Gå til innhold

Ang. bilstoler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Amen!!

Blir egentlig bare lei meg av å gå inn på disse sidene til tider. Mange som er så bastante og lite nyanserte når det kommer til barneoppdragelse/hva barna trenger av utstyr/hva som er best og tryggest... Bilsetedebatten er vel kanskje et lite unntak... men...

Som lærer i over 10 år har jeg møtt uendelig mange barn og familier, og like mange ulike måter å leve på som familie. De aller fleste etter beste evne og tanker om hva som er best for barna.

Så da her jeg egentlig bare en ting å tilføye; all they need is love:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noe å diskutere da? Sitter barnet bakovervendt i en frontkollisjon i 80 km/t har det en grei sjangse til å overle og uten de største skadene, sitter det fremvovervendt har du mest sannsynlig et barn mindre... Ren og skjær statestikk, ikke en mening om hva som er best.

Skrevet

Hehe, lurte bare på hvor lenge det kom før noen i det hele tatt gadd å gå inn her og rase over hvordan andre rakker ned, for det er overhodet ingen som har rakket ned, eller sagt noe om dårlige mødre eller noenting..! Det var HI som oppriktig lurte på hvorfor så mange bruker fremovervendt bilsete når "alle" vet at det er best med bakovervendt..! Og at 90% av alle foreldre i Norge har bilsyke barn eller VELDIG tungtveiende grunner har jeg overhodet ingen tro på..! Derfor tror jeg det bunner i for dårlig opplysning fra f.eks. Trygg Trafikk..!

Men værsågod, hugg til om du vil, jeg kan diskutere dette opp og ned og i mente uten å bli lei, for om bare EN eneste ser denne diskusjonen og tenker "oj! dette visste jeg ikke", så er jeg glad :-) Og det skjer stadig vekk, så det er viktig å informere..!

Skrevet

All they need is love.. Ja, sant det, men i en frontkollisjon hjelper det lite med kjærlighet om ungen sitter fremovervendt...

Skrevet

"Amen" var til Terces innlegg litt lenger opp

Skrevet

Jeg synes at i hver enda diskusjon her inne så er majoriteten ute etter å "ta" de som har andre meninger, eller velger annerledes enn dem. Hva så om statistikken sier at bakovervendt er sikrest... er det sikrere at ungen sitter bakovervendt..skriker og spyr over seg selv og bilen eller hyler av tydelig ubehag som hverken har noe med trass eller det å være sjefen å gjøre???? Kan du med hånden på hjertet si at du er en trygg sjåfør da?? Ville det ikke vært sikrest at barnet da har det bedre..ikke spyr..ikke ubehag..ingen skriking...til tross for at det er forovervendt??

Skrevet

jeg kan heller ikke forstå at man velger å ha barnet fremovervendt. de fleste jeg kjenner har det fra barnet er 1 år... og det har ikke vært pga barnet har blitt dårlig eller andre slike grunner.. men rett og slett for letthetens skyld.. lett og ta inn og ut sete osv.. også tror jeg og at det har mye med uvitenhet eller at man tenker at en ulykke skjer ikke oss likevell.....

visste ikke det før hvor viktig det var men glad jeg leste på sidene til trygg trafikk og valgte bakovervendt sete.. jenta er 2 1/2 og håper ho kan sitte slik til ho er 4 år.. men minimum 3!! tror ho kan sitte slik til ho er 4 uten problemer da

Skrevet

Vet du, jeg har hatt to barn som har hylt og trasset i bilen, ikke spydd, takk og lov, men har ikke satt dem fremovervendt, og etter 2-3 mnd har skrikingen gitt seg, og ungene elsker i dag å kjøre bil.. Bilsyke barn skriker sjelden forresten, men det er også en av de få grunnene jeg mener er gode nok til å vurdere å snu..! Men om man ikke greier å kjøre bil når ungen skriker ville jeg heller latt bilen stå enn å sette ungen fremovervendt...

Skrevet

"Love" inneholder alt, mamsemomsen...:) Også tanker om hva som er best for barnet ditt

Skrevet

Jupp.. men er visst ikke så farlig det tydeligvis..

Skrevet

Jeg er fullstendig klar over at min sønn har større sjanse hvis han sitter bakovervent enn forovervent. Men etter å ha prøvd kiropraktor, natur medisin, annen medisin og div andre kjærring råd - snudde vi sønnen.. Dette pga bilsyke. I begynnelsen hadde jeg dårlig samvittighet over at han satt "feil" vei da vi kjørte bil. Men det gjorde og vondt i mitt hjerte da junior kastet opp hver gang vi kjørte bil - uansett lenge på turen. 4-5 mnd etter vi snudde sete, prøvde vi å snu det tilbake. Kom 5 min på vei, og han kastet opp igjen. Så forovervent sete var eneste løsning her. Men håper at når det evt kommer en neste mann at han eller hun kan sitte bakovervent lengre..

Skrevet

Åååå.... ja.... synd ikke alle er like fornuftige og gjør det frøken....

Men sikkert ikke alle som er så økonomisk stilt at de kan blåse i jobb o.l. bare for å slippe å måtte ha barnet fremovervendt...

Skrevet

Bilsyke er jo også et ganske bra argument da..! Og jeg kritiserer INGEN, når de virkelig har prøvd å ha barnet bakovervendt..! Da må man bare gjøre det som er best i sin situasjon, og det har jeg absolutt respekt for..! Og dere andre som argumenterer med at det er bedre enn å kveles i sitt eget spy...her snakker vi faktisk ikke om de som har GODE grunner til å snu setet, men de som setter unger fremovervendt fra de bikker 9 kg, bare fordi det er enkelt, lettvint, fordi de ser på tester der fremovervendte seter kommer best ut, eller andre "teite" grunner..! Da har de ikke fått god nok opplysning, og det er det viktig å endre på!

Skrevet

Er så feil at en har dårlig samv pga det.. En gjør det som en selv mener er det beste for barnet sitt uansett hva andre skulle mene.

Uansett om barnet spyr, gråter o.l.

Skrevet

men da har du iallefall prøvd og vet at det er sikrest. forstår da godt ditt valg!

men mange velger det av andre grunner desverre...

Skrevet

Å, herregud, er det mulig..! Vet du, jeg gidder ikke argumentere, gjør som du vil, jeg vet hvertfall med meg selv at ungene mine er sikret best mulig, ut fra vårt utgangspunkt, så håper jeg at du kan si det samme, enten ungene sitter bakovervendt eller fremovervendt, og uavhengig av hvilken grunn..!

Skrevet

Det at barnet spyr bør heller ikke være eneste grunn..

Det er de som finner stort ubehag av å sitte bakovervendt.. og hva en prøver så er det ikke til hjelp..

å parkere bilen, kjøpe ny bil eller what ever.......

Men poenget.. folk må ta det valget de tar uten at folk skal virre som tomhjerna høner og kakle.."skjønner ikke valget ditt jeg" "Skjønner virkelig ikke valget ditt jeg" ..."er kke sånn JEG gjør det"

Baaaaaak baaaaak

Skrevet

Tuppa satt bakovervendt til hun var rundt 2,5 år. Da begynte hun å bli bilsyk, hadde det ikke vært for det så hadde hun sittet lengre slik. Håper Didrik slipper unna spying når han blir større. Men nå har jeg speil bak i bilen også, føler at jeg får bedre oversikt da. Hadde ikke det med storesøs.

Skrevet

Det beste er nok å ikke ta med barna på biltur i det hele tatt.....

Dere får gå når dere skal ha med barna, alle har godt av litt trim;)

Skrevet

Er det noen som har sagt "skjønner ikke valget ditt", "er ikke sånn jEG gjør det" eller noen ting her?? Nei..!

I DETTE tilfellet var det snakk om bilsyke, i et annet tilfelle kan det være noe annet... Jeg mener at har man virkelig prøvd, da har man gjort det man kan, og det skal man respektere..! Skjønner ikke at du gidder å krangle sånn på det..!

Skrevet

Hallo.. er du som virkelig breier deg ut i denne debatten her..

Ter deg akkurat som om folk må ha din godkjennelse for å ha ungen fremovervendt..

Let it go mizzy

La folk få gjøra det de mener er best

Skrevet

Hah.. god natt..

tøft når folk virkelig står på sitt og sier deg imot....off....

Skrevet

helt enig med HI, og enig med mamsemomsen, de er for dårlige å opplyse om slikt!!

når man f.eks er på kontroll på HS, da kunne jo HS spurt å vært bekymret for bilstolretninger, enn om barnet kryper eller ikke... noen barn kryper rett å slett ikke før de går, sånn er det bare!! mye viktigere med bilsikkerhet..

og med disse meningene, så skal jeg i tillegg innrømme at etter mini nådde 9kg grensa, så bytta vi bilstol fra baby-stolen med base, til storgutt-stolen, som kan brukes til han er 6 år! å den står forovervendt, for vi har for liten bil til å ha den bakovervendt.

å må innrømme at mini liker så godt å sitte i bilen å se nå, han hylte bare han så bilen før, og skrek heeeelt til han ble tatt ut derfra igjen.. så er en befrielse med et stille og fornøyd barn i bilen..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...