Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Naboen min er gravid og har termin like etter meg. Hun er annengangs gravid. Hun er høyt utdannet, har en høy stilling og jeg har alltid sett på henne som meget oppegående og smart. Jeg vet at hun røykte litt før hun ble (planlagt) gravid, av typen festrøyking. Nå har jeg sett henne ved tre-fire anledninger røykende, med stor mage. Hun har sett at jeg har sett det, og gjør ingenting for å skjule det. Det er absolutt ingen grunn til å mistenke at hun ikke vet hvor skadelig det er. Det er heller ingen ting som tyder på at hun røykte så mye før graviditeten at hun ikke har klart å slutte. Vi prates en del, (har barn på samme alder fra før, og snakker om alt mulig) men jeg har aldri fått meg til å kommentere dette. Der og da har jeg tenkt at det får være hennes valg, hun er voksen (midt i trettiåra) etc. Likevel klarer jeg ikke å legge fra meg dette. Nå etterlyser jeg ingen ny hvorskadeligerdetegentligmedenlitensigarett-debatt, men HVA ville du ha gjort dersom du var meg?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Hun vet det nok like godt som deg, at hun ikke bør...men la det bli hennes sak. Hun har sikkert ikke god samvittighet.. Kanskje hun ikke har det så bra..mye å tenke på..kan være mange grunner. Tror dama skal få fred, men er HELT enig med deg, røyk og graviditet/barn passer IKKE sammen.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 ABSOLUTT INGENTING!!!! dette har du veldig lite med syns jeg =) alle over 10 år vet i dag at det er skadelig å røyke... da dette ikke er forbudt etter norsk lov må det virkelig være opp til hver enkelt person om de vil gjøre dette eller ikke... ( og JA selv om de er gravid ! ) Så ville virkelig latt dette ligge =)
rød Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 La henne få holde på som hun selv vil. Min søster røykte i begge sine svangeskap men jeg brydde meg ikke om det for det er hennes barn og hennes valg. . .
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Ingenting... Behold et ok naboskap, og ikke bland deg... :-)
Bdancer Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 Siden hun antageligvis vet at det er skadelig - og allikevel røyker så er det et valg hun tar som du sikkert ikke får gjort noe med. Men det går jo ann at du sier at du ikke trodde hun røyka - at du trodde hun bare festrøyker...
Luna** Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Hadde ikke gadda å sagt det til henne, er hennes sak. Men: det som tok kaka! Vi var på omvisning på sykehuset forrige uke. Vi var 5 par. Da vi skulle gå fra selve sykehuset og ned til barselhotellet gikk vi fysisk ut av sykehuset og over veien. Da dro den ene høygravide dama opp en sigarett, og tente på. Tok kanskej ca sek å gå ned til barselhotellet. Men når hun kom frem, stod hun utenfor å røykte seg ferdig.... Oy oy oy!
Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 alle vet hvor jeg står i gravid og røyking-saken. Jeg syns det er det mest vederstyggelige som fins. Så jeg snakker ikke med de som røyker med mage. Jeg vil ikke at noen skal se meg stå og snakke med en som er gravid som røyker. Tenk om noen tror at jeg syns det er ok å røyke mens man er gravid. Nei, de jeg kjenner som røyker når de er gravide vet at jeg ikke kommer til å stå ved siden av dem og snakke med dem mens de røyker. Jo flere som viser offentlig at det ikke er ok å røyke når man er gravid, jo mindre vil de røyke, iallefall offentlig. Kanskje vi kan spare en baby for en del sigaretter.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 Skjønner godt du blir i tvil om du skal si noe eller ei...men jeg hadde nok valgt å IKKE si noe. Røykere er lette å tråkke på tærne, og de vet nok at det er skadelig og de har nok litt dårlig samvittighet, i hvertfall noen... Jeg er tidligere røyker, og kunne aldri ha røyket under sv.skap eller amming. Det er så opplyst og skadevirkningene så godt dokumenterte at jeg er sjokkert over de som ikke klarer å sette sine røykebehov til side for barnet sitt behov for gode forhold i magen og under amming. Kjenner jeg skjemmes på røykende gravides vegne, når jeg ser de står der bak røykskyen sin og innhalere masse gift til ungen i magen. Tenker faktisk: "du stod ikke akkurat fremst i køen da vettet ble utlevert...."
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 Som du sier vet hun nok allerede hvor skadelig det er, og har tatt valget om å røyke allikevel. Man kan jo argumentere med at hun har tatt valget både for seg selv og barnet, men slik er det jo med mange ting, både før og etter barnet er født. Vi foreldre bestemmer mye for barnet også av ting som påvirker barnets helse i større og mindre grad. Så så lenge det ikke finnes lover mot at gravide røyker, er det et personlig valg hun tar som ikke angår naboer og andre rundt (vil vel si at barnefaren burde ha ganske mye han skulle ha sagt da), og det vil neppe hjelpe mye å si noe til henne.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 IKKE BRY DEG....Dette er hennes personlige valg,slutt å heng dere opp i hva alle andre gjør,er sååååå dritt lei av alle som skal bry seg om hva andre gjør,klart hun vet det ikke er bra,men betyr da ikke at hun er noe mindre værdt menneske enn deg,for det er hun ikke....SÅ SLUTT Å HENG DEG OPP I HVA ANDRE GJØR FEI FOR DIN EGEN DØR.....
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2007 #13 Skrevet 8. oktober 2007 helt enig.... Ikke bry deg... Dette er noe du absolutt ikke har noen ting med... Syns det er smålig av deg å henge deg sånn opp i en sak du ikke har noen ting med... Bare å sitte å spekulere i hva du skal gjøre med saken... Har du så få andre ting å tenke på du da? Hun vet helt sikkert at det ikke er bra, men hun trenger ikke andre til å fortelle det..
Tony Soprano Skrevet 9. oktober 2007 #14 Skrevet 9. oktober 2007 Er det virkelig ingen som reagerer på denne 'oktoberjente på overtids' utsagn? Makan til arroganse! Fy faen, ble helt kvalm av det utsagnet! Tydelig at noen føler seg bedre enn andre her. Æsj! Enkelte meninger kan kan man holde for seg selv!! En ting er å ikke like at gravide røyker, men å uttale seg på den måten?? "Jeg snakker ikke med gravide som røyker, tenk om noen så meg?" Skammelig! Tenk om noen så meg snakke med deg? Altså, bare for at du er du, og jeg liker ikke deg! Omtrent det samme... Skam deg jente! Du tåler vel å høre dette, du som selvfølgelig sier alt du mener til andre menneseker om åssen de bør være? Du er ihvertfall ikke redd for å sette folk i bås!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #15 Skrevet 9. oktober 2007 he - he jo så det hun skrev men gadd ikke bli provosert til å starte NOK en røykedebatt-krangel !!! =) I agree with you men driter bare i å kommentere slike innlegg.... Huff tenker bare "åhh tro hvor sinnsykt mye rare meninger den personen har om ALT fra dopapir, mat, festligheter osv.... " Stakkars, sikkert ikke mange som slipper til med egne meninger der i gården!!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #16 Skrevet 9. oktober 2007 Ville ihvertfall ikke sagt noe uten at vedkommende inviterte til å prate om det... (ville da sagt min mening på en fin/ikke fordømmende måte)For hva ønsker en vel å oppnå med å ta opp dette med en person som en vet er klar over de negative konsekvensene? Hun vil da ikke slutte fordi om at du hisser deg opp? Og da har man jo ikke oppnådd annet en å bli uvenner...
*1+1=2 små* Skrevet 9. oktober 2007 #17 Skrevet 9. oktober 2007 jeg vet ikke helt hva du bør gjøre HI, men jeg vet at jeg helt sikkert hadde kommentert det på en eller annen måte:P hehe er litt typisk meg, og jeg er ganske "krass" når det gjelder røyking i nærheten av meg, så at oktoberjenta nekter å prate med folk som er gravide og røyker kan jeg faktisk skjønne! Er jo som å se på noen misshandler ungen sin rett forran nesa di..(satt på spissen). Men folk har forskjellige meninger! Tror du HI må se an hvor godt du kjenner naboen, er hun en form for venn så bør du kunne si noe uten at hele vennskapet raser(men du må jo passe på litt HVORDAn du sier det).
Tony Soprano Skrevet 9. oktober 2007 #18 Skrevet 9. oktober 2007 Så sant, så sant! Klarte bare ikke å styre meg... Blir fort provosert så her "tidlig på morran"... hehe Nei, er nok ikke mange som får slippe til med meningene sine der! Forresten, helt enig! Røykedebatter er dritkjedelige og som regel meget usaklige!
Kjukka Skrevet 9. oktober 2007 #19 Skrevet 9. oktober 2007 Sånne folk flirer jeg bare av... Hun snakker sikkert ikke med noen som mener noe annet enn henne på de fleste områder... Haha!! Omtrent som en trigger-happy fjortiss som ikke snakker med andre, fordi de går i feil bukser, har feil sminke, ikke sier de rette tingene, gjør de rette tingene osv. osv. Haha...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #20 Skrevet 9. oktober 2007 Mine venner gjør en masse "feil" etter min mening, men jeg kommenterer det ikke for det. Vet de gjør så godt de kan. Vet også at jeg gjør masse feil selv. Dessuten er folk forskjellige, og har som regel en grunn for at de gjør som de gjør. Ville du satt pris på om andre mennesker til stadighet kommenterte hvordan du oppdro dine barn? Når man får barn selv, skjønner man fort at man kommer til å gjøre en masse galt. Men det er bare sånn det er. De færrste foreldre liker å bli retta på -de færreste mennesker for den saks skyld. Man behøver ikke kommentere alt andre folk gjør feil. Da hadde vi ikke hatt tid til noe anna! Vi må først se på oss selv!
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #21 Skrevet 9. oktober 2007 Pass på deg selv! Tror du hun inspiserer hva DU feks spiser?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #22 Skrevet 9. oktober 2007 Fra hovedinnlegger: Nei, som sagt har jeg altså ikke kommentert røykingen overfor naboen min. Fordi jeg mener og vet hun er voksen. Jeg verken liker å rette på andre eller bli rettet på selv. Jeg har heller ingen rett til å dømme andre. Hun kan ha tusen grunner til å gjøre som hun gjør. Og selv om valget hennes er i strid med majoriteten av gravides (selv om det er grunn til å tro at det er mørketall når det gjelder røyking og graviditet), mener jeg faktisk at det ikke gjør henne til et dårlig menneske. Jeg ligger ikke våken om natta og gremmes over hennes væremåte eller valg. Men jeg synest det er verdt å reflektere over - i motsetning til å skjelle ut andre - valgene vi tar på andres vegner. For det er jo det dette handler om. Hun velger, med viten, å utsette barnet sitt for helseskade. Det kan man også si om mange foreldre (dårlig kosthold, feil bilsikring osv, for ikke å snakke om andre oppvekstvilkår, oppdragelse og stimuli). Det jeg var ute etter var en debatt om hvor nære vi kan trå våre medmennesker, når vi mener de handler feil (fortsatt selv om det ikke er vår buisness). Majoriteten her inne ser ut til å mene at man ikke skal blande seg, at man skal holde seg unna. Og det er etter min mening minste motstands veg. Jeg leter altså ikke en ja eller nei-debatt/skal-skal ikke/bør-bør ikke, men hvilke refleksjoner dere gjør dere over dette. Hilsen hovedinnlegger.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #23 Skrevet 9. oktober 2007 Du bør jo ikke si noe til henne, men jeg mener at du har rett å MENE noe om dette. Hvis du blir konfrontert med det, hadde jeg sagt det som det var....... Kan jo hende hun plutselig sier noe sånt som "åå jeg klarer ikke slutte å røyke" eller noe i den duren. Da synes jeg du har rett til å reagere
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2007 #24 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg synes ikke du skal kommentere det...hun VET garantert hva røyken gjør, og helt ærlig: tror du hun slutter kun for at du sier noe??? Nei, la henne røyke...det er ikke ditt problem:)
Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #25 Skrevet 9. oktober 2007 hehe tipper alle dere som kritiserer innlegget mitt er sånne som røyker selv mens dere er gravide! Å ikke ville stå ved siden av en gravid dame som røyker er ikke det samme som en som ikke har fine nok bukser etc. Røyker du med baby i magen, så skader du barnet ditt! Jeg hadde heller ikke stått og snakket med noen som slo barnet sitt, eller på andre måter mishandlet det. Dere som ikke tåler å høre det, er garantert røykere. Det er faenmeg så mange idiotiske unnskyldninger for å fortsette å røyke når man er gravid, at jeg blir helt dårlig. Og ikke kom og si at jeg ikke vet hva jeg snakker om, jeg har røykt som en skorstein i 10 år, men da jeg ville forsøke å bli gravid, så sluttet jeg tvert. Skulle no for pokker bare mangle. Man er da litt opplyst om skadene det kan påføre barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå