Gå til innhold

Min gravide nabo røyker

Anbefalte innlegg

Skrevet

du vet om de, men syns ikke det kvalifiserer som skader? hehe.. og menneskene mine? De er da vel ikke mine håper jeg! Jeg respekterer ikke de som røyker når de er gravide nei! På lik linje som jeg ikke respekterer terrorister, barnemishandlere, dyremishandlere, tyver og kjeltringer, voldtektsmenn etc etc etc..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åå du mente medmenneskene mine? Det var dette med at alle sammensatte ord i det norske språk skal skrives som ETT ord. Men det er en annen debatt!

Skrevet

Det var da voldsomt så mye sinne og frustrasjon du hadde i deg da, Oktoberjente? Så sint, så sint. Aaaargghhh

Skrevet

hehe, er jeg sint? Hvor får du det fra? Jeg bare diskuterer jeg! :)

Skrevet

-helt enig med mange andre her. Det har du ingenting med, og hun vet nok meget godt hvor skadelig det er. Men kanskje hun har klart å redusere, og det er bedre enn å ikke klare noe. Hvis mange kommenterer kan det hende det går utover humør, og deretter røyker mer. Garantert noe hun tenker på hver gang hun tar et sug. Skjønner at du er engstelig. Du får tenke på at du er heldig som slipper disse ekstra utfordringene...

Skrevet

Syns dette er godt skrevet, det er tatt herfra: http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklinikken/diagnose/Graviditet_og_royking.htm

De vet vel kanskje hva de snakker om på en fødeklinikk.. i tillegg kommer alle de andre farene ved senskader..

De fleste er klar over at barn av røykende mødre har lavere fødselsvekt enn gjennomsnittet, men vet du også at;

-Barn av røykende mødre har økt risiko for leukemi (blodkreft)

-Det er en overhyppighet av spontanaborter, dødfødsler og krybbedød der mor røykte i svangerskapet.

-Pustevansker oppstår oftere hos barn av røkere

-Røykere har økt risiko for tidlig løsning av morkaken

og vet du dessuten at:

- 10-45 minutter etter at du har røykt, slår barnets hjerte mye raskere for å få nok surstoff.

- Vanligvis binder surstoffet ( oksygenet ) seg til de røde blodlegemene. Når du røyker tar kullos denne plassen.

- Konsentrasjonen av den nikotinmengden du fordeler på din store kroppsvekt vil også bli fordelt på barnets lille kropp.

- Nikotinet får blodårene i morkaken til å trekke seg sammen. Dette gjør at barnet både får mindre surstoff og næringsstoffer. Kullos som er en svært giftig gass som finnes i sigarettrøk, forsterker dette.

Hele fosterkroppen trenger surstoff for å vokse og hjernen trenger absolutt mest. Når fosteret får lite surstoff orker det heller ikke å bevege seg så mye.

Røykens giftstoffer konsentreres i morsmelken.

Tenk på :

I dagliglivet tas det hensyn til ikke-røykerne. Du er kanskje en av dem som ikke røyker i samme rom som barn oppholder seg ? TENK DA PÅ DET LILLE INDIVIDET SOM IKKE KAN GÅ UT NÅR DU TAR DEG EN RØYK!!

Skrevet

må innrømme jeg rynker kraftig på nesen over gravide røykere og enda verre over de som røyker i hus og bil med små barn i nærheten.jeg har aldri sagt noe for det ER jo ikke ulovlig(desverre)men fryktelig fryktelig dumt...!!

Skrevet

er egentlig fullstendig enig med oktoberjenta jeg.men det er fremdeles lov å røyke da.

men vil

røyking gir forøvrig mer skader en alkohol også.det er sjeldent man kan finne noen som har drukket så mye at det kan skade barnet men røyking påvirker barnet UANSETT!!

er man gravid kan jeg ikke skjønne at folk er så dumme at de ikke skjønner at barnets helse er verdens største gullerot for å slutte å røyke og holde seg til alkoholfri.

men ingen av delene er ulovlig enda desverre

Skrevet

flott at det er flere som er enig, men jeg må bare få si at det er farlig med alkohol også.. visst dere hadde jobbet med et barn som har FAS (føtalt alkohol syndrom) noengang så hadde dere sagt det samme.

Føtalt alkoholsyndrom (FAS)

Hvilke skader barnet får, avhenger av når i svangerskapet mor drikker. Inntar hun alkohol tidlig i svangerskapet når hjernen og andre organer er under utvikling, kan barnet i tillegg til alvorlig hjerneskade med redusert hjernevolum, få misdannelser av andre organer. Har mor en skikkelige ”fyllekule” i begynnelsen av svangerskapet, kan barnet utvikle et føtalt alkoholsyndrom. Gjennom hele fosterstadiet skjer det en utvikling av hjernen med organisering av hjernens forskjellige strukturer. Det dannes utløpere fra hjernecellene som skaper et nettverk av kontakter mellom nerveceller og de forskjellige hjerneavsnittene. Alkohol skader alle disse prosesser.

"- Den alvorligste skaden barnet kan få av mors alkoholkonsum i første del av svangerskapet kalles ”det føtale alkoholsyndrom”. Dette syndromet har et spektrum av ulike utviklingsavvik og symptomer. Barna har avvikende ansiktstrekk med lite hode, små øyespalter, smalt midtansikt, flat og bred neserot, lang overleppe med utslettet leppefure og lite lepperødt. Barn med FAS er små av vekst og kan ha ulike medfødte misdannelser. Vanligst er hjerte- og nyremisdannelser. Den alvorligste skaden er utbredt forstyrrelse av sentralnervesystemets utvikling med nedsatt intellektuell kapasitet, store atferds- og lærevansker, hyperaktivitet og emosjonell instabilitet. "

Les mer her:

http://www.helsenytt.no/artikler/alkohol_svanger.htm

Det er når det er så opplyst om skadene og farene ved alkohol og nikotin jeg ikke fatter at folk bare driter i det. Det blir som å gå ut og sniffe en stripe eller ta en pille fordi "det skjer ikke noe med meg"

Lurer på om de tenker "Det skjer ikke noe med min unge" eller hva de sier til seg selv..

En unge med FAS er hjerneskadet. Kan omtrent ikke lære noe, kan ikke konsentrere seg i mer en max 5 minutter, er rett og slett ødelagt fordi moren drakk når hun gikk gravid. Dette har jeg sett selv da jeg jobber med barn og ungdom til daglig!

Skrevet

Denne tråden tok jo helt av !!! Huffda...

Alkohol er BEVIST at kan gi skader..

Røyking mistenker de kan gi skader..

Forskjell på det da...

Samme som med snus..........

De tror ikke det er bra , men kan ikke bevise at det er helseskadelig...

men uansett - ENIG selfølgelig at det ikke er bra å røyke når man er gravid , MEN mener også at det ikke er opp til naboen å leke røykepoliti. Dama er jo voksen og da vet hun selv hva hun gjør...

Enkelt og greit =)

Skrevet

nei.det er røyking som bevisst kan skade.de ser de til og med på u.l at barnet har problemer når moren har røkt.røyking kan direkte skade barnet med at det ikke får oksygen,morkaken fungerer ikke som den skal,lungene på de som blir født for tidlig har mye lettere for å modnes på ikke-røykene så babyen har lettere for å klare seg.røyker du 2 sigaretter om dagen så har barnet kullos i seg hele tiden.

om alkohol i svangerskapet sto det noen sider om det i gravidblad hvor overlegen på riksen sa at man ikke hvet hvor mye man kan drikke for at det kan gi skade,men det er generelt mødre som har alkoholproblemer og drikker hver uke og mye som får barn med dette syndromet.det var lite trolig at en mor som tok seg ett glass vin eller øl en gang i uken skulle gi babyen sin problemer.men så lenge man ikke var sikker rådet man mødre til ikke å drikke i det hele tatt.og alkohol har ingenting med for tidlig fødsler,dødfødsler eller problemer med morkaken som røyking har.

jeg hverken røyker eller drikker ,men syntes faktisk det er verre å se noen om røyker(for det gjør de hver dag,hele dagen)enn en mor som tar seg ett glass kald pils på en varm dag eller ett glass champagne på nyttårsaften....

Skrevet

uansett så hadde jeg aldri gjort noe som KUNNE skade babyen min.. men det gjør jo de som røyker og drikker! Svake mennesker som ikke klarer 9mnd uten røyk og alkohol! Helt alvorlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...