med eksempler er ikke oppfordring til å røyke, men kritikk er det for røykere da får mennesker det værre å røyker mere av den økende dårlige samvittigheten. Kjære lille deg du kan ikke hjelpe noen ved å hetse dem, og det er ikke bra for ditt lille barn i magen at du oppfører deg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du jeg røyker ikke, og jeg er ikke sint. Jeg prøver bare å støtte andre mennesker som sliter, det burde du også prøve da det er en fin egenskap som du også kan lære ditt barn senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg støtter barn som har mødre som driter i dem, det burde du og gjøre. Fin egenskap å lære barna sine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er da!!! Jeg snakker fremdeles om mødre som røyker med barn i magen! Hvis du kjenner mange sånne, så er det synd at du velger å skryte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du å slite med konstant dårlig samvittighet for at man enda ikke har klart å slutte å røyke, for å drite i barnet sitt? Hvorfor har de da dårlig samvittighet? Herregud, tett mellom ørene er du, ditt nek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tråder her inne der folk ønsker å bli hetset. Kanskje du skulle gått inn der og forsøkt å rase fra deg der. Det er faktisk til HJELP for noen, som ønsker den type hjelp du gir, for eg rekner med at det er det du prøver på og ikke prøver å være ekkel. Men ha forståelse for at å hetse ikke hjelper en dritt for de som ikke finner noen hjelp i det, men bare blir provosert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida :-) Er nok ikke jeg som er det du... Men godt å høre at dere har dårlig samvittighet da, dere er ikke så flinke å fremheve det akkurat, dere er jo mer opptatt av å forsvare røyking! Ditt nek ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forsvarer på ingen måte røyking i svangerskapet, det har eg aldri gjort. Men sliter maksimalt med å slutte nå, og ja, eg har faktisk jævlig dårlig samvittighet for hvert eneste trekk eg tar. Trodde aldri det kom til å bli så tøft. Prøver å slutte hver eneste dag. Synes det er horribelt det eg gjør. Men det hjelper så vanvittig lite å få slengt dritt i seg! Er det så vanskelig å skjønne? Hvis dere er her for å få røykende gravide til å slutte, så prøv heller å hjelpe de på den måten den trenger det da, istedenfor å tro at det hjelper å gjøre det på din måte. Det er ikke du som skal slutte å røyke, så du vet så vanvittig lite om hva som hjelper eller ikke, så hvorfor ikke høre på de som faktisk står i den nitriste situasjonen og prøver å komme seg ut av den?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva som hjalp meg, og det var å sette barnet mitt foran meg selv. Er ikke sp vanskelig hvis man har morsinnstinktet og fornuften i orden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...