Gå til innhold

Til dere som setter dere selv foran barnet deres!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

min jordmor sa til meg at det var bedre å ta en røyk enn å være stressa og forbanna..da ville barnet også være det! røyker en røyk i ny og ned..men langt fra 20 om dagen så det varfør jeg ble gravid. mamma røykte også når hun var gravid med meg, å jeg er helt frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et typisk dårlig argument fra en som vil ha god samvittighet og kose seg med røyken. Det finnes eksempler på både godt og vondt, men alle vet jo at man ikke skal røyke når man er gravid.

Moren til hun i hovedinnlegget røykte, og barnet hennes ble IKKE friskt. Men selvfølgelig, man kan jo gamble ;-) Eller man kan sikre barnet sitt mot skade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at hvis sunne og friske gravide mødre får syke barn ja da blir det ikke stilt spørsmål ved barnets sykdom, selv om det som feiler barnet ikke er i familien. Hvis en som røyker får et barn med asmå, ja da er det automatisk røyken, selv om halve slekten har dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

uansett så er ikke det noen av dere ikkerøykere har noe med! om en røyker tar en røyk pr dag, eller fler, skal ikke dere bry dere om. helt utrolig å se hvordan dere legger dere opp i andres saker. husk å vær perfekte selv da, skulle gjort alt for å møtt en av dere og pekt på alle feil dere gjør. søkki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har vært ut og inn av sykehus hele livet grunnet astma.. 9 av 12 på sykehus fram til jeg var 8. Og mamma røyka ikke.. Astma er som regel størst del arvelig.. og kommer ikke av røyking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei annomym 10.50 15.10.2007

 

Jeg må si at det er hårreisened lesning av deg det du skriver over her,kjenner mange som har fått friske barn,ja takk og lov at ikke alle barn får langvarige skader,men hvis du leser hva jeg har skrevet at det som står i svangerskapsboka du har fått ved kontroll,så kan enn faktisk drepe sitt eget barn ved å røyke. Forstår ikke hvorfor folk som røyker og ikke klarer å slutte skal få barn,når de misshandeler dem allerde før de er født og ingen kan gripe i i misshandlingen.Min menig er at de som røyker under svangerskapet skulle vært tvangsinnlagt,slik at de ikke fikk røyke og ikke få ungen før røyken var ute av livet deres.

 

For hvert trekk som blir tatt,så får barnet hjertekrampe,hvorodan tror du at det er for et lite foster. Nei,folk som røyker og mister sitt barn,kan bare takke seg selv,de trenger i alle fall ikke komme til meg å syte,for de sier at røyken betyr mer for dem enn det barnet deres gjør og da kan de ta seg i hånda og takke.

 

Bare for å si det,jeg eier ingen respekt for folk som røyker når de går graivde,hvis dere ikke skjønt det.

 

Jeg signere med nick,for jeg mener at det er barnslig og umoden og feigt å skrive ting her inne,uten å kunne stå for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som sjokkerer meg er hvor mange vorende mødrer det er her som rett og slett mangler evnen til forståelse og medmennesklighet... trist.

 

Alle er klar over skadene en kan påføre barnet sitt ved å røyke under graviditet. Men dette er et personlig valg hver enkelt gjør, slutt med hetsingen. Tror faktisk det virker mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å forstå at dette skal være et personlig valg at en ikke skal få lov til å si i fra når folk misshandler en barn som enda ikke er født. Når barnet er født,så blander jo alle seg,men så lenge det er i mors liv,da kan mor misshandle det så mye hun vil og kanskje drepe ungen,det gjør ingenting.Tenk dere den grusome døden et barn som dør på grunn av røyking må få.Ligger der med hjertekrampe og prøver å overleve,men må gi tapt. Stakkars,stakkars barn og for en egoistisk mor som aldri burde hatt barn,sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lurer på hvorfor dere ikke røykere gidder å bry dere om de som røyker. Jeg røyker og jeg har gjort det igjennom 2 sv.skap. Første sv.skap treppet jeg ned med røykingen. andre sv.skap prøvde jeg virkelig å slutte. leste røyke boken og gjorde masse for at jeg skulle slutte, men klartre det ikke.

 

Nr1 var født 2 uker over tiden.4110gr 52 lang

Nr2 var født 4 dager over tiden. 3460gr 49 lang

 

Er jeg er dårlig mor da?? Jeg bare lurer.

 

Tenker ofte på at dette er jo bare en dum nikotin pinne som jeg ikke trenger, men jeg tar den likevel. Har vurdert hypnose for å slutte, men det er så jævli dyrt.

 

Alle er ikke like sterke til å slutte.Få det inn i hodene deres.De som klarer det er kjempe flinke. Misunner de.

 

Og den anonyme som sier at de som røyker når de er gravid eller har barn er en dårlig mor....ET DRIT!!!! Det skal mye til for å være en dårlig mor, og det er ikke en av de.

 

Godt nytt år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du bare inn hit for å si at du ikke respekterer de som røker under sv.skapet??

 

Tror alle vet hva som skjer når man røyker. Du trenger ikke komme inn hit å være så høy i hatten og leke Gud.

 

Så takker vi for deg og godt nytt år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg røyker men setter meg ikke selv foran mitt barn,elsker gutten i magen høyere enn alt annet.men det faktum er at jeg har sliti med angst og depresjon har gjort at jeg har måtte gått på masse medisiner,har riktignok vært stabil i 1,5 år men da jeg ble gravid kuttet jeg ut alt av medisiner og har ett helvete følelsesmessig innimellom.ikke så rart.Men da ting blir vanskelig er det bare en ting som kan roe ned meg igjen og det er en røyk,vet du det er faen meg mye bedre da og ta den røyken i stedet for og ta medisiner daglig det hadde skada gutten i magen min mye mere.

Og da synes ikke jeg at jeg er egoistisk til og med jordmor og lege råder meg til og gjøre dette i stedet for og dytte i meg med hver dag da jeg stort sett har det bra.ingen vet situasjonen til hver enkelt gravid og for at babyen skal ha det bra må mor ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stolt av å røyke 18 stk, men for å ha klart å kutte ut 2! Å kutte ut litt og litt er bedre enn å røyke 20 stk! Forbanna idiot er du! Kalle henne en dårlig mor.. Lever du av å gjøre andre lei? Vudert oppmuntring heller? Kall henne et dårlig menneske du og prøv så godt du kan å gjøre livet surt for henne, men vet du hva du er da? Et dårlig medmenneske! Skam deg!

 

Hilsen eks-røyker (som sluttet nesten med en gang hun begynte å PRØVE å få barn, men som ikke slenger dritt til dem som sliter mer en det jeg selv gjorde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mye kjefting og smelling. jeg vil bare komme med det at min mor har aldri røyket og min bror har nå fått astma, å en del allerier, jeg har pollen og bjørk allergi og min søster har ingen ting. ingen som vet hva dette skylder, kan være gener og enkelt og greit være dn luften vi nå puster i hverdagen som har forandret seg så mye. jeg røyker selv, mn har planer å kutte ne evt slutte helt ved graviditet. mn jeg kommer ikke til å gå å være stresset og evt skade barnet av dn grunn istedet for å ikke ta en røyk en gang eller to i uka. for jeg vet at ongen trenger ikke å bli syk av dn grunn, har dere tenkt på alt støvet og forurensingen vi puster inn hver dag? kan vi gjøre noe med den vi som går med barn, NEI!

 

det som da kan skje er at jeg som røyker noen få røyk i uka kan få et friskt barn(bor utafor bystrøk) å de som da går gravide, røykfrie, kan få syke barn pga av de bor i store byer, pga FORURENSING!

 

miljøet vi bor i har mye mer å gjøre med helsen til mor/barn.

 

min mening, mn jeg sier ikke nå at jeg ikke kommer til å prøve hardt for å slutte å røyke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg må bare le! Ja selvfølgelig får man dysleksi hvis mor røyker under svangerskapet. Høres jo kjempesannsynlig ut. Mange som er født for tidlig har oxo redusert lungekapasitet og det har ikke alltid med at mamma røykte under svangerskapet å gjøre. Jeg røyker under fem om dagen og de som sier jeg setter meg selv foran barnet kan jo bare ta seg et tak! Jeg ble fortalt at om man ikke klarte å slutte så var det flott om man klarte trappe ned! Jeg hørte oxo at barnet produserer sitt eget blod og at små mengder av nikotinen går i barnet. Men jordmødre og leger de lyger sikkert. Alle andre vet helt sikkert best. Så egentlig så kan vi vel alle bare føde hjemme uten tilsyn,for vi vet jo ALT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de e en kjent sak at røyking i svangerskapet ikke e bra. eg har lært meg å sjå de posetive i ting,om ei mor røyker 20 om dag,så må de vær bedre me 10 i svangerskapet enn 20. det aller bæste e å slutt heilt. men eg veit de ikke e enkelt. synes enkelte her e vældi provoseranes over dæm som virkeli vill prøv å kutt ut røyken. eg har sjøl røyka,men har no heldigvis kutta de ut:) faktisk stolt over meg sjøl. å eg e stolt over dæm som trappa ne. itj enkelt de heller:) stå på jenter:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som ikke har røykt kan ikke vite åssen det er å slutte, ferdig med det! for noen er det ikke bare å kutte ut. selv slutta jeg den dagen jeg fant ut at jeg var gravid. men det er ikke lett, og jeg har røyka veldig lite i forhold til mange så det er nok tøft for de som røyker oppimot 18-20 sigg til dagen. ikke døm så mye før dere vet.. synes heller man bør være mer bekymra ovenfor dem som bruker narkotika, dette kan gi barnet mye mer varige men enn røyk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ufattelig at voksne folk kan sitte å dømme folk på denne måten. Spar dere, jeg vet at det ikke er røyken som er roten til alt ondt.

SYT OG KLAG over astma du, STAKKARS DU! Jeg har ei jente med cerebral parese født prematur&dysmatur. Langt under en kilo tung. Så vær sur på mammaen din som røykte du, gale kan det gå uansett.

 

Helt ufattelig at folk ikke har annet å klage over enn at andre velger å røyke i svangerskapet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fra jeg var 2 år til jeg var 5 bodde vi rett ved siden av trondheimsveien i Oslo.. Da hadde jeg veldig mye astma. Da jeg var 5 flyttet vi til telemark ,og etter noen uker kunne jeg slutte med alle medisiner! Det var en helt annen luft der. Når jeg gikk med mitt første barn var jeg i en veldig stressende situasjon, men klarte likevel å redusere fra 17 til 10 sigaretter pr. dag. Barnet var (og er) helt perfekt ,og helt frisk. Selvfølgelig er det ikke bra å røyke ,men det er også så mange andre ting som ikke er bra ,f.eks. å spise kjøtt ,for mye sukker ,være overvektig ,ha dårlige venner ,bo i forurensede byer ,ikke trene osv. Grunnen til at røyk er vanskligst å kutte ut av disse tingene er jo at røyking er rusavhengighet. Jeg synes ikke at de som prøver alt for å slutte å røyke ,men ikke klare det bør ha så dårlig samvittighet. Jeg synes synd på moren din som har et barn som skylder på henne for alt som er galt ,man må ta ansvar for sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud for ei krangling her inne....

sist jeg var gravid sluttet jeg og røyke 1 uke etter 1 gangskontrollen (hadde nettopp fått positiv test da) legen min sa jeg burde slutte, men at det var bedre å trappe ned enn å røyke 20 om dagen som jeg gjorde..noe jeg synes var rart av henne og si...men ok... hun sier det vel av erfaring om at mange sliter med og slutte.... jeg trappa ikke ned, jeg sluttet med en gang...

jeg er gravid igjen nå... 9 uker på vei, og sliter skikkelig med å slutte... jeg vet at det er utrolig egoistisk av meng, og fatter ikke hvorfor jeg ikke klarer og slutte....de siste dagene har jeg "bare" røykt 2-3 til dagen, så det er jo stort fremskritt, men like vel......jeg vil være RØYKFRI

men det er ikke vitts og komme inn her og dømme røykere... ALLE her inne som røyker VET at det ikke er bra for barnet... men det er bare veldig vanskelig for mange å slutte likevel.... så slutt å dømme folk...

dere har faktisk ingenting med det og gjøre... jeg SKAL bli røykfri fortest mulig....poenget mitt er DET ER IKKE SÅ LETT SOM DERE TROR FOR MANGE!!!!!!

og slutt og være så feige å signer som anonyme!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, her var det mye krangling. Jeg har røykt siden jeg var 18, riktignok ikke mer enn ca 5-10 sigaretter om dagen,- men nok til at det er veldig vanskelig å slutte når jeg nå er gravid for første gang. Jeg er i min 7 uke og har bestemt meg for å slutte,- men ennå ikke greid det. Røyker så lite som mulig, men 0 er målet. Blir bare så innmari gretten av å ikke røyke,- sover dårlig og blir skikkelig stressa. Tenker at det kanskje er verre for barnet...Min mor røykte mens hun gikk gravid med meg, uten at det førte til noen komplikasjoner. Men vet jo, for all del, at røyking er skadelig. Har meldt meg på røykesluttkurs, og håper det vil hjelpe meg. Men, i likhet med flere andre her; det er ikke så enkelt å slutte selv om man ønsker det inderlig sterkt.Føler også sterkt at andre dømmer meg,- noe som også hjelper meg til å slutte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere. Innlegget øverst, er mitt innlegg og jeg prøvde å forklare min situasjon, slik at kvinner som velger å røyke når de er gravid, vet hva konsevensene av det kan bli og hvordan dette fysisk kan påvirke deres barns liv, både i barndommen og som voksen. Jeg er veldig takknemlig for at innlegget mitt ble tatt opp og for at dere leser det. Jeg har sittet og lest debatten etter dette innlegget og jeg vil bare si at jeg synes at de argumentene i denne debatten blir litt dumme. Jeg er helt enig med dere som velger å bli provosert over kvinner som velger å røyke mens de er gravide. Det stikker selv langt inni meg hvis jeg går forbi en kvinne som er gravid og røyker. Jeg blir egentlig lei meg, for jeg tenker det at hun virkelig ikke er klar over hva hun utsetter sitt ufødte barn for. Men allikevell jeg tror at denne debatten kunne vært mye mer givende hvis folk lot være å slenge drit til hverandre. Jeg tror ikke man er en dårlig mor hvis man røyker under svangerskapet, men som sagt i innlegget mitt øverst, så tror jeg at man er en egoistisk mor.Jeg sammenligner røyking under svangerskap med drikking under svangerskap. Det er like egoistisk og uforsvarlig. Sjangser for å få barn med skader av alkoholbruk under svangerskapet, er like stor som av røyking, bare at disse skadene utarter seg på en annen måte. Ja, så er det noen som selvfølgelig vil si "jeg røykte 100 sigaretter under alle mine 4 svangerskap, men alle barna mine er fliske og fine i dag" eller "min farmor har kols og har aldri røykt", men la oss vikrelig være ærlig, her! Til dere som hevder at barna deres kom uskadet ut av et svangerskap med røyking vil jeg si to ting: Lese og skrivevansker oppdager man ikke før barnet har begynnt på skolen. Ergo, har du et tre år gammelt barn, vil du ikke vite enda om barnet ditt har dysleksi. Det er også svært mange barn av foreldre som røyker som utvikler astma og luftveissykdommer godt opp i fire - fem års alderen og gjerne senere enn dette - ofte i tennårene. Dette er på grunn av at mor røykte under svangerskapet, men også fordi at de fleste som røyker under svangerskapet også røyker etter at banet er født, og på den måten vil utsette barnet sitt for passiv røyking. SELV OM DU RØYKER UTE VIL DU SOM AMMENDE MOR PÅVIRKE BABYEN DIN MED PASSIV RØYKING! Mammaen min sluttet å røyke etter at hun fikk meg. Det sikkert av sjokk og dårlig samvittighet.-Så min astma kan ene og alene skylles røyking under svangerskapet. Dere som røyker MÅ tåle å få reaksjoner på handligene deres. Dette er en debatt om røyking, og da er det klart at folk vil ha kommentarer og reaksjoner på det. Men selvfølgelig, det er ikke rettferdig eller rimelig å kalle dere dårlige mødre eller dumme kjærringer. Jeg tror at det viktigste i denne debatten er kunnskap om hva røyking under svangerskapet kan føre til og hva det faktisk kan medføre. Jeg vil også si at jeg har mange venniner som røykte 20 røyk for dagen før de ble gravid, og sluttet med en gang de så at testen var positiv. Det handler bare om å ville det nok og ha selvdisiplin! Hvis dere som røyker med barn i magen vil vite mere om hvilke konsekvender dette kan gi barnet deres, synes jeg at dere skal gå inn på astma og allergiforbundet sine nettsider eller snakke med dem om hva det vil si og ha en luftveissykdom, eller høre med fastlegene deres om hvilke konsekvenser det kan gi i stede for å bare bli fortalt at dere må slutte. Jeg tror i hvertfall at det vil være mere motiverendes og at man har større sjangse for å lykkes med slutte å røyke, hvis man har all informasjon om hva det kan forrårsake.

Jeg ønsker alle som røyker med baby i magen kjempe masse lykke til i kampen mot røyken og jeg håper at dere klarer det for dere selv og for bartet deres sin del!

Håper at min historie gav dere den motivasjonen som skulle til for å klare det.

En stor og motiverendes klem til alle dere fra jente_87!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...